Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Brixo Kontokredit - Lån utan UC
4. Creditstar - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Lån utan UC
6. Loanstep - Lån utan UC
7. Klaralån - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Lumify - Lån utan UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Jag har ansökt om skuldsanering!

Min handläggare sa att dem kan vänta 21+21 dagar och sedan fatta beslut även om borgenär inte svarar. Kanske inte stämmer?
Nej det stämmer nog bra, det handlar nog om dom eventuella yttranden.

21+21 dagar men från när dag 42 är slut. Då tror jag det är tre veckor också som återstår.

I princip innebär det då (tror jag) att det kan totalt ta 84 dagar ifrån betalplan till att den processen kan ses som över.

Ja precis så, jag antar att brottsoffermyndigheten ersatt med en del, men dom ersätter oftast inte allt, och ersätter aldrig ränta

Grovt och grovt. Det beror väl på vad man tycker är grovt. Våldtäkt hot och misshandel tror jag det stod i domen.. tror det var ca 15 år sedan så såren är kanske läkta.
Våldtäkt, läker nog aldrig

Våldtäkt, läker nog aldrig
Nej troligen inte, men i det här fallet får brottsoffret vara med och bidra till att personen blir fri skulderna och får väl försöka glädjas åt det.

Idag fick jag äntligen förslag till skuldsanering :) ska ringa på måndag och godkänna....så jäkla glad nu. Ytterligare ett steg närmare. Hat tydligen bytt handläggare under tiden också...

Idag fick jag äntligen förslag till skuldsanering :) ska ringa på måndag och godkänna....så jäkla glad nu. Ytterligare ett steg närmare. Hat tydligen bytt handläggare under tiden också...
Stort Grattis !
Va hade du för förutsättningar?

Varför du kunde ej få tidigare?
Första 2 gångerna fick avslag för att jag inte jobbade heltid, andra gången var jag även inskriven på arbetsförmedlingen och sökte aktivt extra jobb men det va inte tillräckligt. Tredje för att kfm ansåg att jag gett bort en tillgång i form av fastighet, samma avslag fjärde gången men då överklagade jag och tingsrätten gick på min linje då jag kunde bevisa att överlåtelsen inte hade varit en fastighet med övervärde och att det gått så många år sedan det skedde plus att jag jobbat extremt mycket extra för att kunna betala skulderna.

Jaha, Fredag idag. Hade min "intervju" i torsdags förra veckan. Kompletteringar efterfrågades i onsdags och ännu inget besked.
Verkar ha ett tufft fall!

Första 2 gångerna fick avslag för att jag inte jobbade heltid, andra gången var jag även inskriven på arbetsförmedlingen och sökte aktivt extra jobb men det va inte tillräckligt. Tredje för att kfm ansåg att jag gett bort en tillgång i form av fastighet, samma avslag fjärde gången men då överklagade jag och tingsrätten gick på min linje då jag kunde bevisa att överlåtelsen inte hade varit en fastighet med övervärde och att det gått så många år sedan det skedde plus att jag jobbat extremt mycket extra för att kunna betala skulderna.
Hur många år (fastigheten)?

Tack!
Skulder ca 10-15 år gamla totalt ca 1.5 miljon, jobbar heltid och tar alla extra pass jag kan å får. Gift å 2 barn. Var fjärde gången jag sökte.

Du måste fallit på någon skälighet tidigare, det låter på detta som rätt kallt fall annars..

Nu är det över 10 år sedan.

Då kanske det börjar närma sig skälighet igen.
Hade samtal tidigare med en som gjort liknande, och får avslag på avslag, och gör sitt yttersta för att slippa utmätning. Jag frågade om hon inte såg att hon så att säga försatt sig i situationen själv men det var bars kronfogdens fel.

Du måste fallit på någon skälighet tidigare, det låter på detta som rätt kallt fall annars..
Fått avslag enbart pga att jag ej jobbade heltid första 2 gångerna, tredje gången avslag pga dom ansåg jag gett bort en tillgång, samma nu fjärde gången men tingsrätten går på min linje. Då jag ej jobbat heltid ansåg dom att jag ej gjort vad jag kunnat för att öka min inkomst.

Då kanske det börjar närma sig skälighet igen.
Hade samtal tidigare med en som gjort liknande, och får avslag på avslag, och gör sitt yttersta för att slippa utmätning. Jag frågade om hon inte såg att hon så att säga försatt sig i situationen själv men det var bars kronfogdens fel.
Då får man ju skylla sig själv om man anser det och försöker undvika löneutmätning. Jag har haft löneutmätning senaste 10 åren typ, förutom ett uppehåll på 1 1/2 år när jag studerade. Direkt jag var klar med studierna ringde jag kfm och talade om att jag börjat jobba igen så löneutmätningen kunde starta igen...plus att det INTE fanns ett övervärde vid överlåtelsen.

Då får man ju skylla sig själv om man anser det och försöker undvika löneutmätning. Jag har haft löneutmätning senaste 10 åren typ, förutom ett uppehåll på 1 1/2 år när jag studerade. Direkt jag var klar med studierna ringde jag kfm och talade om att jag börjat jobba igen så löneutmätningen kunde starta igen...plus att det INTE fanns ett övervärde vid överlåtelsen.
Tjänar väl alltid bäst till o va ärlig å göra rätt för sig :) ja är föräldraledig nu å ringde KFM direkt å tala om hur beloppen ser ut varje månad samt att sambon börja jobba , tror ärlighet kommer man längst Mee än att försöka kringgå systemet.

Tjänar väl alltid bäst till o va ärlig å göra rätt för sig :) ja är föräldraledig nu å ringde KFM direkt å tala om hur beloppen ser ut varje månad samt att sambon börja jobba , tror ärlighet kommer man längst Mee än att försöka kringgå systemet.
Precis!

Under en pågående skuldsanering gör kfm ingenting med den infon per telefon.

Har detta blivit den nya officiella tråden om skuldsaneringfrågor eller varför har Terrys tråd 183 sidor tänker jag? Väldigt plottrigt att ha allting samma tråd eh?

Har detta blivit den nya officiella tråden om skuldsaneringfrågor eller varför har Terrys tråd 183 sidor tänker jag? Väldigt plottrigt att ha allting samma tråd eh?
Så är det med alla trådar. Snart "lånar" någon tråden för tips om billån

Undrar lite samma. Utav dessa 183 sidor är max 2 relaterade till just min skuldsanering :D Haha

Nu kära vänner ska jag berätta en sak, gällande ta bil vid skuldsanering kontra löneutmätning.

Jag gjorde en långkörning igår från norrland till södra Sverige (varit hos pappa och hälsat på i en vecka). Fick min första fortkörningsbot sedan jag tog körkortet och då pratar vi väldigt många år.

Polismännen som stoppade mig, ena mannen som skrev ut boten till mig sa att - vi gjorde en slagning på dig i vår bil när vi gjorde efterföljande och mätte din hastighet och såg att du har skuldsanering. Du har tur som inte har löneutmätning för då hade vi tagit din bil nu.

Körde 103 på 80 väg och dom var snälla och drog ned mig till 89 som var min lägsta hastighet. 1500 kr i böter.

Polisen ser inte att man har löneutmätning vad jag vet. Det är för dom helt ointressant

Polisen ser inte att man har löneutmätning vad jag vet. Det är för dom helt ointressant
Håller med. Polisen kan inte utmäta på egen hand. Då är isåfall KFM med på platsen som jag tolkar det.

Nu har man ringt och godkänt förslaget om skuldsanering. Mycket bra handläggare (fått en ny sedan inledandet) den skulle redan nu förbereda ärendet till deras jurister då dom vet att det kommer komma in en överklagan från vår kära A.S....och att den kommer i sista stund om han ens svarar på förslaget, eller om han väntar och överklagar beslutet sedan i sista stund. Han är känd hos oss så vi vet vad som kommer ske när hans ärenden är inblandade sa handläggaren.
Det viktigaste för mig va att ha koll ifall han skickade in om föreläggande så att jag inte godkänner något från honom, utan kontaktar kfm om så sker.

Håller med. Polisen kan inte utmäta på egen hand. Då är isåfall KFM med på platsen som jag tolkar det.
Framförallt är det lite besvärligt för polisen att utföra just en löneutmätning.

Däremot kan ju polisen efter samtal med KFM (för utmätning) omhänderta fordon/lösöre/kontanter osv. Men då är det ju inte frågan om löneutmätning.

Nu har man ringt och godkänt förslaget om skuldsanering. Mycket bra handläggare (fått en ny sedan inledandet) den skulle redan nu förbereda ärendet till deras jurister då dom vet att det kommer komma in en överklagan från vår kära A.S....och att den kommer i sista stund om han ens svarar på förslaget, eller om han väntar och överklagar beslutet sedan i sista stund. Han är känd hos oss så vi vet vad som kommer ske när hans ärenden är inblandade sa handläggaren.
Det viktigaste för mig va att ha koll ifall han skickade in om föreläggande så att jag inte godkänner något från honom, utan kontaktar kfm om så sker.

Mycket bra, är det samma som inte har några större invändningar?

https://kronofogden.se/om-kronofogd...-93-miljoner-utmattes-i-samarbete-med-polisen

Tar 2 delar från ovan som beskriver hur det går till. Var en lagändring 2022.

”Den 1 augusti 2022 infördes en ny lag, som innebär att Kronofogden med hjälp av polisen kan utmäta tillgångar från personer med skulder utan att själva vara på plats”

”Så går det till:​

• Polisen stoppar i sin verksamhet en person, till exempel i en bil vid en kontroll.
  • Genom en app i telefonen ser polisen direkt om personen har skulder hos Kronofogden.
  • Om skulder finns och personen är i besittning av värdefullt gods, till exempel kontanter, fordon, smycken eller klockor, kan polisen ringa till Kronofogden, som per telefon fattar beslut om utmätning”
Antar att det är logiskt att polisen därav ser om man har löneutmätning med i appen samtidigt som dom ser skulderna. Eller om personen har skuldsanering som i Kaffesumps exempel

Senast ändrad:
https://kronofogden.se/om-kronofogd...-93-miljoner-utmattes-i-samarbete-med-polisen

”Den 1 augusti 2022 infördes en ny lag, som innebär att Kronofogden med hjälp av polisen kan utmäta tillgångar från personer med skulder utan att själva vara på plats”

• Polisen stoppar i sin verksamhet en person, till exempel i en bil vid en kontroll.
  • Genom en app i telefonen ser polisen direkt om personen har skulder hos Kronofogden.
  • Om skulder finns och personen är i besittning av värdefullt gods, till exempel kontanter, fordon, smycken eller klockor, kan polisen ringa till Kronofogden, som per telefon fattar beslut om utmätning”
Antar att det är logiskt att polisen därav ser om man har löneutmätning med i appen samtidigt som dom ser skulderna. Eller om personen har skuldsanering som i Kaffesumps exempel
Oavsett, så är det fortfarande inte polisen som utmäter, det är KFM.

Oavsett, så är det fortfarande inte polisen som utmäter, det är KFM.
Det är vi helt överens om. Bredare samarbete mellan myndigheterna var dock något som många partier gick till val på. Detta var en av flera ändringarna som gjordes precis innan valen och även ändringar har skett efteråt.

Mycket text blev det. Jag vet inte vad syftet var med den.
polisen ser inte om det finns löneutmätning.

Senast ändrad:
Mycket text blev det. Jag vet inte vad syftet var med polisen ser inte om det finns löneutmätning.
Var bara en tanke. Dom ser skulder till KFM i appen och dom ser tydligen om någon har skuldsanering som i Kaffesumps exempel.

Då kanske dom ser ifall personen har anmärkningar och utmätningar också i appen för att underlätta bedömningen om man ska ta upp kommunikation med KFM/inte göra det, samt underlätta kommunikationen om man gör det.

Var bara en tanke. Dom ser skulder till KFM i appen och dom ser tydligen om någon har skuldsanering som i Kaffesumps exempel.

Då kanske dom ser ifall personen har anmärkningar och utmätningar också i appen för att underlätta bedömningen om man ska ta upp kommunikation med KFM/inte göra det, samt underlätta kommunikationen om man gör det.

Ja dom ser skulder hos kfm i telefonen. Det är ju inget som har med löneutmätning att göra såklart.

Anmärkningar vet jag inte om dom ser, låter osannolikt, vad ska dom göra med infon liksom. Kfm ser inga anmärkningar.

Polisen kan se skuldsaldo och antal skulder, de kan se om nån har skuldsanering.
Men de ser inte betalningsanmärkningar eller om nån har löneutmätning.
Jag tror att de flesta, även poliser, antar att den som har skulder hos KFM har löneutmätning.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Tillbaka
Topp