Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Brixo Privatlån - Ingen UC
4. Kredio - Lån utan UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Brixo Kontokredit - Swish-utbetalning & Ingen UC
8. Tomly - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Klaralån - Lån utan UC

Jag har ansökt om skuldsanering!

Stämmer, skatten hade inte blivit fastställd för 2022 års deklaration.

Nu fick jag på Kivra den 9 maj 2023 "Beslut slutlig skatt". Däremot när jag loggar in på Skatteverket så kan jag inte se att det har "gått igenom" riktigt än. Så jag begriper inte riktigt.

Väntar nämligen, var säker på att jag skulle få betala 300.000 i skatt i o m lägenhetsförsäljning och jämkning men blev ett par tusenlappar bara-

Stämmer, skatten hade inte blivit fastställd för 2022 års deklaration.

Nu fick jag på Kivra den 9 maj 2023 "Beslut slutlig skatt". Däremot när jag loggar in på Skatteverket så kan jag inte se att det har "gått igenom" riktigt än. Så jag begriper inte riktigt.

Väntar nämligen, var säker på att jag skulle få betala 300.000 i skatt i o m lägenhetsförsäljning och jämkning men blev ett par tusenlappar bara-
Ska du söka igen ?

Jajamän!

Enorma väntetider nu, alltså enorma! Tror det stod 60 vardagar (!) innan man får samtalet ens.

KFM borde anställa lite mer folk. Helt jävla oacceptabelt att det ska ta ett år ifrån en ansökan till "Mål".

Staten borde ge dom stålar till detta nu när det bokstavligt talat väller in nya ärenden...

Jajamän!

Enorma väntetider nu, alltså enorma! Tror det stod 60 vardagar (!) innan man får samtalet ens.

KFM borde anställa lite mer folk. Helt jävla oacceptabelt att det ska ta ett år ifrån en ansökan till "Mål".
Ett problem med tjänster där utbildningen sker internt är att vid nyanställningar går produktionen ner, då de som i vanliga fall handlägger måste lägga sin tid på att lära upp de nya.
Men självklart ska alla myndigheter ha rimliga ledtider, anser att Sveriges domstolar inte har det till exempel.

Ett problem med tjänster där utbildningen sker internt är att vid nyanställningar går produktionen ner, då de som i vanliga fall handlägger måste lägga sin tid på att lära upp de nya.
Men självklart ska alla myndigheter ha rimliga ledtider, anser att Sveriges domstolar inte har det till exempel.

Håller helt med dig. Alltså nu tar jag dagar på måfå, det kan vara +- 7-8 dagar. Men när jag sökte första gången.
Väntetid cirka 35 vardagar.
Nu när jag söker är väntetid på att dom ens öppnar din ansökan - 60 vardagar.

Därtill ska vi komma ihåg att problemen för många hushåll kommer först i sommar och höst när dels räntorna toppar men dels när folks bindningstider går ut osv.

Ska det då vara acceptabelt att vänta 1.5 - 2 år? Som du säger är det samma problem med domstolar och mycket annat.

Man borde ju rimligtvis kunna automatisera en del av processen, tex alla som har under 100.000 automatiskt avslag eller något. Eller grova brottslingar eller vad vet jag.

Håller helt med dig. Alltså nu tar jag dagar på måfå, det kan vara +- 7-8 dagar. Men när jag sökte första gången.

Därtill ska vi komma ihåg att problemen för många hushåll kommer först i sommar och höst när dels räntorna toppar men dels när folks bindningstider går ut osv.

Ska det då vara acceptabelt att vänta 1.5 - 2 år? Som du säger är det samma problem med domstolar och mycket annat.

Man borde ju rimligtvis kunna automatisera en del av processen, tex alla som har under 100.000 automatiskt avslag eller något. Eller grova brottslingar eller vad vet jag.
Problematiken är att alla ska ha samma rätt till prövning av just deras förhållanden.

En skuld på 99 000 kr för någon som lever på sjukpension är antagligen mer omöjlig att betala än för någon som har betydligt bättre inkomst men skulder över miljonen.

Vad som ofta görs gällande här verkar vara att det är kontakten med borgenärerna som drar ut på tiden och gör processen mellan inledande och beslut så lång.

Jag hoppas att vi båda har fel, men tror att denna skitstorm endast är i sin linda än så länge.

Tror väldigt mycket handlar om riksbankens två kommande räntebesked.

När jag/vi ansökte (2016) tog det från nov till februari innan vi fick ett första samtal. Sammanlagt närmare 1 år från att vi skickade ansökan till beslut. Skickad ansökan 1:a nov (nya regler som vi väntade in), första samtal febr-2017, inledande 22/5-17 och slutgiltigt beslut 29-9/17.
Det va tur att vi inte hade några förväntningar alls om hur lång tid saker skulle ta annars hade det varit jobbigt. Och det va tur att vi inte kände till att Kalmar kunde va jobbiga! :facejoy: Då hade det blivit ännu jobbigare!
Nu ansökte vi ju själva (hade koll på allt så en skuldrådgivare hade inte kunnat göra så mkt mer plus att vi inte har nån i kommunen utan hade fått åka till en större grannkommun o dit var det väntetider. Hade kollat upp det. Men annars är väl just detta med skuldrådgivare, att det rekommenderas, just för att sortera bort de som inte borde söka. Tyvärr är ju alla dessa "rådgivare" inte bra..
Kanske bra samtidigt att det inte går för fort så att ansökningarna blir grundligt utredda. Tufft när man sitter i skiten ändå.

När jag/vi ansökte (2016) tog det från nov till februari innan vi fick ett första samtal. Sammanlagt närmare 1 år från att vi skickade ansökan till beslut. Skickad ansökan 1:a nov (nya regler som vi väntade in), första samtal febr-2017, inledande 22/5-17 och slutgiltigt beslut 29-9/17.
Det va tur att vi inte hade några förväntningar alls om hur lång tid saker skulle ta annars hade det varit jobbigt. Och det va tur att vi inte kände till att Kalmar kunde va jobbiga! :facejoy: Då hade det blivit ännu jobbigare!
Nu ansökte vi ju själva (hade koll på allt så en skuldrådgivare hade inte kunnat göra så mkt mer plus att vi inte har nån i kommunen utan hade fått åka till en större grannkommun o dit var det väntetider. Hade kollat upp det. Men annars är väl just detta med skuldrådgivare, att det rekommenderas, just för att sortera bort de som inte borde söka. Tyvärr är ju alla dessa "rådgivare" inte bra..
Kanske bra samtidigt att det inte går för fort så att ansökningarna blir grundligt utredda. Tufft när man sitter i skiten ändå.
Har inledande från Kalmar just nu, vad är det som gör dem jobbiga?
Hon jag har har hittills varit bra men har inte fått betalplan ännu så är ju långt långt kvar

Hon jag har har hittills varit bra men har inte fått betalplan ännu så är ju långt långt kvar
Vet inte hur det är nu men det har sagts/skrivits förut att de är ett "avslagskontor".
Vi fick iaf godkänt o är klar sen ett år tillbaka

Min ansökan hamnade hos Kalmar och det gick kanon ! Super trevlig var hon :)

Jag hamnade i Sundbyberg.

Våran kille från Kalmar va oxå trevlig :) Fast jag tror de flesta är trevliga ;)

Jajamän!

Har du redan sökt ?
Nu är det ändå betydligt kortare väntetider än när jag sökte 2018, sökte 27 maj och fick inledande 27 november.

Kalmar för mig, min handläggare var nitisk och hård men det gick vägen.

Hej, jag har letat här i forumet och övriga sidor men hittar inget svar.
Jag skickade in ansökan och fick bekräftelse att kronofogden hade fått in min ansökan den 23mars. Så nu är det väl ca 2 veckor kvar innan samtalet kommer.

Dom gjorde en löneutmätnings utredning i februari och kom fram till att dom ej kunde dra något då frugan studerar så hon har ingen inkomst(CSN räknas ej som inkomst) , ganska dyr hyra och har 3 barn så förbehållsbeloppet låg på ca 34000.

När dom gjorde utredningen hade jag en lön på ca 22000 efter skatt.
Jag har bytt jobb och har en rörlig lön pga skift och senaste månaderna har jag jobbat sjukt mycket övertid så har haft ca 45 efter skatt. Utan övertid så får jag ca 34 efter skatt.

Om jag får avslag på ansökan, hur snabbt går det innan dom gör en ny utredning om löneutmätning? Om dom ens gör det?
Hur snabbt får man svar om man får inledande eller ej?
Jag har jobbat extremt mycket övertid i maj så kommer få ca 55-60 efter skatt i juni. Kommer den lönen hinnas göra utmätning på vid ett avslag?
Har lagt undan lite pengar varje månad eftersom frugan inte får CSN på hela sommaren.

Fortfarande inget samtal men borde vara denna veckan! Släppte skulder denna månad och efter en dag börjar jag få in påminnelser på sms och samtal! Jobbigt men försöker inte tänka.

Har du träffat skuldrådgivare? Jag ska träffa en imorgon. Jag bävar för när påminnelser ska börja drälla in.. Du är en kämpe @Ann

Har du träffat skuldrådgivare? Jag ska träffa en imorgon. Jag bävar för när påminnelser ska börja drälla in.. Du är en kämpe @Ann
Inte denna gången! Hade kontakt med en 2018 då jag fick ett samlingslån som skulle göra att kostnaderna minskade!
ja påminnelser kommer nu varje dag, men försöker ignorera.

Inte denna gången! Hade kontakt med en 2018 då jag fick ett samlingslån som skulle göra att kostnaderna minskade!
ja påminnelser kommer nu varje dag, men försöker ignorera.
Tänker att det kommer bli så psykiskt påfrestande, men det är väl bara att försöka distansera sig. Men heja, ett steg närmare kommer vi, varje dag! Måste tänka att vi är på rätt väg, även om det känns väldigt avigt! Kram!

Fortfarande inget samtal men borde vara denna veckan! Släppte skulder denna månad och efter en dag börjar jag få in påminnelser på sms och samtal! Jobbigt men försöker inte tänka.
Sätt telefonen på stör ej, använd Truecaller för att se vem det är som ringer.
Bankerna och inkasso ringer mer eller mindre dygnet runt och skickar sms. Jag var på stör ej profil sedan oktober och hade bara de kontakter jag ville höra ifrån på tillåtet. KFM smsar innan de ringer så du kan lägga till deras nummer som tillåtet.

Idag fick jag samtalet från KFM. Ansökan kom in den 7:e mars. Enligt handläggaren kommer beslut om inledande om ca en vecka.

Idag fick jag samtalet från KFM. Ansökan kom in den 7:e mars. Enligt handläggaren kommer beslut om inledande om ca en vecka.
Sa dem till mig med, tog 3 timmar innan jag fick beslut så kan gå snabbt

Idag träffade jag budgetrådgivaren och vi skickade in om skuldsanering. Det är helt fruktansvärt, och jag vet inte hur jag ska klara det här. Och samtidigt känns det som att det är helt rätt, att det äntligen är ett steg åt rätt håll. Någon som känner igen sig?

Hur länge tar det från att man bokar tid med kommunens budgetrådgivare till att man får gå på mötet? Är det någon längre väntetid?

Jag ringde i torsdags och fick tid idag, så det gick fort. Väldigt skönt att prata med någon om eländet.

Idag kom bekräftelse från Kronofogden att min ansökan kommit in. Så nu är det oåterkalleligt, så hemskt. Två månaders väntetid nu då, med alla inkasso som ska börja jaga. Det här blir jobbigt...

Idag kom bekräftelse från Kronofogden att min ansökan kommit in. Så nu är det oåterkalleligt, så hemskt. Två månaders väntetid nu då, med alla inkasso som ska börja jaga. Det här blir jobbigt...
Det kommer gå bra, var i samma sits exakt samma datum förra året. De kommer ringa och skicka påminnelser men det är inget att bry sig om. Ett tips är att fixa en pärm som du sätter in alla kravbrev i rätt ordning, skulder åker fram och tillbaka mellan inkasso mm. Bra att ha koll och jag tyckte det kändes lättare.

Det blir bra. Sätt telefonen på stör ej, eller använd truecaller. Breven går mestadels till Kivra. Dokumentera allting, skrive inte på något om det inte kommer från KFM. Det tar ca 2-3 månader till utslag till betalning hos dom.

Det kommer gå bra, var i samma sits exakt samma datum förra året. De kommer ringa och skicka påminnelser men det är inget att bry sig om. Ett tips är att fixa en pärm som du sätter in alla kravbrev i rätt ordning, skulder åker fram och tillbaka mellan inkasso mm. Bra att ha koll och jag tyckte det kändes lättare.
Tack. Har fixat en pärm med plastficka för varje skuld. Tänkte hålla ordning så gott det går. Hur mår du idag och hur har det gått för dig?

Det blir bra. Sätt telefonen på stör ej, eller använd truecaller. Breven går mestadels till Kivra. Dokumentera allting, skrive inte på något om det inte kommer från KFM. Det tar ca 2-3 månader till utslag till betalning hos dom.
Tack, Truecaller - är det en app?

Tack. Har fixat en pärm med plastficka för varje skuld. Tänkte hålla ordning så gott det går. Hur mår du idag och hur har det gått för dig?
Idag mår jag toppen, när jag ser tillbaka på den tiden före och efter ansökan så är det en enorm skillnad. Jag fick beviljad skuldsanering och har ca 4 år kvar, långt kvar men ser ändå slutet och ett mer normalt liv där i framtiden.
Det är tufft med skuldsanering men är man bara inställd på ett lite snålare liv och kan se framåt så kommer det gå bra för dig också.

Idag mår jag toppen, när jag ser tillbaka på den tiden före och efter ansökan så är det en enorm skillnad. Jag fick beviljad skuldsanering och har ca 4 år kvar, långt kvar men ser ändå slutet och ett mer normalt liv där i framtiden.
Det är tufft med skuldsanering men är man bara inställd på ett lite snålare liv och kan se framåt så kommer det gå bra för dig också.
Det känns så skönt att höra att du mår bra. Jag är inte rädd för att snåla, skulder har gjort att jag gjort det i nästan hela mitt liv. Jag hoppas att just nu är det värsta, och att det finns en ljusning så småningom. Tack så mycket för svar, det hjälper mer än du tror.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Tillbaka
Topp