• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Lendo - Forumets favorit
2. Compricer - Jämför lån (ny)
3. Zmarta - Ett bra alternativ
4. Flexkontot - Nu med Swish, ingen UC
5. Brixo - Lån utan UC
6. Klaralån - Lån utan UC
7. Merax - Lån utan UC
8. Banky - Lån utan UC
9. Nstart - Nystartslån
10. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
11. Binly - Lån utan UC

Ica banken frågar varför jag tagit ut kontanter?

Högbelånad

Kunnig medlem
Poäng: 337
Blev medlem
20 April 2018
Meddelanden
129
Mottagna reaktioner
155
Poäng
337
Var kommer dessa 70.000 kr som du fått över under pågående löneutmätning? Trodde man levde på tajt budget under löneutmätning och att exempelvis skatteåterbäring också omfattades av utmätningen?

Edit. Eller det kanske finns fast löneutmätning där man får behålla extrapengar. Frågan om vad pengarna kommer från kvarstår dock.
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Floppen

V.I.P
Poäng: 477
Blev medlem
1 September 2018
Meddelanden
469
Mottagna reaktioner
361
Poäng
477
Förstår inte vad jag gjort för brott.. Känns otäckt detta!.. Har ju sagt till Ica var pengarna kommer ifrån och hur mycket jag fick.. Känns obehagligt detta! ..visste ej om penningtvätt lagen över huvudtaget!.. Och varför ska dom ha löpande kontoutdrag från Swedbank, när dom vet var pengarna kommer ifrån.. Kränkande är det..

Även om du blir anmäld för ett brott så innebär det inte att du blir dömd för något brott!

Du får under förundersökningen lägga fram det som stödjer din version och har du ”rent mjöl i påsen” har du inget att oroa dig över!

Jag förstår att du tycker det är obehagligt, men det är samhällets utveckling som tvingat fram den här lagstiftningen. Syftet med den är som sagt gott.
 

Cinderella

Aktiv medlem
Poäng: 42
Blev medlem
6 September 2018
Meddelanden
21
Mottagna reaktioner
10
Poäng
42
Även om du blir anmäld för ett brott så innebär det inte att du blir dömd för något brott!

Du får under förundersökningen lägga fram det som stödjer din version och har du ”rent mjöl i påsen” har du inget att oroa dig över!

Jag förstår att du tycker det är obehagligt, men det är samhällets utveckling som tvingat fram den här lagstiftningen. Syftet med den är som sagt gott.
Det är ju inga olagliga pengar!! Får se vad som händer, bara att vänta..
 

Högbelånad

Kunnig medlem
Poäng: 337
Blev medlem
20 April 2018
Meddelanden
129
Mottagna reaktioner
155
Poäng
337
Då känns det som att ICA borde vara mer än nöjda med att du visar utbetalningen från försäkringsbolaget för att visa pengarnas ursprung.
 

Floppen

V.I.P
Poäng: 477
Blev medlem
1 September 2018
Meddelanden
469
Mottagna reaktioner
361
Poäng
477
Det är ju inga olagliga pengar!! Får se vad som händer, bara att vänta..

Förklara så klart och tydligt som du kan för banken så ordnar det sig förhoppningsvis. :) Jag önskar dig lycka till!

PS. Jag har en hel hop följdfrågor jag skulle vilja ställa, men vi låter dem vara.
 

Cinderella

Aktiv medlem
Poäng: 42
Blev medlem
6 September 2018
Meddelanden
21
Mottagna reaktioner
10
Poäng
42
Förklara så klart och tydligt som du kan för banken så ordnar det sig förhoppningsvis. :) Jag önskar dig lycka till!

PS. Jag har en hel hop följdfrågor jag skulle vilja ställa, men vi låter dem vara.
Tack! Fråga du om du undrar.
 

jordnöten

Kunnig medlem
Poäng: 397
Blev medlem
3 Januari 2019
Meddelanden
165
Mottagna reaktioner
226
Poäng
397
Fått lite pengar och har löneutmätning. Fört över från Swedbank till Ica banken och gjort kontant uttag på ca 50 000. Och betalt av som jag lånat av vänner. Men ica banken skriver flera ggr och frågar varför jag tagit ut kontanter?.. Och vill ha mina konto utdrag från Swedbank! Är detta normalt att dom gör så?

Nästa gång svarar du inte banken öht, det är deras sak att utreda men du behöver inte svara. Inget konstigt med att folk vill ha tillbaka cashen i kontanter. De kanske inte vill att bankerna ska ha insyn i hur mycket pengar de har. Med tanke på de sugiga räntorna är det ingen förlust precis.
 

Terry_

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 8 917
En av våra mest hjälpsamma
En av våra mest kunniga
Blev medlem
31 Augusti 2012
Meddelanden
19 361
Mottagna reaktioner
13 444
Poäng
8 917
Jag tror banken bara har skyldighet att ställa frågan.

När jag spelade som mest och lånade pengar till det då kom det 100.000 i veckan till och från mitt konto. Många miljoner på ett år. Samtliga transaktioner otydliga. SEB ställde frågan och skickade papper hem till mig där jag skulle redogöra vad det var för pengar men jag fyllde aldrig i något och ingenting hände.
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp