• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Lendo - Forumets favorit
2. Zmarta - Ett bra alternativ
3. Sambla - Jämförelsetjänst
4. Flexkontot - Swish-utbetalning, ingen UC
5. Klaralån - Lån utan UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Banky - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Lumify - Lån utan UC

Jämka - Så här gör du: Steg för steg

Anam

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 527
Blev medlem
8 Maj 2020
Meddelanden
2 569
Mottagna reaktioner
2 459
Poäng
1 527
Om man fått beslut om jämkning men väljer att ”avstå”.
Struntar man bara i att skicka de till arbetsgivaren då eller måste man meddela Skatteverket ?
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Jappp

V.I.P
Poäng: 447
Blev medlem
10 December 2016
Meddelanden
591
Mottagna reaktioner
290
Poäng
447
Om man fått beslut om jämkning men väljer att ”avstå”.
Struntar man bara i att skicka de till arbetsgivaren då eller måste man meddela Skatteverket ?
Jag kan inte hitta anledning varför skulle du kontakta skatteverket.Det är upp till dig om du vill "avstå" eller lämna detta besked till arbetsgivaren när det passar dig.Blev beviljad jämkningen för några dagar sedan för period från 1 september till årsskiftet.Funderade om jag skulle lämna beskedet vidare eller ska jag vänta till nästa månad.Antar att jag kan lämna beskedet till min arbetsgivare när jag vill och när det passar mig.Du kan jämka sista två månaderna istället för fyra eller hur?Det är upp till dig.
 

Anam

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 527
Blev medlem
8 Maj 2020
Meddelanden
2 569
Mottagna reaktioner
2 459
Poäng
1 527
Ja precis.
Ringde dock skatteverket idag igen, då jag upplevde att skatten de ville dra resterande av året var väldigt hög till skillnad från mina uppgifter.
Då säger skatteverket att de inte tittar på underskott och beräknade ränteutgifter? För de är nått som kommer på deklaration nästa år. De enda de kollar på via en jämkning är hur mycket jag tjänat hitintills, hur mycket jag kommer tjäna och sen hur mycket skatt jag hitintills betalt.
Då räknar de ut att ja inte behöver betala lika mycket skatt resten av året. Men de hade ingenting med underskott och ränteutgifter att göra!.

Har jag fattat de här helt galet? :axelryck:

Skriver mina uppgifter:
Inkomst fram till 2020-08-30 : 228.455kr
beräknas tjäna ca 144.000 kr till.
Betald skatt hitintills är 56.012 kr
och mitt underskott: 43.400kr.
Enligt mitt beslut ska jag betala 25 % skatt resten av året. Alltså sept-dec. :confused:
Eller är mitt underskott inte tillräckligt ”stort”?!

Loggade iallafall in på skatteverket och gjorde avslut på jämkningsbeslutet. Känns helt onödigt för mig i dagsläget. Skulle göra en skillnad på ca 500-600kr/mån.
 
Senast ändrad:

Jappp

V.I.P
Poäng: 447
Blev medlem
10 December 2016
Meddelanden
591
Mottagna reaktioner
290
Poäng
447
Ja precis.
Ringde dock skatteverket idag igen, då jag upplevde att skatten de ville dra resterande av året var väldigt hög till skillnad från mina uppgifter.
Då säger skatteverket att de inte tittar på underskott och beräknade ränteutgifter? För de är nått som kommer på deklaration nästa år. De enda de kollar på via en jämkning är hur mycket jag tjänat hitintills, hur mycket jag kommer tjäna och sen hur mycket skatt jag hitintills betalt.
Då räknar de ut att ja inte behöver betala lika mycket skatt resten av året. Men de hade ingenting med underskott och ränteutgifter att göra!.

Har jag fattat de här helt galet? :axelryck:

Skriver mina uppgifter:
Inkomst fram till 2020-08-30 : 228.455kr
beräknas tjäna ca 144.000 kr till.
Betald skatt hitintills är 56.012 kr
och mitt underskott: 43.400kr.
Enligt mitt beslut ska jag betala 25 % skatt resten av året. Alltså sept-dec. :confused:
Eller är mitt underskott inte tillräckligt ”stort”?!

Loggade iallafall in på skatteverket och gjorde avslut på jämkningsbeslutet. Känns helt onödigt för mig i dagsläget. Skulle göra en skillnad på ca 500-600kr/mån.
Jag hade underskott 78k i fjol.När jag fyllde in ansökan om jämkning från september till december skrev jag 84k i ränta utgifter detta år och alla andra utgifter är från förra året.Kommer att ha 4400kr mer varje månad tills sista december.
 

Anam

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 527
Blev medlem
8 Maj 2020
Meddelanden
2 569
Mottagna reaktioner
2 459
Poäng
1 527
Jag hade underskott 78k i fjol.När jag fyllde in ansökan om jämkning från september till december skrev jag 84k i ränta utgifter detta år och alla andra utgifter är från förra året.Kommer att ha 4400kr mer varje månad tills sista december.
Okej! Ah ja har ingen aning om va hon prata om. Mer än att jag valde att avsluta jämkningen direkt. Inge ide för mig om de ändå blev så ”dåligt”..
 

Jappp

V.I.P
Poäng: 447
Blev medlem
10 December 2016
Meddelanden
591
Mottagna reaktioner
290
Poäng
447
Går det att jämka på föräldrapenning?
Kan inte säga att det går just på föräldrarpeninng men jag jämkar via försäkringskassan på en annan inkomst. När jag fyllde in ansökan om jämkning via skatteverket valde jag FK inkomst istället arbetsgivaren och det gick hur bra som helst. Så min tips till dig är att försöka och när du gör ansökan om jämkningen skriv att du vill ha jämkning på inkomst från FK.
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp