- Meddelanden
- 90
- Mottagna reaktioner
- 55
- Poäng
- 167
Vad menar du med ”belåna gamla inbetalningar” ?Har också (precis som många andra) haft vansinnigt lätt att välja delbetalning på de större beloppen när väl månadsfakturan skulle betalas med typ känslan "vad gör 23 eller 27 för större skillnad egentligen, hellre väljer jag att" spara" (=i praktiken shoppar annat för...) 4000 den här månaden. Och så byggs det ju ständigt på. Dessutom lätt att falla för frestelsen att belåna gamla inbetalningar och snabbt få dem överförda till sitt bankkonto. Så även om det har varit enkelt och bekvämt med Klarna alla skuldbyggande "lösningar" så tror jag det här är bra för alla oss som har lätt att spontanköpa grejer![]()
Å andra sidan finns ju kreditkorten kvar som delbetalningsalternativ men där är ju taket mer begränsat känns det ju som.
Vad menar du med ”belåna gamla inbetalningar” ?
Helt sjukt egentligen…Åtminstone tidigare kunde man gå in på sin betalningshistorik och så att säga belåna gamla inbetalningar. Om jag till exempel hade köpt en mobiltelefon för 4000 kr och den finns/fanns med i betalningshistoriken så kunde man klicka på betalningen och välja att låna den summan av Klarna. Alltså att summan ifråga (4000) sattes in på ditt bankkonto och den nya skulden till Klarna lades i delbetalningskontot. Jag minns inte riktigt detaljerna, men det finns mer detaljerade instruktioner (bland annat från mig tror jag) tidigare i tråden. För några år sedan lånade jag upp närmare 20 K på ett bräde den vägen och kunde därigenom betala ner kreditkortet och få ett bra samlingslån
Edit: Oj, inte i den här tråden utan i den stora Klarnatråden
Efit 2: kolla upp tråden "Klarna - Få tillbaka pengarna, delbetala istället"
Ja vet inte om de nya reglerna bara kommer gälla nya köp och de gamla köpen fortgår som vanligt. Det kan annars bli en riktig smäll för de som har uppåt 100 tusen på delbetalningskontot, det kommer inte gå att betala på 6 mån.Har ungefär 30k på delbetalningskontot och betalar ca 2000 i månaden. Så detta kommer alltså ändras framöver? Trodde att man fick fortsätta betala enligt plan men allt ändras alltså när klarna gör om sina tjänster?
Ja precis. Man får hoppas det bara gäller alla nya köp. Jag kommer få en alldeles för hög månadskostnad annars.
Kan dom verkligen ba ändra så på domJa vet inte om de nya reglerna bara kommer gälla nya köp och de gamla köpen fortgår som vanligt. Det kan annars bli en riktig smäll för de som har uppåt 100 tusen på delbetalningskontot, det kommer inte gå att betala på 6 mån.