• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Lendo - Forumets favorit
2. Compricer - Jämför lån (ny)
3. Zmarta - Ett bra alternativ
4. Flexkontot - Nu med Swish, ingen UC
5. Brixo - Lån utan UC
6. Klaralån - Lån utan UC
7. Merax - Lån utan UC
8. Banky - Lån utan UC
9. Nstart - Nystartslån
10. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
11. Binly - Lån utan UC

Inledande skuldsanering inkomst

  • Nystartslån
  • Lån utan UC

annlo

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 787
Blev medlem
30 April 2012
Meddelanden
1 726
Mottagna reaktioner
979
Poäng
787
Har också frågor kring just inledande. För handläggaren där har ju inte så mycket att gå på, jag tänker t.e.x. på hur nya skulderna är. Detta vet dom väl inte? Eller går dom på det man själv säger + på dom skulderna som är i deras "rullor" för utmätning?
Ja först går de ju på det du själv angett. Sen om du får inledande så blir det ju upp till borgenärerna att inkomma m sina uppgifter.
 

annlo

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 787
Blev medlem
30 April 2012
Meddelanden
1 726
Mottagna reaktioner
979
Poäng
787
Vad vill dem se på upplysningen
Framför allt inkomsten. Att den stämmer mot det som angetts i ansökan. Sen de som kollar varje år under pågående sanering är ju också för att kolla så man inte fått väldigt mkt mer i inkomst. Då kan de begära omprövning el upphävande av sanering.
 

annlo

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 787
Blev medlem
30 April 2012
Meddelanden
1 726
Mottagna reaktioner
979
Poäng
787
Har också en fråga om nån kanske vet om man väljer att gå ner i tid frivilligt när man har skuldsanering kan man då bli avbryten saneringen jag antar det eftersom man såklart ska betala så mycket som möjligt för sig
Det ses nog inte med helt blida ögon. För du lär ju behöva begära omprövning pga minskad inkomst o då kommer de ju fråga varför. Har du då frivilligt gått ner i tid och inte har mkt bra skäl för det så kan det bli problematiskt. Jag tror kanske inte att saneringen blir avbruten men du kan få avslag på din omprövning o bli tvungen fortsätta betala samma summa som innan.
 

Terry_

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 8 917
En av våra mest hjälpsamma
En av våra mest kunniga
Blev medlem
31 Augusti 2012
Meddelanden
19 361
Mottagna reaktioner
13 444
Poäng
8 917
Ja först går de ju på det du själv angett. Sen om du får inledande så blir det ju upp till borgenärerna att inkomma m sina uppgifter.

Förstår det men som jag har uppfattat det så står många skuldsaneringar och faller på huruvida skulderna är "nya" och detta framgår ju inte i ens ansökan och handläggaren kan inte se det heller?

Tänker att man kanske kan "bocka" av den pucken innan själva skuldsaneringen får inledande, jag misstänker att jag kan komma att få inledning eftersom jag har ett så högt belopp och jag har ju verkligen kämpat i så många år men jag kan ryka sen på "Mållinjen" när man ser hur nya vissa utav dom är.
 

AnneLie

Kunnig medlem
Poäng: 72
Blev medlem
5 December 2019
Meddelanden
268
Mottagna reaktioner
11
Poäng
72
Förstår det men som jag har uppfattat det så står många skuldsaneringar och faller på huruvida skulderna är "nya" och detta framgår ju inte i ens ansökan och handläggaren kan inte se det heller?

Tänker att man kanske kan "bocka" av den pucken innan själva skuldsaneringen får inledande, jag misstänker att jag kan komma att få inledning eftersom jag har ett så högt belopp och jag har ju verkligen kämpat i så många år men jag kan ryka sen på "Mållinjen" när man ser hur nya vissa utav dom är.
Hur nya är dem ?
 

AnneLie

Kunnig medlem
Poäng: 72
Blev medlem
5 December 2019
Meddelanden
268
Mottagna reaktioner
11
Poäng
72
Förstår det men som jag har uppfattat det så står många skuldsaneringar och faller på huruvida skulderna är "nya" och detta framgår ju inte i ens ansökan och handläggaren kan inte se det heller?

Tänker att man kanske kan "bocka" av den pucken innan själva skuldsaneringen får inledande, jag misstänker att jag kan komma att få inledning eftersom jag har ett så högt belopp och jag har ju verkligen kämpat i så många år men jag kan ryka sen på "Mållinjen" när man ser hur nya vissa utav dom är.
Nån skrev att det spelar ingen roll hur nya dem är hade själv ganska nya
 

Terry_

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 8 917
En av våra mest hjälpsamma
En av våra mest kunniga
Blev medlem
31 Augusti 2012
Meddelanden
19 361
Mottagna reaktioner
13 444
Poäng
8 917

Jag vet faktiskt inte.

Om man säger i kronor och ören - alltså själva beloppen av totala skulden så skulle jag väl säga att 90% är två år nu under våren 2023.
5% är cirka ett år gamla och resterande 5% är relativt nya.

Men det jag menar är att detta inte riktigt framgår när man söker, man fyller ju inte i hur nya skulder man har. Då får man kanske beviljad sanering sen får man bara avslag i avslutsprocessen om KFM tycker skulderna är för nya.
 

annlo

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 787
Blev medlem
30 April 2012
Meddelanden
1 726
Mottagna reaktioner
979
Poäng
787
Förstår det men som jag har uppfattat det så står många skuldsaneringar och faller på huruvida skulderna är "nya" och detta framgår ju inte i ens ansökan och handläggaren kan inte se det heller?

Tänker att man kanske kan "bocka" av den pucken innan själva skuldsaneringen får inledande, jag misstänker att jag kan komma att få inledning eftersom jag har ett så högt belopp och jag har ju verkligen kämpat i så många år men jag kan ryka sen på "Mållinjen" när man ser hur nya vissa utav dom är.
Både jag o maken hade skulder som var runt 1 år gamla när vi fick skuldsanering, kanske t o m lite under det. Men vi kunde redogöra för varför dessa lån var tagna, att det var för att betala av andra dyrare lån. Och det tog skusan hänsyn till. Det stod också i brevet som skickades ut, att vi hade något lån som var relativt nytt och varför det tagits men att det ändå var skäligt att bevilja vår sanering.
Jag törs inte svara riktigt för hur KFM kollade detta innan inledande. Själv kommer man ju inte kanske ihåg exakt när alla skulder uppstod. Iaf inte när man har många borgenärer. Plus då inkasso som säljer skulder till höger o vänster.
Annars är det ju när man får namnet i POIT som borgenärer får inkomma m sina uppgifter.
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp