• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Lendo - Forumets favorit
2. Zmarta - Ett bra alternativ
3. Sambla - Jämförelsetjänst
4. Flexkontot - Swish-utbetalning, ingen UC
5. Klaralån - Lån utan UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Banky - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Lumify - Lån utan UC

Jämka - Så här gör du: Steg för steg

Dukemo

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 717
Blev medlem
5 Mars 2020
Meddelanden
1 250
Mottagna reaktioner
851
Poäng
717
Om man jobbar övertid, kommer fortfarande samma procentsats att dras? Jag förstår att det kan bli en skattesmäll nästa år isåfall men det ser väl inte ut som att man försöker luras menar jag?
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Anam

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 527
Blev medlem
8 Maj 2020
Meddelanden
2 569
Mottagna reaktioner
2 458
Poäng
1 527
Om man jobbar övertid, kommer fortfarande samma procentsats att dras? Jag förstår att det kan bli en skattesmäll nästa år isåfall men det ser väl inte ut som att man försöker luras menar jag?
Ja det kommer bli samma procentsats :) Även om du skulle tjäna upp till statlig skatt, så är det jämkningsbeslutet som gäller.
 

Dukemo

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 717
Blev medlem
5 Mars 2020
Meddelanden
1 250
Mottagna reaktioner
851
Poäng
717
Nu släpptes en stor sten som verkligen behövdes just nu. Klart och godkänt från både Skatteverket och lönekontoret på jobbet.

Får ut 94% av bruttolönen nu i 6 månader och slipper låna något mer :face3hearts: Kommer försöka få övertid nu i höst och vinter för att maxa ordentligt. Även om det leder till restskatt nästa är det bra mycket bättre än krediterna med tusenlapp i ränta varje månad.
 

Anam

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 527
Blev medlem
8 Maj 2020
Meddelanden
2 569
Mottagna reaktioner
2 458
Poäng
1 527
Nu släpptes en stor sten som verkligen behövdes just nu. Klart och godkänt från både Skatteverket och lönekontoret på jobbet.

Får ut 94% av bruttolönen nu i 6 månader och slipper låna något mer :face3hearts: Kommer försöka få övertid nu i höst och vinter för att maxa ordentligt. Även om det leder till restskatt nästa är det bra mycket bättre än krediterna med tusenlapp i ränta varje månad.
Grattis!! :D
 

Terry_

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 8 917
En av våra mest hjälpsamma
En av våra mest kunniga
Blev medlem
31 Augusti 2012
Meddelanden
19 125
Mottagna reaktioner
13 311
Poäng
8 917
Jag gjorde vissa justeringar I april innan jag skickade in min skattesedel. Fortfarande inget besked. När kommer detta?
 

tardus

V.I.P
Poäng: 327
Blev medlem
29 Januari 2022
Meddelanden
327
Mottagna reaktioner
146
Poäng
327
Nu släpptes en stor sten som verkligen behövdes just nu. Klart och godkänt från både Skatteverket och lönekontoret på jobbet.

Får ut 94% av bruttolönen nu i 6 månader och slipper låna något mer :face3hearts: Kommer försöka få övertid nu i höst och vinter för att maxa ordentligt. Även om det leder till restskatt nästa är det bra mycket bättre än krediterna med tusenlapp i ränta varje månad.

Härligt! Dock så kan lönekontoret aldrig neka jämkning :)

Jämkar också, så att jag får ut 1700 ca extra per månad(17%). Lade den på hälften av vad jag egentligen kan jämka.
Men kände för att jämka & få en återbäring nästa år.

För även fast jag jämkar är det svårt för mig att amortera mer. Därför är min plan att försöka med skatteåterbäringen 2023 (som lär landa på 13-15 000) kunna släcka en hel kredit då!
 

xavi

Kunnig medlem
Poäng: 72
Blev medlem
1 Juni 2012
Meddelanden
224
Mottagna reaktioner
17
Poäng
72
Hej !
jag har studerat under året men har i sommar återigen börjat arbeta . Jag har höga skulder varje månad som jag amorterar på och känner personligen att jag behöver jämka på lönen för att få ut mer pengar varje månad . Jag undrar om det blir något problem om jag börjar jämka nu fram till årsskiftet ? Jag vill inte åka på någon skattesmäll nästa år . Kan tillägga att jag även har ett extrajobb som jag tjänar ca 5000 kr /månad på , som jag inte kommer att jämka på .
Hur mycket mindre i skatt betalar man om man jämkar i procent ?
 

tardus

V.I.P
Poäng: 327
Blev medlem
29 Januari 2022
Meddelanden
327
Mottagna reaktioner
146
Poäng
327
Hej !
jag har studerat under året men har i sommar återigen börjat arbeta . Jag har höga skulder varje månad som jag amorterar på och känner personligen att jag behöver jämka på lönen för att få ut mer pengar varje månad . Jag undrar om det blir något problem om jag börjar jämka nu fram till årsskiftet ? Jag vill inte åka på någon skattesmäll nästa år . Kan tillägga att jag även har ett extrajobb som jag tjänar ca 5000 kr /månad på , som jag inte kommer att jämka på .
Hur mycket mindre i skatt betalar man om man jämkar i procent ?
Vad du jämkar är individuellt.

Låt säga att du har 100 000 i lån & betalar in kanske 20 000 i ränteavgifter för detta lån per år.
Så första året så har du betalat in 20 000 i ränta.

Eftersom du kan dra av ränteutgifter på lån vid deklarationen om 30% så kommer 1/3 av betald ränta under året dras av.
Denna återbetalas då till dig vid skatteåterbäringen.

I ovan fall 1/3 av 20 000. Vilket blir 6666... Kronor.
Detta blir alltså utbetalat till dig vid skatteåterbäringen.

Du får alltså räkna ut själv hur mycket ränta du betalat eller kommer betala under året(t.om. 31 Dec).

Med jämkning delar du i stället upp denna summa som du skulle få i återbäring vi skatteåterbäringen, till att "betalas ut månadsvis"(du betalar då lägre skatt på din lön).
Så att du vid deklarationen ligger +-0 på ditt skattekonto..

Räkna ut hur mycket ränta du kommer & har betalat detta år från och med 1 Jan - 31 Dec 2022 i Kronor.
Ange sedan detta som ditt underskott när du ansöker om jämkning.

Skatteverket gör sedan en omräkning på hur mycket skatt dom skall dra på din lön.
 
Senast ändrad:
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp