• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Hur löste ni kontant insats bolån?

Lize

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 557
En av våra mest kunniga
Blev medlem
30 Januari 2013
Meddelanden
3 087
Mottagna reaktioner
2 455
Poäng
1 557
Håller absolut med dig om nybygge.
Vad det gäller prisnedgångar så måste man hålla sig uppdaterad VAR och VAD man ska investera i för område. Man kan inte heller renovera för dyrt för ett specifikt område, då är det lika bra att köpa i Vasastan för typ samma peng för en spekulant. Folk tror de kan renovera en lägenhet i Botkyrka/Ursvik och få 4-5 millar hur lätt som helst. Det är enligt mig kunskapsbrist, sen står man där och skyller på bostadsmarknaden.
Helt rätt.
Den stora krisen har blivit uppskjuten eftersom många sitter "still i båten" så länge de kan, men till slut måste de sälja p g a dödsfall, skilsmässor o s v, det är då den stora nedgången har börjat. Enligt min sambo skiljer sej denna kris åt de föregående genom att säljarna inte förstår att priserna är lägre, så säljare och köpare möts inte på marknaden, så många objekt har helt enkelt inte blivit sålda. Om man har gott ställt, och vet att man kan ha fastigheten/lägenheten ett bra tag framöver, kan det vara idé att köpa i de riktigt attraktiva områdena där priserna sjunker mest, för givetvis kommer fastighetspriserna att stiga igen på sikt.
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC
J

Jan Olov Johansson

Gäst
Poäng: 0
Helt rätt.
Den stora krisen har blivit uppskjuten eftersom många sitter "still i båten" så länge de kan, men till slut måste de sälja p g a dödsfall, skilsmässor o s v, det är då den stora nedgången har börjat. Enligt min sambo skiljer sej denna kris åt de föregående genom att säljarna inte förstår att priserna är lägre, så säljare och köpare möts inte på marknaden, så många objekt har helt enkelt inte blivit sålda. Om man har gott ställt, och vet att man kan ha fastigheten/lägenheten ett bra tag framöver, kan det vara idé att köpa i de riktigt attraktiva områdena där priserna sjunker mest, för givetvis kommer fastighetspriserna att stiga igen på sikt.
Helt rätt lize. Följer hemnet och bostäder konstant och ser att många objekt inte blir sålda , flera som gått ut för hårt och fått göra ny annons med flera hundra tusen billigare för att de inte fått sålt till det pris de säljts för de senaste 2 åren, och många som budar under utgångspriset , och mycket få budare intressenter än vanligt, en nergång är nog nära , och vi har haft mycket låg ränta länge med .
 

Terry_

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 8 917
En av våra mest hjälpsamma
En av våra mest kunniga
Blev medlem
31 Augusti 2012
Meddelanden
19 125
Mottagna reaktioner
13 311
Poäng
8 917
Hur kan man tro att en lägenhet i Malmö där jag bor i centrum är värd 3.000.000 samtidigt som man betalar hyra/avgift på 5.000 begriper jag inte.

Det är inte en fråga OM utan NÄR det spricker och då gör det så rejält. Den andelen som har råd/tänker köpa bostadsrätt är begränsad medan antalet bostadsrätter äntligen börjat byggas. Befolkningen som ökar är pensionärer och nyanlända. Dessa köper inte bostadsrätter.

Det är bara en räntehöjning som krävs så blir det åka av. En lägenhet där du idag betalar 3000 kr i månaden i ränta kan plötsligt vara 10.000 om bara 2 år, då får vi se hur många som har råd att bo kvar.
 

degish

Kunnig medlem
Poäng: 307
Blev medlem
12 Juli 2018
Meddelanden
297
Mottagna reaktioner
121
Poäng
307
Hur kan man tro att en lägenhet i Malmö där jag bor i centrum är värd 3.000.000 samtidigt som man betalar hyra/avgift på 5.000 begriper jag inte.

Det är inte en fråga OM utan NÄR det spricker och då gör det så rejält. Den andelen som har råd/tänker köpa bostadsrätt är begränsad medan antalet bostadsrätter äntligen börjat byggas. Befolkningen som ökar är pensionärer och nyanlända. Dessa köper inte bostadsrätter.

Det är bara en räntehöjning som krävs så blir det åka av. En lägenhet där du idag betalar 3000 kr i månaden i ränta kan plötsligt vara 10.000 om bara 2 år, då får vi se hur många som har råd att bo kvar.
Terry jag ser dina argumentationer ganska flitigt här. Nån tråd du skapat där du var beroende av ett bolån(inom ganska snar framtid) sen du säger du att det kommer spricka Närsom. Var står du? Jag får lite dubbla budskap. Jag säger som jag gjorde sist du lovordade klarnakortet att det var kanon(i början):
Time Will tell!
Och lycka till i första/andrahandslägenheterna där man slänger 9000 i sjön varje månad istället för att amortera i sin bostad. Alla människor sitter inte och spelar och/eller tar dyra blancon/krediter. De som har sund ekonomi klarar en höjning till 3%.
Har man inte råd med 3% har man blivit överbelånad och då får man ta konsekvensen. Man får anpassa sina utgifter efter situationen, och rida ut stormen tills den lagt sig.
Räntehöjningar går inte att lägga i samma fack som kunskap och XP.
Sluta upp med skrämselpropagandan.
 
Senast ändrad:

Terry_

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 8 917
En av våra mest hjälpsamma
En av våra mest kunniga
Blev medlem
31 Augusti 2012
Meddelanden
19 125
Mottagna reaktioner
13 311
Poäng
8 917
Precis så är det, jag kommer att köpa lägenhet. Jag har ju inget val. Ska jag bo på gatan?
Men visst, jag respekterar din åsikt om du tror att en etta på 19 kvadrat i Stockholm som kostar 8 millen faktiskt har ett marknadsmässigt pris som är värt kostnaden.
Ledande ekonomer,forskare,investerare verkar alla vara överens om att det kommer en bostadskrasch när räntorna höjs och tillgången på bostäder blir större, men enligt dig så kommer det inte påverka folk eftersom dom har en sund ekonomi.

Sen dom 9000 du säger att hyresrätts folket betalar - du är med på att du inte amorterar alla 9.000 i en bostadsrätt va?

I en lägenhet du har köpt så betalar du avgift på 4.000 sen betalar du ränta på 2500 sen utöver det så amorterar du kanske 2.000.
Så visst, 2.000 sparar du till dig själv. Du målade upp det som om man skulle behålla alla 9.000.

Framtiden kommer att avslöja vem som får rätt.
 

Terry_

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 8 917
En av våra mest hjälpsamma
En av våra mest kunniga
Blev medlem
31 Augusti 2012
Meddelanden
19 125
Mottagna reaktioner
13 311
Poäng
8 917
De har sagt här i Sthlm att det ska gå ned i 2 år nu, men fortsätter att peak’a för varje dag..

Hur menar du nu?
för 24 månader sedan var 73.656 snittpriset / kvadrat i Stockholm
för 12 månader sedan 67.306 snittpris/kvadrat.

Sedan dess har det varit lite upp och ner men aldrig över 69.500.

Så nedgången har redan påbörjats efter dom sinnessjuke priserna som varade fram till för två år sedan. Släng nu in en lågkonjuktur och högre räntor på det så får vi se hur det ser ut då. Jag kommer köpa bostadsrätt väl medveten om att jag kommer göra en förlust.
 

Svullo

Viktig medlem
Poäng: 92
Blev medlem
1 December 2018
Meddelanden
80
Mottagna reaktioner
26
Poäng
92
Bostadsmarknaden i Sverige skiljer sig ganska rejält från andra länder. När folk pratar om bostadsmarknaden här gör man sällan skillnad på fastigheter och lägenheter. Fastigheter äger du men i en BR äger du rätten att bo i just den lägenheten. Du köper in dig i en förening och köper då också en del av föreningens lån, hur stor beror på andelstalet. Värdet i en fastighet bestäms av läget (lägetoch läget) samt skicket osv och kommer alltid att ha en bestående värde til skillnad från en BR. En stor förening kan ha massor med miljoner i lån och detta sköts av den som orkar ställa upp i styrelsen, skulle man anförtro ett företag med 200 miljoner i omsättning till vem som helst? Knappast men det är så man gör i de flesta föreningar.

När/om räntan går upp dramatiskt kommer många föreningar att få problem och allt de kan göra då är att höja hyran vilket ger ett svalare intresse för köparna, i värsta fall så lämnar folk tillbaka lägenheten till föreningen som då försöker sälja den. Ingen vill ju ha tomma lägenheter för då blir hyran högre för alla andra.

För att försöka förklara för er som skriker om krash osv så innebär inte en höjd ränta per automatik att priserna kommer att störtdyka, marknaden kommer inte heller att krasha. Det som är/blir viktigare är att granska föreningens ekonomi innan köp, väldigt få gör det. Välskötta föreningar kommer alltid att ha ett värde på sina lägenheter, de flesta fastigheter också. Misskötta föreningar eller föreningar med stora lån och stora underhållsbehov ska man akta sig för.
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp