• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Kontantfinans - Swish-utbetalning, ingen UC
5. Klaralån - Lån utan UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Banky - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Lumify - Lån utan UC

Jag har ansökt om skuldsanering!

Terry_

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 8 917
En av våra mest hjälpsamma
En av våra mest kunniga
Blev medlem
31 Augusti 2012
Meddelanden
19 428
Mottagna reaktioner
13 486
Poäng
8 917
Du får ett meddelande på Kivra

& sen får man ett samtal om ca 2 månader där man i anslutning till detta samtalet får besked huruvida man får inledande eller icke right?
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Terry_

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 8 917
En av våra mest hjälpsamma
En av våra mest kunniga
Blev medlem
31 Augusti 2012
Meddelanden
19 428
Mottagna reaktioner
13 486
Poäng
8 917
Japp. Det kommer besked på Kivra ganska snart efter samtalet, inom nån-några dagar.

Otroligt spännande ju! Kan vara nyttig erfarenhet även om man nekas hehe, den här utvärderingen sen efter ett eventuellt inledande vad sa ni att det innebär?
 

wiran

V.I.P
Poäng: 497
Blev medlem
4 Juni 2015
Meddelanden
823
Mottagna reaktioner
300
Poäng
497
Otroligt spännande ju! Kan vara nyttig erfarenhet även om man nekas hehe, den här utvärderingen sen efter ett eventuellt inledande vad sa ni att det innebär?
De kikar på ditt ärende och väntar in dina borgenärer, går allt bra kommer det ett förslag på hur din sanering ska se ut och detta skickas vidare till borgenärerna och då får man hoppas att de godkänner förslaget.
 

Terry_

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 8 917
En av våra mest hjälpsamma
En av våra mest kunniga
Blev medlem
31 Augusti 2012
Meddelanden
19 428
Mottagna reaktioner
13 486
Poäng
8 917
Men om man har 40-50 borgenärer är det ju inte omöjligt att någon motsätter sig, vad händer då?
 

Kronofogden

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 247
Blev medlem
8 September 2014
Meddelanden
2 314
Mottagna reaktioner
1 811
Poäng
1 247
Men om man har 40-50 borgenärer är det ju inte omöjligt att någon motsätter sig, vad händer då?

Den frågan har jag också ställt och enligt De Insatta brukar man inte ta hänsyn till det, om det inte rör sig om att man undanhåller tillgångar.
 

Klar_fd_Släpptallt

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 367
Blev medlem
6 Mars 2016
Meddelanden
1 656
Mottagna reaktioner
2 117
Poäng
1 367
Men om man har 40-50 borgenärer är det ju inte omöjligt att någon motsätter sig, vad händer då?
En av mina borgenärer motsatte sig. Det innebar för mig att det drog ut lite på tiden för beslut. Jag skickade in en komplettering (på eget bevåg) utifrån att man motsatt sig och KF beslutade till min fördel.
Anledningen till att man motsatte sig var att man inte tyckte att jag gjort tillräckligt för att lösa situationen och inte kontaktat just dom för en avbetalningsplan etc men KF avslog deras överklagande.
Om jag inte missminner mig var det PRA-Group som inte tyckte att jag skulle ha skusan.
 

Gamblewhore

V.I.P
Poäng: 417
Blev medlem
5 Juli 2019
Meddelanden
568
Mottagna reaktioner
228
Poäng
417
En av mina borgenärer motsatte sig. Det innebar för mig att det drog ut lite på tiden för beslut. Jag skickade in en komplettering (på eget bevåg) utifrån att man motsatt sig och KF beslutade till min fördel.
Anledningen till att man motsatte sig var att man inte tyckte att jag gjort tillräckligt för att lösa situationen och inte kontaktat just dom för en avbetalningsplan etc men KF avslog deras överklagande.
Om jag inte missminner mig var det PRA-Group som inte tyckte att jag skulle ha skusan.

Hur lång tid tog det efter inledande tills du fick betalningsplanen? För om jag tolkar er rätt så påverkar det hur snabba borgenärerna svarar. på tiden man får vänta? Är uppe i 5v nu.

Sen angående att man inte försökt tillräckligt. Man har väl kontaktat några st men man orka ju inte kontakta alla. Så hoppas det inte faller på det. Om dom prompt påvisar att man minsann inte ens hört av sig
 

Klar_fd_Släpptallt

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 367
Blev medlem
6 Mars 2016
Meddelanden
1 656
Mottagna reaktioner
2 117
Poäng
1 367
Hur lång tid tog det efter inledande tills du fick betalningsplanen? För om jag tolkar er rätt så påverkar det hur snabba borgenärerna svarar. på tiden man får vänta? Är uppe i 5v nu.

Sen angående att man inte försökt tillräckligt. Man har väl kontaktat några st men man orka ju inte kontakta alla. Så hoppas det inte faller på det. Om dom prompt påvisar att man minsann inte ens hört av sig
Jag tror det tog ca fyra veckor. Nu är detta 5,5 år sedan så jag kommer inte ihåg detaljerna tyvärr.
Jag hade också kontaktat några men det var inte realistiskt att ha avbetalningsplaner med ca 30 borgenärer så det var inget alternativ för mig. Jag valde att släppa allt t KF ca ett år innan jag ansökte om skusan.
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp