• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Flexkontot - Nu med Swish, ingen UC
5. Brixo - Lån utan UC
6. Klaralån - Lån utan UC
7. Merax - Lån utan UC
8. Banky - Lån utan UC
9. Nstart - Nystartslån
10. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
11. Binly - Lån utan UC

Jobba extra vid skuldsanering.

Klar_fd_Släpptallt

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 367
Blev medlem
6 Mars 2016
Meddelanden
1 656
Mottagna reaktioner
2 117
Poäng
1 367
Folk som har skulder har blivit av med sina bilar, det gör ibland samarbete med kronofogden. Då kan de plocka allt av värde. Detta är när man har skulder, kan va allt från 50 000kr och uppåt som polis tagit saker.
Kör man då runt med en bil värd 100 000kr även om den står på sambo så kan de lagligen ta bilen av dig.
Känns lite som du blandar ihop utmätning med skuldsanering.
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 10 087
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
26 825
Mottagna reaktioner
13 072
Poäng
10 087
Folk som har skulder har blivit av med sina bilar, det gör ibland samarbete med kronofogden. Då kan de plocka allt av värde. Detta är när man har skulder, kan va allt från 50 000kr och uppåt som polis tagit saker.
Kör man då runt med en bil värd 100 000kr även om den står på sambo så kan de lagligen ta bilen av dig.
Har du beskutad skuldsanering kan det inte ska.
 

Glacial

Kunnig medlem
Poäng: 112
Blev medlem
17 Februari 2020
Meddelanden
116
Mottagna reaktioner
29
Poäng
112
Visst, men har du godkänd skuldsanering finns det inte längre en skuld aktuell för indrivning på samma sätt. Jag som har skuldsanering skulle inte vara ett dugg oroad av att skaffa/få/äga en bil för 100tkr.
Tack för svaret, det lugnar en del. Då kanske man inte ska oroa sig så jäkla mycket. Hur är det om man jobbar extra ? Någon som fått problem på grund av det, vill gärna frugan går ner i tid på grund av dålig rygg, och jag tänkte ta ett jobb till på 20 timmar i veckan.
 

hoppfull2021

V.I.P
Poäng: 577
Blev medlem
6 Januari 2021
Meddelanden
953
Mottagna reaktioner
518
Poäng
577
Tack för svaret, det lugnar en del. Då kanske man inte ska oroa sig så jäkla mycket. Hur är det om man jobbar extra ? Någon som fått problem på grund av det, vill gärna frugan går ner i tid på grund av dålig rygg, och jag tänkte ta ett jobb till på 20 timmar i veckan.
Ingen fara, men tror jag svarat på det redan tidigare i tråden :)
Har ni båda skuldsanering och er sammanlagda inkomst blir samma som beslutet borde det vara lugnt, men du bör ompröva om det överstiger 4000:-/mån vilket det ju borde göra med 20h/v - om det är du enskilt som har skuldsanering.
 

Peach

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 867
Blev medlem
24 December 2019
Meddelanden
1 511
Mottagna reaktioner
1 017
Poäng
867
Folk som har skulder har blivit av med sina bilar, det gör ibland samarbete med kronofogden. Då kan de plocka allt av värde. Detta är när man har skulder, kan va allt från 50 000kr och uppåt som polis tagit saker.
Kör man då runt med en bil värd 100 000kr även om den står på sambo så kan de lagligen ta bilen av dig.

Ja, om man har skuldsaldo hos kronofogden. Det är inte samma sak som att ha en skuldsanering, då görs inga utmätningar av egendom. Däremot kan borgenärerna begära en omprövning av en skuldsanering av olika skäl vilket kan leda till att den upphävs eller förlängs.
 

Glacial

Kunnig medlem
Poäng: 112
Blev medlem
17 Februari 2020
Meddelanden
116
Mottagna reaktioner
29
Poäng
112
Känns lite som du blandar ihop utmätning med skuldsanering.
Ja det kanske så man gör, men söker man skuldsanering och vad som gäller är det inte tydliga svar tror jag. Förstår under utmätning så är man väldigt låst kring sin ekonomi, de kan göra besök när som helst. Men samtidigt vid skuldsanering, ökar lönen för mycket kan de också bli problem.
 

Klar_fd_Släpptallt

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 367
Blev medlem
6 Mars 2016
Meddelanden
1 656
Mottagna reaktioner
2 117
Poäng
1 367
Ja det kanske så man gör, men söker man skuldsanering och vad som gäller är det inte tydliga svar tror jag. Förstår under utmätning så är man väldigt låst kring sin ekonomi, de kan göra besök när som helst. Men samtidigt vid skuldsanering, ökar lönen för mycket kan de också bli problem.
Om man begär omprövning under skuldsanering i samband med en större löneökning (4-5000/mån) blir det inga problem. Om man, vid behov, kontaktar KF och i övrigt gör rätt är det inga problem heller är min erfarenhet. Inte haft ett enda strul under snart fem års skusan.
 

Glacial

Kunnig medlem
Poäng: 112
Blev medlem
17 Februari 2020
Meddelanden
116
Mottagna reaktioner
29
Poäng
112
Om man begär omprövning under skuldsanering i samband med en större löneökning (4-5000/mån) blir det inga problem. Om man, vid behov, kontaktar KF och i övrigt gör rätt är det inga problem heller är min erfarenhet. Inte haft ett enda strul under snart fem års skusan.
Va skönt och höra. Vad tror du om att jobba extra under skuldsanering ? Säg 4000-5000kr varannan månad ? Är det några problem ?
 

Klar_fd_Släpptallt

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 367
Blev medlem
6 Mars 2016
Meddelanden
1 656
Mottagna reaktioner
2 117
Poäng
1 367
Va skönt och höra. Vad tror du om att jobba extra under skuldsanering ? Säg 4000-5000kr varannan månad ? Är det några problem ?
Utslaget på tolv månader blir det ju ca 2-2500/månad så det tror jag inte. Samtidigt beror det väl på hur mycket man betalar/månad i sin betalningsplan. Det är dock en sådan fråga jag kanske skulle kolla med KF, allt i syfte att inte riskera min skusan. Nu är jag personligen en försiktig general så det kan vara överdrivet att kolla med KF, beskriver bara hur jag skulle gjort om det hade varit aktuellt.
 

hoppfull2021

V.I.P
Poäng: 577
Blev medlem
6 Januari 2021
Meddelanden
953
Mottagna reaktioner
518
Poäng
577
Va skönt och höra. Vad tror du om att jobba extra under skuldsanering ? Säg 4000-5000kr varannan månad ? Är det några problem ?
Det är väl egentligen bara KFM som bedömer vad som är ok i slutändan, och det är även ganska individuellt.
Hade jag fått en bestående ökning över 2000:-/mån tidigt i min sanering hade jag omprövat och sett avslag som en bonus, men då är jag också lite försiktig av mig.
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp