- Meddelanden
- 31 758
- Mottagna reaktioner
- 16 682
- Poäng
- 11 977
Han fick avslag.Hur har det gått med ansökan?
Följ videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din hemskärm.
Notera: Den här funktionen kanske inte är tillgänglig i vissa webbläsare.
Han fick avslag.Hur har det gått med ansökan?
Ska du söka igen ?Stämmer, skatten hade inte blivit fastställd för 2022 års deklaration.
Nu fick jag på Kivra den 9 maj 2023 "Beslut slutlig skatt". Däremot när jag loggar in på Skatteverket så kan jag inte se att det har "gått igenom" riktigt än. Så jag begriper inte riktigt.
Väntar nämligen, var säker på att jag skulle få betala 300.000 i skatt i o m lägenhetsförsäljning och jämkning men blev ett par tusenlappar bara-
Ska du söka igen ?
Ett problem med tjänster där utbildningen sker internt är att vid nyanställningar går produktionen ner, då de som i vanliga fall handlägger måste lägga sin tid på att lära upp de nya.Jajamän!
Enorma väntetider nu, alltså enorma! Tror det stod 60 vardagar (!) innan man får samtalet ens.
KFM borde anställa lite mer folk. Helt jävla oacceptabelt att det ska ta ett år ifrån en ansökan till "Mål".
Ett problem med tjänster där utbildningen sker internt är att vid nyanställningar går produktionen ner, då de som i vanliga fall handlägger måste lägga sin tid på att lära upp de nya.
Men självklart ska alla myndigheter ha rimliga ledtider, anser att Sveriges domstolar inte har det till exempel.
Problematiken är att alla ska ha samma rätt till prövning av just deras förhållanden.Håller helt med dig. Alltså nu tar jag dagar på måfå, det kan vara +- 7-8 dagar. Men när jag sökte första gången.
Väntetid cirka 35 vardagar.
Nu när jag söker är väntetid på att dom ens öppnar din ansökan - 60 vardagar.
Därtill ska vi komma ihåg att problemen för många hushåll kommer först i sommar och höst när dels räntorna toppar men dels när folks bindningstider går ut osv.
Ska det då vara acceptabelt att vänta 1.5 - 2 år? Som du säger är det samma problem med domstolar och mycket annat.
Man borde ju rimligtvis kunna automatisera en del av processen, tex alla som har under 100.000 automatiskt avslag eller något. Eller grova brottslingar eller vad vet jag.
Fortsatt krig, energipriser, kall och lång vinter 23/24 och fan och hans moster.Tror väldigt mycket handlar om riksbankens två kommande räntebesked.
När jag/vi ansökte (2016) tog det från nov till februari innan vi fick ett första samtal. Sammanlagt närmare 1 år från att vi skickade ansökan till beslut. Skickad ansökan 1:a nov (nya regler som vi väntade in), första samtal febr-2017, inledande 22/5-17 och slutgiltigt beslut 29-9/17.Håller helt med dig. Alltså nu tar jag dagar på måfå, det kan vara +- 7-8 dagar. Men när jag sökte första gången.
Väntetid cirka 35 vardagar.
Nu när jag söker är väntetid på att dom ens öppnar din ansökan - 60 vardagar.
Därtill ska vi komma ihåg att problemen för många hushåll kommer först i sommar och höst när dels räntorna toppar men dels när folks bindningstider går ut osv.
Ska det då vara acceptabelt att vänta 1.5 - 2 år? Som du säger är det samma problem med domstolar och mycket annat.
Man borde ju rimligtvis kunna automatisera en del av processen, tex alla som har under 100.000 automatiskt avslag eller något. Eller grova brottslingar eller vad vet jag.
Då hade det blivit ännu jobbigare!Har inledande från Kalmar just nu, vad är det som gör dem jobbiga?När jag/vi ansökte (2016) tog det från nov till februari innan vi fick ett första samtal. Sammanlagt närmare 1 år från att vi skickade ansökan till beslut. Skickad ansökan 1:a nov (nya regler som vi väntade in), första samtal febr-2017, inledande 22/5-17 och slutgiltigt beslut 29-9/17.
Det va tur att vi inte hade några förväntningar alls om hur lång tid saker skulle ta annars hade det varit jobbigt. Och det va tur att vi inte kände till att Kalmar kunde va jobbiga!Då hade det blivit ännu jobbigare!
Nu ansökte vi ju själva (hade koll på allt så en skuldrådgivare hade inte kunnat göra så mkt mer plus att vi inte har nån i kommunen utan hade fått åka till en större grannkommun o dit var det väntetider. Hade kollat upp det. Men annars är väl just detta med skuldrådgivare, att det rekommenderas, just för att sortera bort de som inte borde söka. Tyvärr är ju alla dessa "rådgivare" inte bra..
Kanske bra samtidigt att det inte går för fort så att ansökningarna blir grundligt utredda. Tufft när man sitter i skiten ändå.
Vet inte hur det är nu men det har sagts/skrivits förut att de är ett "avslagskontor".Har inledande från Kalmar just nu, vad är det som gör dem jobbiga?
Hon jag har har hittills varit bra men har inte fått betalplan ännu så är ju långt långt kvar
Jag hade också Kalmar, jätte trevlig och förstående handläggare.Har inledande från Kalmar just nu, vad är det som gör dem jobbiga?
Hon jag har har hittills varit bra men har inte fått betalplan ännu så är ju långt långt kvar
Min ansökan hamnade hos Kalmar och det gick kanon ! Super trevlig var honHar inledande från Kalmar just nu, vad är det som gör dem jobbiga?

Samma för migJag hade också Kalmar, jätte trevlig och förstående handläggare.

Har du redan sökt ?Jajamän!
Enorma väntetider nu, alltså enorma! Tror det stod 60 vardagar (!) innan man får samtalet ens.
KFM borde anställa lite mer folk. Helt jävla oacceptabelt att det ska ta ett år ifrån en ansökan till "Mål".
Inte denna gången! Hade kontakt med en 2018 då jag fick ett samlingslån som skulle göra att kostnaderna minskade!Har du träffat skuldrådgivare? Jag ska träffa en imorgon. Jag bävar för när påminnelser ska börja drälla in.. Du är en kämpe @Ann
Tänker att det kommer bli så psykiskt påfrestande, men det är väl bara att försöka distansera sig. Men heja, ett steg närmare kommer vi, varje dag! Måste tänka att vi är på rätt väg, även om det känns väldigt avigt! Kram!Inte denna gången! Hade kontakt med en 2018 då jag fick ett samlingslån som skulle göra att kostnaderna minskade!
ja påminnelser kommer nu varje dag, men försöker ignorera.
Sätt telefonen på stör ej, använd Truecaller för att se vem det är som ringer.Fortfarande inget samtal men borde vara denna veckan! Släppte skulder denna månad och efter en dag börjar jag få in påminnelser på sms och samtal! Jobbigt men försöker inte tänka.
Håller tummarna för dig!Idag fick jag samtalet från KFM. Ansökan kom in den 7:e mars. Enligt handläggaren kommer beslut om inledande om ca en vecka.
Sa dem till mig med, tog 3 timmar innan jag fick beslut så kan gå snabbtIdag fick jag samtalet från KFM. Ansökan kom in den 7:e mars. Enligt handläggaren kommer beslut om inledande om ca en vecka.
Det kommer förmodligen gå mycket fortare än en vecka.Idag fick jag samtalet från KFM. Ansökan kom in den 7:e mars. Enligt handläggaren kommer beslut om inledande om ca en vecka.
Det kommer gå bra, var i samma sits exakt samma datum förra året. De kommer ringa och skicka påminnelser men det är inget att bry sig om. Ett tips är att fixa en pärm som du sätter in alla kravbrev i rätt ordning, skulder åker fram och tillbaka mellan inkasso mm. Bra att ha koll och jag tyckte det kändes lättare.Idag kom bekräftelse från Kronofogden att min ansökan kommit in. Så nu är det oåterkalleligt, så hemskt. Två månaders väntetid nu då, med alla inkasso som ska börja jaga. Det här blir jobbigt...
Det blir bra. Sätt telefonen på stör ej, eller använd truecaller. Breven går mestadels till Kivra. Dokumentera allting, skrive inte på något om det inte kommer från KFM. Det tar ca 2-3 månader till utslag till betalning hos dom.Idag kom bekräftelse från Kronofogden att min ansökan kommit in. Så nu är det oåterkalleligt, så hemskt. Två månaders väntetid nu då, med alla inkasso som ska börja jaga. Det här blir jobbigt...
Tack. Har fixat en pärm med plastficka för varje skuld. Tänkte hålla ordning så gott det går. Hur mår du idag och hur har det gått för dig?Det kommer gå bra, var i samma sits exakt samma datum förra året. De kommer ringa och skicka påminnelser men det är inget att bry sig om. Ett tips är att fixa en pärm som du sätter in alla kravbrev i rätt ordning, skulder åker fram och tillbaka mellan inkasso mm. Bra att ha koll och jag tyckte det kändes lättare.
Tack, Truecaller - är det en app?Det blir bra. Sätt telefonen på stör ej, eller använd truecaller. Breven går mestadels till Kivra. Dokumentera allting, skrive inte på något om det inte kommer från KFM. Det tar ca 2-3 månader till utslag till betalning hos dom.
Idag mår jag toppen, när jag ser tillbaka på den tiden före och efter ansökan så är det en enorm skillnad. Jag fick beviljad skuldsanering och har ca 4 år kvar, långt kvar men ser ändå slutet och ett mer normalt liv där i framtiden.Tack. Har fixat en pärm med plastficka för varje skuld. Tänkte hålla ordning så gott det går. Hur mår du idag och hur har det gått för dig?
Det känns så skönt att höra att du mår bra. Jag är inte rädd för att snåla, skulder har gjort att jag gjort det i nästan hela mitt liv. Jag hoppas att just nu är det värsta, och att det finns en ljusning så småningom. Tack så mycket för svar, det hjälper mer än du tror.Idag mår jag toppen, när jag ser tillbaka på den tiden före och efter ansökan så är det en enorm skillnad. Jag fick beviljad skuldsanering och har ca 4 år kvar, långt kvar men ser ändå slutet och ett mer normalt liv där i framtiden.
Det är tufft med skuldsanering men är man bara inställd på ett lite snålare liv och kan se framåt så kommer det gå bra för dig också.