• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Lendo - Forumets favorit
2. Compricer - Jämför lån (ny)
3. Zmarta - Ett bra alternativ
4. Flexkontot - Nu med Swish, ingen UC
5. Brixo - Lån utan UC
6. Klaralån - Lån utan UC
7. Merax - Lån utan UC
8. Banky - Lån utan UC
9. Nstart - Nystartslån
10. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
11. Binly - Lån utan UC

Jämka - Så här gör du: Steg för steg

Janmar

Medlem
Poäng: 6
Blev medlem
17 Oktober 2023
Meddelanden
6
Mottagna reaktioner
1
Poäng
6
Jag vill börja jämka feb-december, en sak är att jag kommer att få en löneökning som börjar gälla i april. Borde jag bara skriva in uppgifter för den lön jag har idag och skatten som dras för hela året, då skiter jag i löneökningen. Borde inte bli så stor skillnad för eventuell restskatt.
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 787
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
26 525
Mottagna reaktioner
12 905
Poäng
9 787
Jag vill börja jämka feb-december, en sak är att jag kommer att få en löneökning som börjar gälla i april. Borde jag bara skriva in uppgifter för den lön jag har idag och skatten som dras för hela året, då skiter jag i löneökningen. Borde inte bli så stor skillnad för eventuell restskatt.
Du bör ju skriva inkl den löneförhöjning du tror du får.

Alternativt begär du ändring i jämkningen när du fått besked om ny lön.
 

aleccandra

Medlem
Poäng: 27
Blev medlem
22 December 2022
Meddelanden
14
Mottagna reaktioner
5
Poäng
27
Hej!
Började jämka i augusti 2023. Blev 16%. Fyllde i ränteavdrag på 53000 o lön 359000. Vad händer om man har fyllt i för mycket inkomst? Jag har tjänat 10000 mindre. Och sen har jag 12000 alltså mer i ränteavdrag än vad jag fyllde i så totalt 65000 i ränteavdrag Kan man hoppas o få tillbaka på skatten eller?
 

Dukemo

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 717
Blev medlem
5 Mars 2020
Meddelanden
1 263
Mottagna reaktioner
865
Poäng
717
Hej!
Började jämka i augusti 2023. Blev 16%. Fyllde i ränteavdrag på 53000 o lön 359000. Vad händer om man har fyllt i för mycket inkomst? Jag har tjänat 10000 mindre. Och sen har jag 12000 alltså mer i ränteavdrag än vad jag fyllde i så totalt 65000 i ränteavdrag Kan man hoppas o få tillbaka på skatten eller?

Du kommer få tillbaka om uppgifterna stämmer, ja. Det går att räkna ut ungefärligt i förväg innan på Skatteverket där man fyller i sin inkomst/räntor etc.
 

Cecilia

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 717
Blev medlem
29 Augusti 2021
Meddelanden
1 180
Mottagna reaktioner
814
Poäng
717
Jag vill börja jämka feb-december, en sak är att jag kommer att få en löneökning som börjar gälla i april. Borde jag bara skriva in uppgifter för den lön jag har idag och skatten som dras för hela året, då skiter jag i löneökningen. Borde inte bli så stor skillnad för eventuell restskatt.
Annars kan du ändra jäkningen när du fått ny lön. Jag har ändrat jämkningen ett antal gånger funkat bra
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp