Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Brixo Kontokredit - Lån utan UC
4. Creditstar - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Lån utan UC
6. Loanstep - Lån utan UC
7. Klaralån - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Lumify - Lån utan UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Hus utmätning, skrivit över på frun

V.I.P
Poäng: 207
Meddelanden
330
Mottagna reaktioner
60
Poäng
207
Har en vän som har skulder och löneutmätning , har ett hus som han tidigare som ägare på, men nu har de gjort en bouppteckning, skrivit över huset på frun , skrivit äktenskapsförord, frun tagit över lånet. Huset är värderat till 160000kr och lånet ligger på 2000000kr. Men han känner sig ändå orolig att de på någotvis kan utmäta huset.

Tankar från er?

Om det inte är skuldsanering så har jag uppfattningen makans/sambo tillgångar inte kan utmätas?

Har en vän som har skulder och löneutmätning , har ett hus som han tidigare som ägare på, men nu har de gjort en bouppteckning, skrivit över huset på frun , skrivit äktenskapsförord, frun tagit över lånet. Huset är värderat till 160000kr och lånet ligger på 2000000kr. Men han känner sig ändå orolig att de på någotvis kan utmäta huset.

Tankar från er?
Jag antar att siffrorna inte stämmer, ett hus värt nästan ingenting och lån på 2 miljoner på det huset?
Bortsett från det.
Det är inte så troligt men går inte att utesluta.

Mer troligt är att det blir någon anmälan om borgenärsbrott. De jag sett vilket inte är jättemånga har klarat sig undan ganska lindrigt, tror det mesta jag sett var 8 månaders fängelse.

Kanske har helt fel nu. Men läste genom mina studier lite om just KF och avtal.
De kan väl mer eller mindre häva/ogiltigförklara en försäljning som skett inom en viss tid om man misstänker att denne gör det för att ”gömma undan” tillgångar? @Lasseman

Ber om ursäkt om jag har fel.

De kan väl mer eller mindre häva/ogiltigförklara en försäljning som skett inom en viss tid om man misstänker att denne gör det för att ”gömma undan” tillgångar? @Lasseman

Finns olika varianter, ogiltigförklara en gåva kan man göra genom konkurs tex.

Jag antar att siffrorna inte stämmer, ett hus värt nästan ingenting och lån på 2 miljoner på det huset?
Bortsett från det.
Det är inte så troligt men går inte att utesluta.

Mer troligt är att det blir någon anmälan om borgenärsbrott. De jag sett vilket inte är jättemånga har klarat sig undan ganska lindrigt, tror det mesta jag sett var 8 månaders fängelse.

det skall vara 1600000kr, en nolla fel :)

så du menar att de kommer bli anmälda ?

Vi är lite tröga här, huset är ju värt mindre än vad de har lån, skulle de ändå vara aktuellt för försäljning ?

Vi är lite tröga här, huset är ju värt mindre än vad de har lån, skulle de ändå vara aktuellt för försäljning ?

Nej, egendomen har ju inget (över)värde, då skulle det aldrig utmätas.
Man har alltså krånglat till det I onödan av att skriva över på sambon eller vem det nu var

Det är inte så att taxeringsvärdet är 1600000?

isåfall borde huset rimligtvis vara värt runt 2400000 eftersom taxeringsvärdet släpar efter några år...

känns mer rimligt, huspriserna har ju skenat i hela landet senaste åren och banken har inte för vana att låna ut mer än vad huset är värt.

Alt att allt inte är bolån. Hade en kompis som först köpte hus och sedan direkt låna 300000 i blancolån för att renovera....

Lite otur om det på nåt sätt skulle bli så att den överlåtelsen av huset skulle anses som ogiltig och halva huset då går tillbaka till honom. Då har han ca: 800 000 i värde att utmäta men inget lån för det står på sambon. Sambons bolån kommer banken då tycka är för högt o de säger upp det bolånet. Då har de verkliga problem sen...

Så här skriver Juridik För Alla om ett sådan exempel

"Bodelning kan dock återvinnas (egendomen blir åter gäldenärens egendom) enligt 4 kap. 7 § KonkL. I 4 kap. 5 § KonkL också finns en bestämmelse som stadgar att egendom kan återvinnas om den på grund av rättshandling på ett otillbörligt sätt har undandragits från borgenärer. Högsta domstolen har angett att bodelning och äktenskapsförord på det sätt som ovan beskrivit kan vara att likställa med gåva. Risken finns alltså att detta inte ger någon effekt vid händelse av konkurs. Återvinningsfristen är ett år från det att registrering av bodelningen skett."

Källa: https://juridiktillalla.se/fraga/2018-02-08-undanta-egendom-fran-utmatning-eller-liknande

"Bodelning kan dock återvinnas (egendomen blir åter gäldenärens egendom) enligt 4 kap. 7 § KonkL. I 4 kap. 5 § KonkL också finns en bestämmelse som stadgar att egendom kan återvinnas om den på grund av rättshandling på ett otillbörligt sätt har undandragits från borgenärer. Högsta domstolen har angett att bodelning och äktenskapsförord på det sätt som ovan beskrivit kan vara att likställa med gåva. Risken finns alltså att detta inte ger någon effekt vid händelse av konkurs. Återvinningsfristen är ett år från det att registrering av bodelningen skett."

Källa: https://juridiktillalla.se/fraga/2018-02-08-undanta-egendom-fran-utmatning-eller-liknande

Det förutsätter att man ser behovet av återvinning.

Kan du vara snäll och förklara lite vad menas med återvinningsfristen,är det tidsgräns (1 år)och när den passerat då kan hans kompis va lugn nämligen huset skulle inte kunna utmätas?

Senast ändrad:

Men vet du hur lång viss tid är-det är mycket viktigt.

Kan du vara snäll och förklara lite vad menas med återvinningsfristen,är det tidsgräns (1 år)och när den passerat då kan hans kompis va lugn nämligen huset skulle inte kunna utmätas?
Är huset överlåtet korrekt kan det inte utmätas från dag 1 kan man säga. Det utmäts inte i konkurs.

Är huset överlåtet korrekt kan det inte utmätas från dag 1 kan man säga. Det utmäts inte i konkurs.
Men som du själv sa man kan se behovet av återvinning, det kan handla om att gömma undan tillgångar som i det här fallet faktiskt?

Sambons bolån kommer banken då tycka är för högt o de säger upp det bolånet. Då har de verkliga problem sen...
Banken har ingen rätt att säga upp ett bolån för att huset är värt mindre än vad man har i skuld. Det lär bli svårt att flytta lånet eller förhandla sig till en bättre ränta, men så länge man fortsätter att betala på det så löper det på...

Sedan kanske någon på banken tycker att man är för högt belånad, men det får han tycka om han vill. Det finns risker förknippade med att bevilja lån, och det har banken budgeterat för.

Banken har ingen rätt att säga upp ett bolån för att huset är värt mindre än vad man har i skuld. Det lär bli svårt att flytta lånet eller förhandla sig till en bättre ränta, men så länge man fortsätter att betala på det så löper det på...

Sedan kanske någon på banken tycker att man är för högt belånad, men det får han tycka om han vill. Det finns risker förknippade med att bevilja lån, och det har banken budgeterat för.
Nej det stämmer men den de kan nog säga upp då det blivit beviljat på felaktiga grunder då halva säkerheten inte var sambons.

Nej det stämmer men den de kan nog säga upp då det blivit beviljat på felaktiga grunder då halva säkerheten inte var sambons.
Det är jag inte så säker på.
Orkar inte läsa konsumentkreditlagen nu men kolla där om du hittar något.

"Om du har ställt en säkerhet för lånet, och värdet på säkerheten har försämrats avsevärt har långivaren rätt att säga upp lånet. Men det gäller bara om säkerheten har försämrats av någon annan anledning än en allmän prisnedgång på den relevanta marknaden."

"Om du har ställt en säkerhet för lånet, och värdet på säkerheten har försämrats avsevärt har långivaren rätt att säga upp lånet. Men det gäller bara om säkerheten har försämrats av någon annan anledning än en allmän prisnedgång på den relevanta marknaden."
Okej, ja det har ju inte framgått här att det är annat än allmän prisnedång som fått ner värdet, så då är det nog lungt.

I korta drag-när huset är överlåtet korrekt och när inte.Om du har lust?Jag vet att det finns många om men..

När en extern värdering gjorts av mäklare (gärna mer än en) och bodelning är gjord.

förutsätter att den som avträder fastigheten fått betalt för sin del enl mäklarvärderingen och att den som tar över andelen av fastigheten också tar över befintliga lån.

Har man gjort på något annat sätt, så är det tvivelaktigt.

När en extern värdering gjorts av mäklare (gärna mer än en) och bodelning är gjord.

förutsätter att den som avträder fastigheten fått betalt för sin del enl mäklarvärderingen och att den som tar över andelen av fastigheten också tar över befintliga lån.

Har man gjort på något annat sätt, så är det tvivelaktigt.
Tack för svar,det gjorde vi för 3 månader sedan och jag flyttade, nu har jag hamnat i ekonomiska svårigheter och tyvärr blir det förmodligen löneutmätning. Undrar om bodelningen kan hävas ,liksom jag dolde tillgångar (det var verkligen inte meningen)?

Tack för svar,det gjorde vi för 3 månader sedan och jag flyttade, nu har jag hamnat i ekonomiska svårigheter och tyvärr blir det förmodligen löneutmätning. Undrar om bodelningen kan hävas ,liksom jag dolde tillgångar (det var verkligen inte meningen)?
Inte av kronofogden, möjligen om någon begär dig i konkurs.
Anmälan/åtal och ev dom för borgenärsbrott kan kfm initiera

Nu skrämde du mig ordentligt, men vad tycker du,är det möjligt i mitt fall?
Jag minns inte vad det var du gjort så jag har ingen aning.
Det är inte jättehårda straff för der hela, så för vissa är det säkert värt det.

Jag minns inte vad det var du gjort så jag har ingen aning.
Det är inte jättehårda straff för der hela, så för vissa är det säkert värt det.
Det handlar inte om mig utan om min fd sambo,hon är fullständigt oskyldig och omedveten att nu hennes hus är i fara.När det gäller mig-jag är bara en idiot som förtjänar att drabbas fast jag har aldrig gjort nåt medvetet.

Det handlar inte om mig utan om min fd sambo,hon är fullständigt oskyldig och omedveten att nu hennes hus är i fara.När det gäller mig-jag är bara en idiot som förtjänar att drabbas fast jag har aldrig gjort nåt medvetet.
Så kan det bli. Är väl inte så stor risk men utesluta går inte. Hennes ovetande eller oskyldighet är inte så jätterelevant i sammanhanget.

Så kan det bli. Är väl inte så stor risk men utesluta går inte. Hennes ovetande eller oskyldighet är inte så jätterelevant i sammanhanget.
Det där "är väl inte så stor risk "gör att jag kanske sover lite bättre i fortsättningen men huset har ganska stort övervärde och bodelning var för bara 3 månader sedan, är det inte för kort tid?

Jag har kollat faktiskt det där om återvinningfristen och blev bara förvirrad-ibland står det att det är 3 år och ibland också att det är,när det gäller närstående (som närstående räknas sambo också),5år. Vet någon mer om detta?Jag kunde inte hitta ett konkret svar.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Tillbaka
Topp