Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Brixo Privatlån - Ingen UC
4. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
5. Klaralån - Lån utan UC
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Hur vet jag vilken ränta som blir fördelaktig när jag bakar ihop lån?

Hej,

Det är så här att jag har idag två blanco lån.
för att göra räkneexemplet lite lättare antar vi att det är exakt 100 000 kr på varje lån och båda lånen har samma avbetalnings tid - 3 år
det ena lånet har en bra ränta på 3.70 %
det andra 100 000 har en ränta på 5.55%

Min fråga är om jag ska kolla på erbjudanden från banker på beloppet 200 000 med samma avbetalningstid som de två tidigare lånen för att samla dessa lån.. Vilken ränta bör erbjudanden hamna på för att det totalt sett ska vara antingen break even eller fördelaktig för mig totalt sett?

tänker jag rätt om jag tänker 5.55 + 3.70 = 9.25 / 2 = 4.625 %
så som jag tänker så borde det blir den break even räntan jag skall leta efter för att åtminstone inte förlora räntemässigt på att baka ihop.
tänker jag rätt ?

Det finns sidor på nätet där du kan räknar ut kostnaden för olika lån med olika räntor. men sen kan det ju bero på hur länge du tänkt ha lånen eller det nya lånet? och om du amorterar samma varje månad eller lite i början och mest i slutet av låneperioden. Många bolag kör varianten mycket ränta lite amortering vilket gör det mycket dyrare att låna och lägga om lån än vad man nog tänker när man lägger om lån och slår i hop dom. Det är ju knappast fördelaktigt för någon annan än bankerna med att folk tar nya fantastiska ihopbaklån med lägre ränta i längden. Lätt att som konsument med önskan om lägre månadskostnad missa den biten, eller så har man inte råd ta hänsyn till det.

Eftersom du i dagsläget betalar sammanlagt 9,25% i årsränta på 200 000 kr (två lån á 100 000) är det under 9,25% i årsränta som gäller för att det nya lånet på exakt samma lånelängd ska bli billigare. Sen är det ju bättre för kreditbetyget också.

Senast ändrad:
Du kan inte plusa procent.

Eftersom du i dagsläget betalar sammanlagt 9,25% i årsränta på 200 000 kr (två lån á 100 000) är det under 9,25% i årsränta som gäller för att det nya lånet på exakt samma lånelängd ska bli billigare. Sen är det ju bättre för kreditbetyget också.
Nej. TS betalar enligt exemplet genomsnittsräntan 4,625% och inget annat.

Ah, dubbleringen av lånesumman följde inte med i mina uträkningar :/

Som tidigare skribent; läs på om annuitetsmodellen. Av de kunder jag snackar med varje dag är det ungefär 10 % som ens känner till vad det är.

Som tidigare skribent; läs på om annuitetsmodellen. Av de kunder jag snackar med varje dag är det ungefär 10 % som ens känner till vad det är.
Instämmer! På Konsumenternas.se, oberoende sida för info om banker osv står det så här, "Vid annuitet betalar du ett bestämt belopp som omfattar både amortering och ränta. Den totala räntekostnaden för ett lån med rak amortering blir lägre än för ett lån med annuitetslån. För att välja en rak amortering krävs det att din ekonomi tillåter en hög amorteringstakt redan när du tar lånet. Fördelen med annuitetslån är att man kan hålla utgifterna nere de första åren."
Så Nachomannen som startade tråden, kolla vad det är för typ av lån. Tror de flesta som hamnar här gör det med annuitetslån med pyttelite amortering i början av låneperioden och blir glada över det eftersom det håller nere månadskostnad. Nån långsiktig lösning och snabb väg till att bli skuldfri är det inte.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp