- Meddelanden
- 22 852
- Mottagna reaktioner
- 16 192
- Poäng
- 10 747
Handlar väl lite också om hur många borgenärer man har. Skulle man ha 5-6 stycken går det säkert snabbare än om man har 20-25 stycken.
Ju fler borgenärer desto mer tid bör det rimligtvis ta.
Ju fler borgenärer desto mer tid bör det rimligtvis ta.
- Meddelanden
- 278
- Mottagna reaktioner
- 64
- Poäng
- 207
Om man har fått inledande och nu väntar på förslag/betalpan är det då bara dom skulder som finns hos kronofogden som kommer ingå i betalpnanen/förslaget? Låt säga att man har skulder hos inkasso som fortfarande inte har skickats till kronofogden vad händer med dom om man får skuldsanering och dom dyker upp i efterhand?
Alla skulder du hade innan inledande ingår, även om de inte gått till inkasso.Om man har fått inledande och nu väntar på förslag/betalpan är det då bara dom skulder som finns hos kronofogden som kommer ingå i betalpnanen/förslaget? Låt säga att man har skulder hos inkasso som fortfarande inte har skickats till kronofogden vad händer med dom om man får skuldsanering och dom dyker upp i efterhand?
- Meddelanden
- 737
- Mottagna reaktioner
- 425
- Poäng
- 527
Alla skulder som har uppkommit före dagen då inledande beslutet togs ingår i din skuldsanering och dom behöver inte stå i betalplanen för att vara giltiga.Om man har fått inledande och nu väntar på förslag/betalpan är det då bara dom skulder som finns hos kronofogden som kommer ingå i betalpnanen/förslaget? Låt säga att man har skulder hos inkasso som fortfarande inte har skickats till kronofogden vad händer med dom om man får skuldsanering och dom dyker upp i efterhand?
Hej alla jag har följt forumet ett tag men aldrig skrivit förens nu.
Jag har skuldsanering sen 2023-05 och har haft aktivitetsstöd ända sen jag fick, min skuldsanering. Jag har nu fått ett jobberbjudande utomlands, det är i ett av våra nordiska länder och undrar följande. Om jag tar jobbet och slutar ta aktivitetsstöd kan jag fortsätta betala på min nuvarande betalplan utan att behöva meddela kronofogden eller min handläggare om att jag ska jobba utomlands? Vad är det värsta som kan hända om dom skulle komma på att jag börjar jobba och ej meddelat, dom om att jag fått jobb? Blir man per automatik av med skuldsaneringen? Sen undrar jag om dom tex kan se i kommande deklarationer att jag är 0 taxerad kommer det spela någon roll om man fortsätter betala som avtalat? Eller kan dom ifrågasätta hur jag har råd att betala när jag tex inte får någon aktivitetsstöd längre?
Jag har skuldsanering sen 2023-05 och har haft aktivitetsstöd ända sen jag fick, min skuldsanering. Jag har nu fått ett jobberbjudande utomlands, det är i ett av våra nordiska länder och undrar följande. Om jag tar jobbet och slutar ta aktivitetsstöd kan jag fortsätta betala på min nuvarande betalplan utan att behöva meddela kronofogden eller min handläggare om att jag ska jobba utomlands? Vad är det värsta som kan hända om dom skulle komma på att jag börjar jobba och ej meddelat, dom om att jag fått jobb? Blir man per automatik av med skuldsaneringen? Sen undrar jag om dom tex kan se i kommande deklarationer att jag är 0 taxerad kommer det spela någon roll om man fortsätter betala som avtalat? Eller kan dom ifrågasätta hur jag har råd att betala när jag tex inte får någon aktivitetsstöd längre?
Tänker att det viktigaste för dom bör ändå vara att man betalar på sin avbetalningsplan som avtalat eller? Sen undrar jag är det samma process att jobba utomlands som det är i Sverige om det skulle vara så att man meddelar sin handläggare? Blir omprövning dessamma oavsett om du jobbar här eller i utlandet? Betalar idag 2150kr
- Meddelanden
- 737
- Mottagna reaktioner
- 425
- Poäng
- 527
Att du flyttar utomlands påverkar inte skuldsaneringen i sig.Men du lär ju ompröva ifall din ekonomiska situation förbättras eller försämras väsentligt. Dom giltiga skälen för att avbryta en skuldsanering är om du har lämnat oriktiga uppgifter i din ansökan, om du inte sköter betalplanen eller att din ekonomiska situation väsentligen förändrats.
- Meddelanden
- 22 852
- Mottagna reaktioner
- 16 192
- Poäng
- 10 747
Hej alla jag har följt forumet ett tag men aldrig skrivit förens nu.
Det är extremt risky buisness.
Tror du att Kronofogden ifrågasätter om jag i framtiden 0 taxerar men fortsätter betala på min betalplan? Kollar dom skattedeklaration varje år?Det är extremt risky buisness.
- Meddelanden
- 22 852
- Mottagna reaktioner
- 16 192
- Poäng
- 10 747
Tror du att Kronofogden ifrågasätter om jag i framtiden 0 taxerar men fortsätter betala på min betalplan? Kollar dom skattedeklaration varje år?
Det är inte KFM som kollar det, dom du är skyldig pengar dock kommer hålla koll på allt och lite till. Du riskerar hela din skuldsanering i onödan.
Kommer inte göra det och riskera min skuldsanering men tänker bara om det är dom jag är skyldig pengar som gör en kreditupplysning och den visar 0 så finns det väll ingenting dom kan säga? Hade ju varit en annan sak om det tex skulle vara tvärtom att inkomsten ökar?Det är inte KFM som kollar det, dom du är skyldig pengar dock kommer hålla koll på allt och lite till. Du riskerar hela din skuldsanering i onödan.
- Meddelanden
- 22 852
- Mottagna reaktioner
- 16 192
- Poäng
- 10 747
Kommer inte göra det och riskera min skuldsanering men tänker bara om det är dom jag är skyldig pengar som gör en kreditupplysning och den visar 0 så finns det väll ingenting dom kan säga? Hade ju varit en annan sak om det tex skulle vara tvärtom att inkomsten ökar?
Det är inte det dom kommer säga någonting om, att du deklarerar 0.
Däremot är det inte idioter som sitter där - ser dom att du deklarerar 0 men ändå sköter din betalningsplan är risken påfallande hög att dom börjar luska i det hela.
Dessutom, i princip alla utav dessa inkassobolagen har verksamheter i våra nordiska grannländer & där kan exempelvis Intrum i Norge eller Svea i Danmark få reda på att du har en inkomst då du kommer att betala skatt i något utav dessa länder (alternativt Finland).
- Meddelanden
- 737
- Mottagna reaktioner
- 425
- Poäng
- 527
Vad grundar du ditt påstående med?Det är extremt risky buisness.
Kolla den här länken tex
Kan man ha fortsatt skuldsanering vid flytt utomlands?
Skuldsanering, omprövning, flytt utomlands
Jag förstår dom kommer aldrig lämna dig ifred förens om 5år så med andra ord dom kommer jaga dig som hyenor tills dess att skuldsaneringen är över.Det är inte det dom kommer säga någonting om, att du deklarerar 0.
Däremot är det inte idioter som sitter där - ser dom att du deklarerar 0 men ändå sköter din betalningsplan är risken påfallande hög att dom börjar luska i det hela.
Dessutom, i princip alla utav dessa inkassobolagen har verksamheter i våra nordiska grannländer & där kan exempelvis Intrum i Norge eller Svea i Danmark få reda på att du har en inkomst då du kommer att betala skatt i något utav dessa länder (alternativt Finland).
- Meddelanden
- 22 852
- Mottagna reaktioner
- 16 192
- Poäng
- 10 747
Vad grundar du ditt påstående med?
Kolla den här länken tex
Kan man ha fortsatt skuldsanering vid flytt utomlands?
Skuldsanering, omprövning, flytt utomlandswww.familjensjurist.se
Det är kanske du som ska kolla din egna länk istället?
Det som i ditt fall kan vara värt att uppmärksamma är att du behöver anmäla större förändringar i ekonomiskt hänseende till Kronofogdemyndigheten. Detta gäller både om din ekonomi väsentligen skulle försämras eller förbättras. En annan praktisk sak att tänka på är att du ska kunna följa dina betalningsförpliktelser du har i enlighet med beslutet. Dessa kan, möjligtvis, vara något mer invecklade att sköta från utlandet.
I det här fallet är skribentens betalplan och skuldsanering baserad på en inkomst i Sverige, vad jag förmodar är en lägre sådan. Om TS då flyttar och tar ett jobb i Norge eller Danmark med högre lön då måste TS ompröva sin skuldsanering vilket också framstår i länken du själv postade.
- Meddelanden
- 737
- Mottagna reaktioner
- 425
- Poäng
- 527
Vad skrev jag i mitt inlägg till TS från början har inte påstått något annat jag har ju skrivit det ?Det är kanske du som ska kolla din egna länk istället?
I det här fallet är skribentens betalplan och skuldsanering baserad på en inkomst i Sverige, vad jag förmodar är en lägre sådan. Om TS då flyttar och tar ett jobb i Norge eller Danmark med högre lön då måste TS ompröva sin skuldsanering vilket också framstår i länken du själv postade.
- Meddelanden
- 22 852
- Mottagna reaktioner
- 16 192
- Poäng
- 10 747
Jag skriver att det är risky buisness. Alltså att TS äventyrar sin skuldsanering.
Ditt svar är "Vad grundar du ditt påstående med?"
Jag svarar med att citera din länk.
Du skriver nu att du inte har påstått någonting annat
Du skriver nu att du inte har påstått någonting annat

- Meddelanden
- 1 583
- Mottagna reaktioner
- 540
- Poäng
- 627
Alltså vad många som undrar hur dom kan komma undan att meddela högre inkomst eller annat som kan göra att dom kanske måste betala mer i sin skuldsanering...var glada att ni fått en ny chans i livet och att bli skuldfria! Har man fortsatt det tänket så kanske man inte var värd en skuldsanering....tanken är ju att ändå ändra sitt beteende och tankesätt.
Alla vill vi givetvis ha mer pengar att röra oss med än vad vi har men det är enbart vi själva som satt oss i den situationen vi är i....bara bita i det sura äpplet och leva därefter.
Alla vill vi givetvis ha mer pengar att röra oss med än vad vi har men det är enbart vi själva som satt oss i den situationen vi är i....bara bita i det sura äpplet och leva därefter.
- Meddelanden
- 737
- Mottagna reaktioner
- 425
- Poäng
- 527
Kolla mitt första svar till frågeställaren läser du var tredje rad? Jag skrev ett korrekt svar innan du ens skrev i tråden.Jag skriver att det är risky buisness. Alltså att TS äventyrar sin skuldsanering.
Du skriver nu att du inte har påstått någonting annat![]()
- Meddelanden
- 737
- Mottagna reaktioner
- 425
- Poäng
- 527
Eller är du blind?Jag skriver att det är risky buisness. Alltså att TS äventyrar sin skuldsanering.
Du skriver nu att du inte har påstått någonting annat![]()
Bilagor
- Meddelanden
- 22 852
- Mottagna reaktioner
- 16 192
- Poäng
- 10 747
Exakt!Alltså vad många som undrar hur dom kan komma undan att meddela högre inkomst eller annat som kan göra att dom kanske måste betala mer i sin skuldsanering...var glada att ni fått en ny chans i livet och att bli skuldfria! Har man fortsatt det tänket så kanske man inte var värd en skuldsanering....tanken är ju att ändå ändra sitt beteende och tankesätt.
- Meddelanden
- 737
- Mottagna reaktioner
- 425
- Poäng
- 527
Förstår inte hur man inte kan se i mitt svar till frågeställaren att man ska ompröva om man har fått högre inkomst har aldrig skrivit något annat. Jag förklarar ju på ett korrekt sätt vad som innebär när man har skuldsanering och flyttar utomlands.
- Meddelanden
- 1 116
- Mottagna reaktioner
- 512
- Poäng
- 597
Sa till min handläggare att jag Tänkte jag skulle betala bort ett kreditkort jag har nu. Maila och handläggaren och fick svar( har du möjligheten så betala av och avsluta det du kan framtill sista maj då den första frivilliga betalningen ska in. Så att betala in verka inte vara några problem tydligen.
- Meddelanden
- 22 852
- Mottagna reaktioner
- 16 192
- Poäng
- 10 747
Sa till min handläggare att jag Tänkte jag skulle betala bort ett kreditkort jag har nu. Maila och handläggaren och fick svar( har du möjligheten så betala av och avsluta det du kan framtill sista maj då den första frivilliga betalningen ska in. Så att betala in verka inte vara några problem tydligen.
Jag fick exakt samma svar. Om dn läkarräkning.
- Meddelanden
- 1 116
- Mottagna reaktioner
- 512
- Poäng
- 597
Mm har en kreditkort på 10k som jag ska ta bort och stänga. Sa att jag använt det men vill göra ”rätt för mig” och betala och avsluta. Det såg han som positivt att Jag använder degen nu i April till skulder nu när jag får behålla hela April. Men det verkar vara VÄLDIGT OLIKA.
- Meddelanden
- 22 852
- Mottagna reaktioner
- 16 192
- Poäng
- 10 747
Mm har en kreditkort på 10k som jag ska ta bort och stänga. Sa att jag använt det men vill göra ”rätt för mig” och betala och avsluta. Det såg han som positivt att Jag använder degen nu i April till skulder nu när jag får behålla hela April. Men det verkar vara VÄLDIGT OLIKA.
Jag frågade också flera gånger min handläggare om det inte är gynnande utav borgenär om jag betalar en skuld till Gothia fast den uppstod innan inledande, hon sa att det var en gråzon men att hon rekommenderar mig att betala för att processen ska gå smidigare.
- Meddelanden
- 31 758
- Mottagna reaktioner
- 16 683
- Poäng
- 11 977
Att dom återkallat målet från kronofogden innebär att dom gjort just det, återkallat det från kronofogden. Målet blir säkert ett år snart och man vill slippa ny grundavgiftVad betyder det? Skulden har minskat från 1.5 miljoner till 750k
Visa bilaga 3968
Visa bilaga 3969
Visa bilaga 3970
- Meddelanden
- 31 758
- Mottagna reaktioner
- 16 683
- Poäng
- 11 977
Jag frågade också flera gånger min handläggare om det inte är gynnande utav borgenär om jag betalar en skuld till Gothia fast den uppstod innan inledande, hon sa att det var en gråzon men att hon rekommenderar mig att betala för att processen ska gå smidigare.
Det låter som lite på tvärsen med skuldsaneringslag och sånt det.
- Meddelanden
- 245
- Mottagna reaktioner
- 73
- Poäng
- 217
Men är jag skyldig de fortfarande?Att dom återkallat målet från kronofogden innebär att dom gjort just det, återkallat det från kronofogden. Målet blir säkert ett år snart och man vill slippa ny grundavgift
- Meddelanden
- 737
- Mottagna reaktioner
- 425
- Poäng
- 527
Ja klart du är det kostar för dom att ha krav hos KFM och kommer dyka upp när dom ser du har en inkomst att ta av.Men är jag skyldig de fortfarande?
- Meddelanden
- 245
- Mottagna reaktioner
- 73
- Poäng
- 217
Men om saneringen vinner laga kraft är jag då fortfarande skyldig de efter saneringen klar alltså efter 5 år?Ja klart du är det kostar för dom att ha krav hos KFM och kommer dyka upp när dom ser du har en inkomst att ta av.
- Meddelanden
- 737
- Mottagna reaktioner
- 425
- Poäng
- 527
Nej då är du inte skyldig dom pengarna efter skuldsaneringen är klar.Men om saneringen vinner laga kraft är jag då fortfarande skyldig de efter saneringen klar alltså efter 5 år?

- Meddelanden
- 31 758
- Mottagna reaktioner
- 16 683
- Poäng
- 11 977
Dom har inte rätt att kräva betalning därefter. Om dom vänjer att skriva bort skulden är en annan sak.Men om saneringen vinner laga kraft är jag då fortfarande skyldig de efter saneringen klar alltså efter 5 år?
- Meddelanden
- 22 852
- Mottagna reaktioner
- 16 192
- Poäng
- 10 747
Jag har en fråga.
Jag bör vara cirka 4-6 veckor ifrån ett beslut om godkänd skuldsanering alternativt något värre. Men då slog det mig.
Min handläggare har räknat på en ganska rimlig nivå på lönen, ett snitt. Jag har kraftiga diffar på lönen kan ha 35.000 en månad men 50.000 månaden efter och hon la sig någonstans däremellan. Men ponera då att jag (som fick inledande i februari) upptäcker först i december/januari att jag tjänar mer än vad jag skulle. Eftersom jag fick en större provision i december säger vi.
När är det då jag ska ompröva? Det borde ju förslagsvis göras en vecka innan deklarationen kommer för 2024 eller hur? Det är ju först när jag har deklarerat för det här året som borgenärerna kan se vad jag de facto tjänar och så länge jag omprövar innan borgenärerna vilket jag då gör (antar jag?) kan jag väl inte straffas mer än att jag får betala mer i månaden vilket är korrekt.
Eftersom det är en sex månaders väntetid på omprövningar så innebär det väl om jag omprövar i maj 2025 så kommer ju det inte att handläggas förrän slutet utav 2025...
Jag bör vara cirka 4-6 veckor ifrån ett beslut om godkänd skuldsanering alternativt något värre. Men då slog det mig.
Min handläggare har räknat på en ganska rimlig nivå på lönen, ett snitt. Jag har kraftiga diffar på lönen kan ha 35.000 en månad men 50.000 månaden efter och hon la sig någonstans däremellan. Men ponera då att jag (som fick inledande i februari) upptäcker först i december/januari att jag tjänar mer än vad jag skulle. Eftersom jag fick en större provision i december säger vi.
När är det då jag ska ompröva? Det borde ju förslagsvis göras en vecka innan deklarationen kommer för 2024 eller hur? Det är ju först när jag har deklarerat för det här året som borgenärerna kan se vad jag de facto tjänar och så länge jag omprövar innan borgenärerna vilket jag då gör (antar jag?) kan jag väl inte straffas mer än att jag får betala mer i månaden vilket är korrekt.
Eftersom det är en sex månaders väntetid på omprövningar så innebär det väl om jag omprövar i maj 2025 så kommer ju det inte att handläggas förrän slutet utav 2025...
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.