Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Brixo Kontokredit - Lån utan UC
4. Creditstar - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Lån utan UC
6. Loanstep - Lån utan UC
7. Klaralån - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Lumify - Lån utan UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Hur mycket höjs eran ränta ?

V.I.P
Poäng: 487
Meddelanden
739
Mottagna reaktioner
386
Poäng
487
Nu känner man att det suger att ha lån när räntan höjs hela tiden :(
För mindre än 1 år sen så hade jag 3,84% på ICA nu har dem höjt ett par gånger och är uppe i 4,59% och andra lånet på sevenday höjs med 0,25% igen såg jag.

Nån som räknat på hur mycket dyrare era lån kommer bli framöver ?

Inte räknat för mig själv, det löser sig
Kollega har köpt hus för typ 7 miljoner och har väl tillträde om en vecka eller nåt. Där borde det bli 2500 kr dyrare i månaden.

För mindre än 1 år sen så hade jag 3,84% på ICA nu har dem höjt ett par gånger och är uppe i 4,59% och andra lånet på sevenday höjs med 0,25% igen såg jag.

Vad talar vi om för belopp?
Tänk positivt, mer tillbaka på skatten

Vad talar vi om för belopp?
Tänk positivt, mer tillbaka på skatten
Alltså är ju inga större summor kanske som vi pratar om men ändå. Räknar man på mitt lån som var på ca 300.000 från början så är det ju ca 20.000 kr dyrare på 15 år om jag nu har räknat rätt :)

Men kan tänka mig att det är många här som det är kännbart för som knappt går runt med tidigare räntor…

Allt blir dyrare. Bara suga och svälja.
Sjukt är det

Troligtvis ser vi betydligt högre räntor efter årsskiftet dessvärre.
Det positiva är att vi får bättre sparränta...

Senast ändrad:
E9A05613-AECD-4824-BB80-C8278F045A70.webp

SBAB har senaste tiden höjt nästan 0,8% -enheter på privatlån så nu löser jag det lånet tack vare en bilförsäljning.

Noll. Har inga lån.

Den del av mitt bolån som är obundet gick från 1.31 -> 1.90 med start nu 1/7.
Har 2.17 miljoner bundet till 1.31% och 670 000 rörligt.

Dessa 670 000 kostar nu 12730 istället för 8777 per år, dvs en höjning på 335:- per månad före avdrag
Det lär höjas ännu mer inom ett par månader.

Fick mail från Svea Bank imorse och de höjer med 0,25%.

Mitt bolån gick höjdes med 0.7%. På cirka 1.7 miljoner blir det en del. Allt rörligt.

Mitt bolån gick höjdes med 0.7%. På cirka 1.7 miljoner blir det en del. Allt rörligt.
Hur mkt mer blev det? Vi har ca 1.55 miljoner och idag betalar vi ca 2200 kr, bundet på 1,39.

Hur mkt mer blev det? Vi har ca 1.55 miljoner och idag betalar vi ca 2200 kr, bundet på 1,39.

1200-1300 extra om jag räknat rätt? Vi betalade 2300 ränta innan. Fan fint att ha bundet på 1.39!

Fast uffe k satte stopp för just minskat avdragsrätt för räntor i sitt tal idag.
Det jag menar är att ska man betala för det ena ska man få göra avdrag för det andra.

Yes, Uffe var inne på att sänka isk skatten dock
Tycker att IPS var bra sparform till äldre dagar, finner det märkligt att S avskaffade den. ISK är däremot långt mer fördelaktigt för den aktiva spararen, så att säga.

Tycker att IPS var bra sparform till äldre dagar, finner det märkligt att S avskaffade den. ISK är däremot långt mer fördelaktigt för den aktiva spararen, så att säga.

Det var väl redan beslutat när s klev på? 2015 fick man göra avdrag för typ 1800 kr, det tappades ner innan ett par år, under alliansstyret. Har förstås inte snackat med Borg direkt om det men som jag förstått det var problemet att man hade rätt att ta ut ips redan från 55 och det var inte så arbetslinjeaktigt att gå i pension så tidigt, Borg ville ha fler att jobba längre. Inte färre.
Borde ha kunnat lösas med att höja uttagsålder men så blev det inte.

Det var väl redan beslutat när s klev på? 2015 fick man göra avdrag för typ 1800 kr, det tappades ner innan ett par år, under alliansstyret. Har förstås inte snackat med Borg direkt om det men som jag förstått det var problemet att man hade rätt att ta ut ips redan från 55 och det var inte så arbetslinjeaktigt att gå i pension så tidigt, Borg ville ha fler att jobba längre. Inte färre.
Borde ha kunnat lösas med att höja uttagsålder men så blev det inte.
Finns en god sak i kråksången, med tillräcklig lång tid utan insättning blir till slut alla IPS utmätningsbara.

Finns en god sak i kråksången, med tillräcklig lång tid utan insättning blir till slut alla IPS utmätningsbara.

Ja, ibland roar jag mig lite genom att räkna ut vilket går det går utmäta..
Är förvånansvärt många som fortfarande sätter in

Fast uffe k satte stopp för just minskat avdragsrätt för räntor i sitt tal idag.

gjorde han det? Såg inte hela talet, men minskad avdragsrätt är ingen skattehöjning om det är det du menar.

gjorde han det? Såg inte hela talet, men minskad avdragsrätt är ingen skattehöjning om det är det du menar.
Han nämnde avdragsrätten specifikt om jag inte hörde galet.

1200-1300 extra om jag räknat rätt? Vi betalade 2300 ränta innan. Fan fint att ha bundet på 1.39!
Ok, ändå överkomligt!
Ja, är så glad att jag valde bunden på tre år förra året, så nu är det 1.39 fram till 2024 :) Ibland väljer man rätt!
Sen får man se om det blir en iskall dusch eller kall eller ljumen som väntar om två år.

Nu höjde Swedbank räntan ytterligare en gång. Höjdes för 2 månader sen sist. Nu Från 7.40% till 8.04%

Men hur funkar det, nu när dom höjer så här ofta och drastiskt.
Vad händer sen när / om styrräntan sänks till 0% igen kommer man då fortsätta betala dessa förhöjda räntor/kostnader?

Sen måste jag säga att jag inte förstår hur lagstiftningen kan tillåta det här, nu har Swedbank höjt med säg 1% på några veckor men vad fan hade hänt om Collector helt plötsligt får för sig att höja allas räntor med 5% liksom vad fan kan man göra?

Man ingår ett avtal på 3.95% i ränta rätt vad det är har man några månader senare 7.5%

Absurt. Det är som att vi helt plötsligt bestämmer oss för att sluta betala och säger shit happens.

Med lån med rörlig ränta så kan väl bankerna styra och ställa som de vill med räntan. Man har helt enkelt inget att säga till om.

Med lån med rörlig ränta så kan väl bankerna styra och ställa som de vill med räntan. Man har helt enkelt inget att säga till om.

Fast alla blancolån man tar har ju då rörlig ränta?

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Tillbaka
Topp