Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Brixo Kontokredit - Lån utan UC
4. Creditstar - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Lån utan UC
6. Loanstep - Lån utan UC
7. Klaralån - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Lumify - Lån utan UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Jämka - Så här gör du: Steg för steg

Hej alla är det någon som fått jämknings beslut på senaste och vet hur lång tid det tar? Det står ju 2 veckor på Skatteverkets hemsida men läst att det går mycket snabbare än så.
tack på förhand

Hej alla är det någon som fått jämknings beslut på senaste och vet hur lång tid det tar? Det står ju 2 veckor på Skatteverkets hemsida men läst att det går mycket snabbare än så.
tack på förhand
Jag fick mitt besked i början på juni, ansökte och fick svar redan dagen efter.

Oj tack för svar. Så det gick automatiskt verkar det som och inte manuellt? Jag ansökte i onsdags, hoppas på svar idag
Ja jag upplevde det så. Ansökte mitt på dagen och dagen efter när jag vaknade hade jag fått besked i kivra . Så där gick de väldigt fort.
Kanske har nått med att de är semestertider att göra nu? O därför tar lite längre tid ?

Oj tack för svar. Så det gick automatiskt verkar det som och inte manuellt? Jag ansökte i onsdags, hoppas på svar idag
Det går inte automatisk.Har jämkat två gånger och båda två gångerna har dem kontaktat mig via telefon.Beslutet fick jag efter tre dagar.

Det går inte automatisk.Har jämkat två gånger och båda två gångerna har dem kontaktat mig via telefon.Beslutet fick jag efter tre dagar.

Kan instämma att det inte sker per automatik. Dom kontaktade inte mig. Men stod tydligt i beslutet vem och på vilket kontor vem som granskat beslutet. Tog bara någon ynka dag

Jag höjde underskottet från 80 till 110 tusen så dem ville ha underlag om detta.Första gången undrade dem varför vill jag jämka på försäkringskassan inkomst istället för mitt lön.

Jag höjde underskottet från 80 till 110 tusen så dem ville ha underlag om detta.Första gången undrade dem varför vill jag jämka på försäkringskassan inkomst istället för mitt lön.
Ah ok tack för svar. Jag har liten mer lån nu så höjde räntorna från 30000kr till 33000kr så inte mycket skillnad och jämkar på lönen endast. Redan nu har jag betalat för mycket skatt när jag räknar på det. Får se vad/när det blir

Ringde Skatteverket nu och frågade hur det går med min jämknings ansökan då det har nästan gått en vecka. Hon berättade att beslutet var taget idag men hon kunde inte berätta över telefon. Hon frågade om jag har kivra. Jag hade MinMyndighetspost men byte till kivra nyligen, kan det vara så att bytet orsakat att jag inte fått beslutet i kivra än? Kanske kommer under dagen..

Brukar kalla mig själv för ekonomiskt handikappad så jag skulle behöva lite hjälp, men tittar jag på förra årets underskott ligger det på 46 012 och belopp att få tillbaka 13 929 kr. Skatteuträkning 71 402.

Detta året kontra förra året är inte sån stor skillnad lån/lön så tänkte kopiera 2020 uppgifter.

Skulle det betyda att jag får dessa 14000 delat på 4 månader som är kvar?

Ursäkta okunnigheten..

Brukar kalla mig själv för ekonomiskt handikappad så jag skulle behöva lite hjälp, men tittar jag på förra årets underskott ligger det på 46 012 och belopp att få tillbaka 13 929 kr. Skatteuträkning 71 402.

Detta året kontra förra året är inte sån stor skillnad lån/lön så tänkte kopiera 2020 uppgifter.

Skulle det betyda att jag får dessa 14000 delat på 4 månader som är kvar?

Ursäkta okunnigheten..
Ja precis det stämmer :)

Är det lätt att få detta beviljat från skatteverket ?

Hej Jag försöker hitta underskottet på senaste skattedeklarationen men hittar det ej, eller är det ränteutgifter du ska fylla i för att få jämkning av skatt i så fall tänkte jag fylla i samma summa som den deklarationen som avser 2020. Ser lönekontoret att denna jämkning av lön avser räntor för lån ? Tänkte försöka mig på detta nu för september t om december i år, för att kunna betala en del av mina lån och det skulle hjälpa mig mycket.
Är det lätt att få igenom beslutet om man skriver samma ränteutgifter i år 2021 som 2020 ? Då har jag ju inte tagit i för mycket

Hur ser jag det, är det ränteutgifter i deklarationen jag går efter ? Där står det 61400 kr för den deklarationen jag skickade in i våras, och tänkte ta samma summa då inte mer tillkommit och inte mindre heller. Hur lång tid tar det att få beslut ? Kommer de direkt till Kivra eller måste man skriva en lång berättelse till skatteverket ?

Hej Jag försöker hitta underskottet på senaste skattedeklarationen men hittar det ej, eller är det ränteutgifter du ska fylla i för att få jämkning av skatt i så fall tänkte jag fylla i samma summa som den deklarationen som avser 2020. Ser lönekontoret att denna jämkning av lön avser räntor för lån ? Tänkte försöka mig på detta nu för september t om december i år, för att kunna betala en del av mina lån och det skulle hjälpa mig mycket.
Är det lätt att få igenom beslutet om man skriver samma ränteutgifter i år 2021 som 2020 ? Då har jag ju inte tagit i för mycket
Du kommer få ett beslut från Skatteverket och där skriver dom hur mycket skatt som ska dras per månad mellan september och december ! Har du mycket så kan du få 0 % skatt året ut ! Sen lämnar du beslutet till lönekontoret på ditt jobb

Men det står i manualen här ovan att man ska skriva in underskott menar du de ränteutgifter man har på senaste deklarationen. Ser lönekontoret vad jämkningen avser ?
Mvh Cecilia

Det står ränteutgifter 61400 kr är det det jag fyller i ruta 34 jag tänkte jag fyller i samma summa som 2020 fast det kan ha ökat något, jag vill inte skriva för mycket. Går det fort att få besked ? Ser lönekontoret vad jämkningen avser ? Kan jag själv lämna den till lönekontoret på min arbetsplats. Detta skulle nog ge mig ingen skatt året ut och skulle vinna 10 000 kr i månaden på det. Och det skulle hjälpa mig mycket året ut

Det står att man ska fylla i pensioner mm hur vet man det ? Det tar ju en evighet att kolla upp det

Nu har jag skickat in jämkning det står att det tar två veckor och att det kommer till ens folkbokföringsadress men jag har kivra borde inte beslutet komma dit ? Ser lönekontoret vad det avser som man gör jämkning för ? Hoppas nu jämkningen går igenom för då tror jag inte jag skulle behöva betala nån skatt alls från sept till dec, då jag hade räntekostnader på 61000 kr förra året och skrev samma summa då det är ungefär lika mycket i år, om man skriver för lite vad händer då ?
Mvh Cecilia

Ja

Det fyller du inte i ! Annars är det helt rätt !
Hej Vet du hur snabbt man får svar ? Hoppas kunna få detta klart till septemberlönen. Kommer det till Kivra ? Det står att det skickas hem till folkbokföringsadressen

Nu har jag skickat in jämkning det står att det tar två veckor och att det kommer till ens folkbokföringsadress men jag har kivra borde inte beslutet komma dit ? Ser lönekontoret vad det avser som man gör jämkning för ? Hoppas nu jämkningen går igenom för då tror jag inte jag skulle behöva betala nån skatt alls från sept till dec, då jag hade räntekostnader på 61000 kr förra året och skrev samma summa då det är ungefär lika mycket i år, om man skriver för lite vad händer då ?
Mvh Cecilia
Du kommer få beslutet till kivira :) sen skickar du det till lönekontoret ! Dom ser inte varför du jämkar ! Om du skrev för lite får du tillbaka resten nästa år :)

Brukar oftast går fortare än 2 veckor :) ibland har det det kommit på 1-3 dagar med !

Åh tack Johan hoppas det inte tar två veckor då jag skrev att jämkningen skulle börja i september och vill gärna få med det på septemberslön så jag hoppas det går fortare än två veckor, så lönekontoret hinner få uppgifterna i tid. Det skulle hjälpa mig mycket att betala mindre skatt detta år ut. Tack för din hjälp !!!

Åh tack Johan hoppas det inte tar två veckor då jag skrev att jämkningen skulle börja i september och vill gärna få med det på septemberslön så jag hoppas det går fortare än två veckor, så lönekontoret hinner få uppgifterna i tid. Det skulle hjälpa mig mycket att betala mindre skatt detta år ut. Tack för din hjälp !!!
Ingen fara :) vet du när lönekontoret brukar ha lönerna klara ?

Ingen fara :) vet du när lönekontoret brukar ha lönerna klara ?
Hej De brukar ha lönerna klara kring den 15:e varje månad, så jag hoppas att beskedet är klart till dess. Då jag har ränteutgifter fg år, skrev samma summa iår, fast jag tror den är högre jag skrev 61000 kr, så bör det inte bli nån skatt alls resten av året eller väldigt låg summa, det skulle hjälpa mig mycket resten av året. Tack så jättemycket, jag som haft en deppig dag, nu kan jag kanske hoppas på detta i alla fall och inte att det blir en massa frågor osv.

Hej De brukar ha lönerna klara kring den 15:e varje månad, så jag hoppas att beskedet är klart till dess. Då jag har ränteutgifter fg år, skrev samma summa iår, fast jag tror den är högre jag skrev 61000 kr, så bör det inte bli nån skatt alls resten av året eller väldigt låg summa, det skulle hjälpa mig mycket resten av året. Tack så jättemycket, jag som haft en deppig dag, nu kan jag kanske hoppas på detta i alla fall och inte att det blir en massa frågor osv.
Tror beslutet kommer ganska så fort ! Tror du har beslutet till den 10 :)

Tror beslutet kommer ganska så fort ! Tror du har beslutet till den 10 :)
Ok tack och hoppas på ett positivt beslut. Är det lätt att få igenom en jämkning eller ej ? Du verkar ju ha fått det under flera år, så då borde det vara relativt enkelt. Tack och hoppas på det bästa och beslutet kommer väl i Kivra, står att det skickas hem till folkbokföringsadressen, men brukar inte deras beslut komma i Kivra ? Kivra är snabbare än posten

Ok tack och hoppas på ett positivt beslut. Är det lätt att få igenom en jämkning eller ej ? Du verkar ju ha fått det under flera år, så då borde det vara relativt enkelt. Tack och hoppas på det bästa och beslutet kommer väl i Kivra, står att det skickas hem till folkbokföringsadressen, men brukar inte deras beslut komma i Kivra ? Kivra är snabbare än posten
Ja det är nog ganska så enkelt , dom kan vilja se dina lån för dina räntor . Jag har aldrig behövt visa det ! Det ska komma genom kivira

Hej
Tack då får jag hoppas på att det blir beviljat och hoppas jag slipper visa alla mina lån. Därför tog jag förra årets ränteutgift för den är i så fall för låg och inte för hög-
Tack och hoppas att det går fort och smidigt.

Hej
Tack då får jag hoppas på att det blir beviljat och hoppas jag slipper visa alla mina lån. Därför tog jag förra årets ränteutgift för den är i så fall för låg och inte för hög-
Tack och hoppas att det går fort och smidigt.
De flesta går det undan för, i kivra typ dagen efter

Om jag får det beviljat nu i september hoppas innan den 15 september, så kan jag alltså bara lämna beslutet till lönekontoret så fixar det detta, eller behöver de ha någon mer förklaring ?

Tack för detta tips nu väntar jag bara på svar och hoppas få detta beviljat för resten av 2021

Om man får beslutet beviljat är det väl bara att lämna det till lönekontoret de kan väl inte fråga efter något mer varför man ska jämka ? Tack för ert tips

Lönekontoret behöver inte veta varför man jämkar.
Om man är på ett litet företag där VDn är ”Lönekontoret” - kan den motsätta sig beslutet/begära att få veta eller måste den bara rätta sig? Hur snabbt ska det gå innan det gäller?

Om man är på ett litet företag där VDn är ”Lönekontoret” - kan den motsätta sig beslutet/begära att få veta eller måste den bara rätta sig? Hur snabbt ska det gå innan det gäller?
Jag är nog för dåligt insatt men jag tror inte att man kan motsätta sig. Jämkning är ju mellan dig och Skatteverket tänker jag..

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Tillbaka
Topp