Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Brixo Privatlån - Ingen UC
4. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
5. Klaralån - Lån utan UC
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Jag är så körd.

Jag orkar inte bära på det här längre. Jag orkar bara inte överlag alls med att bära ångesten och skammen. Så Jag skriver av mig är, vi är likasinnade i det här forumet och vissa trådar jag har läst så känns det tryggt. Inte för att jag söker bekräftelse eller stöd men jag har iallafall rätten att ventilera mig kanske. Hoppas jag. Jag vet inte. Klockan är 02:34 på natten. Har svårt att sova. Tänker bara på skuldhärvan jag är i just nu. Igen. Skammen är enorm. Jag är back i mina lån. Jag har gått igenom en separation och har känt mig ganska så deprimerad och inte, helt ärligt talat orkat betala räkningarna eller tagit ansvar. Har bara levt i en destruktivitet av bråk, medberoende, har satt mig själv åt sidan i flera år och mycket mer. Sedan vart jag lämnad i känslan av att jag bara gjorde en massa fel i relationen trots att jag offrade allting både mig själv som person och ekonomiskt. Och står här och bara känner mig värdelös. Jag gjorde allt jag kunde i relationen. Allt från att betala för dem små sakerna till dem stora köpen för att dämpa min egna ångest med en häftig pryl eller ett carpe-diem betéende.

Men nu står jag här. Separerad, tom, på botten. Blev av med massa möbler. Bil. Allt. Inkasso ramlar in. En kronofogdeskuld ska betalas. Den kan jag ta. Men nästa kommer säkert komma. Jag hade ringt upp, gjort planer, amorteringar. Men glömt bort dessa. Nu är amorteringarna uppsagda och jag har 30.000 kr på ett inkassokrav, 50.000 på ett annat (SMSlån, kreditkort.) och säkert mer påväg in. Jag är rädd att sova för jag vill inte vakna upp till notisen från Kivra eller Billo att en ny inkassoskuld eller kronofogdeskuld är påväg in. Jag har bara gjort bort mig på en sån extrem nivå så det inte är klokt. Känner mig helt värdelös. Oansvarig. Äcklig om jag ska vara ärlig. Jag vet inte vad jag ska göra. Jag vet inte ens om det finns något att göra. Det finns så mycket jag kan säga som kan vara anledning till varför jag hamnat här igen. Allt jag vet är att jag är så sjukt trött och kämpa, betala nästa räkning, gå på life-support månad till månad. Samtidigt som jag vet att jag vill inte hamna hos kronofogden igen. Men jag kommer nog säkert hamna där igen. Och det är mitt fel. Högst ansvarig.

Ibland undrar jag om det kanske är värt hamna hos kronofogden igen och känna mig misslyckad än att hålla mig själv på life-support för en rädsla att andra ska tycka jag är misslyckad. Jag har sått min egen väg liksom. Jag har ingen jag kan fråga om hjälp. Man kan säga att hjälp går att få men varje gång jag har litat på det så får jag ständigt fått höra hur dum jag är, hur korkad jag är, varför gjorde jag si, varför gjorde jag så. Så på ett sätt är det bara enklare att klandra sig själv än att tillåta andra att klandra en. Jag är helt övertygad på att det är över miljonen nu. Helt övertygad. Vågar inte ens titta. Har dock sålt lite saker så kommer få in lite pengar, då ska dem direkt i det som krisar mest. men är bara så rädd för framtiden. Jag har lite grejer på gång som kan generera pengar och jobb då jag är duktig i mediavärlden. Men jag är ändå rädd och har ångest. Är bara så trött att slå på ett léende eller att leva på hopp som aldrig uppfylls ändå.

Allt jag vet är att jag är körd. Och jag är så sliten mellan att ge upp och acceptera läget eller fortsätta kämpa. Jag orkar bara inte längre.

Kan du söka hjälp av vården? Få prata med någon som lyssnar och stöttar. Det är klart att du ska kämpa och komma ur detta! Men du behöver hjälp. Ett möte med en skuldrådgivare för att se över skulderna och få ordning på det är också bra. Tungt, men bra. Det är en tuff situation du är i, jag lovar vi är många som förstår och är där nu eller har varit. Ring läkare för hjälp med hur du mår, och sen ta tag i skulderna och se hur du kan gå vidare. Uppdatera oss gärna hur det går för dig.

Jag försöker läsa mellan raderna, men varken 50K kreditkort eller 30K inkasso är några jättesummor om man inte är helt tappad och det är du inte ens i närheten av, för du sitter ändå här och lyckas skriva av dig, du kanske har en miljon eller något i skulder, då är du nästan samma sits som mig. Jag har strax under 1.4 miljoner i skuld (eller ja, inga skulder så sätt, det är på lån alltihop) men det är fortfarande något som ska betalas av.

Jag har varit där du var, där det rasade in en 15-20 inkasso-krav i månaden, prata med kronofogden var dagligen en uppgift, svara på deras bekräftelse-brev osv, allt ungefär alltid ha max 14 kronor på kortet och försöka ha råd med att leva. Snacka om att man blev våldtagen varje dag av livet för att man själv är en jävla idiot.
Jag förstår dig så jävla mycket så du inte anar, du är verkligen inte ensam. Statistiken säger att 1 av 4 personer har någon form av skuld, så om du tittar på de du känner, så är det garanterat fler än du som har skulder, men som de absolut inte berättar något om, för de känner skam precis som du.

Jag kan inte säga vad du ska göra , än mer svara på hur illa du sitter i skiten men jag ska i grova drag beskriva hur min väg sett ut.

- Började ta ansvar för ekonomin.
- Gjorde ett dokument med skulder i form av "Långivare Totalbelopp Månadsavbetalningssumma Datum för betalning Räntesats" och sen en ny rad för respektive skuld.
Där inkluderar jag även mina fasta utgifter.
Lägg till och ta bort dina skulder, lån, avgifter och annat som är relevant för din ekonomi.
Jag har ett simpelt text-dokument på datorn, funkar utmärkt.

Längst upp har jag inkomster, avräknar sen allt som ska betalas per månad, och längst ner resultatet (dvs hur mycket jag går minus, eller vad jag har kvar efter allt är betalt varje månad)
Då ser jag hur mycket extra jag behöver få in varje månad för att gå plus/minus 0, eller hur mycket jag har att spendera.

I övrigt så måste du jobba, varje dag. Så har du inget jobb är det ditt första mål. Spelar ingen roll om du jobbar inom media eller säljer korv. Hitta ett jobb eller om du redan har ett. Se till att jobba heltid och lägg dina 8 timmar på att faktiskt jobba och inte sitta still på jobbet med dina tankar.
Det får dig att hitta en rutin, tänka på något annat några timmar. Ta hand om all övrig skit. Detta är enskilt det största råd jag kan ge dig. Precis ALLT annat löser sig om du bara ser till att ha ett jobb.
Givetvis är tak över huvudet ännu viktigare, men det står att du blev av med möbler, inte boende.
Sen vad gäller god mat, bil, hobbies, dejter, dator, kläder, kompisar, evenemang, status så får det vänta tills det mest akuta är löst.
Det är verkligen inget du behöver mer än det ytterst nödvändiga. Går att ha allt sådant och ändå ha 1.4 miljoner i skuld. Lovar på heder och samvete.

Hur du mår är en sak också och det är bara du som kan ta dig ur det. Hitta något som håller dig sysselsatt. Kanske vill du bli en casanova med brudarna, så öva då på att ragga på ett snyggt sätt, du kanske vill bli den alla ser upp till, läs en självhjälpsbok eller två eller vill du bara ta dom där bilderna som vinner priser. Ditt mående kommer bli bättre om du hittar något att göra och hålla dig sysselsatt på den tiden du inte betalar skulder, jobbar eller tar hand om vardagen.

Skulle kunna skriva en hel bok om ämnet men jag kan väl bara sammanfatta det såhär: Det suger så jävla hårt just nu men det löser sig alltid. Det gör faktiskt det även om du inte tror det.

Det är från botten som resan uppåt börjar.
Sätt alla dina räkningar i en pärm. Ring runt till alla långivare och förklara situationen och fråga om de kan hjälpa till på ngt sätt.
Förhandla.
Ta en dag i taget.
Skaffa dig koll över skulderna.
Gör upp en plan.
Även om inkassobolag skickat till Kf så kan du ringa till inkassobolagen och be de dra tillbaka mot att du betalar en summa. Det är värt att försöka!

De flesta av oss här har varit på botten nån gång.
Det finns en väg ut.
Så tappa inte sucken för då blir inget bättre.
Ta inte några nya lån, lev på det du har. Försök bli av med de minsta lånen först!
Googla "snöbollsmetoden"

Skriv här alla dina skulder och hur det går för dig så hjälper vi varann med pepp och stöd.
Du är inte ensam!

Tack för alla era ord. Jag var väldigt känslomässig inatt och rädd och orolig. Det är jag fortfarande. Och jag har lärt mig ifrån att stänga inne allt.
Jag går och får hjälp och samtalsstöd. Både i mig själv och för att bearbeta separationen. Men tyvärr hjälper inte det mina skulder, den ångesten ligger fortfarande kvar. Såg nu att jag har fått två uppsägningsbrev hos mitt största lån nu och snart förmodligen på mitt näst största. Dock undvike jag uppsägning om jag betalar av summan till fullo. Tur som tusan är att jag fick in pengar från försäljning så ska slänga in alla pengar där. Så kommer hamna i fas på ett lån iallafall. När lön kommer så ska jag komma i fas med ett annat lån. Sen det som går till inkasso får jag göra amorteringsplaner på. Om dem nu är villiga att gå med på det. Jag hade bara en så hemsk natt nu i natt där mycket kändes mörkt bara.

Nu måste jag verkligen ta tag i det här. Och snöbollsmetoden har jag kollat litegrann på. Vet dock inte om jag har tillräckligt med pengar för att göra extra inbetalningar på vissa saker. Men ska läsa mer genomgående så jag kan få en bättre inblick i det. Jag kommer skriva ner alla mina skulder men just nu kan jag tyvärr inte hantera ångesten med att ta reda på allt. Men jag är helt övertygad att det är över miljonen .

Jag vill bara inte leva i skam i andras ögon. Jag har jobbat i många år med mitt självhat och nu så dyker mina demoner upp igen. Vill bara inte hamna på botten. Jag har även så himla dålig erfarenhet av låndrivare med. Dem säger sig vara hjälpsamma men har förklarat, gråtit, vädjat alltså jag känner att jag bönar och ber men dem.

Och jobb har jag. Jag har dessutom två jobb. Heltidsjobb. Ena jobbet är vanligt knegarjobb, får fast lön osv. På andra jobbet är det frilans. Jag får en liten summa därifrån till och från så det blir ostadigt men ändå en extrainkomst. Har dock varit segt nu när det har varit som välbehövligt. Och spelar jag alla kort rätt så kan det bli ett väldigt stort plus i kassan inom snar framtid. Och då kommer jag trycka in så mycket pengar jag bara kan i det.

Men jag uppskattar verkligen er alla som tagit er tid, läst mina ord och uttryckt stöd. Det betyder mer än vad ni tror. Tack verkligen

Kollat på skuldsanering? 3-5 års betalplan hos KFM och sen är allt rensat.
Man får behålla inkomsten från Juni och December dessutom.

Förutsatt att du har tydliga brytpunkter för ditt beroende så kanske det är värt att boka ett möte hos kommunens skuldrådgivare. Då hjälper dom dig att fylla i en ansökan.
Får du avslag så hamnar du ändå inte hos kronofogden om du betalar fram tills ufall och hankar dig fram, får du godkänt blir du skuldfri om du kan fullfölja betalplanen.

Värt att alltid ha en ansökan i gång. ca 35-40% av alla ansökningar blir beviljade. Många som inte blir beviljad är dom som verkligen söker i onödan så skulle säga att det är 50% i ditt fall om du har avbrutit alla beroenden.
Och får du inte så får du säkert beviljat ett par ansökningar senare när det har gått en del tid från att du blev av med beroendet.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp