- Meddelanden
- 1 482
- Mottagna reaktioner
- 777
- Poäng
- 677
Beror på när arbetsgivaren kör löner, men i detta fallet skulle jag räkna med utmätning av lön.Om inkomstuppgifter ska vara inne senast 12e tex.Hinner utmätning starta samma månad eller blir det månaden efter?
- Meddelanden
- 336
- Mottagna reaktioner
- 70
- Poäng
- 207
Hm...brukar få utbetalning 19e och då är det kört runt den 10e redan.Beror på när arbetsgivaren kör löner, men i detta fallet skulle jag räkna med utmätning av lön.
- Meddelanden
- 113
- Mottagna reaktioner
- 148
- Poäng
- 317
Kfm tömmer sparkonton innan redogörelse sista dag. Det gjorde de hos min man idag och vips var de små slantarna borta.
så jäkla dumt av honom att inte ta ut.
jag ska tömma kontot på lite pengar på löningen för måste till tandläkaren och skaffa nya glasögon
Hoppas få behålla junilönen för hade verkligen behövt buffert innan helvetet med löneutmätningen är igång
jag ska tömma kontot på lite pengar på löningen för måste till tandläkaren och skaffa nya glasögon
Hoppas få behålla junilönen för hade verkligen behövt buffert innan helvetet med löneutmätningen är igång
- Meddelanden
- 371
- Mottagna reaktioner
- 115
- Poäng
- 307
What?? Tömmer?? Går dom in o drar pengarna från ens sparkonto..inte för jag har så mycket där men låter konstigtKfm tömmer sparkonton innan redogörelse sista dag. Det gjorde de hos min man idag och vips var de små slantarna borta.
- Meddelanden
- 3 891
- Mottagna reaktioner
- 2 756
- Poäng
- 1 837
Den enskilt vanligaste utmätningen av egendom.What?? Tömmer?? Går dom in o drar pengarna från ens sparkonto..inte för jag har så mycket där men låter konstigt
- Meddelanden
- 2 311
- Mottagna reaktioner
- 1 850
- Poäng
- 1 247
Min erfarenhet är att kontona kollas innan redogörelsen skickas ut. Annars är risken ganska stor att man själv tar ut sina tillgångar när man får hem brevet.Kfm tömmer sparkonton innan redogörelse sista dag.
- Meddelanden
- 371
- Mottagna reaktioner
- 115
- Poäng
- 307
Okej..så vad ska jag göra då? Fick idag inkomstredovisning..senast den 19 juni vill kfm ha det. Ska jag föra över till min man så pengarna ej försvinner? Kommer och är beredd på löneutmätning men försöker hålla i lite innan semesternMin erfarenhet är att kontona kollas innan redogörelsen skickas ut. Annars är risken ganska stor att man själv tar ut sina tillgångar när man får hem brevet.
- Meddelanden
- 371
- Mottagna reaktioner
- 115
- Poäng
- 307
Exakt samma sits nästan..hade ingen aning om att kfm ens kanntömma ens bankkonto sådär. Läskigt ju!! Men förstår inte..bara vips så var hans sista slantar borta? Var detta dagen före han skulle lämna in uppgifter om inkomst? Räknar självklart med utmätning och kanske hembesök..men hade aldrig hört att kfm bara drar pengar sådärKfm tömmer sparkonton innan redogörelse sista dag. Det gjorde de hos min man idag och vips var de små slantarna borta.
- Meddelanden
- 113
- Mottagna reaktioner
- 148
- Poäng
- 317
Jo de kan ta pengar från sparkonto. I hans fall var det 25 tkr och kvar är 22 tkr. Det är för att man inte ska ta undan pengar som ska gå åt betala sin skuld.
så vill man inte att de ska dra pengar så får man plocka ut dem.
- Meddelanden
- 371
- Mottagna reaktioner
- 115
- Poäng
- 307
Oj..jo men då lämnade dom ändå 3 tusen för överlevnad. Kan förstå dock att dom tar 22 tusen tyvärr. Synd att han inte förde över till nån annan..bra o veta detta. TackJo de kan ta pengar från sparkonto. I hans fall var det 25 tkr och kvar är 22 tkr. Det är för att man inte ska ta undan pengar som ska gå åt betala sin skuld.
- Meddelanden
- 113
- Mottagna reaktioner
- 148
- Poäng
- 317
Nej. De drog 22 och lämnade 3Jag läste det som att de lämnade 22000 kr kvar (drog 25000kr).
- Meddelanden
- 2 174
- Mottagna reaktioner
- 2 061
- Poäng
- 1 397
Och hur mycket fanns det totalt på andra konton? För vad jag förstått får dom inte lämna mindre än normalbeloppet kvar oavsett.Nej. De drog 22 och lämnade 3
- Meddelanden
- 113
- Mottagna reaktioner
- 148
- Poäng
- 317
runt 8 tkr. Men det är bara innan själva löneutmätningen har kommit igång.
antar att de inte drar i onödan och eftersom alla räkningar är betalda så fick han ändå över ett par tusen.
jag ska få bonus på julilönen. Kommer nog ta ut så mycket det går och resten får gå till räkningar. Det som blir över får kfm sen dra.
jag bryr mig inte om de drar lite extra. Sålänge det går till att betala in på lånen så är det bara bra.
antar att de inte drar i onödan och eftersom alla räkningar är betalda så fick han ändå över ett par tusen.
jag ska få bonus på julilönen. Kommer nog ta ut så mycket det går och resten får gå till räkningar. Det som blir över får kfm sen dra.
jag bryr mig inte om de drar lite extra. Sålänge det går till att betala in på lånen så är det bara bra.
- Meddelanden
- 113
- Mottagna reaktioner
- 148
- Poäng
- 317
Finns inte något särskilt belopp. Har du någon tusenlapp så är risken inte så stor de tar detta. Men har du 30-40 tkr, ja då tar dem det. Viktigt också att de kan inte kolla in på varje konto utan de bara begär hur mycket tillgångar är totalt och så drar de procentuellt hur mycket de kan ta. Detta har iaf jag fått förklarat från kfm direkt.
men i min mans fall tog de 22 tkr, lämnade 3 tkr. Men så får han behålla två hela löner efter löneutmätningen kommer igång så dem 20 tkr har han snabbt åter. Så han blir inte lidande av att de tog det mesta.
Jag fick exempelvis en större bonus och betalade av ett lån på kfm själv. Så hos mig tog de inte något mer.
är man osäker så tar ut och stoppa undan kudden.
några här tipsar om Revolut eftersom de har bank i Litauen.
men i min mans fall tog de 22 tkr, lämnade 3 tkr. Men så får han behålla två hela löner efter löneutmätningen kommer igång så dem 20 tkr har han snabbt åter. Så han blir inte lidande av att de tog det mesta.
Jag fick exempelvis en större bonus och betalade av ett lån på kfm själv. Så hos mig tog de inte något mer.
- Meddelanden
- 3 891
- Mottagna reaktioner
- 2 756
- Poäng
- 1 837
Det finns särskilda belopp (kallas beneficium eller förbehållsbelopp) och man ser samtliga konton.Finns inte något särskilt belopp. Har du någon tusenlapp så är risken inte så stor de tar detta. Men har du 30-40 tkr, ja då tar dem det. Viktigt också att de kan inte kolla in på varje konto utan de bara begär hur mycket tillgångar är totalt och så drar de procentuellt hur mycket de kan ta. Detta har iaf jag fått förklarat från kfm direkt.
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.