• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Lendo - Forumets favorit
2. Compricer - Jämför lån (ny)
3. Zmarta - Ett bra alternativ
4. Flexkontot - Nu med Swish, ingen UC
5. Brixo - Lån utan UC
6. Klaralån - Lån utan UC
7. Merax - Lån utan UC
8. Banky - Lån utan UC
9. Nstart - Nystartslån
10. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
11. Binly - Lån utan UC

Kallad till tingsrätt = Anmärkning?

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 787
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
26 526
Mottagna reaktioner
12 905
Poäng
9 787
Bra att det löste sig Terry!
Vad betyder det att KFM skickar till tingsrätten? Låter nästan som man gjort nåt kriminellt:(
Vill nån förklara vad detta betyder och vad skickas till tingsrätt?

Såhär är gången i summsrisk process.

Jag tycker att terry är skyldig mig 1000 kr.
Ej fått betalt.
Ansöker om betalningsföreläggande.
Terry bestrider föreläggandet och hänvisar till att jorden är rund och lasseman dum i huvudet, ganska orelevant i sammanhanget.
Då det är tvist om skulden får inte kfm fastställa den.
Kfm skickar då fråga till mig om jag vill ha målet överlämnat till tingsrätten, som kan fastställa även tvistiga skulder i en tvistemålsrättegång.
Jag svarar ja på frågan, kfm beslutar då att överlämna handlingarna i målet till den tingsrätt terry hör till.
Processen går sedan vidare i tinget.

Skulle jag svara nej eller inte svara kommer kfm att avskriva eller avvisa målet, jag lär mig aldrig vilket som är vad.
Jag får då själv ansöka om stämning i tinget mot terry om jag vill ha saken avgjord
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

FarAway

V.I.P
Poäng: 497
Blev medlem
22 Oktober 2014
Meddelanden
871
Mottagna reaktioner
357
Poäng
497
Såhär är gången i summsrisk process.

Jag tycker att terry är skyldig mig 1000 kr.
Ej fått betalt.
Ansöker om betalningsföreläggande.
Terry bestrider föreläggandet och hänvisar till att jorden är rund och lasseman dum i huvudet, ganska orelevant i sammanhanget.
Då det är tvist om skulden får inte kfm fastställa den.
Kfm skickar då fråga till mig om jag vill ha målet överlämnat till tingsrätten, som kan fastställa även tvistiga skulder i en tvistemålsrättegång.
Jag svarar ja på frågan, kfm beslutar då att överlämna handlingarna i målet till den tingsrätt terry hör till.
Processen går sedan vidare i tinget.

Skulle jag svara nej eller inte svara kommer kfm att avskriva eller avvisa målet, jag lär mig aldrig vilket som är vad.
Jag får då själv ansöka om stämning i tinget mot terry om jag vill ha saken avgjord
Tusen tack Lasse!
 

Mirakel

V.I.P
Poäng: 427
Blev medlem
16 Juni 2018
Meddelanden
360
Mottagna reaktioner
289
Poäng
427
Tusen tack .. för en förklaring .. .. så skönt att det ordnade sig @Terry ..tingsrätt för mig som varit nämdemännen tidigar är rena mardrömmen .. fel sida om skranket hade varit ytterligare en bottennotering
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 787
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
26 526
Mottagna reaktioner
12 905
Poäng
9 787
Tusen tack .. för en förklaring .. .. så skönt att det ordnade sig @Terry ..tingsrätt för mig som varit nämdemännen tidigar är rena mardrömmen .. fel sida om skranket hade varit ytterligare en bottennotering

Nu förstod jag inte om du varit nämdeman eller om nämdemän är en mardröm..
Inga nämndemän dömer i tvistemål, förutom vårdnadsmål.
 

Mirakel

V.I.P
Poäng: 427
Blev medlem
16 Juni 2018
Meddelanden
360
Mottagna reaktioner
289
Poäng
427
Jag har varit nämndeman.. mardrömmen är mer att hamna i samma sal som de jag suttit med tidigare..
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 787
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
26 526
Mottagna reaktioner
12 905
Poäng
9 787
Jag har varit nämndeman.. mardrömmen är mer att hamna i samma sal som de jag suttit med tidigare..

Bara juristdomaren i så fall, ingen nämnd. Och de flesta tvistemål avgörs utan muntlig förberedelse eller huvudförhandling, beslut meddelas på handlingarna.
Det är nog på gränsen att en domare du tjänstgjort med skulle anses vara jävig också, så målet kan få flyttas till annan tingsrätt i värsta fall.
 

Mirakel

V.I.P
Poäng: 427
Blev medlem
16 Juni 2018
Meddelanden
360
Mottagna reaktioner
289
Poäng
427
Bara juristdomaren i så fall, ingen nämnd. Och de flesta tvistemål avgörs utan muntlig förberedelse eller huvudförhandling, beslut meddelas på handlingarna.
Det är nog på gränsen att en domare du tjänstgjort med skulle anses vara jävig också, så målet kan få flyttas till annan tingsrätt i värsta fall.
Ja det har du ju rätt i.. ibland är hjärnspökena lite väl aktiva!
 

Ny2018

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 147
Blev medlem
19 Juni 2018
Meddelanden
9 559
Mottagna reaktioner
6 142
Poäng
4 147
Kan man hamna i tingsrätten även om man inte bestridit skulden ?
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 787
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
26 526
Mottagna reaktioner
12 905
Poäng
9 787
Kan man hamna i tingsrätten även om man inte bestridit skulden ?

Ja, om borgenären väljer att stämma i stället för att gå via betalningsföreläggande så blir det tinget direkt
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp