Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Brixo Privatlån - Ingen UC
4. Kredio - Lån utan UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Brixo Kontokredit - Swish-utbetalning & Ingen UC
8. Tomly - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Klaralån - Lån utan UC

Jag har ansökt om skuldsanering!

Jag har ansökt och de borde höra av sig i maj! Jag fortsätter betala på mina räkningar men betalar in på krediter och får plocka ut för att gå runt. Detta gör att det känns som jag kommer bli nekad skuldsanering! Hur har ni andra gjort under tiden ni väntar på inledande?
Som övriga säger, du måste sluta använda dina krediter då det kan ses som nya lån och det finns ingen tydlig brytpunkt. Förstår att det är tufft då du har det jobb du har men går du inte runt nu så kommer det ändå inte hålla i längden och förr el senare blir det utmätning. Tror vi skulle bli förvånade om vi visste hur många kollegor vi har på våra arbetsplatser (i alla positioner) som har löneutmätning/skuldsanering/ekonomiska bekymmer. .

Senast ändrad:
Hur fungerar det om man ansökt om nån typ för 2 månader sen men blivit nekad lån? Fick en akut utgift som var tvungen att lösa sig så var desperat men familj hjälpte mig vid det läget. Tänker om dem tar uc och kikar där på just om man gjort ansökan?

Just nu arbetar KFM med ärenden som inkom den 13/2. Jag ansökte runt den 20/2 så räknar med ett samtal nästa vecka eller veckan därpå. Du har redan haft ditt samtal, eller hur va det?

Mitt förra hade jag för typ 2 månader sedan! Sen så sökte jag igen :D

min sambo har skuldsanering och när jag gjorde min ansökan kryssade jag i att sambon söker skuldsanering med. Hans har ju precis blivit klart så undrar om jag får hans handläggare eller om jag får någon helt annan?

Efter många funderingar fram och tillbaka så har jag kommit fram till att skicka in en ny ansökan om skuldsanering. Har fått papper om inkomst nu och inser att jag inte kommer kunna hålla alla betalplaner när löneutmätning kommer igång. Snabbt räknat har jag skulder på runt 1 miljon, mestadels är räntor som tickar. Idagsläget ligger endast 240000 kr hos kfm varav ena skulden är till ARS Enterprise på 200000. Har fått till bra planer med många inkassobolag med avskrivning och fryst ränta osv men tyvärr kommer det ju inte fungerar när löneutmätning startar. Känns så surt då jag kommit långt och hoppades genom förhandlingar kunna bli skuldfri själv.
Sist jag sökte skuldsanering för ca 3 år sedan och då fick jag avslag för tredje gången för att jag INTE hade ett heltidsjobb. Idag jobbar jag heltid så borde rimligtvis få igenom en ansökan men man vet aldrig beroende på vilken handläggare man får!

Då har KFM hört av sig via sms. Fick precis ett missat samtal från ett 010-nummer och en Christel vill nu komma i kontakt med mig. Hur funkar det? Kan man boka en telefontid med handläggaren? Sitter i en halvöppen kontorsmiljö och har ingen direkt lust att öppna mig om mitt ekonomiska haveri för kollegorna...

Senast ändrad:
Då har KFM hört av sig via sms. Fick precis ett missat samtal från ett 010-nummer och en Christel vill nu komma i kontakt med mig. Hur funkar det? Kan man boka en telefontid med handläggaren? Sitter i en halvöppen kontorsmiljö och har ingen direkt lust att öppna mig om mitt ekonomiska haveri för kollegorna...
Bara ringa upp och bestämma något.

Fick även ett mail ifrån handläggaren där jag nämnde att jag har svårt att ta ett samtal just idag. Mycket förstående handläggare som istället skickade en rad frågor som jag ska besvara via mail.

Håller tummarna! Berätta gärna hur det gick!

Tack! Vet inte om frågorna hon vill ha svar på är de typen av frågor som vanligtvis ställs i ett samtal. Annars brukar det väl alltid vara brukligt med ett telefonsamtal? Återkommer oavsett.

Frågor om bostadsförhållanden, om min anställning, om min skuldsättning, om mina barn påverkats av skulderna etc. Svåraste är att svara på om mina barn har påverkats…
Hade samtal idag. Det var precis de frågorna jag fick, dock inte om barnet påverkas (han e nyfödd 😛). Sen redogöra för hur skulderna uppstått, vad jag gjort för att kunna betala osv osv. Hela tjadderittan. Hon sa att hon skulle försöka få till ett beslut idag eller imorgon (nu blir det nog imorgon 😛). Hon verkade dock positiv och förstående. Hoppas det går vägen för dig! =)

Hade samtal idag. Det var precis de frågorna jag fick, dock inte om barnet påverkas (han e nyfödd 😛). Sen redogöra för hur skulderna uppstått, vad jag gjort för att kunna betala osv osv. Hela tjadderittan. Hon sa att hon skulle försöka få till ett beslut idag eller imorgon (nu blir det nog imorgon 😛). Hon verkade dock positiv och förstående. Hoppas det går vägen för dig! =)
När ansökte du?

Då va ansökan inskickad. Nu börjar en lång vänta...
Håller tummarna för dej! Hoppas det går nu när du jobbar 100%. Var det enda anledningen till avslag andra gångerna? Jag skickade in för en månad sen…

Håller tummarna för dej! Hoppas det går nu när du jobbar 100%. Var det enda anledningen till avslag andra gångerna? Jag skickade in för en månad sen…

Tack <3
Japp....eftersom jag inte jobbade heltid så hade jag inte gjort ALLT för att försöka betala mina skulder.
Håller tummarna för dig!

Detsamma, lycka till!

Hoppas verkligen du blir beviljad Terry, svårt o tro 80% av dem här tagit skumma lån som du gjort bara för o klara av det! Vem här hade chansat me livet som insats i lånehajar bara för o pusslar ihop saker. Även om du tjänar bra så hoppas ja du blir beviljad då du gjort över förväntan vad alla här nog skulle vågat för o betala sina skulder:/

Mailat in svar på de frågor som handläggaren hade. Bara att invänta vad nästa steg blir...

Det blev ett avslag. Trots att handläggaren var väldigt inkännande och förstående (vad det verkade) har hon tydligen missat relevant information och även snurrat till det med datum, år och så vidare. Nu skriver jag en överklagan. Än är inte slaget förlorat. Hoppas du får bättre utfall!

Här är anledningarna, men jag kommenterar dem inte mer ingående här men jag kan säga att 1 & 2 inte stämmer helt och hållet. Spel ja, 2021(november) slutade jag spela. Då tog jag även sista samlingslånet (mars).

Det står även följande;

"Du levde under åren 2017-2019 i en relation där du betalade alla
kostnader. Du går idag hos psykolog och får behandling.
Du har betalat vad du har kunnat, arbetat mer än heltid för att öka dina
inkomster, minskat dina kostnader, förhandlat med dem du är skyldig pengar och sålt dina tillgångar.
"

Och så avslaget:
"
Du har inte gjort tillräckliga ansträngningar för att skaffa dig så goda inkomster
som möjligt eftersom du valt att studera trots att du har möjligheter till inkomst
från arbete. Därmed har du inte gjort vad som kan förväntas av dig för att öka
dina möjligheter att betala åtminstone en del av dina skulder. Detta talar starkt
emot en skuldsanering för dig.

Du har skulder på grund av att du lånat pengar för att bekosta en annans persons
utgifter. Genom att hjälpa en annan vuxen person med ekonomiska
resurser har du själv försatt dig i en svår ekonomisk sits. Detta talar emot en
skuldsanering för dig.

Du har tagit lån för att finansiera ett spelande om pengar. Att en del av dina
skulder har uppkommit på detta sätt och relativt nära i tiden talar starkt emot en
skuldsanering för dig.

Vid en helhetsbedömning av din situation finns det flera omständigheter som
talar emot en skuldsanering för dig. Vi bedömer därför att det i dagsläget inte är
skäligt att bevilja skuldsanering för dig. Vi avslår därför din ansökan."

Synd att jobba mer än 100% inte är tillräckligt då... jag studerar heltid som kommer ge mig en högre ingångslön och till ett yrke där jag inte kommer bli utbränd som jag blivit på tidigare anställningar. Tog även ett jobb nyligen till det jag studerar på 80% samtidigt som jag studerar 100%, för att kunna betala på löneutmätningen. Jag återkommer när min överklagan har beviljats ;-)

Lider med dig kompis :( Hoppas att överklagan går igenom. Om inte, lev med löneutmätning något år och sök sedan igen. Dina chanser vid en framtida ansökan borde vara mycket goda. Kämpa! :)

Lider med dig kompis :( Hoppas att överklagan går igenom. Om inte, lev med löneutmätning något år och sök sedan igen. Dina chanser vid en framtida ansökan borde vara mycket goda. Kämpa! :)
Jao. Förra året var anledningen att jag tagit lån i närtid. Jag studerade även då för att få en högre inkomst och därmed kunna betala på mina skulder.. men jaja. Min överklagan landade på fem sidor xD

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Tillbaka
Topp