- Meddelanden
- 22 852
- Mottagna reaktioner
- 16 192
- Poäng
- 10 747
Du ska nog ompröva så fort du upptäcker att din inkomst har ändrats avsevärd. Om du ser det i december, så begär du omprövning då.
Det är ju det som är det knepiga i mitt fall. Våren är generellt alltid bra - sommaren är tvärdöd. Så det är först på hösten man kan dra några slutsatser. Men problemet är att jag kan ompröva i december och sedan har jag vips mindre provisioner igen ett par månader så tar nog en risk om jag omprövar.
- Meddelanden
- 130
- Mottagna reaktioner
- 97
- Poäng
- 257
Eller så kollar kfm eller borgenär din inkomst och tycker det ser lite väl mycket ut jämfört med vad du sa du tjänade. Den risken finns också.Det är ju det som är det knepiga i mitt fall. Våren är generellt alltid bra - sommaren är tvärdöd. Så det är först på hösten man kan dra några slutsatser. Men problemet är att jag kan ompröva i december och sedan har jag vips mindre provisioner igen ett par månader så tar nog en risk om jag omprövar.
- Meddelanden
- 22 852
- Mottagna reaktioner
- 16 192
- Poäng
- 10 747
Eller så kollar kfm eller borgenär din inkomst och tycker det ser lite väl mycket ut jämfört med vad du sa du tjänade. Den risken finns också.
Utveckla gärna.
KFM räknade ut min inkomst.
I vilket skede skulle detta ske? Nu? Jag har ju inte skuldsanering.
- Meddelanden
- 3 891
- Mottagna reaktioner
- 2 756
- Poäng
- 1 837
Under skuldsanering som vunnit laga kraft gör Kronofogden ingenting.Eller så kollar kfm eller borgenär din inkomst och tycker det ser lite väl mycket ut jämfört med vad du sa du tjänade. Den risken finns också.
- Meddelanden
- 130
- Mottagna reaktioner
- 97
- Poäng
- 257
Jag frågade min handläggare hur det ser ut när jag får årsbonus (2-3 månadslöner) eller löneökning under sanering och hen sa de kollar vad som rapporteras till Skatteverket även under saneringen så de ser om det finns en markant ökning av inkomst.
Eftersom borgenärer kan hämta in inkomstuppgifter via kreditchexk ser de också om du tidigare tjänade säger vi 440k/ år och året efter 600k. det är bara de har sagt till mig. Eftersom jag inte är expert är jag nu tyst.
Eftersom borgenärer kan hämta in inkomstuppgifter via kreditchexk ser de också om du tidigare tjänade säger vi 440k/ år och året efter 600k. det är bara de har sagt till mig. Eftersom jag inte är expert är jag nu tyst.
- Meddelanden
- 10 155
- Mottagna reaktioner
- 6 683
- Poäng
- 4 477
Kfm tittar ju tillbaka på vad du har tjänat under året när du omprövar, hämtar in uppgifterna från skatteverket och då ser dom att du haft en högre lön under en längre tid. Detta kan dom delge dina borgenärer då de ska godkänna din nya betalplan.Utveckla gärna.
KFM räknade ut min inkomst.
I vilket skede skulle detta ske? Nu? Jag har ju inte skuldsanering.
- Meddelanden
- 22 852
- Mottagna reaktioner
- 16 192
- Poäng
- 10 747
Kfm tittar ju tillbaka på vad du har tjänat under året när du omprövar, hämtar in uppgifterna från skatteverket och då ser dom att du haft en högre lön under en längre tid. Detta kan dom delge dina borgenärer då de ska godkänna din nya betalplan.
Jo men problemet för mig är att jag jobbar på provision. Exempelvis kan jag tjäna 55.000 i maj för att i juli tjäna 29 000 .
Jag vet aldrig vad jag kommer ha om två månader. Det KFM gjorde var att hon kollade 6 månader bakåt och tog ett snitt. Ett ganska vettigt snitt. Men som sagt. Det kan ju hända jag i december säljer jättebra och får en provision på 70 000 för att sedan "nolla" ett par månader och tjäna bara fastlön. Men detta får bli problemet om jag får sanering haha.
Ska hamna där först.
- Meddelanden
- 707
- Mottagna reaktioner
- 286
- Poäng
- 447
Jag har samma med provisionen det går upp o ner men det löser sig…..Jo men problemet för mig är att jag jobbar på provision. Exempelvis kan jag tjäna 55.000 i maj för att i juli tjäna 29 000 .
Jag vet aldrig vad jag kommer ha om två månader. Det KFM gjorde var att hon kollade 6 månader bakåt och tog ett snitt. Ett ganska vettigt snitt. Men som sagt. Det kan ju hända jag i december säljer jättebra och får en provision på 70 000 för att sedan "nolla" ett par månader och tjäna bara fastlön. Men detta får bli problemet om jag får sanering haha.
Ska hamna där först.
- Meddelanden
- 31 752
- Mottagna reaktioner
- 16 680
- Poäng
- 11 977
Vad menar du med skatteskuld ab? Företrädaransvar?Hur ser KF på skatteskuld ( AB ) om man söker skuldsanering?
- Meddelanden
- 737
- Mottagna reaktioner
- 425
- Poäng
- 527
Aktiebolag antar jag..Vad menar du med skatteskuld ab? Företrädaransvar?
- Meddelanden
- 31 752
- Mottagna reaktioner
- 16 680
- Poäng
- 11 977
Ja kanske, men en skatteskuld på ett aktiebolag är ju inte så intressesant, det är ju aktiebolagets och aktiebolag kan inte få skuldsanering.Aktiebolag antar jag..
- Meddelanden
- 737
- Mottagna reaktioner
- 425
- Poäng
- 527
Precis det har du 100% rätt iJa kanske, men en skatteskuld på ett aktiebolag är ju inte så intressesant, det är ju aktiebolagets och aktiebolag kan inte få skuldsanering.

- Meddelanden
- 31 752
- Mottagna reaktioner
- 16 680
- Poäng
- 11 977
Och då tänkte jag att frågan kanske gällde skatteskuld pga företrädaransvar så då frågade jag om det.Precis det har du 100% rätt i![]()
- Meddelanden
- 737
- Mottagna reaktioner
- 425
- Poäng
- 527
Ja så kan det ju va men jag förstår inte heller riktigt vad frågeställaren menar. Intressant och se vad han skriver tillbaka på din fråga.Och då tänkte jag att frågan kanske gällde skatteskuld pga företrädaransvar så då frågade jag om det.
- Meddelanden
- 1 296
- Mottagna reaktioner
- 696
- Poäng
- 637
Ja kanske, men en skatteskuld på ett aktiebolag är ju inte så intressesant, det är ju aktiebolagets och aktiebolag kan inte få skuldsanering.
Min mamma ska söka skuldsanering och har skatteskuld.
- Meddelanden
- 737
- Mottagna reaktioner
- 425
- Poäng
- 527
Då kan hon få skuldsanering eftersom hon i såfall driver/drivit en enskild näringsverksamhet eller är företrädare/företrätt en juridisk person tex ett aktiebolag då saneras hennes privat ekonomi.Min mamma ska söka skuldsanering och har skatteskuld.
- Meddelanden
- 3 891
- Mottagna reaktioner
- 2 756
- Poäng
- 1 837
Men vad hade AB med saken att göra?Min mamma ska söka skuldsanering och har skatteskuld.
- Meddelanden
- 31 752
- Mottagna reaktioner
- 16 680
- Poäng
- 11 977
Ok, vad innebar (ab) ?Min mamma ska söka skuldsanering och har skatteskuld.
- Meddelanden
- 1 296
- Mottagna reaktioner
- 696
- Poäng
- 637
Ok, vad innebar (ab) ?
Aktiebolag.
- Meddelanden
- 31 752
- Mottagna reaktioner
- 16 680
- Poäng
- 11 977
Aktiebolag.
Ok
Vad menar du med skatteskuld ab? Företrädaransvar?
- Meddelanden
- 1 296
- Mottagna reaktioner
- 696
- Poäng
- 637
Ok
Vad menar du med skatteskuld ab? Företrädaransvar?
Undrade generellt bara hur KF ser på skatteskuld om man söker skuldsanering. Mamma har skuld till både skatteverket och försäkringskassan. Vi pratar miljonbelopp.
- Meddelanden
- 31 752
- Mottagna reaktioner
- 16 680
- Poäng
- 11 977
Det är som regel negativtUndrade generellt bara hur KF ser på skatteskuld om man söker skuldsanering. Mamma har skuld till både skatteverket och försäkringskassan. Vi pratar miljonbelopp.
- Meddelanden
- 22 852
- Mottagna reaktioner
- 16 192
- Poäng
- 10 747
Undrade generellt bara hur KF ser på skatteskuld om man söker skuldsanering. Mamma har skuld till både skatteverket och försäkringskassan. Vi pratar miljonbelopp.
Har hon flera miljoner i skuld till både Skatteverket och Förskringskassan?
- Meddelanden
- 1 296
- Mottagna reaktioner
- 696
- Poäng
- 637
Har hon flera miljoner i skuld till både Skatteverket och Förskringskassan?
Upp emot två miljoner + blancolån.
- Meddelanden
- 31 752
- Mottagna reaktioner
- 16 680
- Poäng
- 11 977
2 miljoner mot fk och skatteverket? Då antar jag att det för fk delen var frågan om bidragsbrott, och i kombination med skatteverket så drar jag till med jobbat svart trots sjukersättning/sjukpension. Upptaxerad av skatteverket och återbetalning till försäkringskassan?Upp emot två miljoner + blancolån.
- Meddelanden
- 22 852
- Mottagna reaktioner
- 16 192
- Poäng
- 10 747
Alla borgenärer är nu delgivna förutom 1. Var väl cirka 20 totalt.
Dessa har nu på sig ungefär 10 dagar till. Sen ska det väntas ut tre veckor efter dom också blivit delgivna.
Hittills har ingen borgenär motsatt sig mitt inledande eller betalplan. Känns väl som att man bör få ett positivt besked om ingen borgenär motsätter sig och man varit ärlig med handläggaren i allting.
Om man klarar sig förbi detta också och får beslut i POIT. Hur stor är risken att någon överklagar mellan beslut i POIT & Laga vunnen kraft?
Det måste väl vara ganska osannolikt att det sker, eller?
Dessa har nu på sig ungefär 10 dagar till. Sen ska det väntas ut tre veckor efter dom också blivit delgivna.
Hittills har ingen borgenär motsatt sig mitt inledande eller betalplan. Känns väl som att man bör få ett positivt besked om ingen borgenär motsätter sig och man varit ärlig med handläggaren i allting.
Om man klarar sig förbi detta också och får beslut i POIT. Hur stor är risken att någon överklagar mellan beslut i POIT & Laga vunnen kraft?
- Meddelanden
- 10 155
- Mottagna reaktioner
- 6 683
- Poäng
- 4 477
Det händer men tack och lov inte så ofta.Alla borgenärer är nu delgivna förutom 1. Var väl cirka 20 totalt.
Finns några inlägg här där de gjort det.
- Meddelanden
- 2 686
- Mottagna reaktioner
- 1 130
- Poäng
- 927
Hade en som gjorde det mellan den perioden.Alla borgenärer är nu delgivna förutom 1. Var väl cirka 20 totalt.
Dom överklagade dock bara utan ge någon anledning så blev inget med det då KF inte hade något att ta ställning till, drog ut på beslutet ca en månad till.
- Meddelanden
- 1 116
- Mottagna reaktioner
- 512
- Poäng
- 597
April och väntar på den till slutet på maj sa min handläggare han skulle skicka den till mig.Är det någon här som har fått inledande mars månad och väntar på betalningplan?
- Meddelanden
- 57
- Mottagna reaktioner
- 13
- Poäng
- 51
Hopp
Hoppas vi får det snart.April och väntar på den till slutet på maj sa min handläggare han skulle skicka den till mig.
- Meddelanden
- 3 891
- Mottagna reaktioner
- 2 756
- Poäng
- 1 837
Berätta gärna om hur det gick till i ditt eget fall.Konstigt så alla hamnar i skuld pga spelmissbruk måste ju finnas folk som hamnat i skuld på annat sätt än spel o överkonsumtion men tydligen inte tack då vet jag
- Meddelanden
- 3 891
- Mottagna reaktioner
- 2 756
- Poäng
- 1 837
Här skriver merparten av de som söker skuldsanering för andra gången.Den stora merparten av folk som söker skuldsanering har inte skrivit här
- Meddelanden
- 17
- Mottagna reaktioner
- 19
- Poäng
- 47
Jag fick inledande för ett tag sedan, om man inte vet vart alla ens skulder är kommer dessa ändå ingå i samband med skuldsanering eller hur funkar det? Tänker om dom inte hör av sig till kronofogden vad sker med dom skulderna då?
- Meddelanden
- 2 508
- Mottagna reaktioner
- 1 656
- Poäng
- 1 177
Alla skulder som uppstått innan inledande ingår, oavsett om de anmält skulden el inte. De får bara inga pengar från dina inbetalningar o kan inte heller komma efteråt o kräva dej på betalning.Jag fick inledande för ett tag sedan, om man inte vet vart alla ens skulder är kommer dessa ändå ingå i samband med skuldsanering eller hur funkar det? Tänker om dom inte hör av sig till kronofogden vad sker med dom skulderna då?
- Meddelanden
- 22 852
- Mottagna reaktioner
- 16 192
- Poäng
- 10 747
Funderar lite på det här med omprövning.
Mitt belopp jag ska betala (om jag beviljas skuldsanering nästa månad) är baserad på min sambos inkomst också.
Men om jag gör en omprövning där jag har högre lön och säg jag skriver att min sambo har 10.000 fast hon tjänar 30.000 kollas det upp?
I såfall utav vem? Gör Skatteverket det? Borgenärer? KFM?
Mitt belopp jag ska betala (om jag beviljas skuldsanering nästa månad) är baserad på min sambos inkomst också.
Men om jag gör en omprövning där jag har högre lön och säg jag skriver att min sambo har 10.000 fast hon tjänar 30.000 kollas det upp?
I såfall utav vem? Gör Skatteverket det? Borgenärer? KFM?
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.