Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Brixo Kontokredit - Lån utan UC
4. Creditstar - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Lån utan UC
6. Loanstep - Lån utan UC
7. Klaralån - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Lumify - Lån utan UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Jag har ansökt om skuldsanering!

Polisen kan se skuldsaldo och antal skulder, de kan se om nån har skuldsanering.
Men de ser inte betalningsanmärkningar eller om nån har löneutmätning.
Jag tror att de flesta, även poliser, antar att den som har skulder hos KFM har löneutmätning.

Det sista skulle jag inte skriva under på. Det vanligaste är att man inte har det.

Tror du missuppfattat mig, det jag menar är att en vanlig uppfattning är att skulder hos KFM = löneutmätning.
Jag tror inte det vanliga är att poliser antar att de med skulder har löneutmätning.

Poliser ser endast skulder hos KFM, totala summan och hur många skulder. De ser ej skuldsanering eller löneutmätning.
Stoppas en person med skulder och tillgång av värde påträffas på/tillsammans med personen så tar dom kontakt med KFM via telefon. KFM i sin tur ser i sina system om det finns förutsättningar att utmäta tillgången på distans, dvs KFM tar beslutet och polisen verkställer utmätningen.

så i fallet som började denna diskussion så har polisen i samband med fortkörningsboten sett att personen haft skulder, ser att den kör en bil som eventuellt kan utmätas, ringt till KFM men fått svar att personen haft skuldsanering och att bilen ej är aktuell för utmätning.

Poliser ser endast skulder hos KFM, totala summan och hur många skulder. De ser ej skuldsanering eller löneutmätning.
Stoppas en person med skulder och tillgång av värde påträffas på/tillsammans med personen så tar dom kontakt med KFM via telefon. KFM i sin tur ser i sina system om det finns förutsättningar att utmäta tillgången på distans, dvs KFM tar beslutet och polisen verkställer utmätningen.

så i fallet som började denna diskussion så har polisen i samband med fortkörningsboten sett att personen haft skulder, ser att den kör en bil som eventuellt kan utmätas, ringt till KFM men fått svar att personen haft skuldsanering och att bilen ej är aktuell för utmätning.

Har KFM anställda på jour som jobbar nätter då? Mycket av buset stoppas ju om nätterna utanför deras ordinarie öppetider.

Hmm... trodde inte att skulderna var synliga under en pågående skuldsanering, men det är kanske bara för en själv som de inte längre syns eller?

Nej. Det är kanske framförallt att det inte finns inkomst nog.
Aha, så de har blivit utredda och man har inte hittat tillräckligt utrymme för löneutmätning då? Men skulle ha haft löneutmätning om de hade tillräckligt i lön?

Aha, så de har blivit utredda och man har inte hittat tillräckligt utrymme för löneutmätning då? Men skulle ha haft löneutmätning om de hade tillräckligt i lön?
Sannolikt.
Tyvärr har man inbillat sig här att ha skulder hos kfm är samma som att ha löneutmätning
Jag påtalar ibland att det är fel men det brukar inte bita och gör nog inte det denna gång heller.

Hej!
Vad är värsta som kan hända om man omprövar? Har skuldsanering och min sambo hittar inget jobb, han har försökt i 4 månader nu men hittar inget. Tänkte skicka iväg en omprövning för att betala mindre till saneringen men är orolig ifall de drar beslutet om skuldsanering pga mindre betalplan. Vad är det värsta som kan hända?

Hej!
Vad är värsta som kan hända om man omprövar? Har skuldsanering och min sambo hittar inget jobb, han har försökt i 4 månader nu men hittar inget. Tänkte skicka iväg en omprövning för att betala mindre till saneringen men är orolig ifall de drar beslutet om skuldsanering pga mindre betalplan. Vad är det värsta som kan hända?
Värsta och värsta, men avslag på omprövningen är väl det värsta isf.
Jag har svårt att se hur skuldsaneringen skulle hävas av den anledningen.

Tänkte mest på borgenärer om de klagar på mindre betalt. Men det hävas aldrig menar du eller?

Ditt betalutrymme har minskat pga din sambos minskade inkomst. Du borde få ett lägre månadsbelopp att betala. (Det värsta som kan hända är att du inte får ett lägre månadsbelopp att betala.) Om du omprövar själv hävs inte skuldsaneringen. Om du däremot inte betalar och inte omprövar kan borgenärerna begära att din skuldsanering ska upphävas (för att du inte har följt betalplanen).

Ditt betalutrymme har minskat pga din sambos minskade inkomst. Du borde få ett lägre månadsbelopp att betala. (Det värsta som kan hända är att du inte får ett lägre månadsbelopp att betala.) Om du omprövar själv hävs inte skuldsaneringen. Om du däremot inte betalar och inte omprövar kan borgenärerna begära att din skuldsanering ska upphävas (för att du inte har följt betalplanen).
Enig med dig, därav mitt svar :tummen:.

Tack för infon

Är 650k i lån och ålder på 25 år någonting de skulle godkänna skusan för? Förutsatt att allt annat är OK, dvs brytpunkter, inga lån på ett bra tag, inget spelande osv.

Är 650k i lån och ålder på 25 år någonting de skulle godkänna skusan för? Förutsatt att allt annat är OK, dvs brytpunkter, inga lån på ett bra tag, inget spelande osv.
Svårt att säga när man inte vet vad du har för inkomst, familjesituation osv.. Men tveksamt när du är så pass ung. Har läst någonstans att väldigt få personer under 30 blir beviljade skuldsanering.

Svårt att säga när man inte vet vad du har för inkomst, familjesituation osv.. Men tveksamt när du är så pass ung. Har läst någonstans att väldigt få personer under 30 blir beviljade skuldsanering.
25k innan skatt, heltidsanställd. Sambo och förstahandskontrakt. Vet inte om jag vågar släppa allt eller inte.

En kompis till mig fick skusan beviljad, han hade som du ca 640-680 i skulder, familj. 29år när han blev beviljad. Inkomst på ca 27xxx. Han hade löneutmätning innan men summan sjönk aldrig pga alla räntor.

Hur mycket skulle du få betala per månad i en löneutmätning?
Om min sambo inte lämnar mig efter att jag berättat allt och vi fortsätter betala 50/50 så hade en löneutmätning dragit drygt 9k per månad.

En kompis till mig fick skusan beviljad, han hade som du ca 640-680 i skulder, familj. 29år när han blev beviljad. Inkomst på ca 27xxx. Han hade löneutmätning innan men summan sjönk aldrig pga alla räntor.
Låter som mitt case, jag har dock inga barn. Min snittränta är på 20% och uppåt..

Sambon var 29 år ! Och 720k i skulder ! Relativt låg inkomst på 21k före skatt !

Om min sambo inte lämnar mig efter att jag berättat allt och vi fortsätter betala 50/50 så hade en löneutmätning dragit drygt 9k per månad.

Låter som mitt case, jag har dock inga barn. Min snittränta är på 20% och uppåt..
Har ju inte med att göra hur ni delar, utan hur mycket du tjänar i förhållande till sambon.

Om du har 20% i ränta på allt kommer ju inte skulderna att sjunka överhuvudtaget.

Har ju inte med att göra hur ni delar, utan hur mycket du tjänar i förhållande till sambon.

Om du har 20% i ränta på allt kommer ju inte skulderna att sjunka överhuvudtaget.
Frågan är om räntorna gör mig insolvent och kvalificerad för skusan.. vet inte hur jag ska göra

Frågan är om räntorna gör mig insolvent och kvalificerad för skusan.. vet inte hur jag ska göra
Räntorna kan säkert göra dig kvalificerad för just den biten att ”du inte kan betala tillbaka på överskådlig tid” men enbart det räcker inte för att bli kvalificerad för sanering.
Du skall ha gjort allt du kan för att lösa sin situation tex. Äger du bil? Äger du ditt boende? Jobbar du heltid? Har du försökt förhandla med långivarna?
Får du det att gå runt idag eller behöver du täcka upp med nya lån varje månad?

Hej!

Att dom bokar omprövningen. Annars är det troliga att man får ändras betalplan eller betalplanen borttagen

Om du inte tagit ett lån på ett bra tag, då måste du skuldsatt dig o ett väldigt högt tempo under ett par års tid?

Skickade in en ansökan 7 oktober.
Har stått under löneutmätning i 3år, då med en total skuld på över 550.000.
Dom har dragit 12.800 varje månad för min del.
Har just nu 470.000kr i skuld hos KFM.

Min totala skuld idag är ca 520.000kr.
Vissa inkasso bolag släpper inte skulderna till fogden pga att dom är relativt låga och dom menar på att "inget kommer betalas på dom" av någon konstig anledning?
Har förhandlat med alla inkasso bolag jag har och lyckats få fryst ränta på endel. Men då det är många olika skulder så hjälper det inte mig så mycket.
Även skattejämkat för att kunna betala in extra varje månad, rikta dom pengarna på dom mindre skulderna.
Räntan tickar på så det är +- ett bra tag innan man ser att skulderna går neråt föratt sen hamna på +- igen ett tag osv.

Förhoppningen är att få igenom en skuldsanering så att man är fri efter 5år!
Så bara vänta nu och hoppas på det bästa.

Dock en skattesmäll som kan ställa till det nu på 15.000. I bästa fall hinner jag få undan den i närtid men risken är att den hinner trilla in under löneutmätningen.

Så vi får väl se.

Att dom bokar omprövningen. Annars är det troliga att man får ändras betalplan eller betalplanen borttagen
Det är det jag orolig för, jag vet att jag jag kommer betala 0 kr om jag omprövar och då blir borgenärer sura och trycker på kfm för att häva skuldsaneringen.

Det är det jag orolig för, jag vet att jag jag kommer betala 0 kr om jag omprövar och då blir borgenärer sura och trycker på kfm för att häva skuldsaneringen.

Det kommer bli värre om du drar på dig mer skulder eller inte kan betala det avtalade på saneringen. En omprövning är den rätta vägen att gå skulle jag säga.

Det kommer bli värre om du drar på dig mer skulder eller inte kan betala det avtalade på saneringen. En omprövning är den rätta vägen att gå skulle jag säga.
Jo jag vill ompröva men undrar om borgenärerna kan påverka beslutet eller är det bara att gilla läget för att KFM är det som bestämmer oavsett?

Jo jag vill ompröva men undrar om borgenärerna kan påverka beslutet eller är det bara att gilla läget för att KFM är det som bestämmer oavsett?
Jag har ingen aning om borgenärer får yttra sig när du begär omprövning själv.

Dock så har jag svårt att se att det skulle bli en avbruten sanering pga minskat betalningsutrymme som du inte kan rå för.

Räntorna kan säkert göra dig kvalificerad för just den biten att ”du inte kan betala tillbaka på överskådlig tid” men enbart det räcker inte för att bli kvalificerad för sanering.
Du skall ha gjort allt du kan för att lösa sin situation tex. Äger du bil? Äger du ditt boende? Jobbar du heltid? Har du försökt förhandla med långivarna?
Får du det att gå runt idag eller behöver du täcka upp med nya lån varje månad?
Jobbar heltid, förstahandskontrakt, äger inga tillgångar som bil eller annat. Det sålde jag för några år sedan för att kunna överleva. Försökt förhandla så gått det går men får hårda nej från alla långivare. Går inte runt alls, går back 5-6k varje månad.

Uppdatering.

21 utav 25 borgenärer är delgivna hos mig.

En utav dom som inte skrivit på delgivning är *trumvirvel* C Information...ARS alltså.

Helt jävla otroligt alltså.

Blir inte alls förvånad om han skiter i att anmäla sin skuld nu också - hamnar utanför betalplanen igen - överklagar igen.

Tar ju för fan aldrig slut.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Tillbaka
Topp