• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Lendo - Forumets favorit
2. Compricer - Jämför lån (ny)
3. Zmarta - Ett bra alternativ
4. Kontantfinans - Swish-utbetalning, ingen UC
5. Klaralån - Lån utan UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Loanstep - Lån utan UC
9. Banky - Lån utan UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Lumify - Lån utan UC

Hur mår ni med dålig ekonomi? är så deppig.

tussan

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 557
Blev medlem
22 Mars 2014
Meddelanden
1 463
Mottagna reaktioner
417
Poäng
557
Ja hur mår man..? De värsta är väl att man vant sig att ha så dålig ekonomi. Så ledsamt. När man ser andra resa och köpa saker eller unna sig mycket tänker jag på hur mycket jag lägger på att betala av lån och krediter. Jag var upp i 74.000 i månaden en gång. Bara i att lösa skulder, betala lån, krediter, avbetalningsplaner, inkasso. Min inkomst är på 13500 efter skatt. Så ni kan ju räkna ut hur tokigt att blivit. Nu har jag inga sms-lån, avbetalningsplaner hos låneföretag el inkasso. Min man har löst de mesta. Nu är cash2you, cascbuddy, moneygo och resurs bank kvar av all skit. Är så tacksam mot min man som löst nästa alla mina lån o krediter. Han tar en ny för var månad nu.
Sen får vi ta de lån jag tog i hans namn. Så otroligt dum jag vart


Hur berättade du för din man om dina skulder? Jag har ju berättat om min ekonomi men inte om dom här sms lånen som ja kämpar me nu :( förra året betala min karl 33 tusen kr för o lösa ett vidrigt Onea lån med 150 procent i ränta.....de är nu borta och blev en enorm lättnad. Nu har jag några sms lån med avbetalnings planer på som ja kämpar med....sista oktober är de bortbetalt enligt min kalkyl....om inget av de hinner gå te kronofogden elr de blir nå annattokigt :(

Oj tog du lån i din mans namn??? Vad sa han då??:eek: va de stort lån??:eek:
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

tussan

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 557
Blev medlem
22 Mars 2014
Meddelanden
1 463
Mottagna reaktioner
417
Poäng
557
Enligt min mångåriga erfarenhet av detta helvete av att sitta fast i låneträsket med den ständiga rädslan för att avslöjas, vilket bland annat resulterar i sömnlöshet och hopplöshet - så förvärras enbart ångesten genom att försöka dölja situationen genom att låtsas och intala sig själv att det kommer att lösa sig automatiskt någon gång längre fram så länge man bara kan hålla skenet uppe. Det funkade inte för mig i alla fall.

Ju längre detta pågick med lögner och ständigt nya lån, år efter år, ju mer känslokall blev jag. Jag mådde fruktansvärt dåligt. Men på ytan märktes det inte. Jag jobbade på, tränade på och umgicks med vänner. Men under ytan var det totalt kaos - en fruktansvärt stor psykisk stress på grund av den ekonomiska knipa jag försatt mig i.

Den här fruktansvärda stressen ökade för varje månad och för varje år då jag i min ensamhet förstorade upp mina 40-tal olika lån som ju var ett stort bekymmer till enorma proportioner. Jag hade ingen att prata med. Jag var helt ensam. Att jag var helt ensam och tvingades ljuga och vara oärlig för min omgivning var värre än att ha 40 olika långivare efter sig.

Det var känslan av att jag var ensammanst i hela världen som var värst. Jag trodde på riktigt att jag hade mest problem i hela världen. På grund av den situation som jag under många år hade försatt mig i så var det helt omöjligt för mig att lyfta blicken för att försöka se objektivt på min situation. Jag trodde att jag var körd för resten av livet. Jag intalade mig att jag var värdelös och att jag inte förtjänade bättre eftersom mina problem uppkommit efter egna val. Jag mådde så fruktansvärt dåligt av den ekonomiska stressen och den inhumana pressen att inte avslöjas.

Det var alltså mina lögner som var värst. Utåt sett var ju allt bra. Inombords var det allt annat än bra. Jag klarade inte av att njuta av livet eftersom jag var stressad dygnet runt. Ingenting var roligt. Det enda jag fokuserade på var att dölja alla lån genom att upprätthålla maskineriet med nya lån in och ut. Fy fan så det var.

När jag var som djupast inne i låneträsket så inbillade jag mig att min omgivning aldrig skulle förstå eller kunna förlåta mig för det dubbelliv jag levt. Mina katastroftankar blev mörkare och mörkare med åren. Jag som på ytan är så perfekt, hur kunde jag ställa till med denna oreda? Hur i helvete lyckades jag hamna här?

Det var inte förens jag berättade ALLT för min omgivning som jag kunde börja andas igen. Visst var det hemskt jobbigt att behöva erkänna alla år av lögner, men det var inte ens i närheten så jobbigt att känna obehaget av själva erkännandet, som det har varit att leva ett hemskt jobbigt liv i så många år som en konsekvens av den fruktansvärda rädslan för att avslöjas.

Och hur reagerade min omgivning då? Jo, de reagerade precis tvärt emot vad jag hade föreställt mig i min ensamhet där jag förstorat upp mina problem utan att kunna sätta de i relation till annat. De förstod mig. De stöttade mig. De uppskattade min brutala ärlighet. De älskar mig lika mycket idag trots att jag har massor med lån i många år framöver.

Det är fantastiskt skönt att kunna andas utan ångesten i bröstet. Det är fantastisk skönt att kunna andas och vara närvarande just här och nu. Det är fantastiskt skönt att äntligen kunna le och skratta på riktigt.

Livet behöver inte vara ett helvete. Vi gör alla misstag. Att göra ekonomiska misstag är väldigt tabubelagt. Det är sådan stor skam att inte klara av ens egen privatekonomi. Detta leder till att vi ger våra liv och alla våra pengar till oseriösa låneföretag vars affärsidé bygger på kunders rädsla för att avslöjas eftersom privatekonomi anses vara det mest privata av allt i livet. Månadslönerna snurrar i lånebolagens vinster. Maskineriet upprätthålls av skammen och ensamheten som vi själva försätter oss i när vi fruktar att behöva erkänna våra misstag.

För mig höll detta på i drygt 5 år. Jag har omsatt stora pengar på lån in och lån ut. Jag har förlängt lån i åratal, utan att lånen har minskat något alls. Jag har haft avbetalningsplaner med de flesta inkassobolag och jag har hamnat hos Kronofogden med betalningsanmärkningar, dock utan skuldsaldo. Det slutade med lån på drygt 700.000 kr fördelat på 40 olika långivare.

Nu har jag den långa vägen kvar. Att betala tillbaka alla lån. Men den långa vägen som jag har framför mig nu innan jag blir skuldfri ser jag som en kort sträcka. Jag har en ekonomisk plan nu och det gör att vägen känns väldigt kort. Vägen kändes oändlig när jag famlade i mörkret när jag satt fast i låneträsket, helt ensam och alldeles livrädd.

Idag mår jag väldigt bra. Jag mår till och med oförskämt bra. Jag vill aldrig glömma den fruktansvärda känslan av ångest, hopplöshet och skam på grund av den ekonomiska stressen - för den känslan får mig att fokusera på ett liv fritt från nya lån som gör att jag kan njuta av det som verkligen är viktigt för mig - ett liv där jag kan leva på riktigt, andas på riktigt och skratta på riktigt.

Det går alltså att få tillbaka livet. Jag har fått det. Jag har fått tillbaka mitt liv.



Åh herreghu :( här sitter ja o beklagar mig över några sms lån som jag ligger efter med...allt som allt ca 12 tusen men om 3-4 månader e de bortbetalt. O när ja läser din story om ännu mer lån o skulder så förstår jag verkligen........:( vilken ångest o stress du måste känt av. Men får ja fråga hur hamnade du i detta träsk?? Hade du nån sambo elr nå under den tiden o fick din sambo reda på detta??:/ min förra sambo dumpade mig....för ja hade sån ekonomi då :( medans den jag har nu stöttar mej o har hjälp mej o betala bort endel....skulle så gärna vilja berätta för han om de här sista ja kämpar med nu men e så rädd att han ska bli arg o bessviken så ja håller tyst.....3 månader till de fixar jag...för sen e de bort betalt:( en gång kom de ett brev från kronofogden hem...ett brev där de stod att jag hade 30 dagar på mig o betala en skuld på 2700kr....han såg brevet i brevlådan o frågade mig försiktigt va de va för nå...ja tappade andan totalt...o blev helt kall..bröt ihop o berätta o då krama han om mig o bad mej ge han räkningen o han betalade den. Så han e snäll....väldigt snäll. Men om ja skulle berätta de här senaste så vet ja fan inte hur han skulle reagera....:( jag avaktar ett tag till o kämpar på 3 månader till.
 

Lampa

Kunnig medlem
Poäng: 327
Blev medlem
11 Februari 2016
Meddelanden
101
Mottagna reaktioner
169
Poäng
327
Åh herreghu :( här sitter ja o beklagar mig över några sms lån som jag ligger efter med...allt som allt ca 12 tusen men om 3-4 månader e de bortbetalt. O när ja läser din story om ännu mer lån o skulder så förstår jag verkligen........:( vilken ångest o stress du måste känt av. Men får ja fråga hur hamnade du i detta träsk?? Hade du nån sambo elr nå under den tiden o fick din sambo reda på detta??:/ min förra sambo dumpade mig....för ja hade sån ekonomi då :( medans den jag har nu stöttar mej o har hjälp mej o betala bort endel....skulle så gärna vilja berätta för han om de här sista ja kämpar med nu men e så rädd att han ska bli arg o bessviken så ja håller tyst.....3 månader till de fixar jag...för sen e de bort betalt:( en gång kom de ett brev från kronofogden hem...ett brev där de stod att jag hade 30 dagar på mig o betala en skuld på 2700kr....han såg brevet i brevlådan o frågade mig försiktigt va de va för nå...ja tappade andan totalt...o blev helt kall..bröt ihop o berätta o då krama han om mig o bad mej ge han räkningen o han betalade den. Så han e snäll....väldigt snäll. Men om ja skulle berätta de här senaste så vet ja fan inte hur han skulle reagera....:( jag avaktar ett tag till o kämpar på 3 månader till.

Allt är relativt. När man hamnar i låneträsket så tror jag inte att summan av lånebeloppen är beroende av skammen och ångesten man känner - vi alla som har levt eller just nu genomlider detta elände kan känna igen oss i stressen av en skuld på 5.000 kr eller 500.000 kronor.

Fö mig började det väldigt oskyldigt med sms-lån för drygt 10 år sedan. Sedan eskalerade det bara. Kunde inte betala tillbaka det första så det blev ett andra också. Det andra blev ett tredje och så slutade det på 40 olika lån. Allt detta under ett decennium där jag levde på löneutmätning en period kring 2008. När jag var helt skuldfri och helt fri från betalningsanmärkningar så lovade jag mig själv att jag aldrig skulle behöva gå igenom detta helvete igen. Men så fel jag hade. Allt började om igen och slutade alltså med 700.000 kr i nya lån år 2014.

Jag lämnade min dåvarande sambo det året efter att ha berättat allt. Vi hade ett negativt förhållande. Jag tog ansvar för mina handlingar och tog givetvis med mig alla skulder på egen hand. Det var en möjlighet för mig att börja om. Jag ägde inget. Inte ens en säng. Jag ägde bara mina skulder.

Jag hade ingen familj eller vänner med ekonomiska möjligheter som kunde stödja mig ekonomiskt. Men alla stöttade mig moraliskt och med en villkorslös värme.

Idag har träffat en ny kärlek och vi har en gemensam hyresrätt. Min nya kärlek känner till ALLT. Jag har inte tillgång till Bank-ID eller mitt eget bankkonto. Sambon sköter allt ekonomiskt. Jag och sambon är ändå jämlika varandra. Jag litar inte på mig själv helt enkelt när det kommer till ekonomi. Det fungerar väldigt bra så här. Jag njuter av livet utan stress och press.
 

tussan

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 557
Blev medlem
22 Mars 2014
Meddelanden
1 463
Mottagna reaktioner
417
Poäng
557
Allt är relativt. När man hamnar i låneträsket så tror jag inte att summan av lånebeloppen är beroende av skammen och ångesten man känner - vi alla som har levt eller just nu genomlider detta elände kan känna igen oss i stressen av en skuld på 5.000 kr eller 500.000 kronor.

Fö mig började det väldigt oskyldigt med sms-lån för drygt 10 år sedan. Sedan eskalerade det bara. Kunde inte betala tillbaka det första så det blev ett andra också. Det andra blev ett tredje och så slutade det på 40 olika lån. Allt detta under ett decennium där jag levde på löneutmätning en period kring 2008. När jag var helt skuldfri och helt fri från betalningsanmärkningar så lovade jag mig själv att jag aldrig skulle behöva gå igenom detta helvete igen. Men så fel jag hade. Allt började om igen och slutade alltså med 700.000 kr i nya lån år 2014.

Jag lämnade min dåvarande sambo det året efter att ha berättat allt. Vi hade ett negativt förhållande. Jag tog ansvar för mina handlingar och tog givetvis med mig alla skulder på egen hand. Det var en möjlighet för mig att börja om. Jag ägde inget. Inte ens en säng. Jag ägde bara mina skulder.

Jag hade ingen familj eller vänner med ekonomiska möjligheter som kunde stödja mig ekonomiskt. Men alla stöttade mig moraliskt och med en villkorslös värme.

Idag har träffat en ny kärlek och vi har en gemensam hyresrätt. Min nya kärlek känner till ALLT. Jag har inte tillgång till Bank-ID eller mitt eget bankkonto. Sambon sköter allt ekonomiskt. Jag och sambon är ändå jämlika varandra. Jag litar inte på mig själv helt enkelt när det kommer till ekonomi. Det fungerar väldigt bra så här. Jag njuter av livet utan stress och press.



Ja de va så de börja för mig med...ett sms lån o så ett till o sen kunde man inte betala de första så ma tog ännu ett till osv sen va man fast:( o så tog man större lån osv osv...fanns fan inge stopp. Hade även ett negativt förhållande då o mådde dåligt psykiskt så gjorde inte saken bättre....den dåvarande sambon fick veta om min ekonomi..att ja dragit på mig lite sms lån o han blev skogs tokig o efter de spårade vår relation ur hans känslor dog...sen drog han o de tog slut...va väl lika bra.

Hur reagera din dåvarande sambo när du berättade elr tog hon reda på de själv?

O din nya va säger hon om din historia?:(
 

Lampa

Kunnig medlem
Poäng: 327
Blev medlem
11 Februari 2016
Meddelanden
101
Mottagna reaktioner
169
Poäng
327
Hur reagera din dåvarande sambo när du berättade elr tog hon reda på de själv?

O din nya va säger hon om din historia?:(

Jag och dåvarande sambo bodde ihop i över fem år. Mina ekonomiska bekymmer på den tiden var kända, men jag började ljuga när jag blev kvitt mina gamla betalningsanmärkningar. Jag kunde alltså börja låna igen. I smyg och i hemlighet.

Jag berättade tillslut allt själv och jag valde att lämna både förhållande och allt vårt gemensamma: lägenhet, bil och bohag. Jag ville börja om. Vårt förhållande kunde inte fortsätta.

Min nya kärlek förstår mig tack vare min fullständiga ärlighet. Jag behöver varken skämmas eller känna mig underlägsen på grund av de lån jag nu betalar av. Vi har en ekonomisk plan som vi följer noggrant. Med denna plan följer ett lugn i mig. Det här lugnet gör mig till en bättre människa.

Visst kan jag erkänna att jag blev rejält stressad i årsskiftet 2015/2016 när Dinfinans.se skickade ut felaktiga fordringar genom Silverwik med hjälp av Gothia Inkasso och Svea Inkasso, där jag helt felaktigt krävdes på över 50.000 kronor. Men tack vare att jag inte hade några hemligheter till min nuvarande sambo så berättade jag genast om de felaktiga fordringarna, och vi tog oss igenom det. Samt att jag hade ett ovärdeligt stort stöd från medlemmar här på Lånforum. Utan allt stöd härifrån så hade jag nog hellre felaktigt betalat till Gothia och Svea - men nu slutade det med att de båda inkassobolagen avskrev fordringarna efter påtryckningar. Dinfinans.se har upphört.

Nu väntar jag förväntansfullt på att även Enkelfinans.se ska få sin dom - och att vi alla som nu senast drabbats av detta bedrägeri genom Enkelfinans.se, med felaktiga fordringar med påhittade inkassokrav, helhjärtat ska kunna lägga detta till historien.
 
Senast ändrad:

tussan

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 557
Blev medlem
22 Mars 2014
Meddelanden
1 463
Mottagna reaktioner
417
Poäng
557
Oj de låter tufft....väldigt tufft:( Men skönt att du nu fätt ordning på de mesta o mår bra :) jag längtar tills ja fått ordning på de här sista o kan börja slappna av o slippa känna den här jäkla pressen.

Men ghu lurade dig dom på pengar!?? Vilka jäkla dårar :( bra att du stod på dig...




Jag och dåvarande sambo bodde ihop i över fem år. Mina ekonomiska bekymmer på den tiden var kända, men jag började ljuga när jag blev kvitt mina gamla betalningsanmärkningar. Jag kunde alltså börja låna igen. I smyg och i hemlighet.

Jag berättade tillslut allt själv och jag valde att lämna både förhållande och allt vårt gemensamma: bostadsrätt, bil och bohag. Jag ville börja om. Vårt förhållande kunde inte fortsätta.

Min nya kärlek förstår mig tack vare min fullständiga ärlighet. Jag behöver varken skämmas eller känna mig underlägsen på grund av de lån jag nu betalar av. Vi har en ekonomisk plan som vi följer noggrant. Med denna plan följer ett lugn i mig. Det här lugnet gör mig till en bättre människa.

Visst kan jag erkänna att jag blev rejält stressad i årsskiftet 2015/2016 när Dinfinans.se skickade ut felaktiga fordringar genom Silverwik med hjälp av Gothia Inkasso och Svea Inkasso, där jag helt felaktigt krävdes på över 50.000 kronor. Men tack vare att jag inte hade några hemligheter till min nuvarande sambo så tog vi oss igenom det. Samt att jag hade ett ovärdeligt stort stöd från medlemmar här på Lånforum. Utan allt stöd härifrån så hade jag nog hellre felaktigt betalat till Gothia och Svea - men nu slutade det med att de båda inkassobolagen avskrev fordringarna efter påtryckningar. Dinfinans.se har upphört.

Nu väntar jag förväntansfullt på att även Enkelfinans.se ska få sin dom - och att vi alla som nu senast drabbats av detta bedrägeri genom Enkelfinans.se, med felaktiga fordringar med påhittade inkassokrav, helhjärtat ska kunna lägga detta till historien.
 

Nystart

V.I.P
Poäng: 487
Blev medlem
30 Mars 2016
Meddelanden
963
Mottagna reaktioner
354
Poäng
487
Hur berättade du för din man om dina skulder? Jag har ju berättat om min ekonomi men inte om dom här sms lånen som ja kämpar me nu :( förra året betala min karl 33 tusen kr för o lösa ett vidrigt Onea lån med 150 procent i ränta.....de är nu borta och blev en enorm lättnad. Nu har jag några sms lån med avbetalnings planer på som ja kämpar med....sista oktober är de bortbetalt enligt min kalkyl....om inget av de hinner gå te kronofogden elr de blir nå annattokigt :(

Oj tog du lån i din mans namn??? Vad sa han då??:eek: va de stort lån??:eek:
Du kan läsa o det i träden gömd och bortglömd under Fritt.
 

Lillan

Viktig medlem
Poäng: 62
Blev medlem
8 Januari 2012
Meddelanden
87
Mottagna reaktioner
19
Poäng
62
Just nu mår jag för jävligt! Denna karusell började för fyra år sedan, inte för att leva i lyx utan för att klara månaden. Sedan blev det som för alla andra ,det bara rullade på. Fick löneutmätning 2013. Vi har kämpat så otroligt och betalat bort ca 100 000 kr på dom senaste åren. Inte tagit några nya lån, men då det är som värst så hamnar ju också dom stora lånen hos inkasso, med stora avbetalningar. Just detta håller på att knäcka en nu! Med semestertider då vi kommer att vara flera i huset i tre veckor. Med mat som ska handlas , aktiviteter o dyl så känns det bara hemskt. Då det ska vara den finaste, roligaste tiden att äntligen få hem dom nära och kära man har så har jag bara en stor, stor ångestklump i magen och kan inte sova på nätterna. Vad hemskt det är , och just nu mår jag som det var precis den tiden när man jagade smslån varje dag och natt. Tänk om man någonsin kan få känna sig glad och inte orolig för varje lön. Hur ska man fixa det den här månaden? Vilka ska man maila till och fråga om man kan få betala dubbelt nästa månad?.Varför hamnade vi här? Hur ska man få in mer inkomst? Ja frågorna är många. Vet att vi gjort det så bra som betalat bort 12 smslån och lite andra grejor , men just nu är vi ett läge som känns jättejobbigt igen.
 

tussan

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 557
Blev medlem
22 Mars 2014
Meddelanden
1 463
Mottagna reaktioner
417
Poäng
557
Ja att va i denna jobbiga ekonomiska sits e fan hemskt jobbigt :( är de du o din sambo som har gemensamma skulder elr e de du själv bara? Vet din omgivning om allt?:/ ja vågade inte berätta för nån....:(

Men försök o se de lite positivt...du skrev att många sms lån e bort betalade o de e ju jätte bra...och i framtiden så kommer de ju o bli bättre o bättre...
Har du varit hos en sån där budget o skuldrådgivare i kommunen??


Just nu mår jag för jävligt! Denna karusell började för fyra år sedan, inte för att leva i lyx utan för att klara månaden. Sedan blev det som för alla andra ,det bara rullade på. Fick löneutmätning 2013. Vi har kämpat så otroligt och betalat bort ca 100 000 kr på dom senaste åren. Inte tagit några nya lån, men då det är som värst så hamnar ju också dom stora lånen hos inkasso, med stora avbetalningar. Just detta håller på att knäcka en nu! Med semestertider då vi kommer att vara flera i huset i tre veckor. Med mat som ska handlas , aktiviteter o dyl så känns det bara hemskt. Då det ska vara den finaste, roligaste tiden att äntligen få hem dom nära och kära man har så har jag bara en stor, stor ångestklump i magen och kan inte sova på nätterna. Vad hemskt det är , och just nu mår jag som det var precis den tiden när man jagade smslån varje dag och natt. Tänk om man någonsin kan få känna sig glad och inte orolig för varje lön. Hur ska man fixa det den här månaden? Vilka ska man maila till och fråga om man kan få betala dubbelt nästa månad?.Varför hamnade vi här? Hur ska man få in mer inkomst? Ja frågorna är många. Vet att vi gjort det så bra som betalat bort 12 smslån och lite andra grejor , men just nu är vi ett läge som känns jättejobbigt igen.
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp