• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Köpa hus när man redan har ett hus

  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 787
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
25 851
Mottagna reaktioner
12 598
Poäng
9 787
Sbab är lite kantiga och mindre risktagande då dom saknar lokal närvaro
 

evilina

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 867
Blev medlem
5 April 2018
Meddelanden
1 542
Mottagna reaktioner
1 086
Poäng
867
Mm blir tokig. Vi har idag 3,3m i bolån och 511 000 i blanco, som iofs också är till huset men det vet ju inte dom,och värde hus 4.5m. Andra huset kostar 2,5m och värt 3,5
Så man vill ju gärna få igenom affären
Ska kolla med andra banker imöra men jag har för mig att bankkillen sa att dom hade fått nya
hårdare regler i nyår.
Blir ju galen, en del kan fiffla och hålla på som fasen med allt, men när en annan har chans att göra en enda vettig affär i sitt liv, då ska det minsann jävlas
Vad skulle det va för hårdare regler? Ni får ju fortfarande låna ett visst antal årsinkomster, går kalp ihop och det är enda blanco ni har så vad är problemet.. ni är 2 st med bra inkomster. Har ni allt där, löner? Pension? Spar? Om det är som du skriver 11 tusen det handlar om så är det ju larvigt, testa att prata med någon annan.. ni skulle ju lika gärna kunna välja att baka in säg 50tkr av de blanco i erat nuvarande bolån då det finns utrymme och vips så är ni nere under 500. SBAB vill nog inte förlora er som kund.
 

Lyckans

Medlem
Poäng: 7
Blev medlem
29 December 2018
Meddelanden
9
Mottagna reaktioner
1
Poäng
7
Vad skulle det va för hårdare regler? Ni får ju fortfarande låna ett visst antal årsinkomster, går kalp ihop och det är enda blanco ni har så vad är problemet.. ni är 2 st med bra inkomster. Har ni allt där, löner? Pension? Spar? Om det är som du skriver 11 tusen det handlar om så är det ju larvigt, testa att prata med någon annan.. ni skulle ju lika gärna kunna välja att baka in säg 50tkr av de blanco i erat nuvarande bolån då det finns utrymme och vips så är ni nere under 500. SBAB vill nog inte förlora er som kund.
Som jag förstod det så var det regler för om man ska köpa men inte bo där, tex uthyrning, spekulation. Jag kan ha fel men han sa något om det.
Vi har bara bolån där.
Mm 11000kr så jag blev ju lite förbaskad, framförallt när man inte kunde se förens om 2mån när man betalar ner.
Ska kolla lite andra banker imöra
 

evilina

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 867
Blev medlem
5 April 2018
Meddelanden
1 542
Mottagna reaktioner
1 086
Poäng
867
Som jag förstod det så var det regler för om man ska köpa men inte bo där, tex uthyrning, spekulation. Jag kan ha fel men han sa något om det.
Vi har bara bolån där.
Mm 11000kr så jag blev ju lite förbaskad, framförallt när man inte kunde se förens om 2mån när man betalar ner.
Ska kolla lite andra banker imöra
Men då får man inte köpa en sommarstuga för SBAB då.. :D

Ja men ring runt imorgon till de andra storbankerna! Lycka till, uppdatera gärna hur det går för er
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 787
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
25 851
Mottagna reaktioner
12 598
Poäng
9 787
Ofan då fattar jag ännu mindre. Tack för info

Undantag är saneringsbyggnaderna, kod 213, där det ska stå kåk för max 50k.
Men 220 och 221 är ihopslagna, så gamla 221(fritidshus) finns inte längre som separat kod.
 

evilina

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 867
Blev medlem
5 April 2018
Meddelanden
1 542
Mottagna reaktioner
1 086
Poäng
867
Har ni fått hjälp från någon bank?
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp