• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Lendo - Forumets favorit
2. Zmarta - Ett bra alternativ
3. Sambla - Jämförelsetjänst
4. Flexkontot - Swish-utbetalning, ingen UC
5. Klaralån - Lån utan UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Banky - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Lumify - Lån utan UC

Jobbar på Inkasso - ställ din fråga!

AphexTwin

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 867
Blev medlem
4 Januari 2019
Meddelanden
1 901
Mottagna reaktioner
1 043
Poäng
867
Tjena!
Skicka brev till fordringsägare är bara slöseri med tid då dem kommer bara att hänvisa dig till inkassobolaget som driver in skulden. Här hade du kunnat ringa in till dem inkassobolagen du har och säga att du önskar en avbetalningsplan och att du kan betala in en summa för återkallelsen och därefter upprätta en avbetalningsplan hos inkassobolaget. Gör det :)
Alltså ja såklart. Jag menade att jag skickat till inkassobolagen. Sorry om jag var otydlig då det kan vara svårt att hålla isär benämningar ibland.

Tyvärr kan jag ju inte betala ett högre belopp för återkallning. Jag sitter ju på utmätning. Däremot erbjuder jag ett högre månadsbelopp än vid utmätningen. Detta går, fantastiskt nog numera att se på KFMs hemsida.
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

CGB

Medlem
Poäng: 7
Blev medlem
6 Maj 2022
Meddelanden
8
Mottagna reaktioner
1
Poäng
7
Hej!

Jag har ett antal frågor angående utlandsinkasso. Jag bor i utlandet sedan ett antal år och har alltid undrat hur inkassobolag jobbar med låntagare som är bosatta utomlands, men som har skulder kvar i Sverige.

1. Hur går ni konkret tillväga för att driva in en skuld på en utlandsbosatt?

2. Tar ni kontakt med era internationella inkassobolag på plats i det landet där låntagaren är bosatt för att driva in skulder?

3. Hur lång tid tar det i snitt för er att slutföra ett ärende med indrivning av skulder på gäldenärer som är bosatta i utlandet?

4. Har det hänt att ni har tagit indrivning vidare till utländsk domstol i det landet där låntagaren är bosatt för utmätning av tillgångar?

5. Hur jobbar ni med att åstadkomma delgivning och preskriptionsavbrott på utlandsbosatta?

Tack på förhand.
Jag har exakt samma frågor. Ser fram emot ett svar. Tack.
 

Smultron03

Medlem
Poäng: 1
Blev medlem
5 Juni 2022
Meddelanden
7
Mottagna reaktioner
0
Poäng
1
Hej
Jag har en fråga.
om man har skuld hos en inkasso bolag, avbetalningsplan samt högränta. Betalat varje gång i god tid. Skulden är på ca 35 000.
Men har kämpigt att betala nu under sommaren.
Varit i kontakt med inkassobolaget och de går inte med på att sänka kostnaderna eller ge betalningsfri månad när man har giltigskäl. Tycker att inkassobolag personalen är inte så hjälpsam… Finns det risk att man hamnar hos KF samt risk att inkassobolaget inte återkallar skulden för ny avbetalningsplan. Hamnar man med detsamma per automatik hos kf om man missar förfallodag. Vad innebär det att hamna hos kf samt vid utmätning finns det risk att ens partner påverkas av detta och riskerar att de utmäter huset man har 50procent andel?
 
Senast ändrad:

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 787
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
25 848
Mottagna reaktioner
12 597
Poäng
9 787
Hej
Jag har en fråga.
om man har skuld hos en inkasso bolag, avbetalningsplan samt högränta. Betalat varje gång i god tid. Skulden är på ca 35 000.
Men har kämpigt att betala nu under sommaren.
Varit i kontakt med inkassobolaget och de går inte med på att sänka kostnaderna eller ge betalningsfri månad när man har giltigskäl. Tycker att inkassobolag personalen är inte så hjälpsam… Finns det risk att man hamnar hos KF samt risk att inkassobolaget inte återkallar skulden för ny avbetalningsplan. Hamnar man med detsamma per automatik hos kf om man missar förfallodag. Vad innebär det att hamna hos kf samt vid utmätning finns det risk att ens partner påverkas av detta och riskerar att de utmäter huset man har 50procent andel?
Det hade varit enklare att svara om du hade använt frågetecken på lämpliga ställen.
.Vad är det giltiga skälet..?
Ja dom kan skicka iväg ganska omgående.
Det finns en lång tråd om löneutmätning, läs där.
Inte så troligt att fastighetsandelen utmäts
 

Pressbyrån

V.I.P
Poäng: 407
Blev medlem
16 Juli 2019
Meddelanden
367
Mottagna reaktioner
212
Poäng
407
Varför är min skuld högre hos inkasso bolagen än vad som står hos kronofogden? Jag betalar via löneutmätning varje månad men om jag betalar hela skulden på en gång vis kronofogden vilket jag vill göra så är inte min skuld avskriven ändå utan den diffen som finns mellan inkasso o kfm är fortfarande som en skuld hos inkasso bolaget? Känns som att man blir lurad här för samtidigt säger dom att jag enbart har 600 ränta kvar men diffen är på 2600?
 

Svante1

V.I.P
Poäng: 537
Blev medlem
27 Mars 2022
Meddelanden
980
Mottagna reaktioner
418
Poäng
537
Varför är min skuld högre hos inkasso bolagen än vad som står hos kronofogden? Jag betalar via löneutmätning varje månad men om jag betalar hela skulden på en gång vis kronofogden vilket jag vill göra så är inte min skuld avskriven ändå utan den diffen som finns mellan inkasso o kfm är fortfarande som en skuld hos inkasso bolaget? Känns som att man blir lurad här för samtidigt säger dom att jag enbart har 600 ränta kvar men diffen är på 2600
Hej,
För att kostnaderna som inkassobolaget inte blir inräknade i utmätning. Då är det inkassokostnad och kfm utläggen osv.
 

Pressbyrån

V.I.P
Poäng: 407
Blev medlem
16 Juli 2019
Meddelanden
367
Mottagna reaktioner
212
Poäng
407
Hej,
För att kostnaderna som inkassobolaget inte blir inräknade i utmätning. Då är det inkassokostnad och kfm utläggen osv.
Men sker det varje månad? Jag talade med Kfm precis och dom förklarade för mig att den skulden som finns hos dom ska vara hela skulden. De vill säga att räntan som tickar där är till inkasso också?
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 787
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
25 848
Mottagna reaktioner
12 597
Poäng
9 787
Men sker det varje månad? Jag talade med Kfm precis och dom förklarade för mig att den skulden som finns hos dom ska vara hela skulden. De vill säga att räntan som tickar där är till inkasso också?

Det är hela skulden som inkassobolaget begärt utslag över som finns hos kfm. Varför dom skulle ange en annan summa i ansökan är oklart dock..
 

Pressbyrån

V.I.P
Poäng: 407
Blev medlem
16 Juli 2019
Meddelanden
367
Mottagna reaktioner
212
Poäng
407
Det är hela skulden som inkassobolaget begärt utslag över som finns hos kfm. Varför dom skulle ange en annan summa i ansökan är oklart dock..
Ringde tillbaka och frågesatte igen varför det är så efter att jag talat med KFM. Handläggaren var tydligen ny och förstod inte att jag har en pågående utmätning försökte förklara att det är möjligt att dom inte fått in den betalningen än eftersom kfm betalade ut dom igår. Men han insisterade att det inte var så haha, men det är löst nu. Nu vet jag inte riktigt hur jag ska göra med Gothia Inkasso för dom viker sig inte och det är där majoriteten av min skuld är. Det suger att man har betalat nästan 60k ränta och dom kan inte ta hänsyn till det.
 

M1800

Medlem
Poäng: 7
Blev medlem
25 December 2020
Meddelanden
6
Mottagna reaktioner
2
Poäng
7
Hej.
Haft ett gäng ärenden som avslutats utan att jag betalat nåt.
Brukar inkassobolagen avsluta skulder efter X-antal år?
Lr dyker dem snart upp hos någon annan aktör på marknaden?
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp