• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Kontantfinans - Swish-utbetalning, ingen UC
5. Klaralån - Lån utan UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Banky - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Lumify - Lån utan UC

Hur söker jag samlingslån smartast efter ny inkomstdeklaration i juni?

Nyatagfrån2023

Aktiv medlem
Poäng: 27
Blev medlem
7 Januari 2023
Meddelanden
28
Mottagna reaktioner
6
Poäng
27
Måste söka samlingslån för en del av det som ligger hos inkasso på avbetalning för att få ner mina månadskostnader (ca 25 000-30 000 per månad). Jag kommer att öka inkomsten från 540 000 kr till 800 000 kr och detta kommer att synas i början av juni.

Utanför UC
Jag har bra betyg på Creditsafe och Dun & Bradstreet. Här syns inte min 5 anmärkningar (missbrukade kontokrediter för 1-1,5 år sedan). Att jag inte får lån beror nog på min skuldsättning ca 500 000 kr synligt på UC i blanco exkl. bolån, men när min inkomst uppdateras förväntar jag mig att detta kommer att ändras. Då försvinner också ca 10 förfrågningar så bara 2 finns kvar. Vad tror ni om det?

Creditsafe:
Min score 61/100 (låg risk)
Sannolikhet betalar räkningar: 0,345%
Ingen bet anm.

Dun & Bradstreet (bisnode):
Kreditscore: 8/10 = god kreditvärdighet

Är det någon som vet/tror om Goodcash skulle kunna bevilja 50 000 kr? Eller Creditstart 90 000 kr?

Tänker också testa att söka hos lendo för att se om jag trots mina 5 missbrukade krediter kan få lån hos Nstart, Moank, Svea eller Coop. Någon som känner till om de går med på betalningsanmärkningar? Hur stort belopp ska jag söka för att öka mina chanser. Hellre lägre belopp och få det beviljat.

Kan jag bara få något samlingslån så kan jag hålla ut i två år till tills anmärkningarna hos UC försvinner. I år räknar jag med att kunna höja min lön till över 900 000 kr med mina extrajobb som jag då kan använda när jag ansöker om lite mer än 2 år. Just nu handlar det om att få ner mina månadskostnader, i nästa att få bättre lån och slutligen att betala av de med värst ränta.

Alla tips och förslag är välkomna!
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Myra

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 807
Moderator
Årets mest hjälpsamma
Blev medlem
30 Juni 2015
Meddelanden
10 859
Mottagna reaktioner
7 227
Poäng
4 807
Om du kan hålla dig flytande tills du börjar få din nya betydligt högre inkomsten så kanske kan det vara värt att uthärda? För annars med dina förutsättningar känns det som att du kommer att få ett lån med hög ränta och hög återbetalningsbelopp per månad och är du säker då att dina månadsutgifter kommer minska?
Alt om du kan ringa runt till dem inkasso du har och försöka omförhandla till en lägre avbetalningsplan under en viss tid?
Visserligen har du bra betyg på CC och D&B men är inte lånen som man kan ta via dem dyra?

Om jag förstår det rätt så i juni kommer du ha en inkomst på 800 k/år och bara två ff kvar men 5 anmärkningar om misskött kredit? När försvinner dessa anmärkningar? Tror inte du kommer få samlingslån trots din nya inkomst via Lendo.
 

Nyatagfrån2023

Aktiv medlem
Poäng: 27
Blev medlem
7 Januari 2023
Meddelanden
28
Mottagna reaktioner
6
Poäng
27
Om två år försvinner mina misskötta krediter. Misstänker tyvärr att jag får vänta tills dess för att kunna få ett bra samlingslån.

När jag testade lån utanför uc verkar det som att jag kan få ner kostnaden 3000-5000 kr per månad vilket hade varit mycket värt.

Har redan förhandlat ner avbetalning hos inkasso. T ex Gothia skuld på 90 000 kr kostar 7000 kr, men fick ner det nu till 5500 kr en månad. Kan jag förhandla ner det mer? Hur mycket är rimligt att betala för varje 10 000 kr man har hos inkasso?
 

Myra

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 807
Moderator
Årets mest hjälpsamma
Blev medlem
30 Juni 2015
Meddelanden
10 859
Mottagna reaktioner
7 227
Poäng
4 807
Om två år försvinner mina misskötta krediter. Misstänker tyvärr att jag får vänta tills dess för att kunna få ett bra samlingslån.

När jag testade lån utanför uc verkar det som att jag kan få ner kostnaden 3000-5000 kr per månad vilket hade varit mycket värt.

Har redan förhandlat ner avbetalning hos inkasso. T ex Gothia skuld på 90 000 kr kostar 7000 kr, men fick ner det nu till 5500 kr en månad. Kan jag förhandla ner det mer? Hur mycket är rimligt att betala för varje 10 000 kr man har hos inkasso?
Jag skulle försökt få inkassobolagen att gå ner ännu mer med löfte att om 6 månader alt 12 månader höja belopp. Då hinenr du förhoppningsvis bli av med andra lån/krediter.
Varje gång jag har fått sänkt belopp tillfälligt så har det faktiskt aldrig återgått till det gamla höga beloppet. Men det är kanske mer undantag än regel och för mkt att hoppas på. Men allt som gör att man överlever dagen, veckan och månaden är värt att kämpa för!
Vet inte hur mkt som är rimligt att betala för varje 10 k, jag släppte Everyday? och Flexlimit till Svea, på lite över 30 k vardera och betalar 800 + 600 kr på dem. Sen har jag Vivus hos Gothia (samt nät mer) totalt ca 26 k fr början, betalade som mest 1200 kr men nu nere på 800 kr och fryst ränta.
 

Nyatagfrån2023

Aktiv medlem
Poäng: 27
Blev medlem
7 Januari 2023
Meddelanden
28
Mottagna reaktioner
6
Poäng
27
Jag skulle försökt få inkassobolagen att gå ner ännu mer med löfte att om 6 månader alt 12 månader höja belopp. Då hinenr du förhoppningsvis bli av med andra lån/krediter.
Varje gång jag har fått sänkt belopp tillfälligt så har det faktiskt aldrig återgått till det gamla höga beloppet. Men det är kanske mer undantag än regel och för mkt att hoppas på. Men allt som gör att man överlever dagen, veckan och månaden är värt att kämpa för!
Vet inte hur mkt som är rimligt att betala för varje 10 k, jag släppte Everyday? och Flexlimit till Svea, på lite över 30 k vardera och betalar 800 + 600 kr på dem. Sen har jag Vivus hos Gothia (samt nät mer) totalt ca 26 k fr början, betalade som mest 1200 kr men nu nere på 800 kr och fryst ränta.
Tack Myra! Den här infon är värd otroligt mycket för mig. Nu ska jag försöka förhandla ner beloppen så jag slipper ta dåliga lån utanför UC.
 

Myra

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 807
Moderator
Årets mest hjälpsamma
Blev medlem
30 Juni 2015
Meddelanden
10 859
Mottagna reaktioner
7 227
Poäng
4 807
Jag skickar pm till dig!
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp