• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Lendo - Forumets favorit
2. Compricer - Jämför lån (ny)
3. Zmarta - Ett bra alternativ
4. Flexkontot - Nu med Swish, ingen UC
5. Klaralån - Lån utan UC
6. Brixo - Lån utan UC
7. Loanstep - Lån utan UC
8. Banky - Lån utan UC
9. Nstart - Nystartslån
10. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
11. Binly - Lån utan UC

Kan ni resonera med mig om mina förutsättningar?

Pitepalt

Kunnig medlem
Poäng: 217
Blev medlem
17 Januari 2019
Meddelanden
183
Mottagna reaktioner
72
Poäng
217
Detta är mina förutsättningar:

Remember: 227 000:-
Ränta: 9,95%
Underskott: 21 000:- (tror jag)
UC: 2 ff
Inga osynliga lån/krediter
UC-betyg: 4,1%
Inkomst: 25 000 - 35 000 bruttolön (snittat 31 000 tre månader tillbaka med full lön), dock ej fast anställning.

Jag är studerande också och har i januari och februari haft verksamhetsförlagd utbildning, dvs. ingen inkomst i februari och mars. Jag kommer antagligen att jobba heltid igen mars - maj, dock beroende på hur mina studier går. I november tog jag ett samlingslån på 257 000:- men har amorterat bort 30 000:- sedan dess (dock har inte mitt betyg sjunkit dessvärre, vilket jag hade hoppats).

Antingen ska jag chansa och hoppas att jag har samma lön i juni, en ff har försvunnit då och förhoppningsvis har UC-betyget sjunkit, eller söka direkt nu. Min deklarerade inkomst kommer att vara ungefär samma som mitt blanco då jag bara jobbade 7 månader 2018.

2017 jobbade jag nästan inte alls och hade en deklarerad inkomst på ca 110 000 kr.

Så, frågan är om jag ska söka nu, eller våga chansa med att vänta till sommaren? Risken är att jag inte har kunnat jobba lika mycket som jag har fram till nu, vilket då skulle försvåra läget. Alternativt söka nu och sedan ser jag ju hur det ser ut i juni, hur mycket jag har jobbat osv, och söka igen.

Tror ni att jag kan få något erbjudande? Tror ni att min ränta kan gå ner under 9.95% med dessa förutsättningar?
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Korpen

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 737
Blev medlem
21 November 2017
Meddelanden
2 396
Mottagna reaktioner
791
Poäng
737
Så du kommer ha en inkomst på ca 225.000 kr 2018 jämfört med 110.000 2017? Jag skulle vänta då till nya inkomsten syns på UC.
 

Pitepalt

Kunnig medlem
Poäng: 217
Blev medlem
17 Januari 2019
Meddelanden
183
Mottagna reaktioner
72
Poäng
217
Så du kommer ha en inkomst på ca 225.000 kr 2018 jämfört med 110.000 2017? Jag skulle vänta då till nya inkomsten syns på UC.

Ja. Dock tänker jag att de ser på min bruttoinkomst på lönespecen att jag inte haft inkomst från januari och februari..
 

Korpen

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 737
Blev medlem
21 November 2017
Meddelanden
2 396
Mottagna reaktioner
791
Poäng
737
Ja. Dock tänker jag att de ser på min bruttoinkomst på lönespecen att jag inte haft inkomst från januari och februari..
Vet ej hur säkert det är att de vill se dina lönespecar, men med din rejäla höjning av lön kanske de vill det. Då skulle jag vänta ut till att du har 3 lönespecar. Du förstör ditt betyg med att slänga iväg en ff nu, du får ändå inte bättre erbjudande än 9,95% just nu med gamla inkomsten på UC. Ha tålamod.
 

Pitepalt

Kunnig medlem
Poäng: 217
Blev medlem
17 Januari 2019
Meddelanden
183
Mottagna reaktioner
72
Poäng
217
Vet ej hur säkert det är att de vill se dina lönespecar, men med din rejäla höjning av lön kanske de vill det. Då skulle jag vänta ut till att du har 3 lönespecar. Du förstör ditt betyg med att slänga iväg en ff nu, du får ändå inte bättre erbjudande än 9,95% just nu med gamla inkomsten på UC. Ha tålamod.

Tack! Ja, och det var väl lite det jag funderade på, om jag överhuvudtaget skulle få något bättre erbjudande när det dessutom ökat från 2.0% till 4.1% i risk. Då väntar jag och hoppas på det bästa.
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp