• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Lendo - Forumets favorit
2. Compricer - Jämför lån (ny)
3. Zmarta - Ett bra alternativ
4. Kontantfinans - Swish-utbetalning, ingen UC
5. Klaralån - Lån utan UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Loanstep - Lån utan UC
9. Banky - Lån utan UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Lumify - Lån utan UC

Jobba extra vid skuldsanering.

Glacial

Kunnig medlem
Poäng: 112
Blev medlem
17 Februari 2020
Meddelanden
113
Mottagna reaktioner
27
Poäng
112
Hej alla, har lite frågor om skuldsanering. Har fått prelimenärt besked och ska börja betala denna månden på skuldsanering, jag hoppas verkligen att det ska gå igenom för har fått lida för mitt företag gick i konkurs i snart 10 år.

Nu till saken, vi har barn med funktionshinder samt min fru har diskprobloblem och är sjukskriven i snitt 1-2 månader om året. Det slår oss hårt på grund av att hennes inkomst är rätt så bra.
Nu funderar vi på om hon ska gå ner i arbetstid för att kanske klara hälsan bättre. Samtidigt funderar jag då om jag kan jobba extra för att täcka detta utan det ska bli problem med min skuldsanering? Förstår jag behöver ringa till dem, har ni någon erfarenhet av detta ?

Jag har en fast anställning idag samt kan jobba extra på annat jobb vid behov. Vilket jag förstår är ok trots skuldsanering så länge det inte blir stadigvarande. Men 1-2 dagar i månaden varannan månad ska vara ok om jag läser.

Sen en sak till, har en bil idag som är på väg att gå under, 15 år gammal, pendlar 8 mil om dagen så behöver en bättre begagnad bil. Får man äga något över halvt prisbasbelopp efter man blivit beviljad skuldsanering. Pratar inte bmw 535 för 400 000kr.

Utan en bil för kanske rimligen 75-90 tusen kr för att slippa laga saker hela jäkla tiden.
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

torx

Kunnig medlem
Poäng: 197
Blev medlem
19 Augusti 2020
Meddelanden
127
Mottagna reaktioner
69
Poäng
197
När det gäller bilen tror jag gränsen går på runt 30K
 

Glacial

Kunnig medlem
Poäng: 112
Blev medlem
17 Februari 2020
Meddelanden
113
Mottagna reaktioner
27
Poäng
112
D
Efter att skuldsaneringen vunnit laga kraft spelar det nog ingen större roll.
Det är ju det man är så osäker på just den biten, inte kul och bli stoppad av polis och bli av med bilen och kanske få skuldsanering annulerad efter 3 år.
 

Peach

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 837
Blev medlem
24 December 2019
Meddelanden
1 492
Mottagna reaktioner
1 001
Poäng
837
D

Det är ju det man är så osäker på just den biten, inte kul och bli stoppad av polis och bli av med bilen och kanske få skuldsanering annulerad efter 3 år.

Varför skulle du bli av med bilen för att du blir stoppad av polisen under en skuldsanering?

Det är väl isf om någon borgenär kollar bilregistret och ser vilken sorts bil du äger och sen protesterar.
 

Klar_fd_Släpptallt

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 367
Blev medlem
6 Mars 2016
Meddelanden
1 656
Mottagna reaktioner
2 115
Poäng
1 367
D

Det är ju det man är så osäker på just den biten, inte kul och bli stoppad av polis och bli av med bilen och kanske få skuldsanering annulerad efter 3 år.
Kör lagligt :tummen:
Det känns otroligt långsökt att man förlorar sin skuldsanering efter att ha blivit stoppad av polisen i trafiken.
 

Glacial

Kunnig medlem
Poäng: 112
Blev medlem
17 Februari 2020
Meddelanden
113
Mottagna reaktioner
27
Poäng
112
Varför skulle du bli av med bilen för att du blir stoppad av polisen under en skuldsanering?

Det är väl isf om någon borgenär kollar bilregistret och ser vilken sorts bil du äger och sen protesterar.
Folk som har skulder har blivit av med sina bilar, det gör ibland samarbete med kronofogden. Då kan de plocka allt av värde. Detta är när man har skulder, kan va allt från 50 000kr och uppåt som polis tagit saker.
Kör man då runt med en bil värd 100 000kr även om den står på sambo så kan de lagligen ta bilen av dig.
 

Glacial

Kunnig medlem
Poäng: 112
Blev medlem
17 Februari 2020
Meddelanden
113
Mottagna reaktioner
27
Poäng
112
Kör lagligt :tummen:
Det känns otroligt långsökt att man förlorar sin skuldsanering efter att ha blivit stoppad av polisen i trafiken.
Ja vet det är långsökt, men risken finns och det är man ju orolig över. Iom jag inte heller kan utläsa exakt vad som gäller. Man kan tänka har man skuldsanering borde de inte bry sig om man kan visa man köpt bilen för de pengar man faktiskt disponerar. Förstår en "gåva" av en ny bil hade sett jäkligt märkligt ut.
 

hoppfull2021

V.I.P
Poäng: 577
Blev medlem
6 Januari 2021
Meddelanden
953
Mottagna reaktioner
518
Poäng
577
Folk som har skulder har blivit av med sina bilar, det gör ibland samarbete med kronofogden. Då kan de plocka allt av värde. Detta är när man har skulder, kan va allt från 50 000kr och uppåt som polis tagit saker.
Kör man då runt med en bil värd 100 000kr även om den står på sambo så kan de lagligen ta bilen av dig.
Visst, men har du godkänd skuldsanering finns det inte längre en skuld aktuell för indrivning på samma sätt. Jag som har skuldsanering skulle inte vara ett dugg oroad av att skaffa/få/äga en bil för 100tkr.
 

hoppfull2021

V.I.P
Poäng: 577
Blev medlem
6 Januari 2021
Meddelanden
953
Mottagna reaktioner
518
Poäng
577
Ja vet det är långsökt, men risken finns och det är man ju orolig över. Iom jag inte heller kan utläsa exakt vad som gäller. Man kan tänka har man skuldsanering borde de inte bry sig om man kan visa man köpt bilen för de pengar man faktiskt disponerar. Förstår en "gåva" av en ny bil hade sett jäkligt märkligt ut.
Gåvor är inte jättekonstigt heller. En familjemedlem bistår med 2500:-/mån till mig privat under min skuldsanering för att underlätta, vilket i runda slängar motsvarar 120tkr.
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp