• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Lendo - Forumets favorit
2. Zmarta - Ett bra alternativ
3. Sambla - Jämförelsetjänst
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
6. Banky - Lån utan UC
7. Merax - Nu med Swish, ingen UC
8. Nstart - Nystartslån
9. Brixo - Lån utan UC
10. Binly - Lån utan UC

Jämka - Så här gör du: Steg för steg

  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Vegi0327

Aktiv medlem
Poäng: 36
Blev medlem
18 April 2023
Meddelanden
25
Mottagna reaktioner
11
Poäng
36
Det är märkligt, alla som jämkar får ju ett bestämt belopp som berättar för arbetsgivaren till vilket maxbelopp som jämkning skall göras. Har du gjort en preliminär deklaraion för inkomståret 2023 på tex 500.000 kr minus avdrag, minus den skatt du redan betalat plus den uppskattade resterade inkomsten fram till årets slut som ska jämskas bildar detta belopp det som du får jämka. Har aldrig hört att denna summa inte skulle stå i beslutet du fått från skattemyndigheten.
 

Lippe

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 997
Blev medlem
12 Juli 2018
Meddelanden
2 200
Mottagna reaktioner
1 273
Poäng
997
Det är märkligt, alla som jämkar får ju ett bestämt belopp som berättar för arbetsgivaren till vilket maxbelopp som jämkning skall göras. Har du gjort en preliminär deklaraion för inkomståret 2023 på tex 500.000 kr minus avdrag, minus den skatt du redan betalat plus den uppskattade resterade inkomsten som ska jämskas bildar detta belopp det som du får jämka. Har aldrig hört att denna summa inte skulle stå i beslutet du fått från skattemyndigheten.

Några få procent får ett s k maxbeslut, att lönetagaren Max får ut ett visst belopp varje månad. Övriga får beslut om att arbetsgivaren ska dra av ett visst belopp varje månad (avsett lön). Enkelt förklarat.

Om jag sedan tjänar mer/mindre och om avdragen blir större/mindre kommer redovisas i deklarationen nästa år.

Något maxbeslut har jag aldrig haft genom alla år som jag har jämkat. Den procentsats Skatteverket beslutar om gäller all inkomst från min arbetsgivare.
 

Vegi0327

Aktiv medlem
Poäng: 36
Blev medlem
18 April 2023
Meddelanden
25
Mottagna reaktioner
11
Poäng
36
Några få procent får ett s k maxbeslut, att lönetagaren Max får ut ett visst belopp varje månad. Övriga får beslut om att arbetsgivaren ska dra av ett visst belopp varje månad (avsett lön). Enkelt förklarat.

Om jag sedan tjänar mer/mindre och om avdragen blir större/mindre kommer redovisas i deklarationen nästa år.

Något maxbeslut har jag aldrig haft genom alla år som jag har jämkat. Den procentsats Skatteverket beslutar om gäller all inkomst från min arbetsgivare.
Ok, jag jämkar alltid de sista 4 månaderna på året, får då skattefria löner, antar det är skillnad om man jämkar hela året.
 

Lippe

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 997
Blev medlem
12 Juli 2018
Meddelanden
2 200
Mottagna reaktioner
1 273
Poäng
997
Ok, jag jämkar alltid de sista 4 månaderna på året, får då skattefria löner, antar det är skillnad om man jämkar hela året.

Beror på inkomsten och avdragsgilla utgifter m.m. Har man låg lön och stora avdrag kan man teoretiskt få skattefritt året om…
 

mcdonkey

Viktig medlem
Poäng: 51
Blev medlem
19 December 2022
Meddelanden
50
Mottagna reaktioner
13
Poäng
51
Varför blir du nekad skuldsanering? Får du inte ens inledande? Eller blir du nekad efter inledande av skuldsanering?

Du vet att om KFM ser att du jämkar att de kan ta de pengarna? Eller besluta om maxbeslut.
Nekad pga "för nya skulder... dessa uppstod 2016"
 

kaffesump

V.I.P
Poäng: 497
Blev medlem
5 November 2020
Meddelanden
857
Mottagna reaktioner
331
Poäng
497
Ni som jämkar, jobbar ni bara dagtid och måndag-fredag med fast lön? Misstänker att det blir svårare att jämka och räkna ut rätt lön om man som jag arbetar bara eftermiddagar plus helger och kan diffa nettolön på 2000-3000 kr varje månad.

Jag jämkade 2021 och fick bakskatt på 12 000 kr men hamnade plus efter reseavdrag på 83 000.
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp