Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Brixo Kontokredit - Lån utan UC
4. Creditstar - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Lån utan UC
6. Loanstep - Lån utan UC
7. Klaralån - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Lumify - Lån utan UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Jämka - Så här gör du: Steg för steg

Jag vill börja jämka feb-december, en sak är att jag kommer att få en löneökning som börjar gälla i april. Borde jag bara skriva in uppgifter för den lön jag har idag och skatten som dras för hela året, då skiter jag i löneökningen. Borde inte bli så stor skillnad för eventuell restskatt.

Jag vill börja jämka feb-december, en sak är att jag kommer att få en löneökning som börjar gälla i april. Borde jag bara skriva in uppgifter för den lön jag har idag och skatten som dras för hela året, då skiter jag i löneökningen. Borde inte bli så stor skillnad för eventuell restskatt.
Du bör ju skriva inkl den löneförhöjning du tror du får.

Alternativt begär du ändring i jämkningen när du fått besked om ny lön.

Hej!
Började jämka i augusti 2023. Blev 16%. Fyllde i ränteavdrag på 53000 o lön 359000. Vad händer om man har fyllt i för mycket inkomst? Jag har tjänat 10000 mindre. Och sen har jag 12000 alltså mer i ränteavdrag än vad jag fyllde i så totalt 65000 i ränteavdrag Kan man hoppas o få tillbaka på skatten eller?

Hej!
Började jämka i augusti 2023. Blev 16%. Fyllde i ränteavdrag på 53000 o lön 359000. Vad händer om man har fyllt i för mycket inkomst? Jag har tjänat 10000 mindre. Och sen har jag 12000 alltså mer i ränteavdrag än vad jag fyllde i så totalt 65000 i ränteavdrag Kan man hoppas o få tillbaka på skatten eller?

Du kommer få tillbaka om uppgifterna stämmer, ja. Det går att räkna ut ungefärligt i förväg innan på Skatteverket där man fyller i sin inkomst/räntor etc.

Annars kan du ändra jäkningen när du fått ny lön. Jag har ändrat jämkningen ett antal gånger funkat bra

Om det står på mitt beslut från SKV att något skatteavdrag inte ska göras för kommande utbetalningar, vad innebär det för mig?

Om det står på mitt beslut från SKV att något skatteavdrag inte ska göras för kommande utbetalningar, vad innebär det för mig?
Det betyder att du inte betalar någon skatt mer i år (eller vald period). Din brutto och nettolön blir samma.

Du lämnar det beskedet till lönekontoret senast 2 veckor innan lön. Senast tisdag-onsdag nästa vecka om ni har lön 25e

Hej,
Jag har läst lite här i tråden men förstår inte riktigt hur man gör en jämnkning. Vart hittar jag tex mina ränteutgifter? Vill någon snäll själ förklara för mig? Jag har fått ca 35.000 kr tillbaka i skatt..

Hej,
Jag har läst lite här i tråden men förstår inte riktigt hur man gör en jämnkning. Vart hittar jag tex mina ränteutgifter? Vill någon snäll själ förklara för mig? Jag har fått ca 35.000 kr tillbaka i skatt..
Vad du fick/får tillbaka iår är ointressant för nästa års jämkning.

Jämkning görs på skatteverketshemsida.
Du fyller i ett dokument som är som en deklaration så det gäller att ha koll på inkomster och avdrag. Om man är osäker skulle jag låta bli att jämka då konsekvenserna kan blir allvarliga om man gör fel och får restskatt istället.

konsekvenserna kan blir allvarliga om man gör fel och får restskatt istället.

Det blir väl ingen allvarligare konsekvens än att man har fått ett räntefritt lån fram till en bit in på året efter. Restskatt under 30 000 börjar inte räntan räknas på förrän i maj året efter, och räntan därefter är ju dessutom ganska låg, f.n. 3,75 %.

Det är dessutom synnerligen enkelt att själv hålla koll på hur man ligger till, om man inte vill få restskatten som en överraskning.

Hej,
Du måste räkna ut dem. Kolla upp dina lån, vad du har i ränta, kolla din betalplan och summera räntedelen för varje månad i 2025. Kolla den här kalkylatorn för att få fram vad räntedelen är om du inte får fram det på din banks hemsida, tex annuitetslån så är det inte bara att multiplicera räntan med lånebeloppet!

Tack! Tex på Santander har jag 140.496 kr i lån och räntan är på 16,57% 1986 kr den här månaden. Hur räknar jag då?

Tack! Tex på Santander har jag 140.496 kr i lån och räntan är på 16,57% 1986 kr den här månaden. Hur räknar jag då?
Det står på fakturan hur mycket som räntan är på i kroner och hur mycket amorteringen är på. Ta räntekostnaden på fakturan x 12 bara så har du ett bra estimat.

Nice. Du behöver veta hur många månader kvar också. Sen fyller du i de uppgifterna i kalkylatorn och kollar Skuldens förändring över tid. Där står månad för månad vad du betalar i amortering och i ränta. Du ska summera alla 12 stycken räntebelopp, kolumnen markerat i gult i min bild med dina siffror och 10 år kvar på lånet:

Bilagor

• IMG_3177.webp
    IMG_3177.webp
    47 KB · Visningar: 1
Det står på fakturan hur mycket som räntan är på i kroner och hur mycket amorteringen är på. Ta räntekostnaden på fakturan x 12 bara så har du ett bra estimat.
Ja precis, blir tillräckligt nära. Så här har räntan förändrats på 12 månader i mitt exempel:

Bilagor

• IMG_3178.webp
    IMG_3178.webp
    46.4 KB · Visningar: 7
Jag brukar göra såhär.

Tar alla mina lån och krediter och summerar räntekostnaderna för dessa / månad.
Multiplicera med 12 & du har dina ungefärliga ränteutgifter för året.

Därefter brukar jag dra bort runt 10 000 eller mer från ovan. Då hamnar man på den säkra sidan & man får förmodligen även en liten skatteåterbäring vid Mars månad.

Är det underskott av kapital man fyller i? Det läste jag i första inlägget.

Jag läste om något i oktober man skulle göra för att jämka för nästa år, någon som vet vad det handlar om? Jag skulle vilja jämka nästa år också, jämkade för dom sista 3-4 månaderna detta år.

Jag läste om något i oktober man skulle göra för att jämka för nästa år, någon som vet vad det handlar om? Jag skulle vilja jämka nästa år också, jämkade för dom sista 3-4 månaderna detta år.
Alltså, jag ville veta om det var något speciellt man skulle göra nu i oktober för att kunna jämka för 2025.

Alltså, jag ville veta om det var något speciellt man skulle göra nu i oktober för att kunna jämka för 2025.
Precis du måste skicka in en ansökan senast 10 november:

Om man jämkar när man har löneutmätning ses det som nackdel av kf vid en eventuell skuldsanering ansökan senare?

Om man jämkar när man har löneutmätning ses det som nackdel av kf vid en eventuell skuldsanering ansökan senare?
Nej inte om det tagits hänsyn till jämkning i beslutet

Kan man även jämka på ersättningar som t.ex föräldrapenning och liknande utbetalningar? Isåfall, får dessa reda på skatteverkets beslut automatiskt eller var skickar jag in det?

Senast ändrad:
Hur brukar arbetsgivare reagera när man skickar in om jämkning? Tänker dom att jaha här är en person med massa skulder och dålig ekonomi eller kan det vara att dom bara ser att man vill balansera det mer för man har ränteutgifter osv.

Hur brukar arbetsgivare reagera när man skickar in om jämkning? Tänker dom att jaha här är en person med massa skulder och dålig ekonomi eller kan det vara att dom bara ser att man vill balansera det mer för man har ränteutgifter osv.
Reagerar inte alls, eftersom man bara behöver skicka in första sidan på beslutet. Den sidan med alla uppgifter om eventuell ränta osv behöver de inte och man behöver inte förklara sig heller.

Hur skall man fylla i jämkningen för 2025. Skall man fylla i som man har gjort alla andra år? Inkomst 380.000
Ränteavdrag 80.000

Hur skall man fylla i jämkningen för 2025. Skall man fylla i som man har gjort alla andra år? Inkomst 380.000
Ränteavdrag 80.000
Ja det är det enda rätta som jag tolkar det.
Budgeten är väl inte klubbad ännu så det finns inget sätt att räkna på mindre avdragsgill ränta hos skatteverket.

Kommer väl förberedas och släppas så fort budgeten är godkänd.

För en som skall jämka så är sista dagen att skicka in ansökan för helår 2025, imorgon söndag 10 November.
Kom ihåg att man bara får 15% för 2025 på räntan och inte 30% som tidigare år. Jämkar man ex milersättningen så är det som vanligt.

För en som skall jämka så är sista dagen att skicka in ansökan för helår 2025, imorgon söndag 10 November.
Kom ihåg att man bara får 15% för 2025 på räntan och inte 30% som tidigare år. Jämkar man ex milersättningen så är det som vanligt.
15% om det är ett lån utan säkerhet*

Gick detta verkligen igenom alltså? Trodde inte det var fastslaget ännu?

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Tillbaka
Topp