- Meddelanden
- 1 361
- Mottagna reaktioner
- 459
- Poäng
- 557
Tror han menar på sikt. Förr eller senare.Grattis!
Vad menas med det fetmarkerade?
Det är ju 40% som får sanering utav dom som söker.
Följ videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din hemskärm.
Notera: Den här funktionen kanske inte är tillgänglig i vissa webbläsare.
Tror han menar på sikt. Förr eller senare.Grattis!
Han sa det till mig, allt efter åren som hänt med högre levnadsstandard och räntor så rasar sanering sökan in. Och de skulle sänka ribban. Låta fler får sanering.Grattis!
Antagligen ålder spelar inTror han menar på sikt. Förr eller senare.
Ja, så sa dom till mig när jag ringde. Så vet inte varför en del får rekommendationer att vänta med sina ansökningar. Sök för fasen!Han sa det till mig, allt efter åren som hänt med högre levnadsstandard och räntor så rasar sanering sökan in. Och de skulle sänka ribban. Låta fler får sanering.
Ja allt jag bryr mig om är att jag tog steget om hjälp. Själva processen styr ja inte över längre. Lååååååångt kvar. Det är väl min handläggare som bestämmer om jag får lr ej. Han sa att jag hade alla förutsättningar att få inledande, gjort mer än de flesta som kommit in tydligen sa han. Men men vi får se.Ja, så sa dom till mig när jag ringde. Så vet inte varför en del får rekommendationer att vänta med sina ansökningar. Sök för fasen!
Har du eller mamma varit till tandläkaren?Om min mamma betalar en skuld till tandläkare som uppstod innan inledande men hamnade på inkasso efter inledande. Är det gynnande av borgenär?
Jag gör inte betalningen och den görs ifrån hennes konto.
Beloppet i fråga är 1000 kronor.
Min handläggare tyckte det var bra att jag tog i skiten själv. Tyckte det var ett positivt sett att jag visat att kunde göra allt själv med ansökan.Jag har kämpat hela mitt vuxna liv mellan 2012 och 2023. stor del av tiden var pga lån och spelberoende. Jag fick godkänt på första försöket (på håret efter handläggare kollat med jurist).
Hade dock en välplanerad skälighet och ansökan i över ett år, på många olika saker före jag skickade in den via kommunhandläggare.
Fick inledande på 1.a försöket. Nu ska bara linan knytas ihop också.
Är det vanligt att det kan rasa ?
Kommer fortfarande tro att det spricker. Orkar inte bli förbannad senare. Så glädjer mig inte än. Men en start iaf.
Over and out
Håller tummarna för dig @Terry_ att du får förslaget denna veckaDå får vi se om det kommer någon betalplan den här veckan.

Eldade inte upp mina papper förrän den vann laga kraft.Fick inledande på 1.a försöket. Nu ska bara linan knytas ihop också.
Är det vanligt att det kan rasa ?
Kommer fortfarande tro att det spricker. Orkar inte bli förbannad senare. Så glädjer mig inte än. Men en start iaf.
Over and out

Ja och den riktiga nervositeten lär väl infinna sig först efter det när det öppnar upp för borgenärerna att komma med synpunkter....Jag har dessutom 19 utav dom.
Men ska helt klart bli skönt att få betalplanen för då är man åtminstone halvvägs i processen!
Men vad skulle synpunkter kunna göra. De kan inte väl ändra så det brakar ihop. Dra ut på tiden visst. Men ge avslag, Ne ?
Kan du ju berätta när du får betalplanen innan du accepterar så ändras den direkt innan de skickar ut till borgenärerna.Kan det bli problem om jag under en skuldsanering byter lägenhet där hyran är 4.000 kronor högre? Vad gäller i det läget i såfall? Ompröva? Väntar man 8-9 månader på en sådan sak också eller kan det justeras omgående?
Kan du ju berätta när du får betalplanen innan du accepterar så ändras den direkt innan de skickar ut till borgenärerna.
Detta hände mig faktiskt, under inledandet valde vi att byta lägenhet.Det hade varit det optimala men kan bli i skarven, lägenheten (samma våningsplan där jag bor nu) blir tillgänglig 1:a juli så det kan i praktiken bli som så att jag hinner få skuldsanering innan jag skriver på kontrakt på den nya lägenheten.
Vad gäller i sådanafall? @Lasseman har du någon koll på detta? Om jag hinner få skuldsanering och sedan flyttar till en lägenhet med 4.000 högre hyra.
Hur stor hyra får man ha i städerna om det är en barnfamilj på fyra förresten? Fanns en länk på Försäkringskassans hemsida men hittar inte det nu.
Ompröva, bra att vara medveten om att det kan bli avslag på omprövningen.Det hade varit det optimala men kan bli i skarven, lägenheten (samma våningsplan där jag bor nu) blir tillgänglig 1:a juli så det kan i praktiken bli som så att jag hinner få skuldsanering innan jag skriver på kontrakt på den nya lägenheten.
Vad gäller i sådanafall? @Lasseman har du någon koll på detta? Om jag hinner få skuldsanering och sedan flyttar till en lägenhet med 4.000 högre hyra.
Hur stor hyra får man ha i städerna om det är en barnfamilj på fyra förresten? Fanns en länk på Försäkringskassans hemsida men hittar inte det nu.
Detta hände mig faktiskt, under inledandet valde vi att byta lägenhet.
Gick från 7500kr i hyra i till 11000kr, min handläggare var väldigt skeptiskt och ifrågasatte rejält valet, vilket jag förstår.
Men jag angav skälen och handläggaren använde då fkassans mall vad som är skälig hyra. Ska se om jag hittar den!
Edit: Hittade den; https://lagrummet.forsakringskassan...f9018425d7d4ad564/1667905415524/GFKFS2204.pdf
Ompröva, bra att vara medveten om att det kan bli avslag på omprövningen.
Det sista är det bästa,tycker jag. Varför valde du att flytta just nu,ha lite tålamod, riskera inte.Misstänker det, måste ju se jävligt knasigt ut att flytta ifrån 12 till 15K i hyra när man precis fått sanering. Men sen samtidigt nu kan vi inte ens ha barnvagnen i lägenhet för vi bor så trångt nu och utanför får vi inte ha den på grund av brandrisken. Vi har då dessutom en barnvagn för stora barnet och en för den lilla.
Kanske ska avvakta lite och i såfall ta detta med handläggaren när/om man får en sanering.
Det är ingen idé då. När handläggaren har fattat beslut är den klar med ärendet och kan inte göra något mer. Efter beslutet är det bara omprövning som gäller, inget kan ändras på andra sätt.Misstänker det, måste ju se jävligt knasigt ut att flytta ifrån 12 till 15K i hyra när man precis fått sanering. Men sen samtidigt nu kan vi inte ens ha barnvagnen i lägenhet för vi bor så trångt nu och utanför får vi inte ha den på grund av brandrisken. Vi har då dessutom en barnvagn för stora barnet och en för den lilla.
Kanske ska avvakta lite och i såfall ta detta med handläggaren när/om man får en sanering.
Det sista är det bästa,tycker jag. Varför valde du att flytta just nu,ha lite tålamod, riskera inte.
Hur fort går det när man vill ompröva? Ta det långt tid tills man får beslut/svar?

Va! Men vad händer under tiden man väntar på beslut då? Jag skulle börja betala från och med september enligt betalplanen men bara om frugan får ett jobb efter utbildningen, min handläggare sa att jag får ompröva om frugan inte får något jobb innan september men om det tar 5 månader tills beslutet fattas vad ska jag göra under tiden? Ska man betala ändå eller inte?Visa bilaga 3923
https://kronofogden.se/kundservice-svarar/vantetider
Denna länk med väntetider uppdateras varje tisdagmorgon
Man betalar enligt betalplan fram till att beslutet kommer för omprövning. Har du inledande går det inte ompröva, då pratar du direkt med handläggare.Va! Men vad händer under tiden man väntar på beslut då? Jag skulle börja betala från och med september enligt betalplanen men bara om frugan får ett jobb efter utbildningen, min handläggare sa att jag får ompröva om frugan inte får något jobb innan september men om det tar 5 månader tills beslutet fattas vad ska jag göra under tiden? Ska man betala ändå eller inte?
Jag påtalade direkt att det saknades skulder och fick då till svar av KFM att borgenärerna inte inkommit med dessa trots upprepade påminnelser. Sen passade det tydligen ytterligare någon månad senare att anmäla in dessa skulder. Men som du säger får man bara sanering i slutänden så spelar det ingen roll. Min betalplan är slut oktober 27 så känns nästan overkligt att se ett slut på det kaos som varit.Kunde du inte påtalat dessa skulder själv i ett tidigare skede utav processen?
Men jag misstänker också processen kommer att ta 10 månader i mitt fall också - vilket är helt okej förutsatt att man faktiskt får sin sanering till slut...
...då är det upp till dig själv att lösa det under den tiden det tar tills du får beslut om omprövning. Det är en riktigt värdelös sits att hamna i, och omöjligt att veta i förhand.Va! Men vad händer under tiden man väntar på beslut då? Jag skulle börja betala från och med september enligt betalplanen men bara om frugan får ett jobb efter utbildningen, min handläggare sa att jag får ompröva om frugan inte får något jobb innan september men om det tar 5 månader tills beslutet fattas vad ska jag göra under tiden? Ska man betala ändå eller inte?
Verkligen tufft när det är sånt glapp mellan att man skickar in omprövning och när omprövningen beviljad/avslås. Väldigt viktigt att spara alla pengar man kan, när man kan, så att man är förberedd så gott det går om man hamnar i en situation där man blir uppsagd eller liknande. Man måste vara extra förberedd i dessa tider när det är 4-5-6 månader väntetid på omprövningen....då är det upp till dig själv att lösa det under den tiden det tar tills du får beslut om omprövning. Det är en riktigt värdelös sits att hamna i, och omöjligt att veta i förhand.
Själv hyr jag i andrahand i Sthlm, och när mitt kontrakt inte förnyades som utlovat, så var den enda lgh jag fick tag i med kort varsel 4000 kr dyrare per månad. Jag väntar fortfarande på beslut om omprövning; skickade in den 2/2, och får slita för att skaka fram 4000 extra per månad fram tills juni ungefär.
(Jag har 2 barn boende hos mig varannan vecka, så ville jag fortsätta träffa dem kunde jag inte vara utan boende).
Samma sak om du blir uppsagd; du måste fortsätta betala enligt din betalplan, annars riskerar du att bli av med skuldsaneringen.
Har inledande nu, väntar på slut beslut om sanering. Det är omöjligt att betala 5500 kr när det är bara jag som jobbar!!...då är det upp till dig själv att lösa det under den tiden det tar tills du får beslut om omprövning. Det är en riktigt värdelös sits att hamna i, och omöjligt att veta i förhand.
Själv hyr jag i andrahand i Sthlm, och när mitt kontrakt inte förnyades som utlovat, så var den enda lgh jag fick tag i med kort varsel 4000 kr dyrare per månad. Jag väntar fortfarande på beslut om omprövning; skickade in den 2/2, och får slita för att skaka fram 4000 extra per månad fram tills juni ungefär.
(Jag har 2 barn boende hos mig varannan vecka, så ville jag fortsätta träffa dem kunde jag inte vara utan boende).
Samma sak om du blir uppsagd; du måste fortsätta betala enligt din betalplan, annars riskerar du att bli av med skuldsaneringen.
Aha okej, jag godkände betalplan förra veckan, betalplanen börjar från o med juli men ska inte betala något juli augusti eftersom frugan slutar utbildningen augusti. September skulle jag börja betala ca 5500 om frugan får jobb då. Frågan är om beslutet om sanering hinner fattas innan september och frugan inte fått jobb ska jag ringa och prata med handläggare istället än ompröva då det tar lång tid? Har man en handläggare när man har sanering?Man betalar enligt betalplan fram till att beslutet kommer för omprövning. Har du inledande går det inte ompröva, då pratar du direkt med handläggare.
Du har bara en handläggare under tiden du har inledande; så fort din skuldsanering har vunnit laga kraft är du utan handläggare, och har inget annat val än att söka omprövning och vänta beslut på den, och under de månaderna fortsätta betala enligt din betalplan.Aha okej, jag godkände betalplan förra veckan, betalplanen börjar från o med juli men ska inte betala något juli augusti eftersom frugan slutar utbildningen augusti. September skulle jag börja betala ca 5500 om frugan får jobb då. Frågan är om beslutet om sanering hinner fattas innan september och frugan inte fått jobb ska jag ringa och prata med handläggare istället än ompröva då det tar lång tid? Har man en handläggare när man har sanering?
Men skoja inte....och det är långt ifrån alla som dels vet 3-5 månader i förväg att man blir utan jobb eller bostad, samt att ha en tillräckligt stor buffert för att klara ett inkomstbortfall eller en högre hyra. Det är verkligen hål i systemet; rimligt hade varit en månads handläggningstid, men det kräver såklart en helt annan personalstyrka än vad de har idag.Verkligen tufft när det är sånt glapp mellan att man skickar in omprövning och när omprövningen beviljad/avslås. Väldigt viktigt att spara alla pengar man kan, när man kan, så att man är förberedd så gott det går om man hamnar i en situation där man blir uppsagd eller liknande. Man måste vara extra förberedd i dessa tider när det är 4-5-6 månader väntetid på omprövningen.
Omprövningstiden kommer förmodligen inte bli kortare i år heller.
Hur ser det ut om du får din omprövning beviljad? Får du tillbaka dessa 4000 kr/per månad`för 4-5 månader då från att du skickade in ansökan? Eller får man bara en ny betalplan månaden efter beslut?
När jag pratade med henne förra veckan så sa hon att du kan alltid ringa och prata med mig om din fru inte får jobb så ändrar vi men jag är orolig om saneringen vinner laga kraft och frugan inte fått någon jobb då har jag ingen handläggare längre som jag kan ringa och måste ompröva som tar så lång tid. Jag KAN inte betala om inte min fru får jobb, får 18500 ut i lön med två små barn och frugan har ingen inkomst alls, vi har det redan svårt ekonomiskt nu och pengarna räcker knappt, kommer inte kunna betala annars, vill inte förlora saneringen när den väl har kommit!Du har bara en handläggare under tiden du har inledande; så fort din skuldsanering har vunnit laga kraft är du utan handläggare, och har inget annat val än att söka omprövning och vänta beslut på den, och under de månaderna fortsätta betala enligt din betalplan.
Jag skulle rekommendera dig att passa på att ringa och prata med din handläggare redan nu, medans det fortfarande finns tid att justera. Hur är texten i ditt brev om beslut om inledande formulerad?
Aha okej, jag godkände betalplan förra veckan, betalplanen börjar från o med juli men ska inte betala något juli augusti eftersom frugan slutar utbildningen augusti. September skulle jag börja betala ca 5500 om frugan får jobb då. Frågan är om beslutet om sanering hinner fattas innan september och frugan inte fått jobb ska jag ringa och prata med handläggare istället än ompröva då det tar lång tid? Har man en handläggare när man har sanering?
Om hon söker jobb som lärare så börjar terminen för lärare första veckan i augusti så chansen att hon kan börja jobba redan i augusti finns.Är i en identisk situation. Fått inledande - sambon blir klar med skolan i maj - lär få jobb först i september (men kan dröja) min betalplan kommer baseras på sambon har jobb ifrån september.
Ja men tänk om det inte blir något jobb, fattar inte varför omprövning ska ta så j*vla lång tid!Om hon söker jobb som lärare så börjar terminen för lärare första veckan i augusti så chansen att hon kan börja jobba redan i augusti finns.