• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Lendo - Forumets favorit
2. Compricer - Jämför lån (ny)
3. Zmarta - Ett bra alternativ
4. Kontantfinans - Swish-utbetalning, ingen UC
5. Klaralån - Lån utan UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Loanstep - Lån utan UC
9. Banky - Lån utan UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Lumify - Lån utan UC

Hur mår ni med dålig ekonomi? är så deppig.

tussan

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 557
Blev medlem
22 Mars 2014
Meddelanden
1 463
Mottagna reaktioner
417
Poäng
557
Ja hur mår ni där ute me dålig ekonomi.....Hur mkt skulder har ni?

Jag har haft ett helvete med min ekonomi i flera år. Men detta året börjar de lite ljusare ut. Har nu 3-4 helvetes månader kvar o beta av dom sista avbetalnings planerna....:( men de e nu som ja verkligen vaknat till o insett hur jäkla galet o sjukt detta har varit. Jag längtar tills allt e borta o man kan börja leva på grön kvist igen:(

Nu går man bara omkring med ångest o oro o ligger vaken hela nätterna o grubblar o tänker hur fan man ska få ihop allt dom sista 3-4 månaderna :(
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

F.d Sms lånaren.

Kunnig medlem
Poäng: 137
Blev medlem
1 Juli 2016
Meddelanden
235
Mottagna reaktioner
37
Poäng
137
Jag har inte någonting sådant kvar.Det betalde jag av efter att jag tagit ett samlingslån på 20000 kr.Mina totala skulder var som mest uppe i ca 17000 kr.Drog till med några extra tusenlappar för att ha i reserv.Blev erbjuden att låna 50000,men det gjorde jag inte.Betade av samtliga små lån samt några krediter.Nu ska man också tänka på det att inte alla kanske får låna pengar till att reda upp sina skulder,men jag hade i alla fall turen på min sida.Har för övrigt bara haft inkasso när jag haft svårt att betala igen en och annan kredit med åren.Av dom 20000 kr jag lånade är det endast ca 3500 kr kvar av det samlingslånet.
 

Lampa

Kunnig medlem
Poäng: 327
Blev medlem
11 Februari 2016
Meddelanden
101
Mottagna reaktioner
169
Poäng
327
Ja hur mår ni där ute me dålig ekonomi.....Hur mkt skulder har ni?

Håll ut är mitt svar. Det blir bättre så länge du är ärlig och följer en strikt ekonomisk plan som förbjuder nya lån.

Jag har idag strax över en halv miljon i lån fördelat på 9 st långivare. Allt ifrån medlemslån hos Nordea, till Bank Norwegian och Marginalen Bank och smålån till bland andra Cashbuddy och Cash2you. Det landar totalt på drygt 10.500 kronor i månaden.

Jag mår väldigt bra idag. Väldigt, väldigt bra. Jag har inte tagit nya lån sedan 2014 och därmed har jag fått tillbaka mitt liv. Jag kan sova gott om nätterna, andas om dagarna och lever en stressfri vardag.

Jag jagade nya lån i princip dagligen, det var väldigt intensivt under en period av fem år och jag mådde fruktansvärt dåligt på grund av situationen jag hade satt mig i. Det började oskyldigt med några sms-lån och slutade med ett 40-tal olika långivare. Det var en ekonomisk mardröm och omänsklig misär.

Idag ser jag detta som en stor erfarenhet. Ingen kan ta ifrån mig det jag har lärt mig. Det gör mig stark. Att jag betalar en stor del av min lön varje månad till lån helt utan något konkret värde spelar ingen roll. Jag mår väldigt bra idag och det är ett värde som jag uppskattar mer än något annat.

Till er alla som kämpar i låneträsket vill jag helt enkelt bara uppmana att fortsätta kämpa på. Det blir bättre när man lyckas ta sig ur den fruktansvärda stressen, skammen och förödmjukelsen. Det blir bättre!
 

tussan

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 557
Blev medlem
22 Mars 2014
Meddelanden
1 463
Mottagna reaktioner
417
Poäng
557
Tack till er som delade med er :(

Det som ja mår mest dåligt över är att för 3 år sedan fick jag hjälp o lösa allt precis allt....mina föräldrar tog sina spar pengar o betalade av allt....ca 150 tusen kr o nu betalar ja en summa till dom varje månad.. jag var o är så otroligt tacksam över de o va händer 2 år efter de!? Jo ja hamnar i skiten igen!!!! Mina föräldrar vet inte om nå om de o ja skämms....ja vågar inte berätta...för dom skulle bli så otroligt besvikna. Att ja hamna i skiten igen va för ja va så jävla dum i huvudet o drog på mej flera sms lån pga av att ja blev utan jobb en period...tänkte ja tar bara några sms lån o så betalar ja de när ja börjar jobba igen men så blev de ju inte. Verkligheten kom ikapp...

Hatar mej själv för de o mår fruktansvärt dåligt över de..Nu har ja 3-4 månader kvar o betala av på dessa avbetalnings planer så ja vet att om 3-4 månader e jag fri...äntligen.

Min sambo vet om endel av min ekonomi o har stöttat o hjälp mig o även betalat endel men dom här senaste sms lånen vet han inte om elr sms lån över huvud taget... o ja vågar inte berätta...ja skämms o mår så dåligt :( vill bara att dom här 3-4 månaderna ska gå fort nu så ja hinner betala av allt... känner sån stress o press över detta :( plus att ja e gravid me så o gå runt o stressa o må dåligt över detta påverkar mej o bebisen i magen me va ska man göra..ja får skylla mig själv o stå mitt kast nu. Bara kämpa på.....phu :(
 

Lampa

Kunnig medlem
Poäng: 327
Blev medlem
11 Februari 2016
Meddelanden
101
Mottagna reaktioner
169
Poäng
327
Det är endast du som vet hur du ska hantera dina bekymmer. Det är endast du själv som känner din unika situation, och det är endast du själv som kan göra något åt ångesten som förstärks för varje ny dag av rädslan för att avslöjas.

Att leva med en ekonomisk stress som bygger på lögner och en förhoppning att allt bara ska lösa sig, kommer enligt min erfarenhet inte att lösa sig. Problemen blir istället större och större.

Det finns dock hopp. Det kommer att bli bättre den dag du kan vara ärlig både mot dig själv och din omgivning. Det kommer att bli bättre när du har en ekonomisk plan fri från nya lån. Kämpa på!
 

tussan

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 557
Blev medlem
22 Mars 2014
Meddelanden
1 463
Mottagna reaktioner
417
Poäng
557
Det är endast du som vet hur du ska hantera dina bekymmer. Det är endast du själv som känner din unika situation, och det är endast du själv som kan göra något åt ångesten som förstärks för varje ny dag av rädslan för att avslöjas.

Att leva med en ekonomisk stress som bygger på lögner och en förhoppning att allt bara ska lösa sig, kommer enligt min erfarenhet inte att lösa sig. Problemen blir istället större och större.

Det finns dock hopp. Det kommer att bli bättre den dag du kan vara ärlig både mot dig själv och din omgivning. Det kommer att bli bättre när du har en ekonomisk plan fri från nya lån. Kämpa på!



Vad menar du med ärlig?:( ska ja berätta för min sambo o föräldrar?:/ för mina föräldrar vågar ja verkligen inte..dom skulle bli så förbannade o bessvikna:( min sambo funderar ja på o berätta hur de ligger till lite mer....han vet att ja har haft de kämpigt me ekonomin men han vet inte om precis allt..skulle han fråga skulle ja såklart va helt ärlig o berätta allt...men han har inte frågat nåt så då har ja inte berättat...ja kanske borde berättat att ja dragit på mej sms lån som ställt till de för mej nu...han borde märkt nåt me tanke på att han betalar mkt här hemma men han tjänar betydligt mer än mej och har sagt att han kan betala de mesta nu tills mn ekonomi blivit bättre.... Ja gjorde en kalkyl igår kväll o enligt den så sista oktober är allt skit bort betalt.....phu :( OM inte en av avbetalnings planerna går till kronofogden :( har fått en avbetalnings som ska börja gälla sista juli o de va både ja o inkasso bolaget överens om sen får ja hem brev från dom där de står att ärendet är under behandling hos kronofogden fast ja fått avbetalnings plan..så ja bestred ärendet. ..de va kronofogden som sa åt mej o göra de så får se hur de går :(
 

Nystart

V.I.P
Poäng: 487
Blev medlem
30 Mars 2016
Meddelanden
963
Mottagna reaktioner
354
Poäng
487
Ja hur mår man..? De värsta är väl att man vant sig att ha så dålig ekonomi. Så ledsamt. När man ser andra resa och köpa saker eller unna sig mycket tänker jag på hur mycket jag lägger på att betala av lån och krediter. Jag var upp i 74.000 i månaden en gång. Bara i att lösa skulder, betala lån, krediter, avbetalningsplaner, inkasso. Min inkomst är på 13500 efter skatt. Så ni kan ju räkna ut hur tokigt att blivit. Nu har jag inga sms-lån, avbetalningsplaner hos låneföretag el inkasso. Min man har löst de mesta. Nu är cash2you, cascbuddy, moneygo och resurs bank kvar av all skit. Är så tacksam mot min man som löst nästa alla mina lån o krediter. Han tar en ny för var månad nu.
Sen får vi ta de lån jag tog i hans namn. Så otroligt dum jag vart
 

Nystart

V.I.P
Poäng: 487
Blev medlem
30 Mars 2016
Meddelanden
963
Mottagna reaktioner
354
Poäng
487
Vad menar du med ärlig?:( ska ja berätta för min sambo o föräldrar?:/ för mina föräldrar vågar ja verkligen inte..dom skulle bli så förbannade o bessvikna:( min sambo funderar ja på o berätta hur de ligger till lite mer....han vet att ja har haft de kämpigt me ekonomin men han vet inte om precis allt..skulle han fråga skulle ja såklart va helt ärlig o berätta allt...men han har inte frågat nåt så då har ja inte berättat...ja kanske borde berättat att ja dragit på mej sms lån som ställt till de för mej nu...han borde märkt nåt me tanke på att han betalar mkt här hemma men han tjänar betydligt mer än mej och har sagt att han kan betala de mesta nu tills mn ekonomi blivit bättre.... Ja gjorde en kalkyl igår kväll o enligt den så sista oktober är allt skit bort betalt.....phu :( OM inte en av avbetalnings planerna går till kronofogden :( har fått en avbetalnings som ska börja gälla sista juli o de va både ja o inkasso bolaget överens om sen får ja hem brev från dom där de står att ärendet är under behandling hos kronofogden fast ja fått avbetalnings plan..så ja bestred ärendet. ..de va kronofogden som sa åt mej o göra de så får se hur de går :(
Bra kämpat! Vi håller tummarna att allt funkar! Kramar
 

Nystart

V.I.P
Poäng: 487
Blev medlem
30 Mars 2016
Meddelanden
963
Mottagna reaktioner
354
Poäng
487
Tack till er som delade med er :(

Det som ja mår mest dåligt över är att för 3 år sedan fick jag hjälp o lösa allt precis allt....mina föräldrar tog sina spar pengar o betalade av allt....ca 150 tusen kr o nu betalar ja en summa till dom varje månad.. jag var o är så otroligt tacksam över de o va händer 2 år efter de!? Jo ja hamnar i skiten igen!!!! Mina föräldrar vet inte om nå om de o ja skämms....ja vågar inte berätta...för dom skulle bli så otroligt besvikna. Att ja hamna i skiten igen va för ja va så jävla dum i huvudet o drog på mej flera sms lån pga av att ja blev utan jobb en period...tänkte ja tar bara några sms lån o så betalar ja de när ja börjar jobba igen men så blev de ju inte. Verkligheten kom ikapp...

Hatar mej själv för de o mår fruktansvärt dåligt över de..Nu har ja 3-4 månader kvar o betala av på dessa avbetalnings planer så ja vet att om 3-4 månader e jag fri...äntligen.

Min sambo vet om endel av min ekonomi o har stöttat o hjälp mig o även betalat endel men dom här senaste sms lånen vet han inte om elr sms lån över huvud taget... o ja vågar inte berätta...ja skämms o mår så dåligt :( vill bara att dom här 3-4 månaderna ska gå fort nu så ja hinner betala av allt... känner sån stress o press över detta :( plus att ja e gravid me så o gå runt o stressa o må dåligt över detta påverkar mej o bebisen i magen me va ska man göra..ja får skylla mig själv o stå mitt kast nu. Bara kämpa på.....phu :(
Kämpa på! Styrkekram till dig!
 

Lampa

Kunnig medlem
Poäng: 327
Blev medlem
11 Februari 2016
Meddelanden
101
Mottagna reaktioner
169
Poäng
327
Vad menar du med ärlig?:( ska ja berätta för min sambo o föräldrar?:/ för mina föräldrar vågar ja verkligen inte..dom skulle bli så förbannade o bessvikna:( min sambo funderar ja på o berätta hur de ligger till lite mer....han vet att ja har haft de kämpigt me ekonomin men han vet inte om precis allt..skulle han fråga skulle ja såklart va helt ärlig o berätta allt...men han har inte frågat nåt så då har ja inte berättat...ja kanske borde berättat att ja dragit på mej sms lån som ställt till de för mej nu...han borde märkt nåt me tanke på att han betalar mkt här hemma men han tjänar betydligt mer än mej och har sagt att han kan betala de mesta nu tills mn ekonomi blivit bättre....

Enligt min mångåriga erfarenhet av detta helvete av att sitta fast i låneträsket med den ständiga rädslan för att avslöjas, vilket bland annat resulterar i sömnlöshet och hopplöshet - så förvärras enbart ångesten genom att försöka dölja situationen genom att låtsas och intala sig själv att det kommer att lösa sig automatiskt någon gång längre fram så länge man bara kan hålla skenet uppe. Det funkade inte för mig i alla fall.

Ju längre detta pågick med lögner och ständigt nya lån, år efter år, ju mer känslokall blev jag. Jag mådde fruktansvärt dåligt. Men på ytan märktes det inte. Jag jobbade på, tränade på och umgicks med vänner. Men under ytan var det totalt kaos - en fruktansvärt stor psykisk stress på grund av den ekonomiska knipa jag försatt mig i.

Den här fruktansvärda stressen ökade för varje månad och för varje år då jag i min ensamhet förstorade upp mina 40-tal olika lån som ju var ett stort bekymmer till enorma proportioner. Jag hade ingen att prata med. Jag var helt ensam. Att jag var helt ensam och tvingades ljuga och vara oärlig för min omgivning var värre än att ha 40 olika långivare efter sig.

Det var känslan av att jag var ensammanst i hela världen som var värst. Jag trodde på riktigt att jag hade mest problem i hela världen. På grund av den situation som jag under många år hade försatt mig i så var det helt omöjligt för mig att lyfta blicken för att försöka se objektivt på min situation. Jag trodde att jag var körd för resten av livet. Jag intalade mig att jag var värdelös och att jag inte förtjänade bättre eftersom mina problem uppkommit efter egna val. Jag mådde så fruktansvärt dåligt av den ekonomiska stressen och den inhumana pressen att inte avslöjas.

Det var alltså mina lögner som var värst. Utåt sett var ju allt bra. Inombords var det allt annat än bra. Jag klarade inte av att njuta av livet eftersom jag var stressad dygnet runt. Ingenting var roligt. Det enda jag fokuserade på var att dölja alla lån genom att upprätthålla maskineriet med nya lån in och ut. Fy fan så det var.

När jag var som djupast inne i låneträsket så inbillade jag mig att min omgivning aldrig skulle förstå eller kunna förlåta mig för det dubbelliv jag levt. Mina katastroftankar blev mörkare och mörkare med åren. Jag som på ytan är så perfekt, hur kunde jag ställa till med denna oreda? Hur i helvete lyckades jag hamna här?

Det var inte förens jag berättade ALLT för min omgivning som jag kunde börja andas igen. Visst var det hemskt jobbigt att behöva erkänna alla år av lögner, men det var inte ens i närheten så jobbigt att känna obehaget av själva erkännandet, som det har varit att leva ett hemskt jobbigt liv i så många år som en konsekvens av den fruktansvärda rädslan för att avslöjas.

Och hur reagerade min omgivning då? Jo, de reagerade precis tvärt emot vad jag hade föreställt mig i min ensamhet där jag förstorat upp mina problem utan att kunna sätta de i relation till annat. De förstod mig. De stöttade mig. De uppskattade min brutala ärlighet. De älskar mig lika mycket idag trots att jag har massor med lån i många år framöver.

Det är fantastiskt skönt att kunna andas utan ångesten i bröstet. Det är fantastisk skönt att kunna andas och vara närvarande just här och nu. Det är fantastiskt skönt att äntligen kunna le och skratta på riktigt.

Livet behöver inte vara ett helvete. Vi gör alla misstag. Att göra ekonomiska misstag är väldigt tabubelagt. Det är sådan stor skam att inte klara av ens egen privatekonomi. Detta leder till att vi ger våra liv och alla våra pengar till oseriösa låneföretag vars affärsidé bygger på kunders rädsla för att avslöjas eftersom privatekonomi anses vara det mest privata av allt i livet. Månadslönerna snurrar i lånebolagens vinster. Maskineriet upprätthålls av skammen och ensamheten som vi själva försätter oss i när vi fruktar att behöva erkänna våra misstag.

För mig höll detta på i drygt 5 år. Jag har omsatt stora pengar på lån in och lån ut. Jag har förlängt lån i åratal, utan att lånen har minskat något alls. Jag har haft avbetalningsplaner med de flesta inkassobolag och jag har hamnat hos Kronofogden med betalningsanmärkningar, dock utan skuldsaldo. Det slutade med lån på drygt 700.000 kr fördelat på 40 olika långivare.

Nu har jag den långa vägen kvar. Att betala tillbaka alla lån. Men den långa vägen som jag har framför mig nu innan jag blir skuldfri ser jag som en kort sträcka. Jag har en ekonomisk plan nu och det gör att vägen känns väldigt kort. Vägen kändes oändlig när jag famlade i mörkret när jag satt fast i låneträsket, helt ensam och alldeles livrädd.

Idag mår jag väldigt bra. Jag mår till och med oförskämt bra. Jag vill aldrig glömma den fruktansvärda känslan av ångest, hopplöshet och skam på grund av den ekonomiska stressen - för den känslan får mig att fokusera på ett liv fritt från nya lån som gör att jag kan njuta av det som verkligen är viktigt för mig - ett liv där jag kan leva på riktigt, andas på riktigt och skratta på riktigt.

Det går alltså att få tillbaka livet. Jag har fått det. Jag har fått tillbaka mitt liv.
 
Senast ändrad:
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp