Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Brixo Kontokredit - Lån utan UC
4. Creditstar - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Lån utan UC
6. Loanstep - Lån utan UC
7. Klaralån - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Lumify - Lån utan UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Jag & min skuldsanering

Kan ändras vid ett beslut men då får du betala mindre till skusan om CSN inte pausas.

& just det hade nog varit det bästa för @Mirakel ! Förvisso beroende på hur stor skulden är där...men den skall väll vara fullt återbetald innan pensionen kan jag tro, eller?!

Det låter kanske konstigt men gud vilken härlig känsla den inbetalningen är. Bästa någonsin!

Japp. Känslan av att veta att saker är på väg åt rätt håll och att man kommer få en nystart på riktigt är nästan obeskrivlig. Får fortfarande nypa mig i armen efter att varje betalning är gjord :)

Fri som en fågel - L O V E L Y ! :D
Nope, dottern betalade hem 3000kr, men sedan november gick ja med på att sänka det till 2000kr MOT att hon istället sparade mer pengar månadsvis, vilket hon har gjort oxå...
Hon kommer inte trampa i sin moders fotsteg - det är en sak som är säker :) så något gott har ”min vansinnes resa” fört med sig ;)

MEN som sagt, jag har enkom inledandande skuldsanering. Fem veckor har nu passerat & snart ställs väll saker & ting på sin spets...antar jag ! Domedagen is on its way 😱

Det kommer gå vägen för dig med. Sitter ju fan på nålar jag med för att jag hoppas på positivt besked för dig med. Håller tumme :)

Det kommer gå vägen för dig med. Sitter ju fan på nålar jag med för att jag hoppas på positivt besked för dig med. Håller tumme :)

Åhhh jag blir sååå innerligt rörd över Ditt engagemang !! Tack fina Du ❤️

Vi får se... jag är ödmjuk inför vilket beslut det än blir ! Jag står inte och faller med ett nej i dagsläget. Jag känner mig stark & orkar kämpa på, men långsiktigt (många år) vet jag inte om psyket kommer mäkta med löneutmätning...

Kan ändras vid ett beslut men då får du betala mindre till skusan om CSN inte pausas.
Ja .. det känns iallafall som en tröst om det inte går igenom men jag har en positiv målbild.. måste orka med alla slags ”väntetider” nu bara

& just det hade nog varit det bästa för @Mirakel ! Förvisso beroende på hur stor skulden är där...men den skall väll vara fullt återbetald innan pensionen kan jag tro, eller?!
Nä.. jag har gamla gamla lån av den typen som avskrivs vid 65 års ålder . Kanske 67 nu med ändrad pensionsålder. Men har cirka 165000:- kvar på CSN

Så, då var även den här månadens betalning fixad. Känns riktigt bra att ha fått in den här rutinen och även uppdatera här, som en liten påminnelse till mig själv att det går framåt :)

Så, då var även den här månadens betalning fixad. Känns riktigt bra att ha fått in den här rutinen och även uppdatera här, som en liten påminnelse till mig själv att det går framåt :)
Samma här och nästa månad betalnings fritt och sedan sensomnar och höst att bocka av och sedan betalnings fritt i december och ett år har gått

Jag måste få instämma att det är en otrolig känsla att själv få betala in beloppet till KF. Jag hade ”bara” utmätning i 8 månader, men det kändes som en evighet. Jag kommer nog aldrig kunna förlika mig med den totala känslan av förnedring som det gjorde för mig... :(
Jag hade absolut fixat löneutmätning ett par år, men långsiktigt hade nog mitt psyke kolapsat då man inte får någon tillstymmelse till lättnad...och måste ”be” om att få behålla pengar för tex tandvård el glasögon. Bara tanken på att stå där framför tandläkaren och be om ett kostnadsförslag och få dom att skriva att åtgärden är nödvändig och den billigaste, får det att vända sig i magen på mig... :(

På tisdag har det gått tre veckor sedan min betalplan skickades ut till mina borgenärer...
Jag kommunicerade med min handläggare i torsdags i ett annat ärende, men då hade inga invändningar inkommit sa han...

Hoppas, hoppas... :)

Jag måste få instämma att det är en otrolig känsla att själv få betala in beloppet till KF. Jag hade ”bara” utmätning i 8 månader, men det kändes som en evighet. Jag kommer nog aldrig kunna förlika mig med den totala känslan av förnedring som det gjorde för mig... :(
Jag hade absolut fixat löneutmätning ett par år, men långsiktigt hade nog mitt psyke kolapsat då man inte får någon tillstymmelse till lättnad...och måste ”be” om att få behålla pengar för tex tandvård el glasögon. Bara tanken på att stå där framför tandläkaren och be om ett kostnadsförslag och få dom att skriva att åtgärden är nödvändig och den billigaste, får det att vända sig i magen på mig... :(

På tisdag har det gått tre veckor sedan min betalplan skickades ut till mina borgenärer...
Jag kommunicerade med min handläggare i torsdags i ett annat ärende, men då hade inga invändningar inkommit sa han...

Har du inte utmätning längre Kimsan ? Fått inledande och slutar då löneutmätning?
Håller tummarna ❤️❤️

Har du inte utmätning längre Kimsan ? Fått inledande och slutar då löneutmätning?
Håller tummarna ❤️❤️

Nä, löneutmätningen hävdes i samband med inledandet, så sedan april betalar jag själv i enlighet med en betalnings plan direkt till KF.
Tack bästa Du för Dina tummar ❤️

Nä, löneutmätningen hävdes i samband med inledandet, så sedan april betalar jag själv i enlighet med en betalnings plan direkt till KF.
Tack bästa Du för Dina tummar ❤️
Måste kännas toppen❤️ Är det samma summa som vid löneutmätning ?

Måste kännas toppen❤️ Är det samma summa som vid löneutmätning ?

Något lägre då man får en sk. buffert peng, som i mitt fall fastställdes till 800kr/mån. Dessa pengar skall bland annat täcka kortare sjukfrånvaro från arbetet, smärre tandvårdskostnader, glasögon och andra oförutsedda kostnader...

Något lägre då man får en sk. buffert peng, som i mitt fall fastställdes till 800kr/mån. Dessa pengar skall bland annat täcka kortare sjukfrånvaro från arbetet, smärre tandvårdskostnader, glasögon och andra oförutsedda kostnader...
Okej. Bra med buffert peng men 800kr räcker inte långt om man ska till tandläkare nya glasögon mm men det är klart man spar ju dom och på ett år blir det ju lite pengar, man går ju inte till tandläkarn varje månad eller byter glasögon
Kram❤️

Okej. Bra med buffert peng men 800kr räcker inte långt om man ska till tandläkare nya glasögon mm men det är klart man spar ju dom och på ett år blir det ju lite pengar, man går ju inte till tandläkarn varje månad eller byter glasögon
Kram❤️

Kram på Dig med ❤️
Kämpa på...tänk positivt !!

Den här tråden har missat helt! Låter lovande @Kimsan72 att inga invändningar kommit:)!

Lite off för tillfället då det varit lite rörigt det senaste. Kom fram att min man inte klarat vara helt ärlig om ekonomin och riskerar löneutmätning.

Det verkar lösa sig. Men fy fan vilket stressmoment att ha det hängande över sig när man gått och trott att allt är på väg åt rätt håll, och det sen visar sig att det brinner i andra änden.

Vet ärligt talat inte vad jag känner mer än besvikelse då vi kämpat som fan för att ta oss hit och inte vill riskera vare sig min sanering eller hamna i en värre sits.

Senast ändrad:
Lite off för tillfället då det varit lite rörigt det senaste. Kom fram att min man inte klarat vara helt ärlig om ekonomin och riskerar löneutmätning.

Det verkar lösa sig. Men fy fan vilket stressmoment att ha det hängande över sig när man gått och trott att allt är på väg åt rätt håll, och det sen visar sig att det brinner i andra änden.

Vet ärligt talat inte vad jag känner mer än besvikelse då vi kämpat som fan för att ta oss hit och inte vill riskera vare sig min sanering eller hamna i en värre sits.
Så tråkigt.
Du måste se till dig själv i detta läget, vara egoistisk så att din sanering ej riskeras.

Jag tänkte att jag ska försöka börja skriva om min skuldsanering. Främst om hur det går för mig att ställa om till att jag har skuldsanering, men även om hur det går att "bygga upp" mig själv igen.

Som en del av er kanske redan vet har jag haft psykisk ohälsa i stort sett hela mitt vuxna liv. Det är ingen ursäkt, men det förklarar en del av mina sämre val här i livet. Jag har vistats inom slutenvården i några omgångar då mitt mående har varit allt annat än vackert. Går sedan ett antal år på en mottagning som hjälper mig både med samtal och mediciner som bidrar till att jag idag har ett hanterbart liv. Min man finns med mig fortfarande, även om förhållandet stundvis har knakat. Vi har även två barn, som är min stora motivation till att genomföra och klara den här resan.

Mina skulder började jag att släppa i augusti/september 2017. Jag skickade in min ansökan om skuldsanering i mars/april 2018 och bifogade då även läkarintyg för mitt mående och vad för behandling jag går i (samtal och dbt).

Fick inledande skuldsanering augusti 2018. Betalplan skickades ut i oktober 2018. Ett bolag invände mot min sanering då de ansåg att jag ej skulle bli beviljad skuldsanering på grund av att jag ej börjat söka jobb direkt efter att yngsta barnet föddes i juni 2018. Jag fick bemöta detta och efter att det skickats till jurist blev jag beviljad skuldsanering i december 2018.

Min betalplan är på 4 år och sista betalningen på betalplanen ska göras i augusti 2022. Så i dag 10/2 är det "bara" 36 betalningar kvar på det jag ska betala, själva saneringen slutar i augusti 2023 :) Utöver summan jag betalar per månad ska jag även betala ca 600:-/månad till Csn, eftersom de inte ville pausa årsbeloppet helt under tiden som skuldsaneringen pågår. Vilket även räknades med i den buffert jag har varje månad.

Jag har fortfarande svårt att ta in att jag har fått den här möjligheten att reda ut ekonomin, men det börjar att landa. Eftersom jag är dålig på att hantera pengar har jag slutat med att använda mitt bankkort mer än för att ta ut pengar i automaten. Varje vecka lägger jag en liten "fickpeng" som jag får göra vad jag vill för (läs dricka en kaffe ute).

Istället för att storhandla så veckohandlar vi. För oss är det bättre då vi inte har stor frys och dessutom lättare kan planera utifrån vad som är billigt från vecka till vecka. Jag har även börjat lägga in räkningar som ska betalas i mitten av månaden så att de är redo att dras i tid i slutet av månaden.

Numera har jag endast försäkringar, telefon, csn och beloppet för skuldsaneringen som dras från mitt konto. Resten som blir klar förs över som mat/och hyra till min man som portionerar ut resten. Vilket får mig att stundtals känna att jag råkat missa någon räkning.

När det var som värst bollade jag med ett 20-30-tal betalningar varje månad, så kanske inte så konstigt att det känns "tomt" när det numera endast är de räkningarna som dras.

Sen vet jag att göra mig beroende av min man på det sättet kanske inte är det bästa, men just nu känns det säkrare än att ha de pengarna jag har kvar själv.

Så där ja, wall of text. Hoppas att det blev lite sammanhang i den här påbörjade resan i alla fall :D
Det ser ljust ut, lycka till :)

<3

Så tråkigt.
Du måste se till dig själv i detta läget, vara egoistisk så att din sanering ej riskeras.

Jo, det är väl det man i slutänden måste göra. Även om det är lättare sagt än gjort. Lyckades få med mig honom till budget och skuldrådgivningen i dag. Så får se vart det landar, alltid en början.

Jo, det är väl det man i slutänden måste göra. Även om det är lättare sagt än gjort. Lyckades få med mig honom till budget och skuldrådgivningen i dag. Så får se vart det landar, alltid en början.

Härliga onsdags ”öppet hus” hos Budget & skuldrådgivning... :( Just därför ja inte gick dit... Ville ha en bokad tid, men de gick inte...

Härliga onsdags ”öppet hus” hos Budget & skuldrådgivning... :( Just därför ja inte gick dit... Ville ha en bokad tid, men de gick inte...

Jag tror att fler hade gått dit om man kunde boka tid istället för att gå på drop in. De var väldigt trevliga och inget som vrålades ut i väntrummet då man fick en nummerlapp efter att man anmält sig i receptionen.

Jag tror att fler hade gått dit om man kunde boka tid istället för att gå på drop in. De var väldigt trevliga och inget som vrålades ut i väntrummet då man fick en nummerlapp efter att man anmält sig i receptionen.

Tror jag med ! Hur mycket folk satt i väntrummet och hur länge fick ni vänta?!

Tror jag med ! Hur mycket folk satt i väntrummet och hur länge fick ni vänta?!
4-5 personer före, men gick fort. Tror det bars tog 5-10 min innan vi fick komma in. Men kan säkert variera från gång till gång hur fort det går.

Dags för uppdatering igen. Den här månadens räkningar är inlagda och betalda. Och eftersom det är juni är det inget belopp som ska in till saneringen. Är ganska off fortfarande då det svängde till rejält nu i maj, men går sakta åt rätt håll.

Dags för uppdatering igen. Den här månadens räkningar är inlagda och betalda. Och eftersom det är juni är det inget belopp som ska in till saneringen. Är ganska off fortfarande då det svängde till rejält nu i maj, men går sakta åt rätt håll.

Vad betyder svängde rejält i maj? Mycket räkningar?

Vad betyder svängde rejält i maj? Mycket räkningar?

Främst att energin mer eller mindre är borta pga styra upp räkningar som inte betalats (kom fram att mannen ej betalat hyran b l a) och förhållandet knakat lite mer än innan. Men är inte förvånad egentligen, man ska helt enkelt inte kunna slappna av helt någon gång. Fast nu kan det bara bli bättre. Sol ute och kaffe på g. Vägrar få sommaren pajad pga det här :)

Främst att energin mer eller mindre är borta pga styra upp räkningar som inte betalats (kom fram att mannen ej betalat hyran b l a) och förhållandet knakat lite mer än innan. Men är inte förvånad egentligen, man ska helt enkelt inte kunna slappna av helt någon gång. Fast nu kan det bara bli bättre. Sol ute och kaffe på g. Vägrar få sommaren pajad pga det här :)

Ja, bara att se framåt fast det är svårt vissa dagar. Det är svårt att sitta två i samma båt, man vill ju fixa allt snabbt.

Dags för denna månads uppdatering. En månad till att bocka av och i dag drogs alla räkningar. Passade på att unna mig en kaffe på balkongen nu i kväll :)

Dags för den här månadens uppdatering. Skickade in om omprövning nu under sommaren då ekonomin ändrats till det sämre av olika anledningar.

Förhållandet har svajat mer än vanligt , men känns som det är på väg åt rätt håll även om det lutar åt att det blir separation.

Fick svar på min omprövning i dag att den ändrats till att jag inte ska betala något alls på min sanering under tiden som är kvar och att Csn pausas. Och så klart, ändras ekonomin så pass att det åter finns betalutrymme, så ska ansökan om omprövning skickas in igen.

I nästa vecka har jag förresten klarat av mitt första år av min skuldsanering, om man räknar från att jag fick inledande.

Är oerhört tacksam över att ha klarat av det här första året och hoppas så klart att det ska gå vägen resten av tiden som är kvar.

Dags för den här månadens uppdatering. Skickade in om omprövning nu under sommaren då ekonomin ändrats till det sämre av olika anledningar.

Förhållandet har svajat mer än vanligt , men känns som det är på väg åt rätt håll även om det lutar åt att det blir separation.

Fick svar på min omprövning i dag att den ändrats till att jag inte ska betala något alls på min sanering under tiden som är kvar och att Csn pausas. Och så klart, ändras ekonomin så pass att det åter finns betalutrymme, så ska ansökan om omprövning skickas in igen.

I nästa vecka har jag förresten klarat av mitt första år av min skuldsanering, om man räknar från att jag fick inledande.

Är oerhört tacksam över att ha klarat av det här första året och hoppas så klart att det ska gå vägen resten av tiden som är kvar.
Känns som du har det bra trots motgångarna och att du har koll på läget.
Ett år mindre

Hur lång tid tog det från ansökan till svar.?
Jag har också skickat in men pga högre lön.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Tillbaka
Topp