- Meddelanden
- 1 393
- Mottagna reaktioner
- 589
- Poäng
- 597
Om man vill ha fram exakt procent för hur mycket man betalat i skatt, så tar man bara "Besked om slutlig skatt" som man får varje år från Skatteverket
Följ videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din hemskärm.
Notera: Den här funktionen kanske inte är tillgänglig i vissa webbläsare.
Om man vill ha fram exakt procent för hur mycket man betalat i skatt, så tar man bara "Besked om slutlig skatt" som man får varje år från Skatteverket
Om jag gjorde sotem man ska skulle jag inte behöva denna fråga, skulle inte spela på nätet, skulle inte vara överskuldsatt, skulle inte...Exakt! Tack
Som man ska-sorry.Om jag gjorde sotem man ska skulle jag inte behöva denna fråga, skulle inte spela på nätet, skulle inte vara överskuldsatt, skulle inte...
Det går inte att räkna så. Prova istället att använda Skatteverkets formulärDet gäller det här året, har inte fått slutlig skatt än-enligt lönespecifikation tjänat 470000 betalat skatt ung.80000, skatten är 31%.470000×0,31=145700.Alltså jag borde betala 145700 men betalade 80000,jag är rädd att jag måste betala ytterligare 65000 minus ränteavdrag, det verkar mycket-det är det jag inte förstår
Du har annat som dras av automatiskt. Ta och kolla 2 saker vad betala din arbetsgivare in i skatt och vad fick du det ser du på skatteverkets hemsida sen nått år.Det gäller det här året, har inte fått slutlig skatt än-enligt lönespecifikation tjänat 470000 betalat skatt ung.80000, skatten är 31%.470000×0,31=145700.Alltså jag borde betala 145700 men betalade 80000,jag är rädd att jag måste betala ytterligare 65000 minus ränteavdrag, det verkar mycket-det är det jag inte förstår
Tack!Det går inte att räkna så. Prova istället att använda Skatteverkets formulär
Bara godkänt, har ingenting att dra av men tack iaf.Du har annat som dras av automatiskt. Ta och kolla 2 saker vad betala din arbetsgivare in i skatt och vad fick du det ser du på skatteverkets hemsida sen nått år.
Sen kollar du förra årets slutskattebesked så räknar du ut vilken procent du faktiskt betala i skatt. Om du inte haft massa annat som påverkar din slutskatt mellan året och förra året så borde procent sattsen vara rätt lika.
Har du värdepapper? Avdrag för nått?
Fastigheter?
Eller har du bara godkänt din deklaration rätt av varje år?
Tur att det finns människor här som hjälper andra stödjer andra och förstår andra, du Sam tillhör inte dem så bespara mig dina kommentarer, vill inte ha nåt och göra med dig ännu mindre diskutera med dig!Om jag gjorde sotem man ska skulle jag inte behöva denna fråga, skulle inte spela på nätet, skulle inte vara överskuldsatt, skulle inte...
Jag menar att om du inte gjort det ökar chansen att din faktiska procentsats att betala i skatt förra året är ganska så likt årets.Bara godkänt, har ingenting att dra av men tack iaf.
Tack!Jag menar att om du inte gjort det ökar chansen att din faktiska procentsats att betala i skatt förra året är ganska så likt årets.
Så kika på förra årets uppgifter om slutlig skatt och räkna ut procenten du betala.
Det är för sent. Fanns en sista datum för att kunna få jämkningsbeslut för januari. Tror det var i november.Skickade in ansökan om jämkning för 2023 för ca 2-3 veckor sedan men fortfarande inte fått svar. Bör jag ringa de eller?
Ja i vanliga fall men har du kvar det tidigare beslutet kanske det går att öppna? Eller bara ger det tidigare beslutet till lönekontoret?Tror ni det är för sent att ansöka om -och få igenom skattejämkning för att hinna med Januarilönen? Fick beslut om jämkning för två veckor sedan som jag valde att avbytare då löneutmätning snart är på gång. Verkar dock som att det inte kommer påbörjas i Januari.
Går jag in på Skatteverket så verkar beslutet om jämkning fortfarande vara aktivt, trots att jag avslutade beslutet om jämkning. Fattar ingenting men då antar jag att jag kan skriva ut -och lämna in det pågående beslutet om jämkning till arbetsgivaren?Ja i vanliga fall men har du kvar det tidigare beslutet kanske det går att öppna? Eller bara ger det tidigare beslutet till lönekontoret?
Det är försent för att få jämkning som kommer med i en s k FOS-fråga för 2023, men vanlig jämkning fungerar fint, jag provade att skicka in för ett par veckor sedan och jag har fått ett besked, var mest nyfiken på hur det fungerar.Det är för sent. Fanns en sista datum för att kunna få jämkningsbeslut för januari. Tror det var i november.
Det finns ju 0 chanser att du fått jämkninsbeslut inom 24 timmar.Jag skickade in igår och fick ett besked på kivra inatt.
Japp!Går jag in på Skatteverket så verkar beslutet om jämkning fortfarande vara aktivt, trots att jag avslutade beslutet om jämkning. Fattar ingenting men då antar jag att jag kan skriva ut -och lämna in det pågående beslutet om jämkning till arbetsgivaren?
Varför skulle jag ljuga om det? Ser inte direkt någon vinning på det.Det finns ju 0 chanser att du fått jämkninsbeslut inom 24 timmar.
Skicka en ny, tror det går undan nu, när de är klara med "årskörningen".Skickade in ansökan om jämkning för 2023 för ca 2-3 veckor sedan men fortfarande inte fått svar. Bör jag ringa de eller?
Normalt sett så brukar det ta den tiden när man söker jämkning om man inte har så stora avdrag att de gör en manuell kontroll. Att det tagit längre tid under december beror på att de har alla "årskörningar" att fixa och nya skattetabeller att ta hänsyn till, men när det nu är överstökat så blir det mer normala handläggningstider igen.Det finns ju 0 chanser att du fått jämkninsbeslut inom 24 timmar.
Tid när jag signera på mobilt bank id igår och datum när beslut kom till kivra. Mindre än 24h.Det finns ju 0 chanser att du fått jämkninsbeslut inom 24 timmar.
Märkligt. Du kanske har mer än bara ränteutgifter som du fyllt i. Jag fyllde bara i ränteutgifter och A-kassaavgiften.Oj, och jag gjort exakt likadan för 2 veckor sedan och väntar fortfarande. Så här står det på skatteverketshemsida:
Visa bilaga 2965
Nope, bara räntautgifter.Märkligt. Du kanske har mer än bara ränteutgifter som du fyllt i. Jag fyllde bara i ränteutgifter och A-kassaavgiften.
Kan jag avsluta jämkningen när som helst hos arbetsgivare? Eller måste jag avsluta jämkningen hos Skatteverket först? Någon som kan förklara varför jag har ett beslut om jämkning trots att jag valde att avsluta? Är det handläggningstid även för ett upphörande av jämkning?
Kan jag avsluta jämkningen när som helst hos arbetsgivare? Eller måste jag avsluta jämkningen hos Skatteverket först? Någon som kan förklara varför jag har ett beslut om jämkning trots att jag valde att avsluta? Är det handläggningstid även för ett upphörande av jämk
Jag avslutade den hos skatteverket först så jag fick ett beslut om avslutad jämkning och den skickade jag sedan till lönekontoret som tog hand om den.Kan jag avsluta jämkningen när som helst hos arbetsgivare? Eller måste jag avsluta jämkningen hos Skatteverket först? Någon som kan förklara varför jag har ett beslut om jämkning trots att jag valde att avsluta? Är det handläggningstid även för ett upphörande av jämkning?
Du kan avsluta din jämkning utan att meddela Skatteverket, det är bara att meddela det till lönekontoret. Man kan också be att få mer draget i skatt än vad tabellerna anger utan jämkning.Kan jag avsluta jämkningen när som helst hos arbetsgivare? Eller måste jag avsluta jämkningen hos Skatteverket först? Någon som kan förklara varför jag har ett beslut om jämkning trots att jag valde att avsluta? Är det handläggningstid även för ett upphörande av jämkning?
JaKan man jämka för 2023 nu?
Söker du om jämkning så kan dem dra mer varje månad Vilket du tjänar på. Räntan tickar ju på ett helt år annars för att få in dem 30.000. Bättre att betala av dem månadsvisKan någon snäll människa förklara om jämkning hade varit något för mig....
Jag har löneutmätning på 11000:- per månad brukar få tillbaka ca 30000:- på skatten varje år som kronofogden givetvis tar kan jag söka jämkning.
Tacksam för svar till en som inte förstår
Du är inte trög. Helt rätt uppfattatSå i stället för att få tillbaka på skatten så delas det ut per månad och kronofogden kan dra mer i min löneutmätning?
Jag är så trög
Ingen nödvändig automatik därSäkerligen förklarat i tråden tidigare men har lite svårt att scrolla igenom alla 56 sidor.
Om jag skulle lägga in för jämkning i början på nästa år, kommer kfm med ett nytt beslut om löneutmätning direkt eller kan kanske då ha möjligheten att själv betala in dessa extra kronor per månad till specifika bolag som ligger högst med ränta?(Haft löneutmätning 2 år nu)