• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Lendo - Forumets favorit
2. Zmarta - Ett bra alternativ
3. Sambla - Jämförelsetjänst
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
6. Banky - Lån utan UC
7. Merax - Nu med Swish, ingen UC
8. Nstart - Nystartslån
9. Brixo - Lån utan UC
10. Binly - Lån utan UC

Jag spionerar på min sambo som har skulder

MissbrukARN

Kunnig medlem
Poäng: 317
Blev medlem
26 November 2021
Meddelanden
170
Mottagna reaktioner
131
Poäng
317
Bra att han erkände till slut, det är för bådas bästa.

Kan ju vara värt för honom att även träffa en psykosocial resurs för att gå till botten med sina problem, det finns säkert känslor och tankar han vill trolla bort med lyxkonsumtion. Men en sak i taget, nu får ni båda landa i det här. Önskar er lycka till :)
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Sambon

Medlem
Poäng: 47
Blev medlem
7 December 2021
Meddelanden
15
Mottagna reaktioner
16
Poäng
47
Bra att han erkände till slut, det är för bådas bästa.

Kan ju vara värt för honom att även träffa en psykosocial resurs för att gå till botten med sina problem, det finns säkert känslor och tankar han vill trolla bort med lyxkonsumtion. Men en sak i taget, nu får ni båda landa i det här. Önskar er lycka till :)
Jo, det är väldigt mycket obearbetad skit, (trauma, ångest) i botten så klart för honom.

Jag tror inte han har förstått vidden av detta än, för honom är det inga problem att gå från låneskuld och lögner till att nu sluta ta lån och ”skärpa sig” påstår han. Jag tror inte den resan kommer bli så lätt som han påstår, varken på ett personligt eller ekonomiskt plan.
 

MissbrukARN

Kunnig medlem
Poäng: 317
Blev medlem
26 November 2021
Meddelanden
170
Mottagna reaktioner
131
Poäng
317
Jo, det är väldigt mycket obearbetad skit, (trauma, ångest) i botten så klart för honom.

Jag tror inte han har förstått vidden av detta än, för honom är det inga problem att gå från låneskuld och lögner till att nu sluta ta lån och ”skärpa sig” påstår han. Jag tror inte den resan kommer bli så lätt som han påstår, varken på ett personligt eller ekonomiskt plan.
Nej, det låter som att han har en bit kvar till att acceptera lägesbilden och dess negativa inverkan på både hans eget men också ditt liv.

Sitter han med 500k i skulder av olika storlek finns kanske chansen att kunna samla dem för att få ner månadskostnaden men det är viktigt att han når en punkt där han inser att han inte kan fortsätta släcka bränder med nya smålån för det kommer aldrig gå.

Ni bör sätta er ner och gå igenom samtliga lån och vad de kostar varje månad. Sen bör han spärra sig av dessa smslånaktörer att ta nya lån när de väl är avbetalda.

Resan blir lång, du bör fundera på vart ni står i livet och om det är värt det för din skull. Bollen för förändring ligger hos honom och just nu vill han inte erkänna för sig själv om de problem han orsakat.
 

Sambon

Medlem
Poäng: 47
Blev medlem
7 December 2021
Meddelanden
15
Mottagna reaktioner
16
Poäng
47
Nej, det låter som att han har en bit kvar till att acceptera lägesbilden och dess negativa inverkan på både hans eget men också ditt liv.

Sitter han med 500k i skulder av olika storlek finns kanske chansen att kunna samla dem för att få ner månadskostnaden men det är viktigt att han når en punkt där han inser att han inte kan fortsätta släcka bränder med nya smålån för det kommer aldrig gå.

Ni bör sätta er ner och gå igenom samtliga lån och vad de kostar varje månad. Sen bör han spärra sig av dessa smslånaktörer att ta nya lån när de väl är avbetalda.

Resan blir lång, du bör fundera på vart ni står i livet och om det är värt det för din skull. Bollen för förändring ligger hos honom och just nu vill han inte erkänna för sig själv om de problem han orsakat.

Jo, jag har nog inte kommit dit heller faktiskt. Till någon insikt och klarhet helt tror jag. Vi ska sätta oss i helgen och skriva en lista med lån. Får se då vad det innebär och om han kan hålla det han lovat om att att ta upp precis allt. Han har också lovat att han betalt alla lån denna månad (det vill säga inget obetalt till inkasso eller något som kommer leda till påminnelser). Jag tror faktiskt inte att det stämmer för skulderna har varit så stora tidigare.

Bra med spärr, det visste jag inte att man kunde. Tack för tips.
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 787
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
25 842
Mottagna reaktioner
12 594
Poäng
9 787
Bra det börjat pratas.
Kan bli lite rörigt när man duckat länge och det första sambon vet om något alls är att kfm står hemma på gården och lastar på saker, eller kommer till sambons jobb för att lämna papper om att huset är utmätt
 

Insatt

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 177
En av våra mest kunniga
Blev medlem
28 November 2021
Meddelanden
2 631
Mottagna reaktioner
1 659
Poäng
1 177
Bra det börjat pratas.
Kan bli lite rörigt när man duckat länge och det första sambon vet om något alls är att kfm står hemma på gården och lastar på saker, eller kommer till sambons jobb för att lämna papper om att huset är utmätt
Eller att svärföräldrar hittar huset på Auktionstorget (eventuellt den skuldsatte som skrev på föreläggande 8:8 UB för andra ägaren också)...
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 787
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
25 842
Mottagna reaktioner
12 594
Poäng
9 787
Eller att svärföräldrar hittar huset på Auktionstorget (eventuellt den skuldsatte som skrev på föreläggande 8:8 UB för andra ägaren också)...
Det är också fint, inte haft just så, utan typ den egentligen inte delgivna tredje mannen hittar sin egen kåk på hemnet
 

Himme11

Kunnig medlem
Poäng: 111
Blev medlem
8 September 2021
Meddelanden
135
Mottagna reaktioner
30
Poäng
111
Vet vad du går igenom. Fast min f.d sambo var spelmissbrukare. Det var som att gå på glas hemma och om man sa något fel eller undrade något om hans ekonomi så hade han taggarna utåt och vi bråkade rejält...
Jag efter 2 års tid med att försöka vara stöttande gick nästan in i väggen... Fick tillgång till hans bank id, bank, kivra m.m.. För att jag skulle få inblick i hans ekonomi...
Det är skit jobbigt och speciellt när man försöker stötta men det går inte fram till personen och man får vara extremt mycket skit vad man än gjorde eller sa.
 

beccs

Medlem
Poäng: 27
Blev medlem
17 November 2021
Meddelanden
12
Mottagna reaktioner
9
Poäng
27
Allt började med att varje månad dök upp kuvert från diverse banker och långivare, ofta nya/olika varje månad. Det dök dessutom upp en del uc:n brevlådan. Jag frågade min sambo som sa att de bara skickade reklam och att uc:n var för typ nått köp på Klarna. Detta har gjort mig sjukt misstänksam. Jag har börjat öppna lite av hans post och även läst sms i hans mobil. Allt utan hans vetskap så klart. Det jag lyckats lista ut är att han är fast i lånefällan, i stället för att låta det gå till inkasso tar han nya lån hos nya banker för att betala. Och när han inte kan betala den nya banken tar han ytterligare nya lån.

Jag kan inte berätta för min sambo att jag läser hans post och sms. Det är inget alternativ. Samtidigt ljuger han om detta och vägrar säga sanningen vilket gör mig arg. Ni som varit i samma situation fast på andra sidan (lånat i hemlighet), vad ska jag göra? Just nu är jag inne på att sno nått kravbrev så att skulden går till inkasso, istället för att han ska låna hos en ny bank.

Han har idag skulder hos cirka 6 banker/långivare. Varav 1 sms-lån. Ett lån är på 25 000, ett på 35 000. De andra har jag inte lyckats spara. Vill så gärna få honom att fatta att jag vet vad han gör och att han ska berätta. Men detta verkar inte vara ett alternativ. Och jag kan inte säga att jag öppnar hans post i smyg, det skulle sluta i skuldbeläggande av mig.

Ni som lånat i smyg. Är det bara för mig att vänta på att fogden ska knacka på dörren? Är det en bra idé att ta post så att lånen går till inkasso eller är det bara elakt och dumt?
Jag berättade tillslut för min partner när han frågade om ett brev som han fick syn på. Så om han hade fått syn på det tidigare så skulle jag uppskattat om han pratade med mig redan då för att rädda hela situationen tillsammans med mig. Vilket vi kunde ha gjort om jag berättat tidigare också men när han väl frågade var det lättare att prata om detNu börjar det ändå trots allt gå mot ett någorlunda bättre håll då jag ansökt om skuldsanering också.
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp