• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Lendo - Forumets favorit
2. Zmarta - Ett bra alternativ
3. Sambla - Jämförelsetjänst
4. Flexkontot - Swish-utbetalning, ingen UC
5. Klaralån - Lån utan UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Banky - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Lumify - Lån utan UC

Inför ansökan om skuldsanering, tips?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 787
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
25 846
Mottagna reaktioner
12 597
Poäng
9 787
Om man anser att man fått felaktigt beslut då?

Av vad jag läser här på detta forum så har människor med betydligt mindre skulder än mig fått sanering
Överklagar gör man om man tycker det är fel. Det är själva iden med överklagande.
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

p79

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 517
Blev medlem
9 April 2014
Meddelanden
1 329
Mottagna reaktioner
354
Poäng
517
Om man anser att man fått felaktigt beslut då?

Av vad jag läser här på detta forum så har människor med betydligt mindre skulder än mig fått sanering

Tyvärr kan man inte jämföra med andra...då skulle vi alla som fått avslag kunna överklaga med den motiveringen....att den fick ju varför får inte jag. Tyvärr beror mycket på handläggare och helheten. När jag fick avslag så ansåg jag också att jag borde fått igenom då många andra i liknande situation som mig fått igenom...överklagade men tingsrätten gick på kfm linje.
 

Guilty_99

V.I.P
Poäng: 437
Blev medlem
26 Juni 2020
Meddelanden
437
Mottagna reaktioner
258
Poäng
437
Storleken på skulden är nog bara en del av beslutsunderlaget, mycket annat tas också in i kalkylen; skuldens "ålder", hur den uppstod, vad som gjorts för att minska skulden, personliga/familje förhållanden (ålder, barn, betalningsförmåga),... osv osv.
Jag frågade handläggaren när det begav sig och hon förklarade att det är ett antal faktorer som tas in men hur dessa viktas i beslutet fick jag inte reda på.
 

Terry_

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 8 917
En av våra mest hjälpsamma
En av våra mest kunniga
Blev medlem
31 Augusti 2012
Meddelanden
19 125
Mottagna reaktioner
13 311
Poäng
8 917
Hur kommer det sig att alla kreditinstitut/banker inte har som standard att överklaga mer eller mindre samtliga skuldsaneringsärenden?

Det borde ju gynna dom menar jag ju fler som får bli evighetsskuldsatta och dom lär ju förmodligen på sikt få in mer pengar än under skuldsaneringen,

Ändå tycker jag mig ofta läsa att ingen överklagade.
 

MioMinMio

Viktig medlem
Poäng: 52
Blev medlem
16 Juli 2022
Meddelanden
83
Mottagna reaktioner
10
Poäng
52
Hur kommer det sig att alla kreditinstitut/banker inte har som standard att överklaga mer eller mindre samtliga skuldsaneringsärenden?

Det borde ju gynna dom menar jag ju fler som får bli evighetsskuldsatta och dom lär ju förmodligen på sikt få in mer pengar än under skuldsaneringen,

Ändå tycker jag mig ofta läsa att ingen överklagade.
För att det finns något som kallas "Avskrivning" vilket dock sällan tillämpas i Sverige. Dock väldigt flitigt i Kapitalistiska länder så som USA, UK, Australien osv..
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 787
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
25 846
Mottagna reaktioner
12 597
Poäng
9 787
Hur kommer det sig att alla kreditinstitut/banker inte har som standard att överklaga mer eller mindre samtliga skuldsaneringsärenden?

Det borde ju gynna dom menar jag ju fler som får bli evighetsskuldsatta och dom lär ju förmodligen på sikt få in mer pengar än under skuldsaneringen,

Ändå tycker jag mig ofta läsa att ingen överklagade.
Dom har skapligt koll på rättsläget och ver väl ungefär när dom tycker att dom har fog för att tycka att kfm är på hal is
 

Ny2018

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 117
Blev medlem
19 Juni 2018
Meddelanden
9 454
Mottagna reaktioner
6 092
Poäng
4 117
Hur kommer det sig att alla kreditinstitut/banker inte har som standard att överklaga mer eller mindre samtliga skuldsaneringsärenden?

Det borde ju gynna dom menar jag ju fler som får bli evighetsskuldsatta och dom lär ju förmodligen på sikt få in mer pengar än under skuldsaneringen,

Ändå tycker jag mig ofta läsa att ingen överklagade.
Tror inte att de gynnas av kfm kontra skuldsanering.
En evighetsgäldenär kan i princip strunta i att jobba mer än vad de behöver och på så sätt får de inte en krona.
 

Terry_

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 8 917
En av våra mest hjälpsamma
En av våra mest kunniga
Blev medlem
31 Augusti 2012
Meddelanden
19 125
Mottagna reaktioner
13 311
Poäng
8 917
För att det finns något som kallas "Avskrivning" vilket dock sällan tillämpas i Sverige. Dock väldigt flitigt i Kapitalistiska länder så som USA, UK, Australien osv..

Men om det som kallas avskrivning i princip aldrig tillämpas här så kan det ju inte vara ett argument emot det :D?
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp