• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Flexkontot - Nu med Swish, ingen UC
5. Brixo - Lån utan UC
6. Klaralån - Lån utan UC
7. Merax - Lån utan UC
8. Banky - Lån utan UC
9. Nstart - Nystartslån
10. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
11. Binly - Lån utan UC

Jobbar på Inkasso - ställ din fråga!

Svante1

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 557
Blev medlem
27 Mars 2022
Meddelanden
1 009
Mottagna reaktioner
431
Poäng
557
Hej,

Jag jobbar som inkasso handläggare på efterbevakning (äldre skulder, uppköpta fordringar) och gjort det i snart 4 år. Tänkte om någon har några frågor angående krediter & lån som hamnat hos inkasso och vad som kan göras med ackord samt fryst ränta osv
Kom med frågor så ska jag försöka svara dem

/ En person som motiveras av att hjälpa människor att bli skuldfria samt försöka förbättra deras vardag.
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Acess

Viktig medlem
Poäng: 52
Blev medlem
25 Januari 2021
Meddelanden
86
Mottagna reaktioner
13
Poäng
52
Hej,

Jag jobbar som inkasso handläggare på efterbevakning (äldre skulder, uppköpta fordringar) och gjort det i snart 4 år. Tänkte om någon har några frågor angående krediter & lån som hamnat hos inkasso och vad som kan göras med ackord samt fryst ränta osv
Kom med frågor så ska jag försöka svara dem

/ En person som motiveras av att hjälpa människor att bli skuldfria samt försöka förbättra deras vardag.
Hej!

Du kanske då är helt rätt person att svara på ett par frågor som jag inte har lyckats få svar på.

Jag har nämligen ett ackord som är igång med Intrum just nu men som går ut nu i Maj. Min totala skuld ligger nu på hela 391 000:- där kapitalbeloppet ligger på 276 000:- och resterande ränta som tickat på och tickar vidare.

Det vi kom överens om förra året var att jag skulle betala hela kapitalbeloppet till Maj månad och då slippa betala in räntan på över 100 000:-, och att jag fick lägre månadsbelopp under det här året som varit.

Min fråga är:

1. Går det att "förlänga ackord? Istället för slutdatum nu Maj att komma överens på nytt om att flytta fram med ett par månader?
2. Enligt din erfarenhet, OM man inte lyckas fullfölja uppgörelsen med ackord, måste man betala hela beloppet inkl räntan, eller går det att lösa på något annat sätt?


Det jag undrar är egentligen, om jag inte kan betala kapitalbeloppet, så förstår jag att jag riskerar att få betala även räntan, men är det alltid så?
Jag vill söka samlingslån men måste vänta på att inkomsten uppdateras. Vet inte om det kommer hinna göra det till 15e maj då jag MÅSTE betala.


All hjälp uppskattas då jag har haft stress/ångest över detta i flera månader nu.
 

Terry_

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 8 917
En av våra mest hjälpsamma
En av våra mest kunniga
Blev medlem
31 Augusti 2012
Meddelanden
19 371
Mottagna reaktioner
13 450
Poäng
8 917
Om en skuld är hos inkasso/KF i säg 5 år. Kan man komma med förslag om att betala 30% av beloppet för att få till ett ackord?
 

Svante1

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 557
Blev medlem
27 Mars 2022
Meddelanden
1 009
Mottagna reaktioner
431
Poäng
557
Hej!

Du kanske då är helt rätt person att svara på ett par frågor som jag inte har lyckats få svar på.

Jag har nämligen ett ackord som är igång med Intrum just nu men som går ut nu i Maj. Min totala skuld ligger nu på hela 391 000:- där kapitalbeloppet ligger på 276 000:- och resterande ränta som tickat på och tickar vidare.

Det vi kom överens om förra året var att jag skulle betala hela kapitalbeloppet till Maj månad och då slippa betala in räntan på över 100 000:-, och att jag fick lägre månadsbelopp under det här året som varit.

Min fråga är:

1. Går det att "förlänga ackord? Istället för slutdatum nu Maj att komma överens på nytt om att flytta fram med ett par månader?
2. Enligt din erfarenhet, OM man inte lyckas fullfölja uppgörelsen med ackord, måste man betala hela beloppet inkl räntan, eller går det att lösa på något annat sätt?


Det jag undrar är egentligen, om jag inte kan betala kapitalbeloppet, så förstår jag att jag riskerar att få betala även räntan, men är det alltid så?
Jag vill söka samlingslån men måste vänta på att inkomsten uppdateras. Vet inte om det kommer hinna göra det till 15e maj då jag MÅSTE betala.


All hjälp uppskattas då jag har haft stress/ångest över detta i flera månader nu.
Hej,
Om man kommit överens om ett ackord så är det just den summan man ska betala. Så säg att du kommit överens om ett ackord på t.ex 300.000 och skulden är på 400.000 kr så när du betalt in totalt 300.000 kr så skrivs resterande belopp av. Men som din fråga så ser det ut som att ni kommit överens om att du ska ha slutbetalt i maj och då är det det som gäller.
skulle din ackord förfalla så går den tillbaka till sin urpsrungliga belopp. Ring Intrum och kolla med dom!
alltid värt att försöka.
 

Svante1

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 557
Blev medlem
27 Mars 2022
Meddelanden
1 009
Mottagna reaktioner
431
Poäng
557
Om en skuld är hos inkasso/KF i säg 5 år. Kan man komma med förslag om att betala 30% av beloppet för att få till ett ackord?
Hej Terry!
Absolut kan man det, alltid värt och testa. Sen beror det ju på hur mycket inkasso kan få via utmätningen osv. Men skulle beloppet vara på säg 30.000 kr och kapital är 11000 och resterande kostnader som kfm kostnader inkasso kost och ränta så kan man alltid säga att jag betalar ett engångsbelopp om 10000 kr för återkallelse och sedan avslut. Det tror jag dem flesta kommer gå med på :)
 

Lånforum.se

Forumsägare
Poäng: 1 217
Moderator
Blev medlem
9 Mars 2009
Meddelanden
1 626
Mottagna reaktioner
1 781
Poäng
1 217
Hej,

Jag jobbar som inkasso handläggare på efterbevakning (äldre skulder, uppköpta fordringar) och gjort det i snart 4 år. Tänkte om någon har några frågor angående krediter & lån som hamnat hos inkasso och vad som kan göras med ackord samt fryst ränta osv
Kom med frågor så ska jag försöka svara dem

/ En person som motiveras av att hjälpa människor att bli skuldfria samt försöka förbättra deras vardag.
Fantastiskt bra initiativ. Den kunskapen behövs här!
 

Jonte8710

Kunnig medlem
Poäng: 317
Blev medlem
7 November 2018
Meddelanden
207
Mottagna reaktioner
125
Poäng
317
Hur tänker ni kring ackord? Vad värderar ni skulder till och hur mycket köper ni in skulder för?
Jag har hört att ni köper skulder för 15-50% av lånebolaget. Då borde ni således värdera dom till detta i er balansräkning. Då skulden ej är värd mer än så.

Likaså borde den nivån vara rimligt som ett ackord. 15-50 %.
 

Jerry85

Viktig medlem
Poäng: 102
Blev medlem
24 April 2020
Meddelanden
75
Mottagna reaktioner
27
Poäng
102
Hej!

Jag har ett antal frågor angående utlandsinkasso. Jag bor i utlandet sedan ett antal år och har alltid undrat hur inkassobolag jobbar med låntagare som är bosatta utomlands, men som har skulder kvar i Sverige.

1. Hur går ni konkret tillväga för att driva in en skuld på en utlandsbosatt?

2. Tar ni kontakt med era internationella inkassobolag på plats i det landet där låntagaren är bosatt för att driva in skulder?

3. Hur lång tid tar det i snitt för er att slutföra ett ärende med indrivning av skulder på gäldenärer som är bosatta i utlandet?

4. Har det hänt att ni har tagit indrivning vidare till utländsk domstol i det landet där låntagaren är bosatt för utmätning av tillgångar?

5. Hur jobbar ni med att åstadkomma delgivning och preskriptionsavbrott på utlandsbosatta?

Tack på förhand.
 

johanc84

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 857
Blev medlem
8 Juni 2019
Meddelanden
5 784
Mottagna reaktioner
2 637
Poäng
1 857
Hur ska man igenteligen börja ett brev om att lägga fram ett ackord förslag för det tycker jag nästan är det svåraste
 

Sevir87

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 787
Blev medlem
18 Februari 2021
Meddelanden
1 969
Mottagna reaktioner
988
Poäng
787
Jag har ingen fråga men det är kul att se initiativet. Till skillnad från dessa troll konton vi sett på senare tid som påstår sig jobba som låneförmedlare och vet allt om UC algoritmer etc
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp