• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Lendo - Forumets favorit
2. Compricer - Jämför lån (ny)
3. Zmarta - Ett bra alternativ
4. Flexkontot - Nu med Swish, ingen UC
5. Brixo - Lån utan UC
6. Klaralån - Lån utan UC
7. Merax - Lån utan UC
8. Banky - Lån utan UC
9. Nstart - Nystartslån
10. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
11. Binly - Lån utan UC

Jobbar på Inkasso - ställ din fråga!

Svante1

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 557
Blev medlem
27 Mars 2022
Meddelanden
1 009
Mottagna reaktioner
431
Poäng
557
Hur tänker ni kring ackord? Vad värderar ni skulder till och hur mycket köper ni in skulder för?
Jag har hört att ni köper skulder för 15-50% av lånebolaget. Då borde ni således värdera dom till detta i er balansräkning. Då skulden ej är värd mer än så.

Likaså borde den nivån vara rimligt som ett ackord. 15-50 %.
Hej Jonte,
När det är en uppköpt fordran så har handläggaren mandat och skriva av väldigt mycket då den ägs av inkassobolaget och kan skriva av mycket även på själva kapitalet och inte endast räntan som man oftast brukar göra i ett ackord.
Just din fråga med hur mycket det köps för kan jag tyvärr inte svara på sorry..
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Svante1

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 557
Blev medlem
27 Mars 2022
Meddelanden
1 009
Mottagna reaktioner
431
Poäng
557
Hur ska man igenteligen börja ett brev om att lägga fram ett ackord förslag för det tycker jag nästan är det svåraste
Hej!

Jag har ett antal frågor angående utlandsinkasso. Jag bor i utlandet sedan ett antal år och har alltid undrat hur inkassobolag jobbar med låntagare som är bosatta utomlands, men som har skulder kvar i Sverige.

1. Hur går ni konkret tillväga för att driva in en skuld på en utlandsbosatt?

2. Tar ni kontakt med era internationella inkassobolag på plats i det landet där låntagaren är bosatt för att driva in skulder?

3. Hur lång tid tar det i snitt för er att slutföra ett ärende med indrivning av skulder på gäldenärer som är bosatta i utlandet?

4. Har det hänt att ni har tagit indrivning vidare till utländsk domstol i det landet där låntagaren är bosatt för utmätning av tillgångar?

5. Hur jobbar ni med att åstadkomma delgivning och preskriptionsavbrott på utlandsbosatta?

Tack på förhand.
Hej Jerry!
Dom flesta inkassobolagen brukar ha en avdelning som kallas för ”international”och som erbjuder fordringsägare utlandsbevakning mot en kostnad.

Sen är det inte alla som har just den tjänsten och då läggs skulden som återflyttsbevakning istället tills personen flyttat hem till Sverige.

Samma här så jobbar jag endast med fordringar inom Sverige och kan tyvärr inte svara just på din fråga angående utlandsdomstol, hur lång tid det tar osv.. sorry
 

Svante1

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 557
Blev medlem
27 Mars 2022
Meddelanden
1 009
Mottagna reaktioner
431
Poäng
557
Hur ska man igenteligen börja ett brev om att lägga fram ett ackord förslag för det tycker jag nästan är det svåraste
Hej Johan,
Du kan alltid börja med att ringa,maila eller chatta med inkassot och be dem skicka en ackordsansökan blankett där du då fyller i din inkomst,utgifter och ifall du äger bostad osv och vad ditt förslag är.
Annars kan du alltid börja med att förklara till varför du vill ha ackord och varför du ej har råd att betala hela summan.
Enklaste är ackords blanketten :)
 

AphexTwin

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 867
Blev medlem
4 Januari 2019
Meddelanden
1 929
Mottagna reaktioner
1 050
Poäng
867
Tjena!
Jag har idag skickat ut brev till alla fordringsägare (ett tiotal) om att betala ett något högre belopp än utmätningen i hopp om att skulden återkallas från KF. Det förstör en hel del när de ligger där. Tror du jag har nån framgång i detta försök? Om jag får negativt besked, vad kan jag pröva med mer?
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 787
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
26 526
Mottagna reaktioner
12 905
Poäng
9 787
Hur ofta begär ni fastigheter utmätta men har det egentligen bara som förhandlingshävstång, eller låter ni det löpa linan ut när ni väl gör begäran?
 

Svante1

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 557
Blev medlem
27 Mars 2022
Meddelanden
1 009
Mottagna reaktioner
431
Poäng
557
Hur ofta begär ni fastigheter utmätta men har det egentligen bara som förhandlingshävstång, eller låter ni det löpa linan ut när ni väl gör begäran?
Hej Lasseman!
Angående fastighetsutmättning beror på hur stor skulden är och ifall inkassobolaget inte lyckats få in något via utmätning. Oftast brukar kfm ringa in och fråga inkassobolagen ifall dem vill vara med. Men om summan är ca 25000 - 30000 brukar man oftast tacka nej då om fastigheten inte skulle säljas så måste alla inkasso som tackat ja stå för en kostnad till kfm.
 

Svante1

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 557
Blev medlem
27 Mars 2022
Meddelanden
1 009
Mottagna reaktioner
431
Poäng
557
Tjena!
Jag har idag skickat ut brev till alla fordringsägare (ett tiotal) om att betala ett något högre belopp än utmätningen i hopp om att skulden återkallas från KF. Det förstör en hel del när de ligger där. Tror du jag har nån framgång i detta försök? Om jag får negativt besked, vad kan jag pröva med mer?
Tjena!
Skicka brev till fordringsägare är bara slöseri med tid då dem kommer bara att hänvisa dig till inkassobolaget som driver in skulden. Här hade du kunnat ringa in till dem inkassobolagen du har och säga att du önskar en avbetalningsplan och att du kan betala in en summa för återkallelsen och därefter upprätta en avbetalningsplan hos inkassobolaget. Gör det :)
 

Modomio

V.I.P
Poäng: 407
Blev medlem
7 Mars 2022
Meddelanden
487
Mottagna reaktioner
203
Poäng
407
Hej!
Är det möjligt att samla ihop alla inkasso ärenden hos ett inkassobolag tex om man har många avbetalningsplaner och lyckades inte samla sina lån pga för många förfrågningar? Om man kan be det störste inkassobolaget att ta emot andra avbetalningsplaner och kommer överens om en ny avbetalningsplan med högre belopp istället för att betala lets say 1000kr till 8 olika inkassobolag.
 

Svante1

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 557
Blev medlem
27 Mars 2022
Meddelanden
1 009
Mottagna reaktioner
431
Poäng
557
Hej!
Är det möjligt att samla ihop alla inkasso ärenden hos ett inkassobolag tex om man har många avbetalningsplaner och lyckades inte samla sina lån pga för många förfrågningar? Om man kan be det störste inkassobolaget att ta emot andra avbetalningsplaner och kommer överens om en ny avbetalningsplan med högre belopp istället för att betala lets say 1000kr till 8 olika inkassobolag.
Hej modomio!
Nej det är tyvärr inte möjligt att göra så då alla inkassobolag har olika avtal med olika fordringsägare. Det hade ju uppskattats!
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 787
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
26 526
Mottagna reaktioner
12 905
Poäng
9 787
Hej Lasseman!
Angående fastighetsutmättning beror på hur stor skulden är och ifall inkassobolaget inte lyckats få in något via utmätning. Oftast brukar kfm ringa in och fråga inkassobolagen ifall dem vill vara med. Men om summan är ca 25000 - 30000 brukar man oftast tacka nej då om fastigheten inte skulle säljas så måste alla inkasso som tackat ja stå för en kostnad till kfm.
Jag vet rutinen, jag är en av dom som kan ringa om det. Du missade frågan helt
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp