• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Flexkontot - Nu med Swish, ingen UC
5. Brixo - Lån utan UC
6. Klaralån - Lån utan UC
7. Merax - Lån utan UC
8. Banky - Lån utan UC
9. Nstart - Nystartslån
10. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
11. Binly - Lån utan UC

Jämka - Så här gör du: Steg för steg

LånaUtanPapper

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 117
En av våra mest kunniga
Blev medlem
15 Maj 2016
Meddelanden
1 864
Mottagna reaktioner
1 632
Poäng
1 117
Jämka innebär kort att man fördelar sin skatteåterbäring under året varje månad och skattar mindre för att få högre nettolön. Många här får igen rätt bra på skatten eftersom man har höga ränteutgifter. 30% upp till 100.000kr (30.000 kr skatteåterbäring.) och 21% på allt över 100.000 kr som man betalat i ränta. Detta kan man enkelt fördela ut på lönerna för att klara månaderna eller amortera mera.

Tänkte att jag skriver ut samma guide här som jag har på ekonominytta

1. https://www.skatteverket.se/privat/...ster/jamkning.4.731e901069429e4958000460.html

Logga in med bank ID

2. Välj Inkomstår 2020

3. Ny Jämkning

4. Fyll i ruta 02 med din årsinkomst hittils under året (Kolla din senaste lönespecifikation, brukar heta Ackumulerad Brutto Inkomst).

5. Fyll i ruta 01 med hur mycket skatt det har dragits totalt i år. (Kan du se på din senaste lönespecifikation, brukar heta Ackumulerad Skatt)

6. Gäller från: Välj nuvarande månad till december. Eller för 2021

7. Fyll i ruta 07 med din beräknade årsinkomst för resterande del av året. Här får du estimera fritt inom rimliga gränser.

8. I ruta 96 fyller du i hur mycket som kommer från din arbetsgivare. Är det allt så fyller du i samma belopp som i ruta 07

9. Gå till nästa sida

10. I ruta 34 så fyller du i hur mycket ränteutgifter som du har från dina lån under ett år. (Kolla kalkylatorn eller senaste deklarationen på underskottet, beräknas du ha mer så fyller du i mer och skattar mindre.) OBS: Fyller du i för mycket så kan det vara bra för att amortera, men påverkar du får lite restskatt året efter. Delvis du får ett räntefritt lån från skatteverket för att istället betala på lån som har ränta.

11. Nästa och Nästa. på sida 4: Övrigt, så fyller du i ditt telefonnummer.

12. Granska och skicka in. Kvittens.

13. Vänta på beslut i kivra inom ca 1-2 dagar.

14. Lämna/skicka beslutet till ditt lönekontor om ni har ett, annars till din arbetsgivare så korrigerar dom skatten från nästa löneutbetalning enligt lag. Lönekontoret har tystnadsplikt på detta. Det räcker med att ni skickar sida 1 från beslutet. I detta står inte underskott eller liknande. Bara Skatteverkets beslut om den nya procentsatsen som skall dras från nästkommande lön.

15. När lönen kommer betalar du nu mindre i skatt för resten av året (eller vald period) och kan använda pengarna för att amortera än mera med ex snöbollsmetoden. Jämkar du för en kort period. Säg oktober till december så bör skatten vara 0% om du har högt underskott. Delvis din bruttolön är din nettolön.
 
Senast redigerad av en moderator:
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Lippe

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 997
Blev medlem
12 Juli 2018
Meddelanden
2 200
Mottagna reaktioner
1 276
Poäng
997
Punkt 14... tystnadsplikt och tystnadsplikt. Vanligen attesterar ju chefen löneutbetalningarna, där det syns vad som som är lön, ev avdrag för sjukfrånvaro m.m. och avdragen skatt. Så chefen ser ju att markant mindre skatt betalas (utan att få mer info om varför...).
 

LånaUtanPapper

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 117
En av våra mest kunniga
Blev medlem
15 Maj 2016
Meddelanden
1 864
Mottagna reaktioner
1 632
Poäng
1 117
Punkt 14... tystnadsplikt och tystnadsplikt. Vanligen attesterar ju chefen löneutbetalningarna, där det syns vad som som är lön, ev avdrag för sjukfrånvaro m.m. och avdragen skatt. Så chefen ser ju att markant mindre skatt betalas (utan att få mer info om varför...).

skulle chefen säga något så säger jag bara att jag fick ett jävligt stort kapitalförlust i och med bitcoinkraschen och att jag gjorde lite misstag i marknaden om det nu stämmer att han ser något. Han skulle bara rycka på axlarna.
 

Feskarn

Kunnig medlem
Poäng: 177
Blev medlem
4 September 2018
Meddelanden
167
Mottagna reaktioner
56
Poäng
177
Men hur ser det ut under fliken ”Allmänna Pensioner” behöver jag inte fylla i detta?
 

Feskarn

Kunnig medlem
Poäng: 177
Blev medlem
4 September 2018
Meddelanden
167
Mottagna reaktioner
56
Poäng
177
Om jag tittar på min lönespec så står det under:

Skatt beräknad på:
Bruttolön: -
Förmån: 2269 (för tjänstebil)
Tabell: -
Engångsskatt: -

Är detta något belopp jag skriver med i nån flik eller är detta redan med i dragen skatt där det står Totalt i år?
 

Feskarn

Kunnig medlem
Poäng: 177
Blev medlem
4 September 2018
Meddelanden
167
Mottagna reaktioner
56
Poäng
177
Jag antar att man plussar på förmånen på Bruttolönen när jag fyller i inte sant?
 

Bilagor

  • 30031AFE-7C6E-4868-95AB-C16434422182.jpeg
    30031AFE-7C6E-4868-95AB-C16434422182.jpeg
    79.9 KB · Visningar: 34

Streetspirit78

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 927
Blev medlem
5 Januari 2015
Meddelanden
2 635
Mottagna reaktioner
1 178
Poäng
927
Måste man jämka för hela 2021 eller går det att jämka för enbart första halvan av 2021?
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp