• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Flexkontot - Nu med Swish, ingen UC
5. Brixo - Lån utan UC
6. Klaralån - Lån utan UC
7. Merax - Lån utan UC
8. Banky - Lån utan UC
9. Nstart - Nystartslån
10. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
11. Binly - Lån utan UC

Jobbar på Inkasso - ställ din fråga!

Myra

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 807
Moderator
Årets mest hjälpsamma
Blev medlem
30 Juni 2015
Meddelanden
10 575
Mottagna reaktioner
7 010
Poäng
4 807
Förstår verkligen hur det känns när orken inte räcker men om du skulle kunna göra en ansträngning till och ringa runt och be om tillfällig nedsättning för dina månadsbelopp på lån och krediter, exempelvis under 6 månader, antingen amorteringsfritt eller lägre belopp. Du behöver en lite mer långsiktig lösning än månad för månad så du kan komma ikapp.
Men känner du att släppa är det rätta för dig så ska du självklart göra det.
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Bananen

Kunnig medlem
Poäng: 237
Blev medlem
2 Augusti 2022
Meddelanden
147
Mottagna reaktioner
86
Poäng
237
Förstår verkligen hur det känns när orken inte räcker men om du skulle kunna göra en ansträngning till och ringa runt och be om tillfällig nedsättning för dina månadsbelopp på lån och krediter, exempelvis under 6 månader, antingen amorteringsfritt eller lägre belopp. Du behöver en lite mer långsiktig lösning än månad för månad så du kan komma ikapp.
Men känner du att släppa är det rätta för dig så ska du självklart göra det.
Tyvärr så är läget just nu att den lilla summa jag har på kontot måste räcka även till maj månads hyra (+el, telefon osv.), kan inte räkna med att jag fått jobb/lön innan dess. Har inte rätt att ansöka om a-kassa förrän i mitten av maj och jag vet att dom har långa handläggningstider så räknar inte med att få någon a-kassa förrän i juni om jag är fortsatt arbetslös då förstås.
Så, det spelar just nu ingen roll om jag får nedsättning. Mitt hopp låg på att de jag har hos inkasso inte var så snabba så att jag inte drar på mig en betalningsanmärkning när det görs en bakgrundskontroll vid eventuellt nytt jobb.
 

toteking

Medlem
Poäng: 6
Blev medlem
23 April 2024
Meddelanden
12
Mottagna reaktioner
1
Poäng
6
Hej, jag har bott i Sverige i 2 år och jag har skulder på totalt 33 000, från näthandel och Klarna. Mina skulder har ännu inte kommit in i kronofogden. Jag har flyttat till Nederländerna och jag planerar att stanna här, jobba och få ett nytt liv. Mitt pass och medborgarskap är svenskt.

Min fråga är om KF kan hålla inne min lön från ett holländskt bankkonto eller konfiskera materiella tillgångar. Min fråga är också om de rekommenderar att jag använder ett konto i en digital bank som Revolut för att undvika att bli beslagtagen och vad den registrerade skatteadressen ska vara.
 

Friheten

Medlem
Poäng: 27
Blev medlem
29 Januari 2023
Meddelanden
15
Mottagna reaktioner
9
Poäng
27
Jag har en fråga: jag har en skuld på 30k till Alektum inkasso. Ringde dem nyligen för att göra upp en plan, dem sade att dem bara kan lägga upp en period på 6 månader, trots att dem köpt skulden av borgenär (Ellos) dem vill ha 5500kr per månad i 6 månader, vilket jag inte kommer greja. Jag lyckades starta närnsta två månaderna med 1000 resp 2000kr i månaden, för jag ska flytta och får ner min boendekostnad, men varför vill dem inte hitta en lösning som är hållbar. Jag kan nog betala 4000kr framåt men inte nu. Hur kan jag försöka få dem till en kompromiss? Just nu var handläggaren inte så lyhörd och menade att dem inte kan acceptera allas önskemål, då skulle dem inte få betalt alls. Cyniskt kan jag tycka. Kan jag göra ngt i detta ärende för att komma vidare?
Jag har en skuld på 28000 kr till Alektum. Jag fick en ackorduppgörelse och ska betala inom en månad. Att betala 19000 kr så skriver dom av resten. Jag har skött all kontakt med dom via mail och jag har fått jättebra bemötande. Så ge dig inte.
 

Cecilia

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 717
Blev medlem
29 Augusti 2021
Meddelanden
1 182
Mottagna reaktioner
814
Poäng
717
Förstår verkligen hur det känns när orken inte räcker men om du skulle kunna göra en ansträngning till och ringa runt och be om tillfällig nedsättning för dina månadsbelopp på lån och krediter, exempelvis under 6 månader, antingen amorteringsfritt eller lägre belopp. Du behöver en lite mer långsiktig lösning än månad för månad så du kan komma ikapp.
Men känner du att släppa är det rätta för dig så ska du självklart göra det.
Är det lätt att få amorteringsfritt el fryst rönta under 6 mån direkt med kreditgivaren ? Det skulle hjälpa mig mycket
 

Pexxx

Medlem
Poäng: 1
Blev medlem
3 Maj 2024
Meddelanden
5
Mottagna reaktioner
0
Poäng
1
Hej! Jättefint upplägg och tacksamt jag vart medlem bara för att kunna fråga dig lite.

Jag har en gammal hyresskuld som gick till trekodsdom som jag tror snart är eller redan är 10 år gammal,
den ligger hos Intrum och jag vill gärna försöka få den preskriberad, problemet är att jag skickat ett bevakat brev och mejl angående Pul 26 § och att dom kan skicka det till min adress men inget svar ännu och det har gått mer än 10 dagar.

Jag måste göra så för man kan inte se hur gammal skulden är utan att logga in på deras hemsida och det vågar jag inte ifall dom kan hävda att det är ett preskriptionsavbrytande + jag vet inte ens om man kan se påminnelsekedjan hos dom som hos andra inkassobolag.

Kan du ge mig råd hur jag ska ta detta vidare, vem ska jag ringa eller kontakta nu?
Behöver jag skicka ett brev nånstans? Ska jag kontakta den ursprungliga fodringsägaren och se om dom preskriberar den? Vad som helst för tips hade uppskattats! :)
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp