- Meddelanden
- 1 387
- Mottagna reaktioner
- 993
- Poäng
- 757
Tack har dock bestämt mig nu för att släppa allt även om jag får ha löneutmätning ett tag orkar inte leva i ett luftslott längre har försökt ett år att få ihop alltExakt och då har du fortfarande dörren öppen win win![]()
Det enda jag är rädd för är mitt jobb men då får jag bli arbetslös lär dock inte få något nytt heller men då får jag ta det
- Meddelanden
- 193
- Mottagna reaktioner
- 90
- Poäng
- 257
Samma här, inte mycket annat att välja på, tror och hoppas du inte behöver vara orolig över jobbetTack har dock bestämt mig nu för att släppa allt även om jag får ha löneutmätning ett tag orkar inte leva i ett luftslott längre har försökt ett år att få ihop allt
Det enda jag är rädd för är mitt jobb men då får jag bli arbetslös lär dock inte få något nytt heller men då får jag ta det

- Meddelanden
- 1 387
- Mottagna reaktioner
- 993
- Poäng
- 757
Nej dottern är dock mest ledsen o henne har jag svikit. Sämsta mamman men orkar inte mer. Förslker få tag i en budget o skuldrådgivare för alla mina tusen frågorSamma här, inte mycket annat att välja på, tror och hoppas du inte behöver vara orolig över jobbet![]()
- Meddelanden
- 1 387
- Mottagna reaktioner
- 993
- Poäng
- 757
Vi kanske kan stötta varandraSamma här, inte mycket annat att välja på, tror och hoppas du inte behöver vara orolig över jobbet![]()
- Meddelanden
- 1 387
- Mottagna reaktioner
- 993
- Poäng
- 757
Kommit till insikt med att jag inte kommer längre trots betalplaner och har redan brixo och trots nytt jobb och högre lön o jämkning går det ej längre. Att hålla på o pyssla varje månad håller ej i längden
- Meddelanden
- 3 478
- Mottagna reaktioner
- 2 284
- Poäng
- 1 557
Som sagt, du får göra vad du vill. Om du släpper allt och låter det gå till kronofogden för utmätning/löneutmätning tittar de ju inte på vad du gjort med dina pengar. De tittar bara på om du har några utmätningsbara tillgångar och förbrukade konsertbiljetter, spa-besök mm är ju naturligtvis inte utmätningsbara. Men fastigheter, pengar på dina konton, dyra smycken, fordon etc är ju det. Och överskott på din lön.Nä mest nyfiken skulle jag släppa allt skullr jag få massa pengar över och om man fär över dem till dottern t ex och t ex går på spa det kan man inte utmäta. Bara undrar ? Nyfiken
Så alla gör ju olika med de pengar de ev har över när de släppt allt. En del köper på sig det de behöver inför framtiden, som kläder och skor, torrvaror, busskort. En del sparar kontanter ”i madrassen”. En del försöker hitta konton som kronofogden inte kan hitta. En del sätter pengar hos någon annan som de litar på ( partner, kompisar). En del lyxshoppar. Och en del bryr sig inte eller tänker inte på det. Och en del betalar av några skulder.
- Meddelanden
- 10 155
- Mottagna reaktioner
- 6 683
- Poäng
- 4 477
Vad är planen nu ?Kommit till insikt med att jag inte kommer längre trots betalplaner och har redan brixo och trots nytt jobb och högre lön o jämkning går det ej längre. Att hålla på o pyssla varje månad håller ej i längden

- Meddelanden
- 1 387
- Mottagna reaktioner
- 993
- Poäng
- 757
Har i natt med 1,6 MSek i skulder bestämt att släppa allt men har massa frågorSläpp rubbet i slutet av maj är mitt råd. Finns ingen nytta med att fortsätta betala dom. Skapa ett startkapital och spara allt du kan om du blir beviljad istället. Säg att du strikt kan spara undan 10.000 i månaden. När skuldsaneringen drar igång så har du ett startkapital på 50.000-60.000. Det eftersom du inte kommer hinna på löneutmätning (förutsatt du är ikapp idag) innan ansökan hanteras.
Om handläggaren tar upp något om det (vilket jag inte tror) så skyll på att det är i samråd med och på skuldrådgivarens rekommendation som du valt att släppa alla lån. Vilket du borde gjort för länge sen, men har fortsatt betala allt du verkligen kunnat, vilken handläggaren trodde var positivt för din skälighet till att bli beviljad skuldsanering.
Hoppas få behålla mitt jobb då jag jobbar inom finans.
Ska jag betala lute på några skulder ?
Komner kunna lägga undan pengar kan man göra det tills ev löneutmätning börjar nån skuldsanering lär jag inte få har för ntya lån
Sedan min mans konto o dotterns klnto i deras namn får de behålla sina pengar ?
Min tjänstepension tar det den o betalar av skulddr med ? Massa,frågor inga svar
- Meddelanden
- 1 387
- Mottagna reaktioner
- 993
- Poäng
- 757
Ja har inget val än att släppa allt det går inte och att ta lån för att lösa andra lån löser inte problemet o är för överbelånadVad är planen nu ?![]()
Pratat med familjen dottern tar det värst och jag tänker mest om jag får behålla mitt jobb inom finans. Jag känner bara att pysdla o ta från krediter hela tiden ör inte hållbart. Om jag får behålla mitt jobb så får jag enligt kfm förbehållsbelopp behålla en väldigt stor summa varje månad och slipper pyssla. Men har tusen frågor i mitt huvud nu utan svar
- Meddelanden
- 1 387
- Mottagna reaktioner
- 993
- Poäng
- 757
Tack och om dottern fått smycken i julklapp tidigare skulle de då ta hennes smycken. Hennes konto hon är 18 år tar de hennes pengar ? Makens egna konton tar de hans pengar ? Tänkte föra över en summa till dottern innan utmätning som hon kan ha till sin student nästa år.Som sagt, du får göra vad du vill. Om du släpper allt och låter det gå till kronofogden för utmätning/löneutmätning tittar de ju inte på vad du gjort med dina pengar. De tittar bara på om du har några utmätningsbara tillgångar och förbrukade konsertbiljetter, spa-besök mm är ju naturligtvis inte utmätningsbara. Men fastigheter, pengar på dina konton, dyra smycken, fordon etc är ju det. Och överskott på din lön.
Så alla gör ju olika med de pengar de ev har över när de släppt allt. En del köper på sig det de behöver inför framtiden, som kläder och skor, torrvaror, busskort. En del sparar kontanter ”i madrassen”. En del försöker hitta konton som kronofogden inte kan hitta. En del sätter pengar hos någon annan som de litar på ( partner, kompisar). En del lyxshoppar. Och en del bryr sig inte eller tänker inte på det. Och en del betalar av några skulder.
Hoppas mest på att få behålla mitt jobb men det är inom finans så det vet man ej.
- Meddelanden
- 3 478
- Mottagna reaktioner
- 2 284
- Poäng
- 1 557
Sånt kan nog @Lasseman svara bättre på.Tack och om dottern fått smycken i julklapp tidigare skulle de då ta hennes smycken. Hennes konto hon är 18 år tar de hennes pengar ? Makens egna konton tar de hans pengar ? Tänkte föra över en summa till dottern innan utmätning som hon kan ha till sin student nästa år.
Hoppas mest på att få behålla mitt jobb men det är inom finans så det vet man ej.
- Meddelanden
- 1 387
- Mottagna reaktioner
- 993
- Poäng
- 757
Ok tack i alla fall för din hjälpSånt kan nog @Lasseman svara bättre på.
- Meddelanden
- 737
- Mottagna reaktioner
- 425
- Poäng
- 527
Okej om du nu kommit fram till att du ska släppa allt så är huvudregeln när det gäller utmätning vid skulder är att var och en ansvarar för sina egna skulder, även när man är gift.Kronofogden kommer således inte kunna utmäta pengar från din makes eller din dotters konto när dom står i deras namn och dom kan styrka det.Vad du gör med pengarna du får över är upp till dig. Köp på dig saker du behöver för framtiden, ta ut pengarna, sätt dom någonstans där du tror KfM inte når dom, alternativen är många.KFM kommer ju kolla vad som finns att utmäta och inte vad du gjort med pengarna vid en löneutmätning.Bra att du kontaktat en budget och skuldrådgivare för stöd och genomgång.Härligt att maken tog det bra viktigt med kommunikation och stöd.Jag har nu bestämt mig att släppa allt
Allt detta pysslande för pengar får behålla mer än vad jag haft på flera år o lgh står på.maken och vi ska inte flytta.
Men undrar en sak
Kan kfm plocka pengar från maken el dotterns konto som står i deras namn ?
Vad gör man med övefskottet man får när man slutar betala ? Sparar en buffert under madrassen ?
Har kontaktat en budget o skuldrådgivare men kommer inte få skuldsanering för jag har för nya lån men kan ju alltid skicka in en
Maken tog det bra. Förklarade för honom att vi kan bo kvar har hyresrätt osv.
Jag tog detta beslut i natt
- Meddelanden
- 1 387
- Mottagna reaktioner
- 993
- Poäng
- 757
Nej det förstår jag men om man hela tiden går back trots betalplaner o jämkar o använder betalfria månader och vet att löneutmätning inte är optimalt jag tror inte min skuld på 1,6 MSEK går att betala inom rimlig tid själv och dessutom detta pysslande tär enormt på enSläppa allt är ju inte att rekommendera om man tror att det finns möjligheter att betala sina skulder själv utan skuldsanering om det inte är så att man tror man kan komma igenom en löneutmätning inom en rimlig framtid. Men man ska ju heller inte släppa allt om man inom kort behöver vara utan anmärkningar av olika skäl. Hur man gör beror ju på ens individuella förutsättningar.
Enda trista är att jag kanske blir av med mitt jobb inom finans.
Jag ska inte flytta eller köpa nåt stort inom sinom tid.
- Meddelanden
- 1 387
- Mottagna reaktioner
- 993
- Poäng
- 757
Jag inser att 1,6 MSEK inte går att betala inom sinom tid och skönt att make o dotter får behålla sina pengar kontona står i deras namn.Okej om du nu kommit fram till att du ska släppa allt så är huvudregeln när det gäller utmätning vid skulder är att var och en ansvarar för sina egna skulder, även när man är gift.Kronofogden kommer således inte kunna utmäta pengar från din makes eller din dotters konto när dom står i deras namn och dom kan styrka det.Vad du gör med pengarna du får över är upp till dig. Köp på dig saker du behöver för framtiden, ta ut pengarna, sätt dom någonstans där du tror KfM inte når dom, alternativen är många.KFM kommer ju kolla vad som finns att utmäta och inte vad du gjort med pengarna vid en löneutmätning.Bra att du kontaktat en budget och skuldrådgivare för stöd och genomgång.Härligt att maken tog det bra viktigt med kommunikation och stöd.
Det står ju deras namn på banken
Ja då vet jag att fram till utmätning kan jag köpa saker kan man föra över pengar till dottern ?
Dottern tog det värst
- Meddelanden
- 1 387
- Mottagna reaktioner
- 993
- Poäng
- 757
Enda oron är att jag är ny på mitt jobb började i feb slapp dock provanställning så det är väl ett orosmoment hade varit intressant att höra hur det gått för andra inom finansOkej om du nu kommit fram till att du ska släppa allt så är huvudregeln när det gäller utmätning vid skulder är att var och en ansvarar för sina egna skulder, även när man är gift.Kronofogden kommer således inte kunna utmäta pengar från din makes eller din dotters konto när dom står i deras namn och dom kan styrka det.Vad du gör med pengarna du får över är upp till dig. Köp på dig saker du behöver för framtiden, ta ut pengarna, sätt dom någonstans där du tror KfM inte når dom, alternativen är många.KFM kommer ju kolla vad som finns att utmäta och inte vad du gjort med pengarna vid en löneutmätning.Bra att du kontaktat en budget och skuldrådgivare för stöd och genomgång.Härligt att maken tog det bra viktigt med kommunikation och stöd.
Vet du hur lång tid det tar innan det blir löneutmätning ?
- Meddelanden
- 31 751
- Mottagna reaktioner
- 16 680
- Poäng
- 11 977
Normalt är svaret nej på de frågornaTack och om dottern fått smycken i julklapp tidigare skulle de då ta hennes smycken. Hennes konto hon är 18 år tar de hennes pengar ? Makens egna konton tar de hans pengar ? Tänkte föra över en summa till dottern innan utmätning som hon kan ha till sin student nästa år.
- Meddelanden
- 1 387
- Mottagna reaktioner
- 993
- Poäng
- 757
Tack då vet jag.Normalt är svaret nej på de frågorna
- Meddelanden
- 1 387
- Mottagna reaktioner
- 993
- Poäng
- 757
Kan vi inte fäljas åt ?Samma här, inte mycket annat att välja på, tror och hoppas du inte behöver vara orolig över jobbet![]()
- Meddelanden
- 1 387
- Mottagna reaktioner
- 993
- Poäng
- 757
Om jag har tjänstepension på konton tar dem dessa också ?Som sagt, du får göra vad du vill. Om du släpper allt och låter det gå till kronofogden för utmätning/löneutmätning tittar de ju inte på vad du gjort med dina pengar. De tittar bara på om du har några utmätningsbara tillgångar och förbrukade konsertbiljetter, spa-besök mm är ju naturligtvis inte utmätningsbara. Men fastigheter, pengar på dina konton, dyra smycken, fordon etc är ju det. Och överskott på din lön.
- Meddelanden
- 737
- Mottagna reaktioner
- 425
- Poäng
- 527
Det kan va väldigt psykiskt påfrestande och leva under en väldigt lång tid med allt som hör ihop med att pussla ihop det för att det ska gå runt när man har en så stor skuld. Långt ifrånJag inser att 1,6 MSEK inte går att betala inom sinom tid och skönt att make o dotter får behålla sina pengar kontona står i deras namn.
Det står ju deras namn på banken
Ja då vet jag att fram till utmätning kan jag köpa saker kan man föra över pengar till dottern ?
Dottern tog det värst
alla som klarar det.Det går bra att göra så, du kan i stort sett göra vad du vill med pengarna innan utmätningen.Prata med dottern att det kommer bli bra kanske till och med att fungera bättre med löneutmätning än vad det gör nu och att du som mamma kommer troligtvis att känna en lättnad inom en snar framtid när du smält den nya situationen.
- Meddelanden
- 737
- Mottagna reaktioner
- 425
- Poäng
- 527
Dom kan ta från tjänstepensionen men har för mig att dom får ta max 50 procent.Om jag har tjänstepension på konton tar dem dessa också ?
- Meddelanden
- 1 387
- Mottagna reaktioner
- 993
- Poäng
- 757
Tack för stödet och ska nog föra över en del till dottern hon är myndig så hennes konton står i hennes namn.Det kan va väldigt psykiskt påfrestande och leva under en väldigt lång tid med allt som hör ihop med att pussla ihop det för att det ska gå runt när man har en så stor skuld. Långt ifrån
alla som klarar det.Det går bra att göra så, du kan i stort sett göra vad du vill med pengarna innan utmätningen.Prata med dottern att det kommer bli bra kanske till och med att fungera bättre med löneutmätning än vad det gör nu och att du som mamma kommer troligtvis att känna en lättnad inom en snar framtid när du smält den nya situationen.
- Meddelanden
- 1 387
- Mottagna reaktioner
- 993
- Poäng
- 757
Ok då kan de betala av mycket av lånen med den då. Har väldigt mycket pensionssparandeDom kan ta från tjänstepensionen men har för mig att dom får ta max 50 procent.
- Meddelanden
- 3 136
- Mottagna reaktioner
- 2 581
- Poäng
- 1 707
Hos vilka ligger tjänstepensionen?Om jag har tjänstepension på konton tar dem dessa också ?
- Meddelanden
- 1 387
- Mottagna reaktioner
- 993
- Poäng
- 757
Då kan de få loss 150 000 kr i så fall och betala av skulderna medDom kan ta från tjänstepensionen men har för mig att dom får ta max 50 procent.
- Meddelanden
- 1 387
- Mottagna reaktioner
- 993
- Poäng
- 757
Hos Nordea min bank och en del hos Alecta och mitt nuvarande jobb har SEB och mitt privata pensionssparande finns i Nordea,Hos vilka ligger tjänstepensionen?
Utmäter de pågående tjänstepension från jobbet ?
- Meddelanden
- 1 387
- Mottagna reaktioner
- 993
- Poäng
- 757
Mitt nya jobb kanske inte tycker jag borde bytt jobb om jag har skulder men fick en ny tjänst med högre lön i feb inom ekonomi o det som tillsvidare då jag mådde hemskt på mitt förra jobb. Usch många tankar. Dottern är den som tog allt sämst är världens sämsta mamma nu
- Meddelanden
- 31 751
- Mottagna reaktioner
- 16 680
- Poäng
- 11 977
Som regel går det inte utmäta.Om jag har tjänstepension på konton tar dem dessa också ?
- Meddelanden
- 31 751
- Mottagna reaktioner
- 16 680
- Poäng
- 11 977
Tjänstepension som utbetalas går fint att utmätaHos Nordea min bank och en del hos Alecta och mitt nuvarande jobb har SEB och mitt privata pensionssparande finns i Nordea,
Utmäter de pågående tjänstepension från jobbet ?
- Meddelanden
- 1 387
- Mottagna reaktioner
- 993
- Poäng
- 757
Ok då får de ta den också då.Tjänstepension som utbetalas går fint att utmäta
- Meddelanden
- 1 387
- Mottagna reaktioner
- 993
- Poäng
- 757
Ok då vet jagSom regel går det inte utmäta.
- Meddelanden
- 1 387
- Mottagna reaktioner
- 993
- Poäng
- 757
Alltså tjänstepension som jobbet betalar in får inte ut min tjänstepension än på flera år. Tar de intjänad tjänstepension som finns på min bankTjänstepension som utbetalas går fint att utmäta
- Meddelanden
- 31 751
- Mottagna reaktioner
- 16 680
- Poäng
- 11 977
Alltså tjänstepension som jobbet betalar in får inte ut min tjänstepension än på flera år. Tar de intjänad tjänstepension som finns på min bank
Det går som regel inte att utmäta
- Meddelanden
- 1 387
- Mottagna reaktioner
- 993
- Poäng
- 757
Ok tack då får jag behålla min tjänstepension i alla fallDet går som regel inte att utmäta
- Meddelanden
- 193
- Mottagna reaktioner
- 90
- Poäng
- 257
GärnaKan vi inte fäljas åt ?
!- Blev medlem
- 19 april 2022
- Meddelanden
- 193
- Mottagna reaktioner
- 90
- Poäng
- 257
Har också tjänstepension på olika ställen, hade räckt till hela skulden men hört att det är svårt att dra det till skulderna?Då kan de få loss 150 000 kr i så fall och betala av skulderna med
- Meddelanden
- 1 387
- Mottagna reaktioner
- 993
- Poäng
- 757
Trist att det förekommer att man blir av med sitt jobb pga privata skulder mest det jag är rädd för inför stundande löneutmätning. Kommer inte heller få något nytt jobbSäg det. Det förekommer i alla fall
Testat en gång för många år sedan. Första månaden bedömde personen att hen skulle ha ett högre förbehåll pga någon händelse, andra månaden beviljade personen sig anstånd helt och hållet. Sen var det bara att lägga beslut ändå.
Har för mig att den löneutmätningen bara funkade en månad, personen fick inte fortsätta på sitt jobb när hen hade löneutmätning.
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.