• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Flexkontot - Nu med Swish, ingen UC
5. Brixo - Lån utan UC
6. Klaralån - Lån utan UC
7. Merax - Lån utan UC
8. Banky - Lån utan UC
9. Nstart - Nystartslån
10. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
11. Binly - Lån utan UC

Köpa dyrare bil Tesla - lån?

TomTom

V.I.P
Poäng: 447
Blev medlem
27 Maj 2017
Meddelanden
520
Mottagna reaktioner
292
Poäng
447
därför man har restvärde ser till månadskostnaden och den är inte allt för hög, 4-5000kr för allt och får ut 23.000kr så har ändå 9000 över varje månad men jag kanske tänker fel!
Köpa en diesel för 200.000 och lämna på verkstaden ett par ggr om året samt betala 3-4000 i skatt snart diesel för 1500-2000
Så du behöver inte serva en tesla? Tankar du all el gratis?
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Surtsaräven

Aktiv medlem
Poäng: 41
Blev medlem
14 December 2020
Meddelanden
33
Mottagna reaktioner
12
Poäng
41
Köp en husbil för 650 000 så slipper du ju hyran också, samt att husbilar står sig bättre än Tesla i andrahandsvärdet.

Jag glädjer mig dock över att du tänker miljömedvetet och inte ekonomiskt :)
Haha nej husbil är inget för mig har ett bra boende redan.
Man skall väl vara miljömedveten och tyvärr är de inte gratis med en elbil dock håller Teslas restvärde ganska bra och på 3 år har den inte tappat mer än 30% av nypris vilket inte men nya andra bilar gör
Så de är ett ganska stort inköp men billigare i drift
 

Surtsaräven

Aktiv medlem
Poäng: 41
Blev medlem
14 December 2020
Meddelanden
33
Mottagna reaktioner
12
Poäng
41
Egentligen är det väl rätt självklart att man inte bör köpa en bil för två årslöner?
Skall man tänka så även vid husköp ?
verkar som alla här tjänar 600+ om året kanonbra då! Då borde de ju inte finnas billån och definitivt inte de allra vanligaste billån på 5 år om alla köper en bil för max vad sin årslön är.
För mig så är de viktigare vad den kommer att kosta i månaden och drift under kommande 3 år, de är som sagt billigare än en Bensinbil för min årsinkomst!

Kan tillägga att jag fått en offert redan med 1,95% ränta och en månadskostnad på 4400kr räkna sen av 2000kr! Den kommer kosta mig 2400 i mån plus el och försäkring, samt ett privatlån då på ca 780kr under 3 år

Låter ganska rimligt i mina öron 3200kr i månaden under 3 års tid
 

Doodles

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 247
Blev medlem
4 September 2020
Meddelanden
2 383
Mottagna reaktioner
1 910
Poäng
1 247
Skall man tänka så även vid husköp ?
verkar som alla här tjänar 600+ om året kanonbra då! Då borde de ju inte finnas billån och definitivt inte de allra vanligaste billån på 5 år om alla köper en bil för max vad sin årslön är.
För mig så är de viktigare vad den kommer att kosta i månaden och drift under kommande 3 år, de är som sagt billigare än en Bensinbil för min årsinkomst!

Kan tillägga att jag fått en offert redan med 1,95% ränta och en månadskostnad på 4400kr räkna sen av 2000kr! Den kommer kosta mig 2400 i mån plus el och försäkring, samt ett privatlån då på ca 780kr under 3 år

Låter ganska rimligt i mina öron 3200kr i månaden under 3 års tid
Hej!
Hoppas du inte gör en tankevurpa nu. Kostnaden är väl över 5000kr i månaden? Samt restvärde efter dessa år?
Om du istället jämför med andra icke statusbilar, som är billigare, även de elbilar med tom längre räckvidd. Blir det inte mindre ekonomiska risker? Och lägre kostnader i månaden?
Det finns ju MÅNGA fler bra elbilar nu än Tesla.
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 10 087
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
26 822
Mottagna reaktioner
13 071
Poäng
10 087
Skall man tänka så även vid husköp ?
verkar som alla här tjänar 600+ om året kanonbra då! Då borde de ju inte finnas billån och definitivt inte de allra vanligaste billån på 5 år om alla köper en bil för max vad sin årslön är.
För mig så är de viktigare vad den kommer att kosta i månaden och drift under kommande 3 år, de är som sagt billigare än en Bensinbil för min årsinkomst!

Kan tillägga att jag fått en offert redan med 1,95% ränta och en månadskostnad på 4400kr räkna sen av 2000kr! Den kommer kosta mig 2400 i mån plus el och försäkring, samt ett privatlån då på ca 780kr under 3 år

Låter ganska rimligt i mina öron 3200kr i månaden under 3 års tid

Det är inte helt rimligt att gämföra med husköp. Hus rasar inte i värde, utan står sig eller kan till och med öka i värde och det går fortsätta investera i ett hus för att öka värdet.
En tesla går inte upp i värde pga att man vaxar den.

Hyundai ionic(heter den tror jag) verkar vara klokare alternativ
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 10 087
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
26 822
Mottagna reaktioner
13 071
Poäng
10 087
När du nu ska köpa den, för det verkar du ska eftersom det är en fantastisk affär så får du hålla tummarna att finansbolaget inte är ett av de du just sanerats skulder hos
 

Surtsaräven

Aktiv medlem
Poäng: 41
Blev medlem
14 December 2020
Meddelanden
33
Mottagna reaktioner
12
Poäng
41
När du nu ska köpa den, för det verkar du ska eftersom det är en fantastisk affär så får du hålla tummarna att finansbolaget inte är ett av de du just sanerats skulder hos
Har inte haft några skulder till ngt bil finansbolag så de är lugna puckar!
En tesla går inte upp i värde de gör oftast inte bilar men man är beroende av bil och då finns de bra bilaffärer samt sämre, är de just Tesla som stör alla ? Jag har aldrig sett Tesla som en överklassbil utan som en Elbil med högt inköpspris men lågt ägandepris, vet många som kör Tesla som är vanliga dödliga med övriga lån på både hus och krediter.
Nu råkar jag inte ha några skulder på annat så vad är det då som är så idiotiskt ?
Så förslagen är att köp ingen bil börja åk buss lev som du aldrig har råd med ngt.
Kan absolut spara undan 15.000 i månaden i ett år och gå in med 180.000 i kontant men då lär min nuvarande bil sjunka mer i värde och fler reperationer lär komma.
De var en dum fråga att ställa här på forumet inser jag, är väl för många med skulder som har svenska avundsjukan.

Tack för all hjälp men inser att jag har mer koll själv när frågan om hur dyr skatt en Tesla har ja då inser man ganska fort att man har ju ingen koll alls
 

Surtsaräven

Aktiv medlem
Poäng: 41
Blev medlem
14 December 2020
Meddelanden
33
Mottagna reaktioner
12
Poäng
41
Hej!
Hoppas du inte gör en tankevurpa nu. Kostnaden är väl över 5000kr i månaden? Samt restvärde efter dessa år?
Om du istället jämför med andra icke statusbilar, som är billigare, även de elbilar med tom längre räckvidd. Blir det inte mindre ekonomiska risker? Och lägre kostnader i månaden?
Det finns ju MÅNGA fler bra elbilar nu än Tesla.

Restvärdet har ju inget med saken att göra, det är ju inte ngt man kommer betala den dagen finns säkert fler bilar att välja på och man gör samma process i än med nya 20% 36 mån 50% rest
En löpande kostnad absolut men de är de alltid att ha en bil, många väljer lägga en bil på 60-84 månader, hur mkt värde är de i den bilen efter den tiden ?
finns ingen bil man har i 20 år inte jag i alla fall, med mina erfarenheter så bör man inte ha en bil mer än 3 år och gärna inte över 10.000 mil för då börjar den kosta.
bilen pris ca 650.000 minus kontant 130.000 då är egentligen bilens kostnad ”lån” hälften 260.000 kr det är vad man betalar och just med restvärde kan man köpa en ”dyrare” bil

Tycker man skall håll isär också att en elbil kostar inte på långa vägar som en fossilbil, skulle jag säga att jag funderar på köpa en RS5 för 600.000 ja då hade de varit rent av idiotiskt
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp