Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Brixo Privatlån - Ingen UC
4. Kredio - Lån utan UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Brixo Kontokredit - Swish-utbetalning & Ingen UC
8. Tomly - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Klaralån - Lån utan UC

Köpa dyrare bil Tesla - lån?

Där jag jobbar så har vi en stor fordonsflotta, både med lastbilar och tjänstebilar. Vi har 11 Teslor som tjänstebilar och det är jätteproblem med det mesta, varierande modeller och införskaffade under flera års tid, så jag skulle aldrig vara sugen på att handla en Tesla även om jag har råd.
Tack för input lutar åt en annan bil

Ja då är jag med.
Tror dock du ej bör "lura" dig med att den bara kostar en viss summa efter du dragit av nått du inte kommer betala för.
För då kommer ju bilen bli nästan gratis om man gör såna avdrag :) (ingen service blir ju minus 10k, ingen det ena och det andra)

Är du ute efter en elbil finns det ju billigare och nyare som går att köpa oxå, där du även får dra av 60-70k av nypriset och har nybilsgaranti som täcker ännu fler oförväntade utgifter.

Hybridbilar drar inte heller så fasligt mycket drivmedel om man kör lugnt :)

Men köp en tesla om du vill, men tror som sagt du inte ska "lura" dig att du betalar mindre än vad du gör. :)

Lycka till med bilköpet!
Exakt!

Skall man tänka så även vid husköp ?
verkar som alla här tjänar 600+ om året kanonbra då! Då borde de ju inte finnas billån och definitivt inte de allra vanligaste billån på 5 år om alla köper en bil för max vad sin årslön är.
För mig så är de viktigare vad den kommer att kosta i månaden och drift under kommande 3 år, de är som sagt billigare än en Bensinbil för min årsinkomst!

Kan tillägga att jag fått en offert redan med 1,95% ränta och en månadskostnad på 4400kr räkna sen av 2000kr! Den kommer kosta mig 2400 i mån plus el och försäkring, samt ett privatlån då på ca 780kr under 3 år

Låter ganska rimligt i mina öron 3200kr i månaden under 3 års tid

Vill bara flika in att det absolut är en bra idé att resonera på samma sätt vid husköp och låta priset på huset man är spekulant på styras av sin inkomst, även om det handlar om helt andra nivåer för hus än för bil.

Sen begriper jag inte alls det här med att räkna av 2000? Bilen kostar dig 4400 kr plus el, försäkring och privatlån. Hade samma bil behövt drivmedel hade den kostat dig 4400 kr plus drivmedel, försäkring och privatlån? Eller med din uträkning: 2400 plus el (250*), försäkring (575), privatlån (780) och 2000 i hypotetiskt drivmedel, dvs i runda slängar 6000 kr per månad. Det är 26% av din disponibla inkomst, vilket är ganska högt att låsa sig till i 3 år, plus att du sen då antingen inte har kvar bilen, eller byter den mot samma månadskostnad i 3 år till. Sitter du stensäkert på jobbet utan risk att bli uppsagd och prioriterar bil framför annat så kan det kanske vara värt det? Jag lägger själv på ca 14% av min disponibla inkomst på min bil, men så åker jag rätt lite och är nog medveten om att jobbet inte är fullt så säkert som det var innan pandemin.

*Dock får jag inte riktigt ihop elkostnaden? Jag trodde det kostade ca 3kr per mil, inte närmare 1?

Precis själv ställt frågan i ämnet om jag ska dissa min gamla trogna pickup mot ett billigare alternativ. Med ett billigare alternativ menas en bil med stort lastutrymme och som tar mig från a-b och fyller sitt syfte i jobbet. inte en blaffig dodge ram som gör att lånen hamnar över taknocken bara för att jag ska se fancypancy ut på jobbet, det skiter jag fullständigt i.

vore jag dig skulle jag köpa en gammal begagnad plugin prius eller likvärdigt, ha en månadskostnad på kanske max 3000:- sammanlagt all inclusive om du vill demonstrera hur ”miljövänlig” du är

det kommer att gynna dig mer och du kommer att sova bättre om nätterna

behöver inte ha 13.000 över varje månad! Blev en Model 3 performance sprillans ny månadskostnaden hamna på 4195kr 400kr max i månaden om jag kör mkt
385kr i försäkring
Tack för era förslag men nu är jag både fancy och miljömedveten

behöver inte ha 13.000 över varje månad! Blev en Model 3 performance sprillans ny månadskostnaden hamna på 4195kr 400kr max i månaden om jag kör mkt
385kr i försäkring

Grattis. Fancy i alla fall.

385kr i försäkring
Min buffel kostar 0:- i lån (finns inget), 500 i försäkring och ca 1000:- i bränsle :)
Och jag sover som en gris om nätterna nu

En av våra IT chefer kör en Tesla, han får åka till stockholm några gånger om året för service, tror det är lite naivt att tro Tesla med sin premium stämpel aldrig behöver servas.

Personligen anser jag Tesla är verkligen kasta pengarna i sjön men då bor jag också i norra Sverige och har familjen i södra och en ren elbil går ut för mig för jag har inte tålamod att behöva "tanka" 3-4 gånger för ta mig till familjen, medans min dieselbil tar mig hela vägen på en tank.

Min nästa bil kan bli en hybrid men en ren elbil tror jag inte så länge det finns bättre räckvidd (och inköpspris).

Senast ändrad:
Haha svenska avundsjukan igen :)
Gäller enbart supercharger och de är knappast där man laddar när man pendlar till jobb!
För att göra dig mer besviken då så kan jag berätta att bilen jag köpte har livstids fri supercharge
Jag är inte avundsjuk på din bil, möjligtvis avundsjuk på att du är, eller iallafall var skuldfri ett kort tag. Hoppas du har läst det finstilta i ditt "livstid fri supercharge" paket.

Pengarna du betalar för en Tesla i Sverige är inte värt det. Skräp inredning och dålig kvalitetskontroll. Om du hade köpt en ny Model3 i USA för 300,000, då hade det vart ett bra köp. Men 500,000+ för en tesla? Nej tack.

Senast ändrad:
Vad betyder det? Är motsatta åsikter om en bil och konstruktiv kritik "avundsjuka" i din värld?

Köp en Tesla om du vill, jag skiter i vilket men tycker det är onödiga pengar utifrån mina förutsättningar att bo i norra delan landet.
Funkar det bra för dig och pröjsa så pass mycket pengar på en bil, be my guest

/end rant

Gäller enbart supercharger och de är knappast där man laddar när man pendlar till jobb!
För att göra dig mer besviken då så kan jag berätta att bilen jag köpte har livstids fri supercharge

Vad har du för glädje av att det är fri supercharge om du inte skall använda det?

Ena artikeln där var intressant, förbrukningsskillnaden/räckviddsskillnaden på just teslan, har dom skitit helt att isolera bilen?
Tyckte jag såg en tesla i vårt förråd, ska bli spännande att se vad den slutar på

Tror knappast Rottan är avundsjuk, likaså jag, även om de kastade Teslor efter mig skulle jag aldrig köra en. Det jag tror de flesta av oss här är oroliga för är din syn på vad det faktiskt kostar, dessutom på en begagnad.... må vara att ”bränslet” skulle kunna vara billigare, i ditt fall elen. Men det är få bilar som ”Svensson” skulle tycka vore normalt allt i runda slängar pröjsa ca 7.000 i månaden på...

Det är ingen avundsjuka, tror ingen här vill byta bil med dig, det är omtanke att du inte skuldsätter dig till absurdum

Ps: har du lagt till kostnad för bärgning i din kalkyl? Du lär behöva någon sorts Assistanskår ;)

Jag är inte avundsjuk på din bil, möjligtvis avundsjuk på att du är, eller iallafall var skuldfri ett kort tag. Hoppas du har läst det finstilta i ditt "livstid fri supercharge" paket.

Pengarna du betalar för en Tesla i Sverige är inte värt det. Skräp inredning och dålig kvalitetskontroll. Om du hade köpt en ny Model3 i USA för 300,000, då hade det vart ett bra köp. Men 500,000+ för en tesla? Nej tack.
Begagnad dessutom

tror ingen här vill byta bil med dig
Jag trivs så bra i min VW Tiguan, och det blir troligtvis en Passat eller V90 när mitt leasingavtal går ut 2023. Tesla skulle jag som jag redan benämnt och som du också skriver aldrig köra eller äga.

För dom flesta är nog mer en statusgrej men det är ju bara en bil?!

Jag trivs så bra i min VW Tiguan, och det blir troligtvis en Passat eller V90 när mitt leasingavtal går ut 2023. Tesla skulle jag som jag redan benämnt och som du också skriver aldrig köra eller äga.

För dom flesta är nog mer en statusgrej men det är ju bara en bil?!
Håller helt med, 4 hjul som tar en från a-b, mitt jobb kräver dock större lastutrymme men funkar ju bra med en tvålkopp + släp om så behövs :) VW är ju välbeprövat och bra, passat likaså , strular sällan såvitt jag vet. Volvon har jag för lite kunskap om men det blir säkert bra det också, så länge du inte har ett stort ”T” i fronten :D

Var den begagnad? Det missade jag. Trodde den iallafall var ny

Var den begagnad? Det missade jag. Trodde den iallafall var ny

Då har han antagligen blivit lurad på den fria superladdningen, för den gäller väl bara första ägaren om jag har förstått saken rätt. Livstids fri laddning som följde bilen vid ägarbyte slutade de med för flera år sedan.

De blev en bil för 130.000kr 2018 som jag gick in med 55.000 kontant på så nu har jag ett billån på 18 mån med 1,95% ränta :)
Såg en Tesla på bärgaren och de gjorde mitt val
Nytt jobb på G och där ingår eventuellt tjänstebil också och betydligt högre lön

De blev en bil för 130.000kr 2018 som jag gick in med 55.000 kontant på så nu har jag ett billån på 18 mån med 1,95% ränta :)
Såg en Tesla på bärgaren och de gjorde mitt val
Nytt jobb på G och där ingår eventuellt tjänstebil också och betydligt högre lön

Har du köpt en bil till? Du köpte en sprillans tesla för ngn vecka sedan som gjorde dig fancy

@Surtsaräven kom igen nu, berätta hur det har gått med allt, ingen förstår någonting just nu här; begagnad tesla, nytt jobb, tjänstebil etc... en uppdatering skulle uppskattas :)

@Surtsaräven kom igen nu, berätta hur det har gått med allt, ingen förstår någonting just nu här; begagnad tesla, nytt jobb, tjänstebil etc... en uppdatering skulle uppskattas :)
Har väl ingen anledning att berätta ett skit? De här forumet ligger ju i nivå med Flashback, är väl samma folk som har skulder upp över öronen antagligen och måste leta nya krediter dagligen! Varför skulle man annars hänga här dag ut och dag in ?
Jag ställde en fråga i mitt inlägg det var allt, att folk har så svårt och stör sig på andra människor visar ju bara på vilken nivå ni ligger.
Men eftersom du är så intresserad så kommer svaret här

Jag beställde en Tesla från model 3 2020 från tesla.com, fulla garantier med 760 mil på mätaren med hjälp av Fredrik från Tesla i Stockholm! Lånet var redan klart från DnB så de var inga som helst problem, funderade dock ett par dagar och avbeställde den igen, fick tillbaka min beställningskostnad också om någon undrar
Köpte en begagnad bil istället på lokala bilfirman, fick nytt jobb och börjar mitt nya jobb i April papper påskrivna och lön 43.400kr + tjänstebil har jag rätt till! De flesta av företagets tjänstemän kör Audi E-Tron, Passat samt ngn Tesla! Vad jag skall välja vet jag inte ännu, de blir hursomhelst betydligt billigare än om jag skulle ägt den privat. Oavsett blir det först till sommaren innan jag kommer få den och då säljer jag min bil = 0 lån
Så det var min uppdatering om de nu var så jävla intressant

Med din host host mindre trevliga attityd undrar man ju verkligen vad du ens gör här, att ”folk hänger här dag ut dag in in” är för att hjälpa folk från att gå i de värsta fällorna ekonomiskt. Om du tycker flashback består av behjälpliga människor rekommenderar jag att du vänder dig dit istället. Hoppas innerligt du blir avstängd härifrån för ditt oerhört trevliga beteende och att din tesla gjorde det värt det! Trolljäkel!

Med din host host mindre trevliga attityd undrar man ju verkligen vad du ens gör här, att ”folk hänger här dag ut dag in in” är för att hjälpa folk från att gå i de värsta fällorna ekonomiskt. Om du tycker flashback består av behjälpliga människor rekommenderar jag att du vänder dig dit istället. Hoppas innerligt du blir avstängd härifrån för ditt oerhört trevliga beteende och att din tesla gjorde det värt det! Trolljäkel!
jag otrevlig ?
Haha nej kul bara att se svenska avundsjukan bland er andra
Ta ett sms lån istället så du mår bättre

Jag är lite avundsjuk ändå. Låg bakom en tesla tidigare i helgen, den fick dock något fel så den blev stående mitt i ingenstans. En i bilen ville åka med, men mitt i pandemin blev det inget med det.
Då blev man lite extra sugen på en Tesla.

Blev stående jag också, men pga en trafikolycka. 2 bilar varav en med husvagn. Gissar att den olyckan gjorde väntan på bärgare för teslapersonen lite längre.

Kan du definera vad "svenska avundsjukan" betyder i denna kontext.

Att alla vill ha tesla oavsett om man hade råd eller ej, och vill man inte det så ät det något fel på dig. Ungefär så

Mest underhållande inlägget jämte med kvinnan med åkgräsklipparen.
Oavsett är allt fortfarande ett enda frågetecken. Ny bil, avbokad, Begagnad bil, byta mot Fancy leasingbil, sälja gammal bil = noll bilutgifter då leasingbilar är kända för att kosta gratis varje månad ^^
Nåja, hoppas det ordnar sig för TS, och som tidigare skribent skrev , ”enda ögonblicket av avundsjuka var den minuten TS faktiskt var skuldfri” <3

Mest underhållande inlägget jämte med kvinnan med åkgräsklipparen.
Oavsett är allt fortfarande ett enda frågetecken. Ny bil, avbokad, Begagnad bil, byta mot Fancy leasingbil, sälja gammal bil = noll bilutgifter då leasingbilar är kända för att kosta gratis varje månad ^^
Nåja, hoppas det ordnar sig för TS, och som tidigare skribent skrev , ”enda ögonblicket av avundsjuka var den minuten TS faktiskt var skuldfri” <3

Åkgräsklippare?

Var en stackars dam här på forumet någonstans för några veckor sedan som hade massiva skulder men lyckades förvånansvärt ofta (och med en touch av hysteri) återvända till en åkgräsklippare som hon hade blivit snuvad på av någon

Var en stackars dam här på forumet någonstans för några veckor sedan som hade massiva skulder men lyckades förvånansvärt ofta (och med en touch av hysteri) återvända till en åkgräsklippare som hon hade blivit snuvad på av någon
Sökte rätt på..den där hade jag glömt. Händer emellanåt att man får samtal också. Man kan sitta i 5-10 minuter och efter man lyssnat på all röra får man kort fråga vad hen vill..

Sökte rätt på..den där hade jag glömt. Händer emellanåt att man får samtal också. Man kan sitta i 5-10 minuter och efter man lyssnat på all röra får man kort fråga vad hen vill..
Hade du inte en tråd förut? En dag på kfm eller vad den hette? Är den borta? Var ganska underhållande och intressant att läsa.

Hade du inte en tråd förut? En dag på kfm eller vad den hette? Är den borta? Var ganska underhållande och intressant att läsa.

Den togs bort pg av att det blev sånt tjafs hela tiden

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Tillbaka
Topp