- Meddelanden
- 42
- Mottagna reaktioner
- 19
- Poäng
- 51
Inget samtal än terry_?
Följ videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din hemskärm.
Notera: Den här funktionen kanske inte är tillgänglig i vissa webbläsare.
Inget samtal än terry_
Hur länge sa ni att processen mellan samtalet och inledande/avslag/komplettering tar?
Undrar också 1) Vad är det för kompletterande frågor som kan tänkas dyka upp såhär tidigt i skedet och 2) Vad det är för interna kontroller KFM gör efter ett förstasamtal?
Tacksam för svar!
Tack för dina svar.
Om man får avslag och överklagar då går det till tingsrätten men man behöver inte infinna sig i TR? Syns det sen i offentliga handlingar att man via TR blivit beviljad/fått avslag? Tänker typ MRKoll och dylikt. Lexbase
Är väl brottmål och tvistemål, men knappast överklagade myndighetsbeslut va?Är osäker om det syns i lexbase men skulle inte bli förvånad.
Jag är ärligt talat inte säker..Är väl brottmål och tvistemål, men knappast överklagade myndighetsbeslut va?
Det vanligaste är att domstolen fattar sitt beslut utan rättegång. Det skriftliga överklagande du har skickat in tillsammans med handlingarna från Kronofogden räcker oftast för domstolen.Tack för dina svar.
Om man får avslag och överklagar då går det till tingsrätten men man behöver inte infinna sig i TR? Syns det sen i offentliga handlingar att man via TR blivit beviljad/fått avslag? Tänker typ MRKoll och dylikt. Lexbase
En sak som jag verkligen inte förstår med hela den här skuldsaneringsprocessen.
Jag har ju inte angivit någonstans i min ansökan när skulderna är tagna och handläggaren frågade inte ens om skulderna är 2 dagar eller 20 år.
Hade jag haft skulder hos Kronofogden så hade jag förstått att frågan inte behöver ställas men nu framgår det inte hos kronofogden, det framgår inte i min ansökan och handläggaren frågade inte jättekonstigt.
Fått samtal @Terry_ ?En sak som jag verkligen inte förstår med hela den här skuldsaneringsprocessen.
Jag har ju inte angivit någonstans i min ansökan när skulderna är tagna och handläggaren frågade inte ens om skulderna är 2 dagar eller 20 år.
Hade jag haft skulder hos Kronofogden så hade jag förstått att frågan inte behöver ställas men nu framgår det inte hos kronofogden, det framgår inte i min ansökan och handläggaren frågade inte jättekonstigt.

Om dem kommer fram till att du uppfyller kraven i ett första skede kommer dem inleda. Efter att dem publicerat ditt namn POIT kommer dina borgenärer att inkomma med eventuellt skuldunderlag KFM utreder. Jag behövde inte heller redovisa när skulderna uppkom bara vilka skulder jag trodde att jag hadeEn sak som jag verkligen inte förstår med hela den här skuldsaneringsprocessen.
Hoppas du får samtalet i nästa vecka, ringer dem imorgon så boka om tiden till Måndag mitt bästa råd
Har redan pratat med dom !
Men av nyfikenhet- Varför då?
Fredag den 13..Har redan pratat med dom !
Men av nyfikenhet- Varför då?
Tar det lite extra tid med beslutet på kivra så tror jag det är positivtJaha!!
Snygg spaning!
mitt kom dagen efter med inledande ! Första gången jag fick avslag så kom det inom 2 timmar !När fick du samtalet?Spännande hur som helst. Den långa väntan blir väl den efter ett eventuellt inledande...

japp känns såSpännande hur som helst. Den långa väntan blir väl den efter ett eventuellt inledande...
Tror ni det är till fördel eller nackdel om tid mellan samtalet och besked i kivra/post dröjer?
Sitt ner i båten. De kommer att ta upplysningar på dig och det är positivt för då har de sett i piot att du fått inledande. Sett upp delmål och tänk att det kan ta upp till 12 v innan besked om betalplan.Förlåt om jag lånar din tråd , hoppas det är okej
Jag har ju fått inledande. Nu kommer ju flera kreditupplysningar på mig från olika företag såg jag när jag loggade in på kivra, tack å lov för kivra och slippa få det i posten iaf…
alltså jag mår så dåligt över denna väntan så snart ringer jag min handläggare och ber dom lägga ner detta jag fixar inte denna pressen.
va händer nu i processen, ja jag kan googla men ni här inne kan förklara så man förstår ❤️ Tack för ni visar hänsyn

Igår fick frugan besked. Beviljat, borgenärerna får 23 % var - och ingen motsatte sig. Ansökan skickades sent i augusti.![]()

Fördel !Tror ni det är till fördel eller nackdel om tid mellan samtalet och besked i kivra/post dröjer?
Jag märkte redan flera gånger under samtalet att hen hade bestämt att det skulle bli inledande, hen försa sig flera gånger, jag komplitera med ett intyg, 15 minuter efter jag skickade in kom beslutet på kivra.Fördel !
Håller tummarna !!Kan ju dock bli att man får lite kompletterande frågor också!
Men känns som att om man inte hör något idag eller måndag/Tisdag kanske det lutar åt inledande!
Mina får typ 3%, men ingen har haft någon invändning ändåDå får man gratulera till besked. Vad roligt!
23% är väl dock inte fy skam känner jag spontant. Hade jag blivit beviljad tror jag fan ta mig borgenärerna hade fått typ 5% vardera om ens det, talar väl för att man blir nekad alternativt att samtliga överklagar![]()

Det står väl på pappret hur mycket alla får? Eller det är ändrat?Tror inte ens mina kinder få 3%
Min plan är att betala ca 800 i månaden i 3år sedan 1500 i två år.

Hur kändes samtaletGått ca 30 timmar sedan samtalet nu, inte ett knyst än.
Ska vi gissa på att det kommer något nästa vecka? Kan inte tänka mig skuldsaneringen jobbar helger![]()