• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Lendo - Forumets favorit
2. Zmarta - Ett bra alternativ
3. Sambla - Jämförelsetjänst
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
6. Banky - Lån utan UC
7. Merax - Nu med Swish, ingen UC
8. Nstart - Nystartslån
9. Brixo - Lån utan UC
10. Binly - Lån utan UC

Jämka - Så här gör du: Steg för steg

Anam

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 527
Blev medlem
8 Maj 2020
Meddelanden
2 568
Mottagna reaktioner
2 455
Poäng
1 527
Om du söker om jämkning för 2022 så får du betala din restskatt i november 2023. Men det är liksom två år bort. Förhoppningsvis har du betalat av/bort så många dåliga lån tills dess att det inte blir några problem att betala restskatt - med lägre ränta dessutom....

Skriv att ditt underskott kommer att vara 80.000 och att du kommer att ha en lön på 150.000.

Märkväl, om du är föräldrarledig kommer även Försäkringskassan att dra mindre pengar i skatt.
Kom på en annan fråga också, (din stackare som blir spammad)
Om man har inkomst från 2 ställen då, som jag nu, de blir ju FP from januari till juli, och sen lön augusti - december.
Beslutet ska man ju ge till den som man får mest inkomst ifrån, vilket kommer bli FP för mig fram till juli, sen i Augusti kommer jag ju få lön o då vill jag ju att dom ska dra så lite skatt som möjligt.
Hur gör man då ?
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Inflames

V.I.P
Poäng: 497
Blev medlem
16 December 2020
Meddelanden
887
Mottagna reaktioner
366
Poäng
497
Kom på en annan fråga också, (din stackare som blir spammad)
Om man har inkomst från 2 ställen då, som jag nu, de blir ju FP from januari till juli, och sen lön augusti - december.
Beslutet ska man ju ge till den som man får mest inkomst ifrån, vilket kommer bli FP för mig fram till juli, sen i Augusti kommer jag ju få lön o då vill jag ju att dom ska dra så lite skatt som möjligt.
Hur gör man då ?
Ja du ! Inte en aning,
 

Terry_

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 8 917
En av våra mest hjälpsamma
En av våra mest kunniga
Blev medlem
31 Augusti 2012
Meddelanden
19 125
Mottagna reaktioner
13 310
Poäng
8 917
Kom på en annan fråga också, (din stackare som blir spammad)
Om man har inkomst från 2 ställen då, som jag nu, de blir ju FP from januari till juli, och sen lön augusti - december.
Beslutet ska man ju ge till den som man får mest inkomst ifrån, vilket kommer bli FP för mig fram till juli, sen i Augusti kommer jag ju få lön o då vill jag ju att dom ska dra så lite skatt som möjligt.
Hur gör man då ?

Men du jag har ju det liknande, jag ska både vara föräldrarledig & jobba 2022.

Så då skriver du totala lönen/inkomsten. Den kan du ju kraftigt överdriva nedåt. Så om du ska få 500.000 (tex) skriver du att du uppskattar din inkomst för 2022 till 300.000
 

Anam

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 527
Blev medlem
8 Maj 2020
Meddelanden
2 568
Mottagna reaktioner
2 455
Poäng
1 527
Men du jag har ju det liknande, jag ska både vara föräldrarledig & jobba 2022.

Så då skriver du totala lönen/inkomsten. Den kan du ju kraftigt överdriva nedåt. Så om du ska få 500.000 (tex) skriver du att du uppskattar din inkomst för 2022 till 300.000
Perfekt. Ska jag skriva den under lön eller under föräldrarpenning? Måste ju fylla i båda nånstans
 
Senast ändrad:

Inflames

V.I.P
Poäng: 497
Blev medlem
16 December 2020
Meddelanden
887
Mottagna reaktioner
366
Poäng
497
Perfekt. Ska jag skriva den under lön eller under föräldrarpenning? Måste ju fylla i båda nånstans
Detta sättet att ändra kan ju omöjligt vara bra för den som ska söka lån iaf, UC både bli betydligt sämre med minskad årsinkomst och högre u-skott
 

Anam

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 527
Blev medlem
8 Maj 2020
Meddelanden
2 568
Mottagna reaktioner
2 455
Poäng
1 527
Detta sättet att ändra kan ju omöjligt vara bra för den som ska söka lån iaf, UC både bli betydligt sämre med minskad årsinkomst och högre u-skott
Det blir det ju inte, UC ändras ju efter de faktiska uppgifterna. Inte efter vad man deklarerar / jämkar :)
 

Inflames

V.I.P
Poäng: 497
Blev medlem
16 December 2020
Meddelanden
887
Mottagna reaktioner
366
Poäng
497
Det blir det ju inte, UC ändras ju efter de faktiska uppgifterna. Inte efter vad man deklarerar / jämkar :)
Ah ! Men Skatteverket skickar väl uppgifter om ex betydligt lägre u-Skott för att få bättre uc score. Tycker då både ändrat årsinkomst ställa till det om man sänker det
 

Anam

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 527
Blev medlem
8 Maj 2020
Meddelanden
2 568
Mottagna reaktioner
2 455
Poäng
1 527
Ah ! Men Skatteverket skickar väl uppgifter om ex betydligt lägre u-Skott för att få bättre uc score. Tycker då både ändrat årsinkomst ställa till det om man sänker det
Tror inte det är samma uppgifter som jämkning om man vill ändra underskott för att förbättra UC. Men jag ska låta de vara osagt, har ingen aning. Men tror inte så många skulle jämka till sin fördel om det skulle påverka UC betyget så mycket. :axelryck:
 

Terry_

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 8 917
En av våra mest hjälpsamma
En av våra mest kunniga
Blev medlem
31 Augusti 2012
Meddelanden
19 125
Mottagna reaktioner
13 310
Poäng
8 917
Tror inte det är samma uppgifter som jämkning om man vill ändra underskott för att förbättra UC. Men jag ska låta de vara osagt, har ingen aning. Men tror inte så många skulle jämka till sin fördel om det skulle påverka UC betyget så mycket. :axelryck:

Du har helt rätt.
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp