• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Kontantfinans - Swish-utbetalning, ingen UC
5. Klaralån - Lån utan UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Banky - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Lumify - Lån utan UC

Jämka - Så här gör du: Steg för steg

Lantmätarev

Ny medlem
Poäng: 1
Blev medlem
30 December 2022
Meddelanden
1
Mottagna reaktioner
0
Poäng
1
Hej. Har fått det rekommenderat till mig av anhöriga att börja skattejämka. Var inne på skatteverket och tänkte börja fylla i formuläret men stannade upp och ville få lite mer kött på benen innan.
Kort och gott har jag förstått det som att jämkning av skatten innebär att jag får ett lägre avdrag på skatten på min tjänsteinkomst under året (om jag söker för ett år dvs) istället för en klumpsumma vid skatteåterbäring.

Ska försöka att kort och koncist förklara min situation och skulle vilja veta hur ni hade gjort.

Jag & sambo valde under 2021 att köpa en småhustomt. Huset som byggs kommer stå klart nu i februari och situationen är minst sagt förändrad sedan vi började denna process (var kanske lite väntat också)..

Jag kommer att jobba heltid Jan-Juli för att därefter gå hem föräldraledig Aug-Dec. Min sambo kommer göra det omvända.
Min inkomst under Jan-Juli har jag relativt bra koll på. Däremot vet jag inte riktigt än hur många dagar jag kommer (behöva) ta ut från FK under andra halvan av året.
För min sambo har vi bra koll på hur mycket hon får från FK under Jan-Juli men dålig koll på hennes inkomst Aug-Dec (pga ob-tider, extrapass och liknande.)

Räknar jag med en genomsnittlig ränta på 4% på bolånet under året lägger vi då 160.000:- på ränta.

Har gjort flera olika kalkyler med olika scenarion (ränteskillnad samt el-priset är väl de enskilt största posterna som kan differera under året). I "skräck-kalkylen" kommer vi ha ett överskott på cirka 500:- /månad under feb-juli.

Tar tacksamt emot tankar och idéer från er.
Ursäkta om inlägget blev lite väl långt.

Hoppas även detta hamnade under rätt forums-del, tänker att det i huvudsak gäller skattejämkning i alla fall!
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Ellen7603

Medlem
Poäng: 7
Blev medlem
16 April 2020
Meddelanden
13
Mottagna reaktioner
3
Poäng
7
Kan någon snäll människa förklara om jämkning hade varit något för mig....
Jag har löneutmätning på 11000:- per månad brukar få tillbaka ca 30000:- på skatten varje år som kronofogden givetvis tar kan jag söka jämkning.
Tacksam för svar till en som inte förstår
 

Maria N

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 597
Blev medlem
11 Juni 2021
Meddelanden
1 042
Mottagna reaktioner
558
Poäng
597
Kan någon snäll människa förklara om jämkning hade varit något för mig....
Jag har löneutmätning på 11000:- per månad brukar få tillbaka ca 30000:- på skatten varje år som kronofogden givetvis tar kan jag söka jämkning.
Tacksam för svar till en som inte förstår
Söker du om jämkning så kan dem dra mer varje månad Vilket du tjänar på. Räntan tickar ju på ett helt år annars för att få in dem 30.000. Bättre att betala av dem månadsvis
 

Ellen7603

Medlem
Poäng: 7
Blev medlem
16 April 2020
Meddelanden
13
Mottagna reaktioner
3
Poäng
7
Så i stället för att få tillbaka på skatten så delas det ut per månad och kronofogden kan dra mer i min löneutmätning?
Jag är så trög
 

general_j

Ny medlem
Poäng: 1
Blev medlem
5 Januari 2023
Meddelanden
3
Mottagna reaktioner
0
Poäng
1
Säkerligen förklarat i tråden tidigare men har lite svårt att scrolla igenom alla 56 sidor.
Om jag skulle lägga in för jämkning i början på nästa år, kommer kfm med ett nytt beslut om löneutmätning direkt eller kan kanske då ha möjligheten att själv betala in dessa extra kronor per månad till specifika bolag som ligger högst med ränta?(Haft löneutmätning 2 år nu)
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 10 087
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
26 869
Mottagna reaktioner
13 100
Poäng
10 087
Säkerligen förklarat i tråden tidigare men har lite svårt att scrolla igenom alla 56 sidor.
Om jag skulle lägga in för jämkning i början på nästa år, kommer kfm med ett nytt beslut om löneutmätning direkt eller kan kanske då ha möjligheten att själv betala in dessa extra kronor per månad till specifika bolag som ligger högst med ränta?(Haft löneutmätning 2 år nu)
Ingen nödvändig automatik där
 

Ljusare_Tider

Viktig medlem
Poäng: 102
Blev medlem
22 Oktober 2018
Meddelanden
67
Mottagna reaktioner
20
Poäng
102
Skickade in min ansökan 29/12 och fick beslutet i kivra idag, så 12 dagar tog det för beslutet, helt okej men tanke på röda dagar över jul och nyår.

Fick 14% avdrag för resterande delen av året, förhoppningsvis hinner det komma med på januarilönen
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp