Långivare med aktiv utlåning

1. Brixo Kontokredit - Lån utan UC, Swish
2. Kredio - Lån utan UC
3. Brixo Privatlån - Ingen UC
4. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
5. Zmarta - Jämför lån (ny)
6. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Binly - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Klaralån - Lån utan UC
11. Credifi - Lån utan UC
12. Nätlån - Lån utan UC
13. Merax - Swish-utbetalning, ingen UC

Klagomål till finansinspektionen mot att Luma Finans AB ska få tillstånd för finansieringsrörelse

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Jag har skummat igenom de flesta trådar på forumet som handlar om Luma Finans (Lumify, Credifi, Binly, Tomly).
Som de flesta av er vet så är detta den värsta/bland den värsta aktören på hela marknaden.

För ett tag sedan så gjorde Binly AB en fussion med Luma Finans AB. Det vill säga att det finns bara ett bolag idag som har 4 varumärken.
Detta bolag har i sin tur sökt tillstånd att driva finansierinsrörelse hos FinansInspektionen efter att lagen om viss verksamhet med konsumentkrediter har upphört.

Ansökningstiden är ca 4-6 månader och 16 Juli lämnade dom in sin ansökan hos FI (Diarienummer: 26-23030). I praktiken så betyder det att om Luma Finans blir nekad att driva finansierinsrörelse så försvinner dom från marknaden eftersom dom inte kan fortsätta under lagen om viss verksamhet med konsumentkrediter.

Brixo skriver följande: https://brixo.se/artiklar/regulatoriska-forandringar-uppfoljning/

""Att processen inte ska underskattas visar historiken: av de drygt 100 ansökningar om bank- eller finansieringsrörelse som registrerats sedan 2010 har omkring var tredje slutat i avslag eller återkallad ansökan.""

Med andra ord så är det inte alla som sökt att fortsätta som kommer bli beviljad.

Jag som sagt anser att detta är den värsta aktören på hela marknaden och kommer därför kommer jag lämna in klagomål och invändningar och vilken informationen som jag tycker beaktas inför tillståndsprövningen som kommer från Luma Finans AB.
Detta kan man göra genom att maila [email protected] så är dom tvungen att hantera alla klagomål.

Om ni har någon klagomål att lämna in mot att dom ska får tillstånd att fortsätta så är det nu man ska framföra dom. Det eftersom detta är inte några sanktioner eller böter det handlar om. Blir dom nekad försvinner dom (i varje fall ett längre tag tills ev ny ansökan hanteras och beslutet blir godkänt, men det är inte billigt att lämna in en ansökan. Det kostar 1.5 miljon så det är inget man lämnar in dagen efter). Jag tror inte det är många andra här som skulle vilja ha kvar dessa på marknaden, jag vet att många av er har betalat enorma summor till dessa, mått dåligt och haft sömnlösa nätter över Luma Finans. Så jag tänkte om det finns flera som vill lämna in klagomål för att öka sannolikheten att dessa försvinner från marknaden efter deras ansökan är hanterad.

Jag vet inte riktigt hur man ska lägga upp det och tänkte kolla och bolla mer er ifall ni har några idér. Några grova drag

1. 4 identiska varumärken och hemsidor. Dom är förmodligen dyrast på marknaden. Jag har sett förlängningsavgift & uppläggningsavgift på tusentals kronor, aviseringsavgift, dröjsmålsavgift, månadsavgift etc. Att dom har 4 identiska varumärken som dom lanserat (istället för 1 vaurmärke med 4 gånger högre utlåningsbelopp) är naturligvis för att dom vet att dom kan ta dessa avgifter på er 4 gånger. Dom kan ta 4 uppläggningsavgifter, 4 förlängningsavgifter, 4 avi avgifter, 4 dröjsmålsavgifter av dig istället 1 avgift. Deras strategi går ut på att du ska vara kund hos alla varumärken så dom kan ta ut 4 avgifter och 4 räntor av allt. @2pac är påläst och grävt i deras avgifter och kanske kan förklara mer. Det finns pågående fall hos ex KO som anses som "mycket allvarliga kring" avgifterna. Dom har även fått sanktioner för detta. Vet inte hur det är idag Men förr såg avgifterna ut såhär: https://www.lånforum.se/threads/credifi-och-lumyfi-vad-har-de-för-inkasso.24096/post-390261

2. Bristande kreditprövning: Nu är det länge sen jag hade Lumify och Credifi (även om dom är med i min skuldsanering via inkasso), men på min tid så godkände dom alla uttag, alla ansökningar. Inte bara för mig - utan för alla som inte släppt dom eller som inte hade anmärkning. Det finns ingen seriös KALP (kvar att leva på kalkyl), inget ansvar att göra en rejäl kreditprövning och man ska kunna betala tillbaka. Deras strategi är medvetet tvärtom: Betala ett väldigt stort belopp när lön kommer så man måste ta ut pengarna dagen efter igen för att kunna betala resten av räkningarna. Till detta kom det givetvis någon tusenlapp i avgift allt som oftast och ingen kreditprövning. För dom får sina avgifter. Ett väldigt bra exempel på detta är @Emmla s tråd: https://www.xn--lnforum-exa.se/threads/kreditbedömning-luma-finans.28403/ men finns säkert hur många som helst exempel på forumet.

1786198550157.png

3. Man kan se om vem som helst är kund hos Lumify, Credifi, Binly, Tomly. Brott mot GDPR och finansmarknadslagstiftningen.

https://www.binly.se/registration/step1
https://www.lumify.se/registration/step1
https://www.tomly.se/registration/step1
https://www.credifi.se/registration/step1

Bara skriva in väns/familjs eller den man är nyfiken på personnummer eller mail i något av fälten så kan man se om dom är kund eller inte på banken utan att verifiera sig eller trycka vidare. @MakaPären som påpekat det tidigare.

1786198517881.png

Det bryter mot lagar som GDPR och sekretess som FI har lagstadgat runt finansmarknadslagstiftningen och att det inte är offentliga uppgifter om jag är kund eller inte utan mitt samtycke eller medgivande hos ett kreditmarknadsinstitut. Kan anmälas till IMY med

4. Väldigt okunnig personal och service existerar knappt: Har dom någonsin engagerat sig i att hjälpa den som hör av sig runt betalningssvårigheter? Dom har inget verktyg alls för det i min erfarenhet. Inga anstånd, inga betalningsfria månader, ingen frusen ränta, inga tips, alltid ung personal och billig arbetskraft. inga kollektivavtal. Deras enda uppgift är (i princip) att se till att pengarna kommer in oavsett situation.

5. Dom vägrar spärra folk på egen begäran trots personbevis från skatteverket som @F85 påvisade i sin tråd även @2pac har haft bekymmer med det om jag minns rätt?: https://www.xn--lnforum-exa.se/threads/lumify-vägrar-spärra-mig.17671/
Dom kräver Vidimering. Delvis att man måste typ ha sin släkt eller familj närvarande som skriver under pappret för att man ska få spärra sig.

6. En av punkterna går igenom i dessa ansökningar är om styrelsen/ägarna är lämpliga att driva finansieringsrörelse

https://www.lånforum.se/threads/lumify-bluff-eller-på-riktigt.10792/post-135041 enligt @onetwo så hette bolaget Paxo tidigare. Ägarna plundrade bolaget och rensade det på pengar.
Det har i princip fortsatt även senare år även om dom inte gått så långt att ta det till konkurs: https://www.allabolag.se/bokslut/luma-finans-ab/stockholm/finansbolag-finansiella-tjänster/2K3NL00I5YE9Q

• Vinst 2022: 53,8 miljoner - plockade ut 47 miljoner i utdelning till styrelsen (väldigt få personer)
  • Vinst 2023: 93.3 miljoner - plockade ut 72.5 miljoner i utdelning till styrelsen(väldigt få personer)
  • Vinst 2024: 74,3 miljoner - plockade ut 59 miljoner i utdelning till styrelsen(väldigt få personer)

Med tanke på att man plundrat ett bolag till konkurs och plockar ut närmare 80% utdelning (högst i branshen och det är inte ens nära av de med högre omsättning & vinst?) av alla vinster så bör väl rimligen svaret vara nej: dom är INTE lämpliga att driva finansieringsrörelse?

7. Vissa kunder har Luma jagat orimligt mycket och ringt upp till 20 gånger per dag om man inte betalat? som @robhol https://www.xn--lnforum-exa.se/threads/få-stopp-på-binly-credfi-lumify-och-tomly-trakasserier.28661/och @Terry_ skrev: https://www.lånforum.se/threads/få-stopp-på-binly-credfi-lumify-och-tomly-trakasserier.28661/post-471724
"Enligt 4 § Inkassolagen får inkassoverksamhet inte bedrivas på ett sätt som innebär otillbörlig påtryckning eller annan otillbörlig inkassoåtgärd."
----------------------------------------------------------------------------------------
Det är några av de saker som jag snappat upp. Men fler kanske har andra saker att tillägga som man kan upplysa Finansinspektionen om inför prövning om Luma Finans AB ska få fortsätta verka som finansieringsrörelse?

Hur ser det ut: skulle ni kunna tänka er lämna in klagomål mot att Luma Finans AB ska få tillstånd för att driva finansieringsrörelse? antingen med namn eller anonymt till [email protected]
I så fall så får klagomål gärna lämnas in inom någon månad så finansinspektionen är uppmärksamma på vad dom ska kolla på när dom hanterar Luma Finans ABs ansökan.

Är det någon som har bra koll på hur ett klagomål skulle kunna formuleras och se ut rent konkret så får ni gärna komma med förslag, har jag missat något som bör tas med?

Senast ändrad:
Taggar nedan lite folk som jag sett haft eller har haft svårt med Luma finans att göra i de trådar jag gått igenom på forumet (kan ha taggat någon av misstag):

@MatteP98 @Freddan00 @Skogsmulle @Sari @Mikee @Undrande85 @jonu0001 @Nyttliv2.0 @Pelleskutt @Kanelbullen @therese1111 @Nikki100 @Hejbabberiba @office @Vet ju bättre @Hella @fattigkatt @luradavnågonidiot @Jena @Maria N @Preben @Krille77 @Lippe @soffi @johnander @Freya @nyfiken @p79 @onetwo @A27 @Gröngurka @Kharin @XlonyX @MyLife @Sharky @Jocceee @Oyster @Ravine @lica71 @Markus @Johan W @IHope @Streetspirit78 @pontusb @Tessanki @DN1981 @Myra @pinnen222 @Andrea @Kalle14 @sjenny @Mimosa @Dunder @Rufus @Rebell @Jägob Lögoinen @Evert007 @RK33 @Blomman2020 @Mike69 @Joddlan44 @robbisen @Det var en gång @Drolzan @Zaozi @viggeloo @Krelf @Inflames @Peppan @DenSkuldsatteMannen @F85 @Sulanbulan @Milou @Dukemo @JohanL92 @Frasse1 @svensson__ @Tulpanen45 @Jappp @Ny2018 @Klar_fd_Släpptallt @återfallandeproblem2016 @Lavendel @Finsliparn @Lindizen94 @Fågeln utan vingar @Alex86 @Fina @ToTheTop @Gäst86 @Egon @Nisse i lådan @Larryboy @Ann @Emraa123 @KrisEmil @Blenda @TourettesGuy @Aleeex @No1knows @Zeroline @Gambler123 @mori342 @Elsin @Henrik90 @Nikke55 @lillo01 @glappolle @brokoly @YoungDum$ @Carla @LiLi @VTH @Alexa @natta17 @Maki @Jaaaag @tackartackar @Lisaand @Spontan @Hippo48 @lanaren360 @caldoreon @tardus @RebeckaLarson @EmmaP @lulle7 @qwertyuiop @Majsan72 @evilina @Enidza88 @Nz88 @Myran81 @Laas @Rebban00 @tavelramen @Miika @På väg @Rootbeer @Frågvisherre @Matte89 @kalle33 @Kritan @Happy2 @tituten @Rogge97 @Ingela @TTA @JohnnyPuma @Havregröt @Jessica87 @lisen65 @Atk @Ensam021 @Urgoth @kung1312 @Squashen @erce @Kenza @1337Swish @Andreja27 @hamnor @Alegria @lotusblomma21 @MissGrace @slarvmaja @Mumsfilibajs @KalleSpelare @Spelfri2022 @Flisanlisan @En av er @Doodles @Merksh @Johannal @Hejsanhoppsan92 @Oldhogs @RTS @Amagr @annlo @Nelyh @Bananen @Anam @Laika @Hopp123 @Freedom @Blancoblanco @janja @dolce999 @Mannenmedhasten @Snöflinga @Ekman123 @Henke054 @r0binn @RudeBoy @herrsnurr @UserX @verand @Razorsharp666 @Zoolie @Allday @Fastone4 @aclc @AphexTwin @o c @Vadskajaggöra2024 @Vic86 @Lino @HAKON_1967 @hannesann @Flashback2023 @noll @noninoni @skuldkrisen93 @JKsyd @rex @Rangger @HanDuVet @Klister @KassaKon @Daniel99 @Kladdkakan @Ister @Pojop @Eliiise @Chachino12 @fillevem90 @Stryker @mek77 @Jonnaaaa @Gino @Kämpar @Clevio4444 @Firro @Tussen @PK 84 @chili @Bud @Trent @Maestro87 @Ljusare_Tider

Senast ändrad:
@Terry_ @Systersol @Börskraschen91 @Victorkd95 @gunnerlover10 @Perrrr @Daniel4 @Blåbär456 @Baklänges @Hanna1 @PronomenKamrat @Sara_ @furbin @Bullens @Nickos @Ethi34 @Masken @Mieszko_ @Jonny135 @Långben3 @NykterSpelare @Månny @Droyz456 @Tandpetare99 @Leo1010 @Gonzo8310 @Kämpar☆ @hoppet @abraadam @Walk1998@ @yoloswaget @Missbruk @Krediternasjudas @Athena @Pederlarsson @xavi @LimeLight @Jagundrarså @ElvisLever @gregersboda @kalleballr @merris @Gusjanne @Hehehe1312 @THOGX @Betty @JoliePetite @Aprikosen @Memis @Måkke72 @AlexM @Lanetorsk @elliz @mama888 @jaydub @Chefen1891 @Rubenu @Apipikanajakaka @KalleJohan @Aldo @Kontroll @Eurasia_SE @EJP91 @hallonpaj80 @Legendens @Pepparkvarn @kaffesump @Samladig @Citronflarn @TheNiceGuy @Alexaaa @apelsinjuice @Klantatmigigen @Millan2.0 @aleccandra @stressad själ.. @Lexoz @nakkis86 @Enfundering @Sitterfast @legolas11 @Bruce Lee @Majs @Elsa @Lånhajen @östergötland2012 @Överbelånad65 @Joa @Quarrion @Mimmy @Klaridag @faceofboe @purjolöken @Xaviar @Andel @Emmla @Pressbyrån @carl_olof @2pac @Alice100 @därtillslut @ludwigbitkrona @AlexValentino @jojje99 @alfons @Sokersvar @Dankonee @Lola62 @Atexsor @robhol @John87 @Gladkatt @hejpådig92 @Louisa000 @LillFlingan @Bambi på hal is @Elle @Idioten88 @Kalle202302 @Sus @pralini @MrPosted @Alicia375 @MaestroMan87 @MakaPären @Låneskulden @sanela93 @hålihuvudet @svartamolnet @hejhalla @mango25 @Uallu @Erikandersson @Magic Mike @Varpe @Hopplöst_fall @Bananen2000 @Robiin @Mrmt @Allo @Rune87 @Piraten

Senast ändrad:
Jag har som tur är aldrig behövt Lumas "hjälp", men har ju lidit med många här på forumet som hamnat i deras klor genom åren. Så sjukt bra initiativ!

Du måste ha ägnat många timmar åt att tagga alla, imponerande i sig!

Taggar nedan lite folk som jag sett haft eller har haft svårt med Luma finans att göra i de trådar jag gått igenom på forumet (kan ha taggat någon av misstag):

@MatteP98 @Freddan00 @Skogsmulle @Sari @Mikee @Undrande85 @jonu0001 @Nyttliv2.0 @Pelleskutt @Kanelbullen @therese1111 @Nikki100 @Hejbabberiba @office @Vet ju bättre @Hella @fattigkatt @luradavnågonidiot @Jena @Maria N @Preben @Krille77 @Lippe @soffi @johnander @Freya @nyfiken @p79 @onetwo @A27 @Gröngurka @Kharin @XlonyX @MyLife @Sharky @Jocceee @Oyster @Ravine @lica71 @Markus @Johan W @IHope @Streetspirit78 @pontusb @Tessanki @DN1981 @Myra @pinnen222 @Andrea @Kalle14 @sjenny @Mimosa @Dunder @Rufus @Rebell @Jägob Lögoinen @Evert007 @RK33 @Blomman2020 @Mike69 @Joddlan44 @robbisen @Det var en gång @Drolzan @Zaozi @viggeloo @Krelf @Inflames @Peppan @DenSkuldsatteMannen @F85 @Sulanbulan @Milou @Dukemo @JohanL92 @Frasse1 @svensson__ @Tulpanen45 @Jappp @Ny2018 @Klar_fd_Släpptallt @återfallandeproblem2016 @Lavendel @Finsliparn @Lindizen94 @Fågeln utan vingar @Alex86 @Fina @ToTheTop @Gäst86 @Egon @Nisse i lådan @Larryboy @Ann @Emraa123 @KrisEmil @Blenda @TourettesGuy @Aleeex @No1knows @Zeroline @Gambler123 @mori342 @Elsin @Henrik90 @Nikke55 @lillo01 @glappolle @brokoly @YoungDum$ @Carla @LiLi @VTH @Alexa @natta17 @Maki @Jaaaag @tackartackar @Lisaand @Spontan @Hippo48 @lanaren360 @caldoreon @tardus @RebeckaLarson @EmmaP @lulle7 @qwertyuiop @Majsan72 @evilina @Enidza88 @Nz88 @Myran81 @Laas @Rebban00 @tavelramen @Miika @På väg @Rootbeer @Frågvisherre @Matte89 @kalle33 @Kritan @Happy2 @tituten @Rogge97 @Ingela @TTA @JohnnyPuma @Havregröt @Jessica87 @lisen65 @Atk @Ensam021 @Urgoth @kung1312 @Squashen @erce @Kenza @1337Swish @Andreja27 @hamnor @Alegria @lotusblomma21 @MissGrace @slarvmaja @Mumsfilibajs @KalleSpelare @Spelfri2022 @Flisanlisan @En av er @Doodles @Merksh @Johannal @Hejsanhoppsan92 @Oldhogs @RTS @Amagr @annlo @Nelyh @Bananen @Anam @Laika @Hopp123 @Freedom @Blancoblanco @janja @dolce999 @Mannenmedhasten @Snöflinga @Ekman123 @Henke054 @r0binn @RudeBoy @herrsnurr @UserX @verand @Razorsharp666 @Zoolie @Allday @Fastone4 @aclc @AphexTwin @o c @Vadskajaggöra2024 @Vic86 @Lino @HAKON_1967 @hannesann @Flashback2023 @noll @noninoni @skuldkrisen93 @JKsyd @rex @Rangger @HanDuVet @Klister @KassaKon @Daniel99 @Kladdkakan @Ister @Pojop @Eliiise @Chachino12 @fillevem90 @Stryker @mek77 @Jonnaaaa @Gino @Kämpar @Clevio4444 @Firro @Tussen @PK 84 @chili @Bud @Trent @Maestro87 @Ljusare_Tider
Oj, vi är många!

Oj.. och hur många här har varit med om att de skickar rakt till KFM? Direkt efter påminnelse

Jag har som tur är aldrig behövt Lumas "hjälp", men har ju lidit med många här på forumet som hamnat i deras klor genom åren. Så sjukt bra initiativ!

Du måste ha ägnat många timmar åt att tagga alla, imponerande i sig!
Tack, ja, det är den vanligaste aktören folk har problem med på forumet. Jag hoppas det går att komma åt det nu på något sätt inför när ansökan ska hanteras om några månader.
Det tog ett tag haha

Sammanställde de flesta trådar här (med sökord: Luma, Lumify, Credifi, Binly och Tomly i titeln) som komplettering till denna tråd:

https://www.xn--lnforum-exa.se/threads/luma-finans-lumify-credifi-binly-tomly-samlingstråd-av-trådar-2019-2026.29877/

Det värsta som finns , dom ingår i sanering för min man. Tröts detta skickar dom sms med olika erbjudande , till mig också men jag har betalat hela lån hos dom innan vi skickade ansökan.
Öppnar inte sms utan bara raderar direkt.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp