Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Brixo Kontokredit - Lån utan UC
4. Creditstar - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Lån utan UC
6. Loanstep - Lån utan UC
7. Klaralån - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Lumify - Lån utan UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Jag har ansökt om skuldsanering!

Vi har kommit fram till att KFM inte kan göra något på egen hand för att stoppa idioten. Man har nog försökt det mesta redan. Kan tänka mig att det finns ett flertal jurister som är otroligt frustrerade på myndigheten...
Men nu har Johan bestämt att det är kfms fel ändå, det är också uppenbart. Då får man förhålla sig till det.

eller att ens chef som vet om problem gör en anmälan när man vet att ens personal kanske gör nått brottsligt? Eller tjänstefel !
Det är ju du som tycker det är uppenbart.
Återkom gärna med ärendenummer hos polisen, kan vara intressant att följa.

Men nu har Johan bestämt att det är kfms fel ändå, det är också uppenbart. Då får man förhålla sig till det.
Enligt Lasseman har inga tjänstefel begåtts . Man får aldrig säga nått negativt om myndigheter. Och speciellt inte kfm :)

Samma som hela kronofogden då verkar det som ! Iallafall om tjänstefel begåtts !
Det är ju du som tycker det är uppenbart. Övriga, typ folk som kan något om juridik och sånt till skillnad från dig verkar inte fått samma insikt ännu. Då är det ju ditt ansvar mot samhället att ta tag i det här.

Det är ju du som tycker det är uppenbart. Övriga, typ folk som kan något om juridik och sånt till skillnad från dig verkar inte fått samma insikt ännu. Då är det ju ditt ansvar mot samhället att ta tag i det här.
Problem som finns inne på en statlig myndighet är väl knappast en privat person som ska lösa ? Det bör väl en så pass stor myndighet kunna lösa själv anser jag . Speciellt om det är personal ärende !

Problem som finns inne på en statlig myndighet är väl knappast en privat person som ska lösa ? Det bör väl en så pass stor myndighet kunna lösa själv anser jag . Speciellt om det är personal ärende !
Nu verkar ju myndigheten inte dela dina uppfattning om vad som är uppenbart. Då är det ju viktigt att du tar tag i det.

Men då kan dom ju ge mig ett kort så jag kan få komma in på myndigheten och lösa problemet med !
Ett kort?
Du får väl ringa, tjänstefel är det polisen man anmäler till, du når dom på 11414.

Ett kort?
Du får väl ringa, tjänstefel är det polisen man anmäler till, du når dom på 11414.
Du tyckte ju jag skulle lösa problemet med att dom anställda begår tjänstefel . Räcker nog inte med att anmäla eftersom den hade lagts ner som alla andra uppenbara anmälningar görs idag . Till och med när dom tar en brottsling när han begår brottet så läggs det ner . Så svenska myndigheter jobbar tyvärr idag

Jag förstår hur du tänker men hur ska dom kunna ta ställning till att skulden inte finns? Det är ju ofta den som söker om sanering ( i det här fallet) som accepterar och godkänner skulden. Säger indirekt ja, skulden finns och skulden är rätt och riktigt.
Det vore ju ologiskt om KFM ska ta strid för att en skuld inte finns när "alla" säger att den är korrekt...
Kanske redan har sagts, men det blir ju ett moment 22 för den skuldsatte.
Att neka skulden och hamna i en tvist gör ju att skuldsaneringen nekas nästan automatiskt.

Att godkänna den innebär större chans att skuldsaneringen accepteras, samtidigt som han gillar att jävlas och överklaga massor.

Det enda sättet detta tar stopp är om tingsrätten börjar avslå hans fordringar istället för att bara skicka tillbaka till KFM som sen inte kan göra annat än fråga den skuldsatte om skulden existerar också är man tillbaka på ruta 1.

TR borde ju därför börja göra mer, skulle han bli nekad i TR är nog risken liten att han överklagar till hovrätten (där finns ju faktiskt juridiskt kunniga personer...).

Det är just detta som är grejen. Tingsrätten måste aktivt ta ställning till hans fordringar och antingen avslå dom eller annat ställningstagande.

Det finns faktiskt vissa tingsrätter som avslår allting han inkommer med - vissa andra återförvisar allting.

Sen kanske politikerna också får ta sitt ansvar och ändra lagen så att den som vill vara med i en skuldsanering MÅSTE anmäla sin skuld under inledande. Så är det inte idag.

Det är just detta som är grejen. Tingsrätten måste aktivt ta ställning till hans fordringar och antingen avslå dom eller annat ställningstagande.

Det finns faktiskt vissa tingsrätter som avslår allting han inkommer med - vissa andra återförvisar allting.

Sen kanske politikerna också får ta sitt ansvar och ändra lagen så att den som vill vara med i en skuldsanering MÅSTE anmäla sin skuld under inledande. Så är det inte idag.
Fast anmäler man inte sin skuld under inledande så tas den inte med? Och då kan dem väl inte komma i efterhand iheller och säga "jag ska vara med"?

Kanske redan har sagts, men det blir ju ett moment 22 för den skuldsatte.
Att neka skulden och hamna i en tvist gör ju att skuldsaneringen nekas nästan automatiskt.

Att godkänna den innebär större chans att skuldsaneringen accepteras, samtidigt som han gillar att jävlas och överklaga massor.

Det enda sättet detta tar stopp är om tingsrätten börjar avslå hans fordringar istället för att bara skicka tillbaka till KFM som sen inte kan göra annat än fråga den skuldsatte om skulden existerar också är man tillbaka på ruta 1.

TR borde ju därför börja göra mer, skulle han bli nekad i TR är nog risken liten att han överklagar till hovrätten (där finns ju faktiskt juridiskt kunniga personer...).
Ett sätt kan väll vara att samla ihop en maillista till alla banker och inkasson och skapa en mailmall alla som vill får använda.

Så ser man till att flera forumsmedlemmar skickar samma mail och bifogar alla FUP:ar

Förklarar att nästan inga skulder finns till ARS och att borgenärerna får betydligt lägre procent av utbetalningarna från betalplanen.
Men att alla geldenärer känner sig tvungna att godkänna betalplanen för att man inte får ha tvistig skuld och ingen vill tappa sin skuldsanering.

Lägger man fram ett tillräckligt gediget fall till alla borgenärer så kanske det finns ett par som är intresserade av att ta upp fallet mot ARS.

Har han krävt miljoner av tusentals eller tiotusentals personer i skuldsanering under många år så är det väll miljarder han krävt får vara med på betalplan. Får han igenomsnitt 20% utbetalning från det han kräver så börjar det totalt röra sig om ganska stora pengar för varje procent som borgenärerna går miste om.

Jag vet inte - en idé bara. Om någon sitter på resurser och kan ha ett intresse att ta fighten mot ARS så är det banker som omsätter hundratals miljoner eller massvis av miljarder. Men som felaktigt får 15% utbetalt från betalplaner istället för 25 eller 30% då ARS spär ut dom genom att lägga till miljoner i bedrägeriskulder. Större banker/inkasson har också stora legal teams. Hur glad är Gothia, Remember, Svea, Collector, Satander eller Intrum om dom får veta hur mycket pengar dom förlorar på en privatperson.

Ett sätt kan väll vara att samla ihop en maillista till alla banker och inkasson och skapa en mailmall alla som vill får använda.

Så ser man till att flera forumsmedlemmar skickar samma mail och bifogar alla FUP:ar

Förklarar att nästan inga skulder finns till ARS och att borgenärerna får betydligt lägre procent av utbetalningarna från betalplanen.
Men att alla geldenärer känner sig tvungna att godkänna betalplanen för att man inte får ha tvistig skuld och ingen vill tappa sin skuldsanering.

Lägger man fram ett tillräckligt gediget fall till alla borgenärer så kanske det finns ett par som är intresserade av att ta upp fallet mot ARS.

Har han krävt miljoner av tusentals eller tiotusentals personer i skuldsanering under många år så är det väll miljarder han krävt får vara med på betalplan. Får han igenomsnitt 20% utbetalning från det han kräver så börjar det totalt röra sig om ganska stora pengar för varje procent som borgenärerna går miste om.

Jag vet inte - en idé bara. Om någon sitter på resurser och kan ha ett intresse att ta fighten mot ARS så är det banker som omsätter hundratals miljoner eller massvis av miljarder. Men som felaktigt får 15% utbetalt från betalplaner istället för 25 eller 30% då ARS spär ut dom genom att lägga till miljoner i bedrägeriskulder.
Jag vet inte vad målet med din idé är.
Vad ska andra borgenärer göra? Det är nog ganska svårt för dem att bestrida en skuld som både borgenär och gäldenär har godkänt och som sen inte avslåtts i tingsrätt.

Och jag tror du har fel. En bank som omsätter "hundratals miljoner eller massvis av miljarder" kommer inte spendera tusentalskronor för att få tillbaka några ynka kronor extra. Jurister är inte gratis och dem kostar per timme eller ärende. Så "många bäckar små" gäller ju både inkomster och utgifter.

Jag vet inte vad målet med din idé är.
Vad ska andra borgenärer göra? Det är nog ganska svårt för dem att bestrida en skuld som både borgenär och gäldenär har godkänt och som sen inte avslåtts i tingsrätt.

Och jag tror du har fel. En bank som omsätter "hundratals miljoner eller massvis av miljarder" kommer inte spendera tusentalskronor för att få tillbaka några ynka kronor extra. Jurister är inte gratis och dem kostar per timme eller ärende. Så "många bäckar små" gäller ju både inkomster och utgifter.
Ynka kroner? Om man i snitt betalar 20% av sina skulder på betalplan och han har krävt in säg i snitt 500.000 pga ocker räntor som är godkända i betalplanen på 2000 betalplaner i 10 år.

Det är 20.000 skuldsaneringar x 500.000 = 10 miljarder. 20% av det är 2 miljarder han fått betalt i bedrägerier som borgenärerna kollektivt förlorat eftersom han aldrig egentligen ska ingå i betalplanen.

Jag har ingen aning vad riktiga siffran ligger på. Men att beloppet är ganska stort är jag övertygad om.

Sen förstår jag också att man inte kan gå efter han för återbetalning i varje fall. Skulle ta oändligt med resurser. Men det kanske finns dom som vill förhindra att det händer i framtiden genom att bura in han för grovt bedrägeri.

Senast ändrad:
Fast anmäler man inte sin skuld under inledande så tas den inte med? Och då kan dem väl inte komma i efterhand iheller och säga "jag ska vara med"?

Just där har du problemet....så som du resonerar så resonerade tingsrätten och hovrätten också. Högsta domstolen tog upp det - och rev upp bådas domar och menade på att en fordran kan anmälas när som helst. Det är just därför han fortsätter med det tillvägagångssättet att vänta till någon får beslut om Skuldsanering (som i mitt fall) och först då för första gången nämner sin fordran...

Här är domen i fråga för övrigt. : https://lagen.nu/dom/nja/2017s357

Gäldenären är fullt ut betalningsskyldig tills beslutet om skuldsanering har fått laga kraft​

11.

I skuldsaneringslagen finns ingen annan bestämmelse om rättsverkan av det ifrågavarande slaget än 47 §. Den verkan av skuldsanering som framgår av denna paragraf är inte knuten till någon särskild tidpunkt i förfarandet. Det innebär att fram tills skuldsaneringsbeslutet har fått laga kraft består även en okänd borgenärs fordran. Om en fordran blir känd först därefter kan den däremot inte göras gällande mot gäldenären annat än om skuldsaneringsbeslutet upphävs, och då från det att detta beslut har fått laga kraft (NJA 2016 s. 844).

12.

Kungörelseförfarandena i 19 och 28 §§ skuldsaneringslagen syftar främst till att en borgenär som av någon anledning har förblivit okänd i ärendet lättare ska kunna uppmärksamma skuldsaneringen. Borgenären har då möjlighet att göra sin fordran gällande genom att anmäla den eller genom att överklaga beslutet om att bevilja skuldsanering (se prop. 2005/06:124 s. 55). Underlåtenhet att anmäla fordringen inom den i 19 § föreskrivna fristen är inte förenad med någon rättsverkan.

Bedömningen i detta fall​

13.

Skuldsaneringsförfarandet är inte avslutat. Det föreligger därför inte något lagakraftvunnet skuldsaneringsbeslut. ARS:s fordran är alltså inte prekluderad.

14.

Något hinder mot att ARS gör gällande sin fordran i samband med att skuldsaneringsbeslutet överklagas föreligger inte.

15.

Målet bör följaktligen lämnas tillbaka till Kronofogdemyndigheten för fortsatt handläggning.

Domslut​

HD:s avgörande​

Med undanröjande av hovrättens beslut lämnar HD målet till Kronofogdemyndigheten för fortsatt handläggning av skuldsaneringsärendet.

Kontakta uppdrag granskning och föreslå att de gör ett reportage om adam och hans bolag det kanske skulle sätta fart på politikerna att ändra lagarna så han inte kan fortsätta som han gör. Tror det snabbaste sättet att få till en förändring är att media tar upp fallet så politiker m.m. får upp ögonen på problemet.

Ynka kroner? Om man i snitt betalar 20% av sina skulder på betalplan och han har krävt in säg i snitt 500.000 pga ocker räntor som är godkända i betalplanen på 2000 betalplaner i 10 år.

Det är 20.000 skuldsaneringar x 500.000 = 10 miljarder. 20% av det är 2 miljarder han fått betalt i bedrägerier som borgenärerna kollektivt förlorat eftersom han aldrig egentligen ska ingå i betalplanen.

Jag har ingen aning vad riktiga siffran ligger på. Men att beloppet är ganska stort är jag övertygad om.

Sen förstår jag också att man inte kan gå efter han för återbetalning i varje fall. Skulle ta oändligt med resurser. Men det kanske finns dom som vill förhindra att det händer i framtiden genom att bura in han för grovt bedrägeri.
Fast du får sluta gissa och anta siffror. Kom med riktiga siffror så kan vi prat om hur mycket pengar det handlar om.

Fast du får sluta gissa och anta siffror. Kom med riktiga siffror så kan vi prat om hur mycket pengar det handlar om.
Haha, ja det vore något för de där siffrorna var mer hittepå än vanligt till och med.

Du tyckte ju jag skulle lösa problemet med att dom anställda begår tjänstefel . Räcker nog inte med att anmäla eftersom den hade lagts ner som alla andra uppenbara anmälningar görs idag . Till och med när dom tar en brottsling när han begår brottet så läggs det ner . Så svenska myndigheter jobbar tyvärr idag
Ja eftersom det är du som tycker det är rimligt att du gör det. Övriga verkar inte tycka saker är lika uppenbart som det du inbillat dig.

Senast ändrad:
Gjort för sedan 2 månader tillbaka. Och Mail till alla tänkbara myndigheter och alla sittande i regering.
Sånt brukar mest innebära stämpel som rättshaverist eller liknande dock.

Kan dom få tycka. Hellre påpeka och anmäla brott, än att gömma sig i källaren och låta det fortgå.
Det är inte så ofta ett tyckandemail ens innebär någon form av anmälan om brott..

Undrar hur många mail KFM får på en dag måste ju vara tusentals

Hur många som kollar och svarar?

Sen är väl kanske inte allt "relevant" tänker jag.

Jag får på mitt jobb cirka 50 mail per dag men utav dom är ju hälften allt ifrån hur man ska få sin penis styv till att närvara vid mässor eller köpa specifika medicintekniska produkter.

Sen är väl kanske inte allt "relevant" tänker jag.

Jag får på mitt jobb cirka 50 mail per dag men utav dom är ju hälften allt ifrån hur man ska få sin penis styv till att närvara vid mässor eller köpa specifika medicintekniska produkter.
Vet inte hur hittar de folk,får massa olika reklamer för saker jag inte alls är intresserad av.

Hur många som kollar och svarar?
Kundservice är väl kring 100-150 kanske. Dom svarar på väldigt mycket och sorterar resten vidare till rätt ställe, väl där så är det säkert 1500 till som har tillgång och kan svara.
Det innebär inte att det sitter 1600 pers och svarar på mail, ofta är det 1-2 per sektion och dag/vecka som har uppgiften att försöka hantera det som kommer in.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Tillbaka
Topp