Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Ingen UC
6. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

kan kronofogden säga nej till detta?

jag har fast jobb i sverige. tjänar 20.000 efter skatt.

jag har hittat en lägenhet jag ansökt om, inflyttning i 2016. de byggs just nu.
jag har många köpoäng så får den nog om jag vill.

har skuldsaldo på 100.000 och 400.000 i skulder som inte är hos kf. det är smslån och sån skit som bolagen bara ligger och bevakar. om jag betalar bort de 100.000 nu så kommer den klungan av 300.000 ansöka om kf, ja ni fattar. det kostar pengar för bolagen att ligga aktivt hos kf så de ligger bara och väntar tills jag betalt bort de 100 som redan är där.

men nu till min fråga.
lägenheten jag kollar på kostar 9-10.000 med allt betalt i hyran.
får man ha en sån dyr lägenhet om man har skuldsaldo eller är man tvingad till en lägenhet i stadens ghetto/bottenskrap?

om så är fallet så kommer jag fortsätta bo hemma i föräldrarnas stora villa istället gratis.
någon som vet vad som gäller?

Nu vet jag inte vilket bostadsbolag detta gäller men i Stockholms bostadsbolag brukar göra kreditupplysningar. I de allra flesta fallen tillåts inte betalningsanmärkningar (vilket jag tolkar att du har). I specifika fall med särskilda omständigheter, länge sedan betalningsanmärkning uppkom och en god inkomst kan vissa bostadsbolag i Stockholm godkänna en anmärkning.

Är det inte bättre att bo kvar hemma så länge som möjligt och betala bort skulderna först om du nu har möjligheten till det?

Givetvis får du ha en sån dyr lägenhet, det är inget problem och inget kfm säger nej till. MEN, dom kommer sannolikt inte ta hänsyn till hela din boendekostnad när dom räknar ut hur mycket dom kan mäta ut på din lön. Framförallt inte om du är ensam utan barn, börjar du ha sambo och 2-4 barn börjar det närma sig skälig boendekostnad.

Min gissning är att om du är ensam så godtar KFM en boendekostnad på cirka 7000, resten av boendekostnaden får du ta från ditt förbehållsbelopp.
Förbehållsbeloppet är normalt ~4500 om du är ensamstående och inga andra tillägg, som resekostnader osv. Om du får en hyra på 10000, så kommer kronofogden med min gissning som grund att låta dig räkna med 7000 kr som boendekostnad, max, och resterande får du ta av dina kvarvarande 4500 kr.

Du kan alltså helt klart flytta dit, men du får äta lite mindre, köpa lite mindre kläder, duscha och tvätta håret mindre, tvätta lite kläder lite mer sällan osv.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp