Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Brixo Kontokredit - Lån utan UC
4. Creditstar - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Lån utan UC
6. Loanstep - Lån utan UC
7. Klaralån - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Lumify - Lån utan UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Jämka - Så här gör du: Steg för steg

Det gäller det här året, har inte fått slutlig skatt än-enligt lönespecifikation tjänat 470000 betalat skatt ung.80000, skatten är 31%.470000×0,31=145700.Alltså jag borde betala 145700 men betalade 80000,jag är rädd att jag måste betala ytterligare 65000 minus ränteavdrag, det verkar mycket-det är det jag inte förstår

Det gäller det här året, har inte fått slutlig skatt än-enligt lönespecifikation tjänat 470000 betalat skatt ung.80000, skatten är 31%.470000×0,31=145700.Alltså jag borde betala 145700 men betalade 80000,jag är rädd att jag måste betala ytterligare 65000 minus ränteavdrag, det verkar mycket-det är det jag inte förstår
Det går inte att räkna så. Prova istället att använda Skatteverkets formulär

Du har annat som dras av automatiskt. Ta och kolla 2 saker vad betala din arbetsgivare in i skatt och vad fick du det ser du på skatteverkets hemsida sen nått år.
Sen kollar du förra årets slutskattebesked så räknar du ut vilken procent du faktiskt betala i skatt. Om du inte haft massa annat som påverkar din slutskatt mellan året och förra året så borde procent sattsen vara rätt lika.

Har du värdepapper? Avdrag för nått?
Fastigheter?

Eller har du bara godkänt din deklaration rätt av varje år?

Du har annat som dras av automatiskt. Ta och kolla 2 saker vad betala din arbetsgivare in i skatt och vad fick du det ser du på skatteverkets hemsida sen nått år.
Sen kollar du förra årets slutskattebesked så räknar du ut vilken procent du faktiskt betala i skatt. Om du inte haft massa annat som påverkar din slutskatt mellan året och förra året så borde procent sattsen vara rätt lika.

Har du värdepapper? Avdrag för nått?
Fastigheter?

Eller har du bara godkänt din deklaration rätt av varje år?
Bara godkänt, har ingenting att dra av men tack iaf.

Om jag gjorde sotem man ska skulle jag inte behöva denna fråga, skulle inte spela på nätet, skulle inte vara överskuldsatt, skulle inte...
Tur att det finns människor här som hjälper andra stödjer andra och förstår andra, du Sam tillhör inte dem så bespara mig dina kommentarer, vill inte ha nåt och göra med dig ännu mindre diskutera med dig!

Bara godkänt, har ingenting att dra av men tack iaf.
Jag menar att om du inte gjort det ökar chansen att din faktiska procentsats att betala i skatt förra året är ganska så likt årets.

Så kika på förra årets uppgifter om slutlig skatt och räkna ut procenten du betala.

Jag menar att om du inte gjort det ökar chansen att din faktiska procentsats att betala i skatt förra året är ganska så likt årets.

Så kika på förra årets uppgifter om slutlig skatt och räkna ut procenten du betala.
Tack!

Skickade in ansökan om jämkning för 2023 för ca 2-3 veckor sedan men fortfarande inte fått svar. Bör jag ringa de eller?

Tror ni det är för sent att ansöka om -och få igenom skattejämkning för att hinna med Januarilönen? Fick beslut om jämkning för två veckor sedan som jag valde att avbytare då löneutmätning snart är på gång. Verkar dock som att det inte kommer påbörjas i Januari.

Skickade in ansökan om jämkning för 2023 för ca 2-3 veckor sedan men fortfarande inte fått svar. Bör jag ringa de eller?
Det är för sent. Fanns en sista datum för att kunna få jämkningsbeslut för januari. Tror det var i november.

Tror ni det är för sent att ansöka om -och få igenom skattejämkning för att hinna med Januarilönen? Fick beslut om jämkning för två veckor sedan som jag valde att avbytare då löneutmätning snart är på gång. Verkar dock som att det inte kommer påbörjas i Januari.
Ja i vanliga fall men har du kvar det tidigare beslutet kanske det går att öppna? Eller bara ger det tidigare beslutet till lönekontoret?

Ja i vanliga fall men har du kvar det tidigare beslutet kanske det går att öppna? Eller bara ger det tidigare beslutet till lönekontoret?
Går jag in på Skatteverket så verkar beslutet om jämkning fortfarande vara aktivt, trots att jag avslutade beslutet om jämkning. Fattar ingenting men då antar jag att jag kan skriva ut -och lämna in det pågående beslutet om jämkning till arbetsgivaren?

Det är för sent. Fanns en sista datum för att kunna få jämkningsbeslut för januari. Tror det var i november.
Det är försent för att få jämkning som kommer med i en s k FOS-fråga för 2023, men vanlig jämkning fungerar fint, jag provade att skicka in för ett par veckor sedan och jag har fått ett besked, var mest nyfiken på hur det fungerar.

Senast ändrad:
Går jag in på Skatteverket så verkar beslutet om jämkning fortfarande vara aktivt, trots att jag avslutade beslutet om jämkning. Fattar ingenting men då antar jag att jag kan skriva ut -och lämna in det pågående beslutet om jämkning till arbetsgivaren?
Japp!

Skicka en ny, tror det går undan nu, när de är klara med "årskörningen".

Det finns ju 0 chanser att du fått jämkninsbeslut inom 24 timmar.
Normalt sett så brukar det ta den tiden när man söker jämkning om man inte har så stora avdrag att de gör en manuell kontroll. Att det tagit längre tid under december beror på att de har alla "årskörningar" att fixa och nya skattetabeller att ta hänsyn till, men när det nu är överstökat så blir det mer normala handläggningstider igen.

Bilagor

• C09FDCFB-A69F-4855-B5D0-83E1559FA236.webp
    C09FDCFB-A69F-4855-B5D0-83E1559FA236.webp
    18.6 KB · Visningar: 20
  • FF541431-9EDA-47DC-AC81-CE7F77AF0D5E.webp
    FF541431-9EDA-47DC-AC81-CE7F77AF0D5E.webp
    14.4 KB · Visningar: 20
Tid när jag signera på mobilt bank id igår och datum när beslut kom till kivra. Mindre än 24h.
Oj, och jag gjort exakt likadan för 2 veckor sedan och väntar fortfarande. Så här står det på skatteverketshemsida:
1672308423813.webp

Kan jag avsluta jämkningen när som helst hos arbetsgivare? Eller måste jag avsluta jämkningen hos Skatteverket först? Någon som kan förklara varför jag har ett beslut om jämkning trots att jag valde att avsluta? Är det handläggningstid även för ett upphörande av jämkning?

Kan jag avsluta jämkningen när som helst hos arbetsgivare? Eller måste jag avsluta jämkningen hos Skatteverket först? Någon som kan förklara varför jag har ett beslut om jämkning trots att jag valde att avsluta? Är det handläggningstid även för ett upphörande av jämk
Kan jag avsluta jämkningen när som helst hos arbetsgivare? Eller måste jag avsluta jämkningen hos Skatteverket först? Någon som kan förklara varför jag har ett beslut om jämkning trots att jag valde att avsluta? Är det handläggningstid även för ett upphörande av jämkning?
Jag avslutade den hos skatteverket först så jag fick ett beslut om avslutad jämkning och den skickade jag sedan till lönekontoret som tog hand om den.

Du kan avsluta din jämkning utan att meddela Skatteverket, det är bara att meddela det till lönekontoret. Man kan också be att få mer draget i skatt än vad tabellerna anger utan jämkning.

Hej. Har fått det rekommenderat till mig av anhöriga att börja skattejämka. Var inne på skatteverket och tänkte börja fylla i formuläret men stannade upp och ville få lite mer kött på benen innan.
Kort och gott har jag förstått det som att jämkning av skatten innebär att jag får ett lägre avdrag på skatten på min tjänsteinkomst under året (om jag söker för ett år dvs) istället för en klumpsumma vid skatteåterbäring.

Ska försöka att kort och koncist förklara min situation och skulle vilja veta hur ni hade gjort.

Jag & sambo valde under 2021 att köpa en småhustomt. Huset som byggs kommer stå klart nu i februari och situationen är minst sagt förändrad sedan vi började denna process (var kanske lite väntat också)..

Jag kommer att jobba heltid Jan-Juli för att därefter gå hem föräldraledig Aug-Dec. Min sambo kommer göra det omvända.
Min inkomst under Jan-Juli har jag relativt bra koll på. Däremot vet jag inte riktigt än hur många dagar jag kommer (behöva) ta ut från FK under andra halvan av året.
För min sambo har vi bra koll på hur mycket hon får från FK under Jan-Juli men dålig koll på hennes inkomst Aug-Dec (pga ob-tider, extrapass och liknande.)

Räknar jag med en genomsnittlig ränta på 4% på bolånet under året lägger vi då 160.000:- på ränta.

Har gjort flera olika kalkyler med olika scenarion (ränteskillnad samt el-priset är väl de enskilt största posterna som kan differera under året). I "skräck-kalkylen" kommer vi ha ett överskott på cirka 500:- /månad under feb-juli.

Tar tacksamt emot tankar och idéer från er.
Ursäkta om inlägget blev lite väl långt.

Hoppas även detta hamnade under rätt forums-del, tänker att det i huvudsak gäller skattejämkning i alla fall!

Kan någon snäll människa förklara om jämkning hade varit något för mig....
Jag har löneutmätning på 11000:- per månad brukar få tillbaka ca 30000:- på skatten varje år som kronofogden givetvis tar kan jag söka jämkning.
Tacksam för svar till en som inte förstår

Kan någon snäll människa förklara om jämkning hade varit något för mig....
Jag har löneutmätning på 11000:- per månad brukar få tillbaka ca 30000:- på skatten varje år som kronofogden givetvis tar kan jag söka jämkning.
Tacksam för svar till en som inte förstår
Söker du om jämkning så kan dem dra mer varje månad Vilket du tjänar på. Räntan tickar ju på ett helt år annars för att få in dem 30.000. Bättre att betala av dem månadsvis

Så i stället för att få tillbaka på skatten så delas det ut per månad och kronofogden kan dra mer i min löneutmätning?
Jag är så trög

Säkerligen förklarat i tråden tidigare men har lite svårt att scrolla igenom alla 56 sidor.
Om jag skulle lägga in för jämkning i början på nästa år, kommer kfm med ett nytt beslut om löneutmätning direkt eller kan kanske då ha möjligheten att själv betala in dessa extra kronor per månad till specifika bolag som ligger högst med ränta?(Haft löneutmätning 2 år nu)

Säkerligen förklarat i tråden tidigare men har lite svårt att scrolla igenom alla 56 sidor.
Om jag skulle lägga in för jämkning i början på nästa år, kommer kfm med ett nytt beslut om löneutmätning direkt eller kan kanske då ha möjligheten att själv betala in dessa extra kronor per månad till specifika bolag som ligger högst med ränta?(Haft löneutmätning 2 år nu)
Ingen nödvändig automatik där

Skickade in min ansökan 29/12 och fick beslutet i kivra idag, så 12 dagar tog det för beslutet, helt okej men tanke på röda dagar över jul och nyår.

Fick 14% avdrag för resterande delen av året, förhoppningsvis hinner det komma med på januarilönen

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Tillbaka
Topp