• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Köpa hus när man redan har ett hus

Lyckans

Medlem
Poäng: 7
Blev medlem
29 December 2018
Meddelanden
9
Mottagna reaktioner
1
Poäng
7
Någon som har en bra ide här?
Vi har ett boende idag och det har vi lån på, vi har även fått erbjudande om att köpa en annan fastighet till mycket reducerat värde.
Ansökte via nätet på vår bank om lånelöfte och fick det direkt, när jag sedan ringde banken för att göra upp affären så sa dom som att det var problem eftersom vi inte tänkte flytta dit och skulle vi då hyra ut eller sälja det det så var det för spekulation....
Efter mycket om och men när han kollade lite mer så såg han att vi hade en blanco belåning på 511 000kr och man fick max ha 500 000kr där, så det bråkade tydligen också, så det blev avslag.
Grejen är den att jag och min fru har ganska goda inkomster på 100k/mån ihop efter skatt, så betalningsmässigt är det inga problem och vi betalar såklart allt varje månad i tid samt har aldrig haft anmärkningar.
Vi har kapital så vi skulle kunna betala av blancolånet direkt, men även om det betalas nu så tar det 2mån innan dom ser det, och då är den synnerligen goda affären borta,
Vet ni någon av dom "bättre" bolånebankerna som inte har 500k "spärren"
Tack och hej
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Terry_

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 8 917
En av våra mest hjälpsamma
En av våra mest kunniga
Blev medlem
31 Augusti 2012
Meddelanden
19 358
Mottagna reaktioner
13 444
Poäng
8 917
Testa ring Bluestep eller nordax?
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 787
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
26 521
Mottagna reaktioner
12 900
Poäng
9 787
Vilken bank?
 

evilina

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 867
Blev medlem
5 April 2018
Meddelanden
1 544
Mottagna reaktioner
1 091
Poäng
867
Någon som har en bra ide här?
Vi har ett boende idag och det har vi lån på, vi har även fått erbjudande om att köpa en annan fastighet till mycket reducerat värde.
Ansökte via nätet på vår bank om lånelöfte och fick det direkt, när jag sedan ringde banken för att göra upp affären så sa dom som att det var problem eftersom vi inte tänkte flytta dit och skulle vi då hyra ut eller sälja det det så var det för spekulation....
Efter mycket om och men när han kollade lite mer så såg han att vi hade en blanco belåning på 511 000kr och man fick max ha 500 000kr där, så det bråkade tydligen också, så det blev avslag.
Grejen är den att jag och min fru har ganska goda inkomster på 100k/mån ihop efter skatt, så betalningsmässigt är det inga problem och vi betalar såklart allt varje månad i tid samt har aldrig haft anmärkningar.
Vi har kapital så vi skulle kunna betala av blancolånet direkt, men även om det betalas nu så tar det 2mån innan dom ser det, och då är den synnerligen goda affären borta,
Vet ni någon av dom "bättre" bolånebankerna som inte har 500k "spärren"
Tack och hej
Varför 2 månader? Kan ni inte få ut något bevis på att blanco är slutbetalat och skicka till banken?
 

Lyckans

Medlem
Poäng: 7
Blev medlem
29 December 2018
Meddelanden
9
Mottagna reaktioner
1
Poäng
7
Varför 2 månader? Kan ni inte få ut något bevis på att blanco är slutbetalat och skicka till banken?
2 månader var för att dom skulle se det på UC och dom gick inte med på några andra ”bevis” att det är betalt/under 500k
 

evilina

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 867
Blev medlem
5 April 2018
Meddelanden
1 544
Mottagna reaktioner
1 091
Poäng
867
2 månader var för att dom skulle se det på UC och dom gick inte med på några andra ”bevis” att det är betalt/under 500k
Men herrejösses.. hur mkt bolån har ni sen tidigare och vad ska det nya gå på? Inte tänkt att kolla någon av de andra storbankerna? Om ni har så pass bra inkomst så kanske danske är intresserad av er. Annars så har jag själv fått bra hjälp av Swedbank, tillmötesgående.
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 787
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
26 521
Mottagna reaktioner
12 900
Poäng
9 787
Ta någon av de klassiska storbankerna. Sbab är lite kantiga..
 

Lyckans

Medlem
Poäng: 7
Blev medlem
29 December 2018
Meddelanden
9
Mottagna reaktioner
1
Poäng
7
Men herrejösses.. hur mkt bolån har ni sen tidigare och vad ska det nya gå på? Inte tänkt att kolla någon av de andra storbankerna? Om ni har så pass bra inkomst så kanske danske är intresserad av er. Annars så har jag själv fått bra hjälp av Swedbank, tillmötesgående.
Mm blir tokig. Vi har idag 3,3m i bolån och 511 000 i blanco, som iofs också är till huset men det vet ju inte dom,och värde hus 4.5m. Andra huset kostar 2,5m och värt 3,5
Så man vill ju gärna få igenom affären
Ska kolla med andra banker imöra men jag har för mig att bankkillen sa att dom hade fått nya
hårdare regler i nyår.
Blir ju galen, en del kan fiffla och hålla på som fasen med allt, men när en annan har chans att göra en enda vettig affär i sitt liv, då ska det minsann jävlas
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp