• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Lendo - Forumets favorit
2. Compricer - Jämför lån (ny)
3. Zmarta - Ett bra alternativ
4. Flexkontot - Nu med Swish, ingen UC
5. Brixo - Lån utan UC
6. Klaralån - Lån utan UC
7. Merax - Lån utan UC
8. Banky - Lån utan UC
9. Nstart - Nystartslån
10. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
11. Binly - Lån utan UC

Hus utmätning, skrivit över på frun

Kroken

V.I.P
Poäng: 207
Blev medlem
11 Juli 2012
Meddelanden
329
Mottagna reaktioner
60
Poäng
207
Har en vän som har skulder och löneutmätning , har ett hus som han tidigare som ägare på, men nu har de gjort en bouppteckning, skrivit över huset på frun , skrivit äktenskapsförord, frun tagit över lånet. Huset är värderat till 160000kr och lånet ligger på 2000000kr. Men han känner sig ändå orolig att de på någotvis kan utmäta huset.

Tankar från er?
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Sevir87

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 787
Blev medlem
18 Februari 2021
Meddelanden
1 969
Mottagna reaktioner
988
Poäng
787
Om det inte är skuldsanering så har jag uppfattningen makans/sambo tillgångar inte kan utmätas?
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 787
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
26 526
Mottagna reaktioner
12 905
Poäng
9 787
Har en vän som har skulder och löneutmätning , har ett hus som han tidigare som ägare på, men nu har de gjort en bouppteckning, skrivit över huset på frun , skrivit äktenskapsförord, frun tagit över lånet. Huset är värderat till 160000kr och lånet ligger på 2000000kr. Men han känner sig ändå orolig att de på någotvis kan utmäta huset.

Tankar från er?
Jag antar att siffrorna inte stämmer, ett hus värt nästan ingenting och lån på 2 miljoner på det huset?
Bortsett från det.
Det är inte så troligt men går inte att utesluta.

Mer troligt är att det blir någon anmälan om borgenärsbrott. De jag sett vilket inte är jättemånga har klarat sig undan ganska lindrigt, tror det mesta jag sett var 8 månaders fängelse.
 

Fina

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 597
Blev medlem
1 Augusti 2018
Meddelanden
1 177
Mottagna reaktioner
589
Poäng
597
Kanske har helt fel nu. Men läste genom mina studier lite om just KF och avtal.
De kan väl mer eller mindre häva/ogiltigförklara en försäljning som skett inom en viss tid om man misstänker att denne gör det för att ”gömma undan” tillgångar? @Lasseman

Ber om ursäkt om jag har fel.
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 787
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
26 526
Mottagna reaktioner
12 905
Poäng
9 787
Kanske har helt fel nu. Men läste genom mina studier lite om just KF och avtal.
De kan väl mer eller mindre häva/ogiltigförklara en försäljning som skett inom en viss tid om man misstänker att denne gör det för att ”gömma undan” tillgångar? @Lasseman

Ber om ursäkt om jag har fel.

Finns olika varianter, ogiltigförklara en gåva kan man göra genom konkurs tex.
 

Kroken

V.I.P
Poäng: 207
Blev medlem
11 Juli 2012
Meddelanden
329
Mottagna reaktioner
60
Poäng
207
Jag antar att siffrorna inte stämmer, ett hus värt nästan ingenting och lån på 2 miljoner på det huset?
Bortsett från det.
Det är inte så troligt men går inte att utesluta.

Mer troligt är att det blir någon anmälan om borgenärsbrott. De jag sett vilket inte är jättemånga har klarat sig undan ganska lindrigt, tror det mesta jag sett var 8 månaders fängelse.

det skall vara 1600000kr, en nolla fel :)

så du menar att de kommer bli anmälda ?
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp